Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mainio video. Hieman toista luokkaa kuin täkäläisten Tallinna tollojen laivan pubista kuvaamat otokset.Toimiikohan Reddit-upotus:
Ruotsalaisen toimittajan tekemässä ohjelmassa pari venäläistä sukellusveneen miehistön entistä jäsentä väittää NL:n sijoittaneen mm Ruotsin vesille taktisia ydinaseita sisältäviä miinoja ja torpedoja, jotka voidaan aktivoida satelliitin kautta. Sukellusvene-ukon mukaan NL:ssa ollut tekniikka valmiina jo 60-luvulla. Idea siis se että vieraan vallan vesialueille piilotetut torpedot on ohjelmoitu hyökkäämään ennalta määritettyjä kohteita vastaan satelliitista signaalin saatuaan. Ruotsalaiset ovat etsineet vesialueiltaan näitä miinoja ja torpedoita jo 30 vuoden ajan, mutta eivät liene löytäneet yhtään. Sergein kertomuksissa on paljon epäilyttävää. Hän kertoo mm että torpedot ja miinat ovat naamioituja ja peiteltyjä kivien, tai kiviltä näyttävien muovien alle. Aika selvää on, että vaikka miten olisi muovilla peitelty, aseissa täytyy olla runsaasti metallia ja sellaiset paljastuisi sonarilla. Eräs toinen epäilyttävä yksityiskohta on siinä miten torpedo käskyn saatuaan lähtisi matkaan kivien alta. Miina tuskin liikkuisi lainkaan, joten miinan olisi sijaittava kohteen läheisyydessä esim muutaman sadan metrin etäisyydellä.Itse olen visioinut jotakin kontin kokoista ”pakettia” missä sensorit ja tusina kehittynyttä torpeedoa. Dumpataan sopivaan paikkaan väylän reunaan, jossa tuottaa integroitua tilannekuvaa ja pystyy käytännössä sulkemaan väylän torpeedoillaan, joko etäohjatusti tai automatisoidusti. Itse torpeedot olisivat kehittynyttä mallia, ja ideaalitilanteessa lipuisivat alle 10 solmun nopeutta törmäyskurssilla kun kohde havaittu ja sopivassa kohdassa, ja sprinttaisivat vasta viimeiset 100m tai aikaisemmin jos kohde muuttaisi oletettua kurssia tai nopeutta. Tuollainen vedenalainen systeemi olisi Suomelle lähes täydellinen.
Nämä tietopähkinät ovat parasta antia!Viimeinen Venäjän laivaston listoilla ollut Tango-luokan vene (641B Som) B-380 on keväällä siirtynyt romutettavaksi Sevastopoliin:
Katso liite: 43147
Vene oli hylätty ja upposi kuivatelakan mukana viime vuonna ja nostettiin jouluna romutettavaksi. Ilmeisesti palveluskelpoisten sukellusveneiden puutteen vuoksi tätä vanhanaikaista venettä pidettiin listoilla vuosikausia ja sen korjauksen kanssa arvottiin venäläiseen tapaan useampaan kertaan alan/en ala. Korjaustyöt olivat jo 2008 hetken käynnissä mutta loppuivat finanssikriisiin.
'Som'-luokasta on länsilähteissä ollut aika vähän tietoa. Niiden projektinumero on sama kuin Foxtrottien (641) mutta ulkoisesti ne muistuttavat niitä melko vähän. Tiettävästi veneet valmistettiin eräänlaisena hätätyönä yhdistämällä ylijääneitä Foxtrottien ja Juliettien runkoja ja näin saatiin vene jossa oli huomattavasti aikasempaa enemmän tilaa akustolle ja sonarille. Niiden rooliksi on toisaalla väitetty ballististen ohjusveneiden saattaminen, toisaalla taas hunter-killer -tehtävät. Ilmeisesti tavoitteena oli nopeasti saada aikaan SSK-tyyppinen dieselvene kun NL:n aikaisemmat dieselveneet oli tarkoitettu lähinnä 2.MS tyyliseen saattuesodankäyntiin. Tangoja tehtiin hiljakselleen 18 kappaleen sarja odotellessa selvästi edistyneempää 877:aa (Kilo).
Peräti kolme tämän tyypin venettä on museoituna: Moskovassa, Hampurissa ja Samarassa:
Nussittakoon pilkkua sen verran että salaisin (kuitenkin julkisista) taitaa olla USS Jimmy Carter
RC-135U Combat Sent (joita on vain kaksi) ja U-2 on juuri ajanut kanssa pillurallia Kolan niemimaan edustan kv-ilmatilassa.Ei taatusti ollut sattumaa, että sattui käväisemään juuri tuolla ja juuri nyt.
Nämä tietopähkinät ovat parasta antia!
Peräti kolme tämän tyypin venettä on museoituna: Moskovassa, Hampurissa ja Samarassa:
Samara sijaitsee Volgan varrella, tuhatkunta kilometriä Moskovasta itään. Volgobalt, eli Itämeren ja Kaspian meren Volgan avulla yhdistävä kanavaverkosto mahdollistaa 210m x 17,6m x 4m alusten kulun reitillä. Volga-Don kanava puolestaan yhdistää Volgan Mustaan mereen, mahdollistaen 141m x 16,8m x 3,6m alusten siirron. Valkoisen meren - Itämeren kanavan maksimimitat ovat 135m x 14m x 4m.
Syvyysrajoitteen osalta tulee ottaa huomioon, että aluksia voi siirtää myös lautoilla, kuten postauksessasi olevan Tangon tapauksessa on tehty. Kanavaverkosto tekee korvettikokoluokan alukset Venäjälle erityisen houkuttelevaksi kun niitä voi siirrellä myös "sisäkehällä" ja laittaa tuliasemaan vaikkapa Kaspian merelle, Laatokalle tai Ääniselle.