Suomalaisten älykkyys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Syntyperäisten suomalaisten tulokset ovat laskeneet myös. Ja enemmän kuin maahanmuuttajilla.

Olisi virhepäätelmä se että maahanmuuttajia ei voi syyttää Suomen tuloksen putoamisesta.
Erityisesti jos perustellaan sillä kantasuomalaisten tulokset ovat laskeneet enemmän kuin maahanmuuttajilla.

Ei tähän ole syynä kännykät.

Kun luokassa on riittävän monta maahanmuuttajaa niin kukaan ei opi mitään.
Suomalaisten tulokset laskevat paljon.
Suomalaisten tulokset laskevat enemmän kuin maahanmuuttajilla ( joilla oppimistulokset pysyvät samoina ympäristöstä ja häiriötekijöistä riippumatta ).
Ei sitä toki kokonaan voi maahanmuuton syyksi laittaa, mutta selvää on että kun noita kielitaidottomia, yhteiskunnan arvoja halveksuvia sankareita pitää inkluusion takia pitää luokassa, kaikkien oppiminen kärsii. Aikanaan häiriköt siivottiin tarkkikselle mutta eihän sellaista voi nykyään, tasa-arvo pitää olla ja silleen.

Mutta kyllä hemmetin iso merkitys on myös tuolla valtavalla virkamieskoneistolla, jonka oli ihan pakko lähteä korjaamaan jotain mikä ei ollut rikki. Kaikki digitaaliseksi ja seinät ja kuri pois, mikä voisi mennä pieleen?
 
Jos kehitysmaasta saapuva maahanmuuttaja kuuluisi ikänsä puolesta 5. luokalle mutta osaamisensa puolesta 1. luokalle, niin kompromissina se pannaan 3. luokalle. Nyt 3. luokalla on siis oppilas, jonka osaaminen on ekaluokkalaisen tasoa. Koska kaikki oppilaat on pidettävä opetuksessa mukana, niin kompromissina opetuksen vaatimustaso lasketaan 2. luokan tasolle.

Lopputuloksena kultamunalta menee kuppi nurin, koska opetus on sille edelleenkin liian haastavaa, ja kaikki muut oppilaat turhautuvat myös, koska opetus on niille liian helppoa. Lohdutuspalkintona kultapoika voittaa "ikäryhmässään" kaikki urheilukilpailut ja välituntien "nujakat" sekä muut sattumukset.

Suomen "kouluihmeen" suurin salaisuus on ollut homogeeninen lähtöaines. Kun lähtöainekseen sotketaan kuraa, niin kone savuttaa ja yskii...
 
Viimeksi muokattu:
Seurasin kerran erään päiväkodin/lastentarhan päiväkävelyä. Heidän ryhmänvetäjänä oli iloinen ja energinen nainen, joka puhui koko ajan katkeamattomasti ohjeita ja muuta näille lastentarhalaisille. Kaikenlaista maan ja taivaan väliltä. No ei siinä mitään, sinänsä hauskan oloinen henkilö. Mutta kun tämä eloisa nainen ei itse osannut suomea, vaan puhui jokaiseen lauseeseen pari kolme, neljä virhettä. Milloin mitäkin kielioppi- tai taivutusvirheitä, kapulakieltä, outoja painotuksia ja aksentteja. Ei ihme jos lapset ei osaa kieltä, jos herkimmässä tarha-iässä imuroidaan ja iskostetaan sellaiset parin vuoden kielikylvyt. Siinä sitä riittää oikomishoitoa peruskoulun ajaksi.
 
