Sukellusveneet

Miksi ei? Jos taistelualus on vaikkapa Laatokalla, se voi olla samalla osa Pietarin ilmapuolustusta, on täydellisessä turvassa sutomielessä, on turvassa mahdollisilta pohjaan asetetuila sensoreilta ym....

Alus on myös jumissa siellä järvellä, jos kanavaverkosto ottaa osumaa... Helvetin kallis ilmatorjuntaohjuspatteri.

Venäjällä on myös aika vähän riittävän pieniä, riittävän ilmatorjuntakyvyn omaavia aluksia. Admiral Gorschkov -luokka on ehkä ainoa ilmatorjuntakykynsä ja kokonsa puolesta potentiaalinen uitettava tuonne ja sekin vaatii sen lautan...
 
Alus on myös jumissa siellä järvellä, jos kanavaverkosto ottaa osumaa... Helvetin kallis ilmatorjuntaohjuspatteri.

Venäjällä on myös aika vähän riittävän pieniä, riittävän ilmatorjuntakyvyn omaavia aluksia. Admiral Gorschkov -luokka on ehkä ainoa ilmatorjuntakykynsä ja kokonsa puolesta potentiaalinen uitettava tuonne ja sekin vaatii sen lautan...

Stereguyschyssa on Redut, samoin kuin seuraajaluokka Gremyaschiussa.
 
Stereguyschyssa on Redut, samoin kuin seuraajaluokka Gremyaschiussa.

Steressä on huimat 12 siiloa ja heikompi tutka kuin Haminassa. Ei jatkoon. Seuraajassakin vain 16 siiloa ja ilmeisesti asteen parempi tutka, ehkä siitä olisi uivaksi it-patteriksi.
 
Oliko niin että 20381:ssä oli Redutin miniversio jossa ei pysty käyttämään isoimpia ohjuksia? 20385:ssä taisi olla isommat siilot mutta niitä on tehty vain kaksi?

Mutta kanavaverkosto tosiaan mahdollistaa melko isojenkin alusten siirrot Itämeren, Mustanmeren ja Kaspianmeren välillä. Vienanmeren kanava on hiukan pienempi mutta kyllä siitäkin menee ainakin Steregushij kevyesti, samaten pienemmät sukellusveneet. Moskovasta menee vielä Jäämerellekin kanava, tosin se on kai aika ahdas ja vähällä käytöllä.

Krivak-luokan fregatti Moskovassa:
8559459225_48f9c907a5_b.jpg
 
Oliko niin että 20381:ssä oli Redutin miniversio jossa ei pysty käyttämään isoimpia ohjuksia? 20385:ssä taisi olla isommat siilot mutta niitä on tehty vain kaksi?

Mutta kanavaverkosto tosiaan mahdollistaa melko isojenkin alusten siirrot Itämeren, Mustanmeren ja Kaspianmeren välillä. Vienanmeren kanava on hiukan pienempi mutta kyllä siitäkin menee ainakin Steregushij kevyesti, samaten pienemmät sukellusveneet. Moskovasta menee vielä Jäämerellekin kanava, tosin se on kai aika ahdas ja vähällä käytöllä.

Krivak-luokan fregatti Moskovassa:
8559459225_48f9c907a5_b.jpg
Jossain leffassa oli suve Moskovassa. Oikeasti ei trikki.
 
Miksiköhän monissa venäläisissä sukellusveneissä on valkoiset kehykset tornissa ikkunoiden ympärillä?
 
Viimeksi muokattu:
Aika monessa. Se on perinteinen yksityiskohta, varsinkin vanhemmissa suveissa.
Kuitenkin sukellusveneen ideana on olla piilossa katseilta. Valkoiset ikkunanpokat mustassa tornissa sotivat piiloutumista vastaan ja toimivat tunnistamista helpottavana tekijänä. Vierailla aluevesillä operoidessa tornin voi joutua altistamaan katseille jossakin tilanteessa, kuten Ahvenanmerellä on useammasti tapahtunut. Spetsnazin kalusto poikkeaa tässä suhteessa muista suveista.
 
