lihapakaste
Luutnantti
Wikipedian epäluotettavista, mutta suuntaa-antavista tiedoista annetaanKanadan - ja muidenkin - osalta on ihan mielenkiintoista tietää mikä lie tilanne kymmenen-kahdenkymmenen vuoden päästä akkujen suhteen. Alla oleva graafi on ihan satunnaisesta uutisjutusta ja kun mulle sähkö tulee töpselistä niin voi ottaa suolan kanssa.
Kuitenkin, kun tämä yhdistetään vielä erilaisten polttokennojen suureen kehitysasteeseen niin tiedä vaikka tulee ihan uudenlaisia mahdollisuuksia konventionaalisillekin veneille - puhumattakaan siitä että erilaiset automiset paatit joissa ei tarvi miehistöä ,miettiä tullevat yleistymään. Ydinsukellusvene lienee pitkään kingi - mutta erilaisia muutoksiakin voi olla tulossa...
Solid-state batteries - key to greater driving range
With solid-state batteries, electric vehicles should be able to achieve an autonomy (driving range) matching—and eventually surpassing—that of cars with an internal combustion engine.www.eenewsautomotive.com
-Kilo-luokan SSK:lle vedenalaista toimintamatkaa akuilla 400 mailia 3 solmun nopeudella ja 12,7 mailia täydellä 21 solmun nopeudella. Sähkömoottorin teho on 4,1-5,1 MW.
-Type 209:lle ilmoitetaan vedenalaiseksi toimintamatkaksi 400 mailia 4 solmun nopeudella ja suurimmaksi vedenalaiseksi nopeudeksi 21,5 solmua.
-Lyijyhappoakulle ilmoitetaan 80-90Wh/litra
Googlaamalla AIP-laitteistojen tehot olivat luokkaa 100-300 kW.
Jos oletetaan, että siirtyminen litiumioniakkuihin 10-kertaistaisi akkukapasiteetin ja akuston koko pidettäisiin entisellään , niin vedenalainen toimintamatka 4 solmun nopeudella kasvaisi 4000 mailiin, mikä kestää vertailun ydinveneeseen. Jos oletetaan Type 209 olevan 25% hydrodynaamisemman kuin Kilon (400 mailia 3 solmua vs 4 solmua), voisi odottaa vedenalaisen toimintamatkan olevan luokkaa 160 mailia. Mikä jää selvästi jälkeen ydinveneestä.
Jos täydellä teholla akuston tyhjiin ajamiseen kuluisi 8 tuntia (160 mailia / 20 mailia/tunti), AIP ehtisi ladata akkuja 300 kW teholla 2,4 MWh, joka antaisi noin puoli tuntia (sähkömoottori 5 MW) lisää kulkua. Tältä pohjalta on selvää, ettei AIP juurikaan lisää toimintamatkaa maksiminopeudella. Hitaalla 4 solmun vauhdilla tilanne on tietenkin täysin eri.
Nojatuoliamiraalina päättelen, että AIP ja litiumakut tekevät dieselveneestä entistä vaarallisemman liikkuvan miinakentän, mutta ei korvaa ydinveneen suurta matkanopeutta kun puolustettavaa rannikkoa on runsaasti tai halutaan sotia valtameren toisella reunalla.
edit: kirjoitettu loppuun keskeneräisenä postattu viesti
edit 2: Litium -> litium
edit3: lisätty "kasvaisi"
Viimeksi muokattu: