Suomalaispanssarit talvisodassa

#22
Kaikki saksalaiset panssarivaunut olivat Panzerkampfwageneita. Siis myös PzKw V Panther ja VI Tiger...
 

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#23
Pkw:t olivat kevyitä vaunuja, joita voisi verrata Vickersiin.
Pzkw V ja VI Ausf E ja B eivät tosiaankaan olleet keveitä vaunuja...eli Panther, Tiger ja Königstiger ;) Pzkw on vain yleisnimitys ta tarkoittaa taistelupanssarivaunua.

Edit: John Hilly ehti ensin. :)
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#25
Kaikki saksalaiset panssarivaunut olivat Panzerkampfwageneita. Siis myös PzKw V Panther ja VI Tiger...
Jep jep, PzKpfw I ja II, joilla "aavedivisioona" ajeli vielä Ranskassa rallia. Kyllä sinä tiedät, mitä hain.
 

Sardaukar

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
#26
Jep jep, PzKpfw I ja II, joilla "aavedivisioona" ajeli vielä Ranskassa rallia. Kyllä sinä tiedät, mitä hain.
Pzkw II oli käytössä vielä 1941 Venäjällä. Tosin oli siirretty enemmän tiedusteluosastojen vahvuuteen. Pzkw I oli jo miehistöjen onneksi poistettu etulinjasta ja käytettiin selustan turvallisuustehtävissä.
 
#27
Lyökää nuo koordinaatit Google Earthiin ja teidän pitäisi päästä täsmälleen siihen, missä Stig "Sige" Sippelin vaunu tuhoutui.
Koordinaatit menee parin korttelin päähän vastapäätä Pyhän Eliaan Kirkkoa. Oikea paikka on Kannaksenkadun ja Eliaankadun risteyksessä.Sijainti on tunnistettu venäläisten ottamista valokuvista. Eeva Tammi on jopa löytänyt katukivestä naarmuja, jotka us-
koo olevan Sippelin vaunun tekemiä. Voihan tietysti asialla olla lumiaurakin kuluneiden vuosikymmenten aikana.
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#28
Koordinaatit menee parin korttelin päähän vastapäätä Pyhän Eliaan Kirkkoa. Oikea paikka on Kannaksenkadun ja Eliaankadun risteyksessä.Sijainti on tunnistettu venäläisten ottamista valokuvista. Eeva Tammi on jopa löytänyt katukivestä naarmuja, jotka us-
koo olevan Sippelin vaunun tekemiä. Voihan tietysti asialla olla lumiaurakin kuluneiden vuosikymmenten aikana.
Koordinaatit tulivat Sotahistorialliselta seuralta.

Se ryssien kuva on kai tuossa, mutta emme tiedä, onko sitä siirretty tai mitään.



Näyttäisi menevän katujen kulmaan ihan ok. Tarkista vielä, onko oikea kadunkulma:

Kuva on liian iso, laitan linkin:

http://koti.kapsi.fi/~timomeriluoto/KARTAT/Kaupunkikartat/Viipuri matkailukartta 1926.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#29
Tyypillinen keskustelu. Ensin joku kysyy talvisodan panssaritaisteluista ja lopulta joku kertoo ylipitkän jutun aivan eri sodasta ja lopulta kaikki miettivät jotain osoitetta, että oliko se tuossa tai tässä... Keskustelu rullaa mutta oma vikani. :D
 
#30
Koordinaatit tulivat Sotahistorialliselta seuralta.

Se ryssien kuva on kai tuossa, mutta emme tiedä, onko sitä siirretty tai mitään.
SSHS:n tietokanta on erinomainen lähde omatoimimatkailijalle. Jonkin verran virheitä on kuten tämäkin. Paikasta ei nyt tule epäselvyyttä, koska on kerrottu sekä suom että ven katunimityksillä.
Tuo kuva juuri! Venäläisillä on II MS:n parhaat filmikuvat, koska taistelujen jäljissä tuli heti kuvausryhmät tekemään propagandafilmejä. Kuten mm vänr Eräsen vangiksi joutuneesta joukkueesta Viipurissa. Vaunu ajoi Kannaksenkatua ja henkiinjääneen aja-
jan mukaan kääntyi noilla main sivukadulle. Pansssari on aika työläs liikuteltava, joten ei kai venäläiset sitä useampaan kertaan siirtany.