Yksinkertaisia (mutta kalliita) ratkaisuja koulujen ongelmiin opettajan näkökulmasta:
- Ryhmäkoot pienemmiksi. Max 16 oppilasta alaluokille ja max 20 oppilasta yläluokille. Tuon kokoisilla ryhmillä opettaja ehtii oikeasti (halutessaan) tutustua (vähän) oppilaaseen ja auttaa sitä oppimaan itselle sopivalla tavalla.
- Back to basics, eli MOK, aivoton digitalisaatio (järkevä digitalisaatio on jees), yms. muotivirtaukset hiuksista vittuun peruskoulusta. Palataan perusasioihin, eli oppitunti alkaa hiljaisuudella, opettaja antaa ohjeet, oppilaat työskentelevät, viittaamisen jälkeen saa puhua ja oppitunti päättyy opettajan yhteenvetoon. Opiskellaan pääasiassa kirjasta ja kirjoitetaan käsin, mutta tietokoneita käytetään, kun on tarvis.
- Kännykät parkkiin tuntien (mieluummin koulupäivän) ajaksi.
- Pienryhmät takaisin. Ne oikeasti auttavat sekä oppimisen että käyttäytymisen ongelmista kärsiviä oppilaita. Mutta molemmat tarvitsevat omat pienryhmänsä.
- Lisää kouluavustajia ja niiden palkkaus kuntoon ja koulutus sekä pääsyvaatimukset. Ei tarvitse olla mikään opetusalan ammattilainen, mutta pitää olla motivoitunut.
- Ei yhtenäisiä peruskouluja (eli ala- ja yläkoulu samassa yksikössä). Kunnat käyttävät näitä säästöihin, koska luokanopettaja (alakoulunopettaja), jolla on sivuainepätevyys johonkin aineeseen, saa 80% palkan pitämästään tunnista verrattuna pätevään aineopettajaan. Eikä millään pahalla, mutta yleensä luokanopettajan ja aineopettajan eron huomaa ERITTÄIN selkeästi. Tietysti monet aineopettajat ovat tärkeileviä ja turhantärkeitä persereikiä, mutta silti ne yleensä tietävät, mikä niiden aineessa on tärkeää ja mikä ei.

Vaikea ratkaisu koulujen ongelmiin:
- Lopettakaa kaverivanhemmuus. Jos koulusta ilmoitetaan, että oppilas huutaa ja vittuilee opettajalle, niin ehkä se ensimmäinen ja tärkein asia ei ole ilmoittaa koululle, että "lapselleni on merkitty kasvatuskeskustelu vaikka se on kurinpidollinen toimenpide jota ennen pitäisi olla kehoituksia joita näköjään ei ole yhtään!"
- Katsokaa, mitä lapset tekevät kännyköillään ja minkä verran ne niitä käyttävät. Jos maksat puhelinlaskun, voit päättää, mitä puhelimella tehdään! Esim. Googlen Family Linkillä pystyy blokkaamaan TikTok-sovelluksen ja koko vitun nettisivun selaimesta. Lisäksi voi laittaa rajoitukset, milloin ja minkä verran puhelinta voi käyttää.
- Rajoittakaa omaa kännykänkäyttöä. Teiltä ne lapset oppii. Ja jos te ette ole kanssakäymisissä lastenne kanssa, niin mistä ne sen sitten oppii?
- Lapselta saa vaatia ja sen saa laittaa epämukavuusalueelleen. Älä nyt vittu nakkaa uimataidotonta altaaseen ja sano, että "Huku tai ui", mutta saa siltä vaikkapa läksyjen tekoa tai kotitöitä vaatia.
- Rakasta. Aina ja ehdoitta, mutta aseta silti rajat. Niitä molempia ne tarvitsee ja haluaa. Ne ovat vasta kasvavia ihmisen taimia. Eivät ne ole vielä valmiita aikuisia.

Edit.
Ai niin. Myös reitittimeen voi tehdä blokkeja ihan puhtaasti tiktok.com -pohjalta.
 
Viimeksi muokattu:
Kun tehdään tarkoituksella paljon virheitä niin, että ne tukevat toisiaan, on jälki rumaa.

A-studiossa oli joku opetushallituksen päällikkö, joka oli niiiin pihalla, ettei tarvitse ihmetellä koulaitoksen romahdusta.

