Suomalaisten älykkyys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuon listan takaa ei välttämättä tule aitoja mielipiteitä maahanmuuttajakouluista ja niiden arjesta.
Voi olla, mutta todellisuutta tuo lista on valtaosassa maata.

Yhtälailla tilannekuva vääristyy jos katsoo maatamme vain jossakin Helsingissä tai Turussa.

Ja jos se on patenttiratkaisu, että pitää vaihtaa elinpiiriä jos maahanmuuttajalapset terrorisoi koulua, pitäisi kolmasosa Helsingistä ja puoli Espoota ja Vantaata tyhjentää.
Mitä muuta rivikansalainen voi tehdä?

Katsotaan pari sukupolvea eteenpäin niin uskon Helsingissä, Espoossa ja muuallakin tulevan vahvasti yksityiskouluja. Ruotsalaiseen tapaan.

Lievempi keino on valita asuinalue ja/tai hommata lapset vaikkapa musiikkiluokille tai muille erityisen painotuksen luokille. Myös tasokkaamman lisäopetuksen ostaminen on yleistynyt kovasti.

Kannattaa katsoa missä ministerit, kansanedustajat ja jopa kunnallispoliitikot asuvat ja lapsiaan kasvattavat. Ei ole sattumaa. Kannattaa katsoa mitä kädet tekevät eikä mitä suu puhuu.

Toimii yksittäisten perheiden kohdalla, mutta me ollaan se sukupolvi nyt, kenen pitäisi pitää tästä maasta huolta. Huolestuttaa tulevien sukupolvien puolesta.
Sanopa muuta.

Koulu pitäisi palauttaa kouluksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos se on patenttiratkaisu, että pitää vaihtaa elinpiiriä jos maahanmuuttajalapset terrorisoi koulua, pitäisi kolmasosa Helsingistä ja puoli Espoota ja Vantaata tyhjentää.

Toimii yksittäisten perheiden kohdalla, mutta me ollaan se sukupolvi nyt, kenen pitäisi pitää tästä maasta huolta. Huolestuttaa tulevien sukupolvien puolesta.
Näinhän se on, mutta yksittäisen white-flightaajan näkökulmasta on tietenkin tärkeintä pelastaa se, mikä on pelastettavissa. Mittakaavamahdollisuuksia yhden perheen ja koko maan/kansan välistä tietysti löytyy. Etelä-Afrikan Orania-projekti on tässä mielenkiintoinen. Sen perustajat ja asuttajat eivät yritäkään pelastaa Etelä-Afrikkaa, vaan pitävät sitä mahdottomana. Tavoite on pienempi. Tulevat sukupolvetkin voidaan määritellä tai rajata monin tavoin eikä ole yhtä oikeaa tapaa tehdä sitä.
 
Katsotaan pari sukupolvea eteenpäin niin uskon Helsingissä, Espoossa ja muuallakin tulevan vahvasti yksityiskouluja. Ruotsalaiseen tapaan.
On huomautettava, että Suomessa on jo nyt n. 15000 oppilasta yksityiskouluissa ja peruskoululaisia Suomessa on n. 560000. Toki osa yksityiskouluista on toisen asteen kouluja l. käytännössä lukioita. Lukiolaisia on n. 100000, eli yhteenlaskettuna yksityiskoululaisten osalta ollaan vain ~2% osuudessa - VIELÄ.

Siinä missä omassa nuoruudessa yksityiskoulusta julkiselle puolelle siirtynyt tuppasi saamaan turpiinsa, mietiskelee itse yksityiskoulun mahdollisuutta omalle jälkikasvulle.
 
On huomautettava, että Suomessa on jo nyt n. 15000 oppilasta yksityiskouluissa ja peruskoululaisia Suomessa on n. 560000. Toki osa yksityiskouluista on toisen asteen kouluja l. käytännössä lukioita. Lukiolaisia on n. 100000, eli yhteenlaskettuna yksityiskoululaisten osalta ollaan vain ~2% osuudessa - VIELÄ.