Ei kai off-topic paljon haittaa kun reippaasti keskustelua syntyy kuitenkin lähiaiheesta.
 
#31
Isovanhempani menivät naimisiin tuossa Eliaan kirkossa. Sori - OT
 

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#32
SSHS:n tietokanta on erinomainen lähde omatoimimatkailijalle. Jonkin verran virheitä on kuten tämäkin. Paikasta ei nyt tule epäselvyyttä, koska on kerrottu sekä suom että ven katunimityksillä.
Tuo kuva juuri! Venäläisillä on II MS:n parhaat filmikuvat, koska taistelujen jäljissä tuli heti kuvausryhmät tekemään propagandafilmejä. Kuten mm vänr Eräsen vangiksi joutuneesta joukkueesta Viipurissa. Vaunu ajoi Kannaksenkatua ja henkiinjääneen aja-
jan mukaan kääntyi noilla main sivukadulle. Pansssari on aika työläs liikuteltava, joten ei kai venäläiset sitä useampaan kertaan siirtany.

Ei kai off-topic paljon haittaa kun reippaasti keskustelua syntyy kuitenkin lähiaiheesta.
Ei kai se haittaa, tämähän on hauskaa seuraavaa Viipurin reissua ajatellen. Nyt avasin tuon vanhan Viipurin 1940 kartan rinnalle. Sotahistoriallisen Seuran koordinaatti osuu Eliaankadulle Pietarinkadun kulmaan. Punaisenlähteentorista kolme kadunkulmaa koilliseen. Pietarinkatu muutettiin Kannaksenkaduksi ilmeisesti Viipurin vapauttamisen jälkeen. Nyt se on taas joku helkkarin Leningradskij Sosse.

Kun menee noilla koordinaateilla alas ja vaihdetaan katunäkymään, pyöritään ympäri, ollaan ihan katujen kulmassa eikä kirkkoa näy.
 
#33
Ei kai se haittaa, tämähän on hauskaa seuraavaa Viipurin reissua ajatellen
Oliko GPS mukana kun kävit?
Mä katsoin koordinaatit Maanmittaushallituksen Karjalan Kartat sivustolta. Kun Viipurissa vertaa sen antamia koordinaatteja oman GPS:n näkymään niin heittoa on 60 m itä-länsi suunnassa.
 

oml

Luutnantti
#34
Sotilasteknologia kehittyi huimaa vauhtia. Niin se aina tekee.

Vuonna 1941 rymisteli tällainenkin vastaan (KV-2). Pst-komppanian pojat sanoivat, että mikä saatana sieltä tulee. Klimin kakkosversio nähtiin kyllä ensi kerran jos Summassa talvisodan aikana. Minullakin oli kunnia tuntea veteraani, joka oli ensimmäisiä näkijöitä. Näistäkin hyytyi valtaosa (samoin KV-1-vaunuista) teknisiin ongelmiin.

Saksalaisten panssarintorjunta-aseet olivat kykenemättömiä tuhoamaan vaunua ja niiden tuhoamiseksi oli odotettava tykistöä tai ilmaiskuja, ellei sitten konevika pysäyttänyt vaunua. Niinhän se kyllä usein teki.

Sotkankin prototyyppi oli valmis vuonna 1939 ja sarjatuotanto käynnissä seuraavana vuonna. Vuonna 1941 ensimmäisiä osui jo eteen. Kyllä Vickerskin oli jo menneen maailman vaunu.
Muistaakseni Punaiset panssarit kirjassa kerrottiin että Sotkaa eli T-34 panssarivaunuakin oli tarkoitus testata talvisodassa, mutta vaunun ajaja? (tai muu miehistön jäsen) sairastui sen verran ärhäkkään flunssaan että matka viivästyi sen verran että sota kerkesi loppua ennen kuin päästiin perille.
EDIT: Kaivelin internettiä ja en tiedä onko t-34:sen testiryhmästä ollut useampikin ukko sairaana mutta ainakin vaunun suunnittelija Mikhail Koshkin sairastui vaunun testireissulla niin pahasti että kuolla kupsahti lopulta syyskuussa 1940 keuhkokuumeeseen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Koshkin
 