Inkluusio on yksi keskeisistä. Jos pienryhmät olisivat vielä käytössä, se menisi monissa kouluissa niin päin että harvat pellavapäät opiskelisivat niissä, ja muu luokka pistäisi ranttaliksi. En sano sen osan tuntomerkeistä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvin sanottu: Päättäjät eivät ymmärtäneet, mitä on tapahtumassa, vaikka varoittajia on riittänyt.

Laittakaa ny saatana kuri sinne kouluihin ja oppilaat pakolla opettelemaan.
Kyllä takavuosina omalta pojalta opettaja otti kännykän pois laatikkoon kun se sattui häiritsemään. Se oli hyvä.
Nyt on jotain " oppilaan oikeuksia " esteenä suoralle toiminnalle ???

.
 
Jos pienryhmät olisivat vielä käytössä, se menisi monissa kouluissa niin päin että harvat pellavapää opiskelisivat niissä
Pienryhmät on käytössä ja vain pellavapäitä opiskelemassa. Ajoittain käynyt jotain aasian suunnalta tulleita(japani, laos) hakemassa kielitaitoa normaaliin opiskeluun. Hyvin motivoituneita ja hyvin pärjääviä ainakin mitä tiedän.
 
A-studiossa oli joku opetushallituksen päällikkö, joka oli niiiin pihalla, ettei tarvitse ihmetellä koulaitoksen romahdusta.
Katoin ihan samaa. Ei hitto....kaveri oli niin akateemisesti pihalla kuin vain olla voi. Eikä edes myöntänyt. Hah !
Tutkija-likka tykitti asiaa. Olisin voinut kuunnella lisääkin sitä (y)

.
 
Omat ratkaisut on sentään tehtävissä ja asuinpaikan saa edelleen valita vapaasti. Karua, mutta niin se vain on.

Siinä lähikoulumme ykköset tältä syksyltä. Pellavapäitä riittää kuin ennenvanhaan. Ollaan kuitenkin suurkaupungissa eikä missään takahikiällä.

1701812226028.jpeg
 
Omat ratkaisut on sentään tehtävissä ja asuinpaikan saa edelleen valita vapaasti. Karua, mutta niin se vain on.

Siinä lähikoulumme ykköset tältä syksyltä. Pellavapäitä riittää kuin ennenvanhaan. Ollaan kuitenkin suurkaupungissa eikä missään takahikiällä.

Katso liite: 88391
Veikkaan että ennen vanhaan oli kuitenkin muutama pellavapää enemmän.

Ja tosiaan, mitä sitä turhaan miettimään kokonaisuutta kun oma pesä on kunnossa. Jos naapurissa palaa niin se on niiden ongelma.
 
Veikkaan että ennen vanhaan oli kuitenkin muutama pellavapää enemmän.
Mitä meinaat? Kyllä nuo kaikki ovat perus suomalaisia. Taitaa yksi suomalais-sveitsiläinen perhe olla joukossa.
Ja tosiaan, mitä sitä turhaan miettimään kokonaisuutta kun oma pesä on kunnossa. Jos naapurissa palaa niin se on niiden ongelma.
Lasten kohdalla se on melkeinpä noin. Yhteiskunnan tasolla olen toki huolestunut ja kannatan asiaan puuttumista, mutta ei siitä kannata omaa mieltään myrkyttää, jos nettipalstalle kirjoittaminen tai vaaleissa äänestäminen ei sittenkään tuo muutosta. Silloin pitää muutta omaa elämänpiiriään.
 