Siinä missä omassa nuoruudessa yksityiskoulusta julkiselle puolelle siirtynyt tuppasi saamaan turpiinsa, mietiskelee itse yksityiskoulun mahdollisuutta omalle jälkikasvulle.
Eikö ne yksityiskoulut ole lähinnä kristillisiä kouluja ja steiner-kouluja. Molemmilla on pitkät perinteet, eikä kyse ole nykyajan "haasteista".
 
On huomautettava, että Suomessa on jo nyt n. 15000 oppilasta yksityiskouluissa ja peruskoululaisia Suomessa on n. 560000. Toki osa yksityiskouluista on toisen asteen kouluja l. käytännössä lukioita. Lukiolaisia on n. 100000, eli yhteenlaskettuna yksityiskoululaisten osalta ollaan vain ~2% osuudessa
Pitää paikkansa, ja on yksityisiä peruskoulujakin, joille haetaan toiselta luokalta ala-asteelta. Koska yksityiset sopimuskoulut saavat samat valtionosuudet kuin kunnan koulutkin, ei niillä ole rahaa enempää, melkeinpä päinvastoin. Niiden etu on valikoidumpi aines (koska haetaan esim. soveltuvuuskokeella tai muun harrastuneisuuden perusteella) ja se, että ne voivat tehdä päätöksiä autonomisemmin, kun ei ole kunnan opetustoimi niin voimakkaasti kuransseeraamassa. Byrokratiaa vähemmän, tehoja enemmän.

Sitten ovat vielä valtion koulut.

Helsingissä on 12 yksityistä sopimuskoulua ja 15 yksityistä tai valtion peruskoulua. Sopimuskouluissa on myös lukio.


Lupa yksityiskoulun ylläpitoon voidaan myöntää oikeuskelpoiselle yhteisölle. Käytännössä koulun toiminta perustuu paikallistason kansalaisaktiivisuuteen. Hallintoelimissä vapaaehtoisesti työskentelevät luottamushenkilöt ovat yleensä oppilaiden vanhempia, joilla on erityinen intressi ponnistella koulun olosuhteiden kehittämiseksi ja oppilaiden kaikinpuoliseksi parhaaksi.

 
Yksinkertaisia (mutta kalliita) ratkaisuja koulujen ongelmiin opettajan näkökulmasta:
- Ryhmäkoot pienemmiksi. Max 16 oppilasta alaluokille ja max 20 oppilasta yläluokille. Tuon kokoisilla ryhmillä opettaja ehtii oikeasti (halutessaan) tutustua (vähän) oppilaaseen ja auttaa sitä oppimaan itselle sopivalla tavalla.
- Back to basics, eli MOK, aivoton digitalisaatio (järkevä digitalisaatio on jees), yms. muotivirtaukset hiuksista vittuun peruskoulusta. Palataan perusasioihin, eli oppitunti alkaa hiljaisuudella, opettaja antaa ohjeet, oppilaat työskentelevät, viittaamisen jälkeen saa puhua ja oppitunti päättyy opettajan yhteenvetoon. Opiskellaan pääasiassa kirjasta ja kirjoitetaan käsin, mutta tietokoneita käytetään, kun on tarvis.
- Kännykät parkkiin tuntien (mieluummin koulupäivän) ajaksi.
- Pienryhmät takaisin. Ne oikeasti auttavat sekä oppimisen että käyttäytymisen ongelmista kärsiviä oppilaita. Mutta molemmat tarvitsevat omat pienryhmänsä.
- Lisää kouluavustajia ja niiden palkkaus kuntoon ja koulutus sekä pääsyvaatimukset. Ei tarvitse olla mikään opetusalan ammattilainen, mutta pitää olla motivoitunut.
- Ei yhtenäisiä peruskouluja (eli ala- ja yläkoulu samassa yksikössä). Kunnat käyttävät näitä säästöihin, koska luokanopettaja (alakoulunopettaja), jolla on sivuainepätevyys johonkin aineeseen, saa 80% palkan pitämästään tunnista verrattuna pätevään aineopettajaan. Eikä millään pahalla, mutta yleensä luokanopettajan ja aineopettajan eron huomaa ERITTÄIN selkeästi. Tietysti monet aineopettajat ovat tärkeileviä ja turhantärkeitä persereikiä, mutta silti ne yleensä tietävät, mikä niiden aineessa on tärkeää ja mikä ei.

