Lännen Media kertoi vuodenvaihteessa tutkimuksesta, jonka mukaan suomalaisten älykkyysosamäärä on laskenut 90-luvun puolivälistä alkaen. Sama koskee ruotsalaisia ja norjalaisia.
Kaleniuksen mukaan älykkyystulosten taustalla ovat armeijan P-kokeet, joissa suomalaiset varusmiehet saivat parhaat tulokset 90-luvun puolivälin jälkeen
snips yltä.
Mietin vaan sitäkin vaihtoehtoa, että onko -älykkyys- painottunut uudella tavalla, jota perinteinen testi yrittää mitata tavoilla, jotka eivät vastaa tätä päivää? Jääkö testeillä jotain tai paljonkin näkemättä....en tiedä.
Ihmisen älykkyys tuskin on sekään muuttumaton pökäle kansantasolla saati ihmiskunnan sitten. Älykkyyshän on nimenomaan vastine uusiin haasteisiin ja tilanteisiin, äly kehittyy vastaamaan olosuhteita, eikö vain.
Jos taas älykkyyden laskeminen on selkeä megajatkumo mm. pohjoismaissa, niin kylmää on kyyti seuraavien sukupolvien aikana. Kymmenen sukupolvea ja sitten pohjoismaissa veistellään taas valhalla-baaleja ilmastonmuutoksen ryvettämistä lahopölleistä ja kalevalassa väännetään tuohivirsuja korkeimpina teollisuuden tuotteina.
Jos hyväksymme testitulokset väitettyinä, niin katse peruskouluun ja ripirapi. Ja miten nykykodit vastaavat älykkyyden kehittymishaasteisiin? Harrastukset? Miettikäähän niitä arvoja, joita välitämme lapsillemme, niitä tavoitteita, joita meillä on ja joita kenties asetamme pilteille. Pelaako Tane shakkia vai lätkää. Harrastaako vilma luonnontieteitä vai lespaako leveällä ässällä ostarilla.
Hieman kauhtuneena olen seurannut omien pilttieni äidinkielenopetusta. Peruskoulusta lukioon jne. Kauhtuneena. Vaatimukset aivan liian löppänät. Nykysuorituksella, jolla vedetään ysejä kokeista ei olisi saanut minun kouluaikaan edes seiskaa. Äidinkieli, kamoon.
Mitä isompi kehys haluaa tulevilta sukupolvilta? Okei. Koulutusleikkaukset saattavat kertoa sellaisesta näköalattomuudesta, että eipä sitä uskalla edes tarkemmin ajatella. MV?
Yksi juurisyy on myös se, että tarkkikset ja erityisluokat ovat nou. Kun hento naisope yrittää piipittää oppitunnista edes kymmenen prosenttia asiaansa, niin kulman jyke ottaa omakseen sen 90 prosenttia. MV. MH. Ja keskusraitin raili haistattelee sen ajan, mitä jyke ei jaksa enää säätää.
No, varmaan näitä juttuja hallitsee joku aivan fantastinen visio, joka on syntynyt erittäin todennäköisesti ideologisista lähtökulmista. Yhtenäiskoulu....hyvin todennäköisesti visio, joka luotiin kustannuspaineita hallitsemaan....miten noi kustannuspaineet toteutuivat, kun jokaisella opella on oma aseenkantaja eli koulunkäynninavustaja sivusta-adjutanttina ja parhaassa luokassa kaksi lipo kolme.....
Kyllä viime viikolla kuulin selostuksen erään luokan retkestä lähikasvukeskukseen. Aivan uskomaton show....jossa vain kulminoitui työvuoden koko paska, suoraan sanoen. Siinä sitä äly kehittyy ja looginen päättelykyky saa kehitysloikkaa.
Kaleniuksen mukaan älykkyystulosten taustalla ovat armeijan P-kokeet, joissa suomalaiset varusmiehet saivat parhaat tulokset 90-luvun puolivälin jälkeen
snips yltä.
Mietin vaan sitäkin vaihtoehtoa, että onko -älykkyys- painottunut uudella tavalla, jota perinteinen testi yrittää mitata tavoilla, jotka eivät vastaa tätä päivää? Jääkö testeillä jotain tai paljonkin näkemättä....en tiedä.
Ihmisen älykkyys tuskin on sekään muuttumaton pökäle kansantasolla saati ihmiskunnan sitten. Älykkyyshän on nimenomaan vastine uusiin haasteisiin ja tilanteisiin, äly kehittyy vastaamaan olosuhteita, eikö vain.
Jos taas älykkyyden laskeminen on selkeä megajatkumo mm. pohjoismaissa, niin kylmää on kyyti seuraavien sukupolvien aikana. Kymmenen sukupolvea ja sitten pohjoismaissa veistellään taas valhalla-baaleja ilmastonmuutoksen ryvettämistä lahopölleistä ja kalevalassa väännetään tuohivirsuja korkeimpina teollisuuden tuotteina.
Jos hyväksymme testitulokset väitettyinä, niin katse peruskouluun ja ripirapi. Ja miten nykykodit vastaavat älykkyyden kehittymishaasteisiin? Harrastukset? Miettikäähän niitä arvoja, joita välitämme lapsillemme, niitä tavoitteita, joita meillä on ja joita kenties asetamme pilteille. Pelaako Tane shakkia vai lätkää. Harrastaako vilma luonnontieteitä vai lespaako leveällä ässällä ostarilla.
Hieman kauhtuneena olen seurannut omien pilttieni äidinkielenopetusta. Peruskoulusta lukioon jne. Kauhtuneena. Vaatimukset aivan liian löppänät. Nykysuorituksella, jolla vedetään ysejä kokeista ei olisi saanut minun kouluaikaan edes seiskaa. Äidinkieli, kamoon.
Mitä isompi kehys haluaa tulevilta sukupolvilta? Okei. Koulutusleikkaukset saattavat kertoa sellaisesta näköalattomuudesta, että eipä sitä uskalla edes tarkemmin ajatella. MV?
Yksi juurisyy on myös se, että tarkkikset ja erityisluokat ovat nou. Kun hento naisope yrittää piipittää oppitunnista edes kymmenen prosenttia asiaansa, niin kulman jyke ottaa omakseen sen 90 prosenttia. MV. MH. Ja keskusraitin raili haistattelee sen ajan, mitä jyke ei jaksa enää säätää.
No, varmaan näitä juttuja hallitsee joku aivan fantastinen visio, joka on syntynyt erittäin todennäköisesti ideologisista lähtökulmista. Yhtenäiskoulu....hyvin todennäköisesti visio, joka luotiin kustannuspaineita hallitsemaan....miten noi kustannuspaineet toteutuivat, kun jokaisella opella on oma aseenkantaja eli koulunkäynninavustaja sivusta-adjutanttina ja parhaassa luokassa kaksi lipo kolme.....
Kyllä viime viikolla kuulin selostuksen erään luokan retkestä lähikasvukeskukseen. Aivan uskomaton show....jossa vain kulminoitui työvuoden koko paska, suoraan sanoen. Siinä sitä äly kehittyy ja looginen päättelykyky saa kehitysloikkaa.