Viimeksi muokattu:

Vonka

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
#35
Oliko GPS mukana kun kävit?
Mä katsoin koordinaatit Maanmittaushallituksen Karjalan Kartat sivustolta. Kun Viipurissa vertaa sen antamia koordinaatteja oman GPS:n näkymään niin heittoa on 60 m itä-länsi suunnassa.
Ei ollut enkä käynyt edes siinä paikalla. Muistan käyneeni Kempin komentopaikalla, Bäckmanin komentopaikalla ja Tienhaarassa. Mutta eksoottisista "geokätköistä" olisi varmaan myös Lauri Törnin syntymäkoti ja Sippelin vaunun tuhoutumispaikka käytävä seuraavalla kerrallla.

Stig Sippel on malliesimerkki tyypistä "eivät kaikki juosseet". Mitenkähän monet läpimurrot ja muut tällaiset kätkevät sisäänsä tarinoita, joita kukaan ei kerro.

Molempiin osuu ilman gepsiäkin, kun laittaa merkin tavalliselle kartalle.
 

Erkki

Eversti
Lahjoittaja
#36
Kantakosken mukaan (diapamit huuleen) huomattava osa suomalaisista panssarimiehistä palveli talvisodassa hevossairaalassa. Panssarimiehiä olisi ehdottomasti tarvittu jo pelkästään siihen, että sotasaalispanssarit olisi saatu evakuoitua rintamalta pois. Moni suomalaisten haltuunsa saama vaunu jouduttiin tuhoamaan, koska niitä ei yksinkertaisesti osattu ajaa pois taistelupaikalta.
Itse asiassa vaunuja evakuoitiin kuitenkin niin paljon, että Varkauden panssarikorjaamon resurssit eivät riittäneet alkuunkaan. Huomattava määrä vaunuja jäi kyllä myös venäläisille, koska rauhan tultua monilta taistelupaikoilta piti vetäytyä niin kiireisessä aikataulussa. Teknisen henkilöstön lisäksi tuolloin olisi tarvittu melkoisesti raskasta hinauskalustoa.
 
#38
Ei kai Vickersissä muuta 37-millistä ollut, kuin Renaultista lainattu antiikki-Puteaux, joita jostain käsittämättömästä syystä niihin Suomessa sovitettiin. Brittien alkuperäisase oli 47 mm OQF 3-pounder.
Puteauxit ruuvattiin kiinni ainoastaan kesän 39 sotapelejä varten, muistaakseni, että olisi jotain kättä pidempää tornissa kiinni. Yksikään vaunu ei mennyt sotaan sen kanssa.

Muoks: kävin kurkkaamassa kirjasta: vaunua tehtiin Briteissä kahta mallia, toisessa mallissa oli tornissa kaksi konekivääriä, toisessa mallissa brittiläinen lyhytputkinen 47mm kanuuna, johon ei haluttu koskea pitkällä tikullakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Talvela

Ylipäällikkö
#40
Puteauxit ruuvattiin kiinni ainoastaan kesän 39 sotapelejä varten, muistaakseni, että olisi jotain kättä pidempää tornissa kiinni. Yksikään vaunu ei mennyt sotaan sen kanssa.

Muoks: kävin kurkkaamassa kirjasta: vaunua tehtiin Briteissä kahta mallia, toisessa mallissa oli tornissa kaksi konekivääriä, toisessa mallissa brittiläinen lyhytputkinen 47mm kanuuna, johon ei haluttu koskea pitkällä tikullakaan.

Se oli konekivääreillä tai tykillä kuin aikansa rynnäkköpanssari, jalkaväen tukemiseenhan nuo kevyet oli lännessä suunniteltukin?
Ryssät taisi jopa vetää ryhmiä kelkoilla perässä?