Suomalaisten älykkyys

Katsokaapa tuo Koskelon video. Haastatellaan tervejärkistä ja selkeäsanaista tutkijaa.
Ideologinen hömppä joutaa pois kouluista.



Edit. Tässä vielä suora linkki videoon
Joitain arvopohjaisia- siis ideologisia - tavoitteita koulutus ja kasvatus palvelee aina. Nyt kirjattuna tavoiteena on (Perusopetuslaki 2§):

"...laissa tarkoitetun opetuksen tavoitteena on tukea oppilaiden kasvua ihmisyyteen ja eettisesti vastuukykyiseen yhteiskunnan jäsenyyteen sekä antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi esiopetuksen tavoitteena on osana varhaiskasvatusta parantaa lasten oppimisedellytyksiä.

Opetuksen tulee edistää sivistystä ja tasa-arvoisuutta yhteiskunnassa sekä oppilaiden edellytyksiä osallistua koulutukseen ja muutoin kehittää itseään elämänsä aikana.
Opetuksen tavoitteena on lisäksi turvata riittävä yhdenvertaisuus koulutuksessa koko maan alueella."

Tuossa useita aukikirjoitettuja arvoja / ideologioita: Vastuu, sivistys, tasa-arvoisuus ja yhdenvertaisuus. Ei mitään niitä vastaan, ongelmana onkin keinot miten niihin pyritään. Liian pitkälle viety inkluusio ei esimerkiksi noudata tasa-arvon tavoitteita, jos pari oppilasta vie valtaosan opettajan ajasta. Tai oppimisvastuun työntäminen lapselle jolla ei ole siihen valmiuksia ei paranna lapsen oppimisedellytyksiä. Eli ei arvoissa / ideologioissa ole mitään vikaa, minusta niihin pitäisi kiinnittää pikemminkin enemmän huomiota. Ainakin näihin laksisääteisiin arvoihin.
 
Noh, kyllähän tämä nykyinen opetussuunnitelma laadittiin kokoomuksen Grahn-Laasosen ollessa opetusministerinä.
No ei. Käyttöön vuonna 2016 otettiin OPS 2014, ja sitä valmistellessa Krista Kiuru oli opetusministerinä. Grahn-Laasonen jatkoi sitten homman kaupallistumisen vartijana (oppimissovellukset, laitteet, arkkitehtoniset ratkaisut), kun alettiin noudattaa.

Vastuulliset löytyvät kylläkin Opetushallituksesta, joka tulee kiistämään osuutensa maailman tappiin ja vierittämään vastuuta tutkijoille, lausunnonantajille jne. Vaikka OAJ:lle, koska antoi sielläkin joku kannustusta. Taisi olla Jaakko Salo. Oph kuitenkin halusi muuttaa kaiken direktiolla, ja se sanottiin opettajille päin näköä. Siitä hommasta eniten olivat vastuussa (viran puolesta) väistyvä Aulis Pitkällä ja vieläkin hommissa oleva Jorma Kauppinen.
 
No ei. Käyttöön vuonna 2016 otettiin OPS 2014, ja sitä valmistellessa Krista Kiuru oli opetusministerinä. Grahn-Laasonen jatkoi sitten homman kaupallistumisen vartijana (oppimissovellukset, laitteet, arkkitehtoniset ratkaisut), kun alettiin noudattaa.

Vastuulliset löytyvät kylläkin Opetushallituksesta, joka tulee kiistämään osuutensa maailman tappiin ja vierittämään vastuuta tutkijoille, lausunnonantajille jne. Vaikka OAJ:lle, koska antoi sielläkin joku kannustusta. Taisi olla Jaakko Salo. Oph kuitenkin halusi muuttaa kaiken direktiolla, ja se sanottiin opettajille päin näköä. Siitä hommasta eniten olivat vastuussa (viran puolesta) väistyvä Aulis Pitkällä ja vieläkin hommissa oleva Jorma Kauppinen.
Noh, Grahn-Laasonen olisi ollut asemassa painaa jarrua tuon uudistuksen suhteen, tai jopa estää sen kokonaan.
 
Noh, Grahn-Laasonen olisi ollut asemassa painaa jarrua tuon uudistuksen suhteen, tai jopa estää sen kokonaan.
Tietenkin, jos olisi käsittänyt jostain jotain, mutta kun se hulluus istutettiin niin monia kanavia pitkin. Se oli laajempi yhteiskunnallinen ilmiö. Itse asiassa se samantyylinen porukka (koulutusalan siipeilijät) näkyy koulutussektorin keskusteluissa edelleen.

Tällaisia juttuja: "Onko koulu varmasti hyödyntänyt tekoälyn mahdollisuudet opetuksessa eturivissä?" "Digivisio 2030", "pysähtymätön opettajuus oppimisprosessissa", "oppija keskiöön"...

Se konsulttipaska ei ole loppunut. Koko 1990-luvun muiden muassa Kari Uusikylä taisteli, että muun yhteiskunnan koohotus pysyy poissa kouluista, mutta 2000-luvulla se pääsi sisään. Ensin koulutoimenjohtajat, sitten rehtorit (pakosta) ja lopulta ne opettajat, jotka haistoivat saavansa jotain päänsilitystä ja etuja. Toki jäi myös opettajia, jotka eivät murtuneet.
 