Ha haa, tunnustakaa pois.
Mokahan on käynyt jo 90-luvulla.
Lapset pantiin päiväkoteihin, vaikka vanhemmat oli kotona.
Vili-Petterin mieltä ei saanut pahoittaa
Ryhmäkoot alkoivat kasvaa päiväkodeissa ja kouluissa.
Tältä ajalta kumpuaa se, että ei ole Mattia tai Marjaa, on vain Lumi tai Paju.
Älkää ottako itseenne 80-90-luvun koululaiset, kärsin itse 70-luvun kouluneuvostoista ja politiikasta.
Meille sodan käynyt kansakoulunopettaja kertoi pitävänsä aina taskupistoolia mukanaan, ja kunnioitus oli sitä myöten selvä.
Me olemme kasvattajina lepsuilleet ja kannamme siitä nyt hedelmää.
Alle kaksvitoset asento, olette vapaat, koska olette uhreja.
Opettajat ovat myös uhreja.
Keitä ovat syylliset?
Me VANHEMMAT
Ei telkkari.
Ei maahanmuuttajat.
Ei ryssä.
Ei naapuri.
Ei Demarit
Ei Kokkarit.
Lama ehkä vähän.

Hyvää Itsenäisyyspäivää Maanpuolustajat.100v-paraati-Tampereella.jpgLisätty kuva
 
Viimeksi muokattu:
Yksinkertaisia (mutta kalliita) ratkaisuja koulujen ongelmiin opettajan näkökulmasta:
- Ryhmäkoot pienemmiksi. Max 16 oppilasta alaluokille ja max 20 oppilasta yläluokille. Tuon kokoisilla ryhmillä opettaja ehtii oikeasti (halutessaan) tutustua (vähän) oppilaaseen ja auttaa sitä oppimaan itselle sopivalla tavalla.
- Back to basics, eli MOK, aivoton digitalisaatio (järkevä digitalisaatio on jees), yms. muotivirtaukset hiuksista vittuun peruskoulusta. Palataan perusasioihin, eli oppitunti alkaa hiljaisuudella, opettaja antaa ohjeet, oppilaat työskentelevät, viittaamisen jälkeen saa puhua ja oppitunti päättyy opettajan yhteenvetoon. Opiskellaan pääasiassa kirjasta ja kirjoitetaan käsin, mutta tietokoneita käytetään, kun on tarvis.
- Kännykät parkkiin tuntien (mieluummin koulupäivän) ajaksi.
- Pienryhmät takaisin. Ne oikeasti auttavat sekä oppimisen että käyttäytymisen ongelmista kärsiviä oppilaita. Mutta molemmat tarvitsevat omat pienryhmänsä.
- Lisää kouluavustajia ja niiden palkkaus kuntoon ja koulutus sekä pääsyvaatimukset. Ei tarvitse olla mikään opetusalan ammattilainen, mutta pitää olla motivoitunut.
- Ei yhtenäisiä peruskouluja (eli ala- ja yläkoulu samassa yksikössä). Kunnat käyttävät näitä säästöihin, koska luokanopettaja (alakoulunopettaja), jolla on sivuainepätevyys johonkin aineeseen, saa 80% palkan pitämästään tunnista verrattuna pätevään aineopettajaan. Eikä millään pahalla, mutta yleensä luokanopettajan ja aineopettajan eron huomaa ERITTÄIN selkeästi. Tietysti monet aineopettajat ovat tärkeileviä ja turhantärkeitä persereikiä, mutta silti ne yleensä tietävät, mikä niiden aineessa on tärkeää ja mikä ei.

Vaikea ratkaisu koulujen ongelmiin:
- Lopettakaa kaverivanhemmuus. Jos koulusta ilmoitetaan, että oppilas huutaa ja vittuilee opettajalle, niin ehkä se ensimmäinen ja tärkein asia ei ole ilmoittaa koululle, että "lapselleni on merkitty kasvatuskeskustelu vaikka se on kurinpidollinen toimenpide jota ennen pitäisi olla kehoituksia joita näköjään ei ole yhtään!"
- Katsokaa, mitä lapset tekevät kännyköillään ja minkä verran ne niitä käyttävät. Jos maksat puhelinlaskun, voit päättää, mitä puhelimella tehdään! Esim. Googlen Family Linkillä pystyy blokkaamaan TikTok-sovelluksen ja koko vitun nettisivun selaimesta. Lisäksi voi laittaa rajoitukset, milloin ja minkä verran puhelinta voi käyttää.
- Rajoittakaa omaa kännykänkäyttöä. Teiltä ne lapset oppii. Ja jos te ette ole kanssakäymisissä lastenne kanssa, niin mistä ne sen sitten oppii?
- Lapselta saa vaatia ja sen saa laittaa epämukavuusalueelleen. Älä nyt vittu nakkaa uimataidotonta altaaseen ja sano, että "Huku tai ui", mutta saa siltä vaikkapa läksyjen tekoa tai kotitöitä vaatia.
- Rakasta. Aina ja ehdoitta, mutta aseta silti rajat. Niitä molempia ne tarvitsee ja haluaa. Ne ovat vasta kasvavia ihmisen taimia. Eivät ne ole vielä valmiita aikuisia.