1t8844fhrvw41.jpg



HMS Conqueror palaamassa vuoden 1982 etelän kiertueelta.

message-editor_1505340030436-jajj1131.jpg




Soon after, British submarines would be assigned a Jolly Roger flag after their first successful patrol. These flags would also act as an unofficial record of sorts of their achievements via the sowing on of various symbols representing different actions. The flag was only allowed to flown if the submarine returned from a successful sortie. In essence they became something akin to nose art and kill markings for Britain's wartime undersea service.

The tradition was carried forward through the decades, with boats like HMS Conqueror flying the Jolly Roger upon a triumphant return to port following the Falklands War. The flag was adorned with the shape of a cruiser to denote her successful torpedo attack on the Argentine cruiser General Belgrano.

Jolly Rogers were flown from British submarines following Desert Storm and the second Gulf War as well. Silhouettes of tomahawk axes on the Jolly Rogers of Royal Navy submarines that fired BGM-109 Tomahawk cruise missiles in anger during patrols have become staples following coalition operations abroad.

 
Katso liite: 43604




Soon after, British submarines would be assigned a Jolly Roger flag after their first successful patrol. These flags would also act as an unofficial record of sorts of their achievements via the sowing on of various symbols representing different actions. The flag was only allowed to flown if the submarine returned from a successful sortie. In essence they became something akin to nose art and kill markings for Britain's wartime undersea service.

The tradition was carried forward through the decades, with boats like HMS Conqueror flying the Jolly Roger upon a triumphant return to port following the Falklands War. The flag was adorned with the shape of a cruiser to denote her successful torpedo attack on the Argentine cruiser General Belgrano.

Jolly Rogers were flown from British submarines following Desert Storm and the second Gulf War as well. Silhouettes of tomahawk axes on the Jolly Rogers of Royal Navy submarines that fired BGM-109 Tomahawk cruise missiles in anger during patrols have become staples following coalition operations abroad.

Juuri näin. HMS Conqueror toki omana tapauksenaan ainoana toisen taistelualuksen torpedolla upottaneena ydinsukellusveneenä.

Tuoreempana ja toki myös hyvin mielenkiintoisena on USS Jimmy Carter, erikoistehtäviin muokattu Seawolf-luokan ydinsukellusvene joka saapui satamaan merirosvolipun kanssa vuonna 2017. Sen enempää tietoa tuosta tapauksesta ei olekaan.


 
Juuri näin. HMS Conqueror toki omana tapauksenaan ainoana toisen taistelualuksen torpedolla upottaneena ydinsukellusveneenä.

Tuoreempana ja toki myös hyvin mielenkiintoisena on USS Jimmy Carter, erikoistehtäviin muokattu Seawolf-luokan ydinsukellusvene joka saapui satamaan merirosvolipun kanssa vuonna 2017. Sen enempää tietoa tuosta tapauksesta ei olekaan.



Onko tuosta mitään spekulaatiota, mitä tuo lippu tarkoittaa tässä tapauksessa? Laittoivat jonkin kaapelin kuunteluun? Upottivat somalipiraattiveneen?
 
Onko tuosta mitään spekulaatiota, mitä tuo lippu tarkoittaa tässä tapauksessa? Laittoivat jonkin kaapelin kuunteluun? Upottivat somalipiraattiveneen?
Tai voisiko olla että vei tai haki onnistuneesti sealit?
 
Jenkkisukellusveneillä on ainakin ollut tapana purjehtia kotisatamaan luuta mastossa jos operaatio on ollut menestyksekäs, vanhaa hollantilaislegendaa mukaillen. Alunperin luuta nostettiin periskooppiin jos oltiin upotettu hyvä satsi vihollisaluksia, rauhan aikana perinne koki inflaation ja sitä alettiin pitämään melkein minkä tahansa menestyksekkään purjehduksen jälkeen. Sitten yksi luuta ei enää riittänyt. USS Seawolf palasi koepurjehduksiltaan 3 luutaa periskoopissaan, tätä pidettiin jo mauttomana pröystäilynä (ja luutien määrää epäiltiin muutenkin poliittiseksi tempuksi).
 
Back
Top