Syyttelystä talkootoimiin peruskoulun hyväksi

Minusta olisi hyvä aloittaa ennakkoluulottomasti siitä, millaisia taitoja lapset ja nuoret tulevaisuudessa tarvitsevat. Mitä ovat tulevaisuuden perustaidot tekoälyn ja monen muun muutostekijän mullistaessa oppimista ja työelämää. Onko Pisa mittarina ylipäänsä relevantti? Jokainen toimija voisi myös katsoa peiliin, eikä aina syyttää muita. Opetushallinto, kunnat, opettajat, vanhemmat ja oppijat. Aloitetaan siitä, että jokainen kysyy omassa organisaatiossaan ja lähipiirissään, mitä minä voin tehdä lasten oppimisen edistämiseksi? https://www.verkkouutiset.fi/a/syyttelysta-talkootoimiin-peruskoulun-hyvaksi/

"Joka 7:s peruskoulun päättävä ei osaa kunnolla lukea"


No olisi varmaan ihan hyvä kuitenkin, jos peruskoulun jälkeen osaisi edes lukea ja kirjoittaa. Boonusta, jos osaisi vielä laskeakin.

Sen edistämiseksi itse kannattaa varmistaa, että lapsilla on kotona tarjolla monenlaista luettavaa, ja asettaa aikarajat digilaitteisiin (vaikka 1-2h päivä). Ja ajaa ne välillä pihallekin.

Ilman noita perustaitoja kun ei tule edes kunnollista varastomiestä, tekoälynsinööreistä puhumattakaan.
 
No olisi varmaan ihan hyvä kuitenkin, jos peruskoulun jälkeen osaisi edes lukea ja kirjoittaa. Boonusta, jos osaisi vielä laskeakin.

Sen edistämiseksi itse kannattaa varmistaa, että lapsilla on kotona tarjolla monenlaista luettavaa, ja asettaa aikarajat digilaitteisiin (vaikka 1-2h päivä). Ja ajaa ne välillä pihallekin.

Ilman noita perustaitoja kun ei tule edes kunnollista varastomiestä, tekoälynsinööreistä puhumattakaan.

No mut tarvitaanhan niitä influenssereitäkin ;-)
 
Kyllä ne taitaa olla kaikki kun kerta väkisin boostaavat toisiaan. Vaikka mikään tarve ei olisi vängätä.
Vuorenpää käyttää termiä hyppyallas noista ja onhan se hauskaa seurattavaa. Oikeustieteilijä osaa sopivasti trollata ja aina nämä pösilöt lähtevät laukalle.
Sitä mää ihmettelen kun ne haluaa Vuorenpään postailuja, joista Sokea-Reettakin näkee provoamisen, kuitenkin seurata. Jättäs lukematta niin ei ahistas.
Jotenkin tuntuu että tälle porukalle on jotenkin tärkeää päästä pöyristymään ja siten hyvesingaloida omaa puhdasoppisuuttaan. Kunnes itse tekee jotain semisti sopimatonta ja vallankumous syö taas yhden lapsistaan. Onhan se nähty että jos noissa piireissä joku omista koetaan jotenkin luopioksi sitä lyödään täysin armottomasti.
Tunnustan tsekkaavani Vuorenpään X:n lähes päivittäin; ihan itseäni viihdyttäkseni.
 
Vuorenpää käyttää termiä hyppyallas noista ja onhan se hauskaa seurattavaa. Oikeustieteilijä osaa sopivasti trollata ja aina nämä pösilöt lähtevät laukalle.
Sitä mää ihmettelen kun ne haluaa Vuorenpään postailuja, joista Sokea-Reettakin näkee provoamisen, kuitenkin seurata. Jättäs lukematta niin ei ahistas.
Jotenkin tuntuu että tälle porukalle on jotenkin tärkeää päästä pöyristymään ja siten hyvesingaloida omaa puhdasoppisuuttaan. Kunnes itse tekee jotain semisti sopimatonta ja vallankumous syö taas yhden lapsistaan. Onhan se nähty että jos noissa piireissä joku omista koetaan jotenkin luopioksi sitä lyödään täysin armottomasti.
Tunnustan tsekkaavani Vuorenpään X:n lähes päivittäin; ihan itseäni viihdyttäkseni.
Lisää auktoriteettia ja luottamusta korkeakoulutettuihin tieteilijöihin...vtun fiksua ja myös vaarallista. Tulkitsen liki Anus Putkosen kanssa saman laarin toiseen reunaan
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Ennen influensseria suosikkina oli tosi-TV tähti, ja sitä ennen TV/elokuva näyttelijä. Jossain kohtaa se taisi olla "Idoli" ala Idols. Ei se nuoriso ole vieläkään sen kummemmin pilalla.

Haavemmatit on juuri niitä, eli haaveita. Eipä niistä futareista tai lätkän pelaajistakaan kaikista tule ammattilaisia. ;)
 
Back
Top