Edit.
Ai niin. Myös reitittimeen voi tehdä blokkeja ihan puhtaasti tiktok.com -pohjalta.
Hyvä teksti.

Yksi asia vaan tuohon family linkkiin, niin vaikka onkin hyvä työkalu, niin se on tosiaan täysin vanhempien itsensä tehtävä asia.

Koska valitettavasti aina on niitä vanhempia paljon, jotka eivät välitä tuon taivaallista. Tätä oli ennen kännyköitäkin ja sen huomasi lapsista. Tämän takia noi tiktokit ym on pakko jossain vaiheessa rajoittaa ulkopuolisen tahon toimesta, koska ihmiset on aivan älyttömän laiskoja ja tyhmiä noin keskimäärin. ( Pahoittelu inhorealistisesta kuvauksesta)

Tää on ainoa asia Suomessa mihin tahtoisin valtion sotkeutuvan kansalaisten yksityisyydessä ja tekevän jotain.
 
Omat ratkaisut on sentään tehtävissä ja asuinpaikan saa edelleen valita vapaasti. Karua, mutta niin se vain on.

Siinä lähikoulumme ykköset tältä syksyltä. Pellavapäitä riittää kuin ennenvanhaan. Ollaan kuitenkin suurkaupungissa eikä missään takahikiällä.

Katso liite: 88391
Näin itsepäisyyspäivänä mieltä lämmittää listan ”vanhahtavat” nimet.

Itse tuota päätöstä tehdessä tuli löydettyä vanha, mutta nykyaikaan ja -maailmaan symbolisestikin sopiva nimi. Annan siitä säännöllisesti itselleni 10 pistettä.
 
Omat ratkaisut on sentään tehtävissä ja asuinpaikan saa edelleen valita vapaasti. Karua, mutta niin se vain on.

Siinä lähikoulumme ykköset tältä syksyltä. Pellavapäitä riittää kuin ennenvanhaan. Ollaan kuitenkin suurkaupungissa eikä missään takahikiällä.

Katso liite: 88391

Mitä meinaat? Kyllä nuo kaikki ovat perus suomalaisia. Taitaa yksi suomalais-sveitsiläinen perhe olla joukossa.

Lasten kohdalla se on melkeinpä noin. Yhteiskunnan tasolla olen toki huolestunut ja kannatan asiaan puuttumista, mutta ei siitä kannata omaa mieltään myrkyttää, jos nettipalstalle kirjoittaminen tai vaaleissa äänestäminen ei sittenkään tuo muutosta. Silloin pitää muutta omaa elämänpiiriään.

Tuon listan takaa ei välttämättä tule aitoja mielipiteitä maahanmuuttajakouluista ja niiden arjesta.

Ja jos se on patenttiratkaisu, että pitää vaihtaa elinpiiriä jos maahanmuuttajalapset terrorisoi koulua, pitäisi kolmasosa Helsingistä ja puoli Espoota ja Vantaata tyhjentää.

Toimii yksittäisten perheiden kohdalla, mutta me ollaan se sukupolvi nyt, kenen pitäisi pitää tästä maasta huolta. Huolestuttaa tulevien sukupolvien puolesta.
 
Back
Top