Vaikea ratkaisu koulujen ongelmiin:
- Lopettakaa kaverivanhemmuus. Jos koulusta ilmoitetaan, että oppilas huutaa ja vittuilee opettajalle, niin ehkä se ensimmäinen ja tärkein asia ei ole ilmoittaa koululle, että "lapselleni on merkitty kasvatuskeskustelu vaikka se on kurinpidollinen toimenpide jota ennen pitäisi olla kehoituksia joita näköjään ei ole yhtään!"
- Katsokaa, mitä lapset tekevät kännyköillään ja minkä verran ne niitä käyttävät. Jos maksat puhelinlaskun, voit päättää, mitä puhelimella tehdään! Esim. Googlen Family Linkillä pystyy blokkaamaan TikTok-sovelluksen ja koko vitun nettisivun selaimesta. Lisäksi voi laittaa rajoitukset, milloin ja minkä verran puhelinta voi käyttää.
- Rajoittakaa omaa kännykänkäyttöä. Teiltä ne lapset oppii. Ja jos te ette ole kanssakäymisissä lastenne kanssa, niin mistä ne sen sitten oppii?
- Lapselta saa vaatia ja sen saa laittaa epämukavuusalueelleen. Älä nyt vittu nakkaa uimataidotonta altaaseen ja sano, että "Huku tai ui", mutta saa siltä vaikkapa läksyjen tekoa tai kotitöitä vaatia.
- Rakasta. Aina ja ehdoitta, mutta aseta silti rajat. Niitä molempia ne tarvitsee ja haluaa. Ne ovat vasta kasvavia ihmisen taimia. Eivät ne ole vielä valmiita aikuisia.

Edit.
Ai niin. Myös reitittimeen voi tehdä blokkeja ihan puhtaasti tiktok.com -pohjalta.

Tässäpä on paljon asiaa. Oikein suutuin, kun näin A-Studiossa toimittajan kysyvän haastateltavalta, "miten peruskoulu petti oppilaat". Eihän koulu pettänyt, vaan poliitikot, konsultit, Opetushallitus ja koulutoimenjohtajat pettivät.

En väitä tietäväni alasta liikaa, mutta syvällisimmin voi kyse olla myös lukutaidosta. Lukutaito on aina kaiken pohjana. Se ennustaa (silloin kun vaikka tokaluokkalaisille tehdään soveltuvuuskokeita) parhaiten menestymistä yleensä ja monissa muissakin aineissa. Lukuaineiksi niitä ennen sanottiinkin. Tänään oli Ylen nettisivulla mainintoja siitä, että lukeminen on oppilaille vaikeaa. Jo lyhyeen tekstiin keskittymisessä on haasteita, eikä lukeminen kiinnosta. Oppilailla ole kirjastokortteja. Heidät on myös vaikea saada hankkimaan niitä, koska he näkevät sen niin turhana. Kokonaisen romaanin lukeminen on täysin poissuljettua ja tuntuu ylitsepääsemättömältä esteeltä.

Tähänhän sitten oli kasvatusviisaiden ratkaisu se, että onhan netissäkin "tekstejä". Lukeminen on vain erilaista. :cool: Näin tämä raikas ajattelu kulki.

Vaikea näitä on selittää maallikoille. Monien vanhempien mielestä on cool, kun on englantia kielessä ja tekoälyhän on taas uusi mahdollisuus. Kyllä kasvatusala miettii edelleen sitä, se sama porukka kuin digiäkin, nyt tekoälyn mahdollisuuksia, usko pois.

Olen skeptinen. Väittely sellaisen kanssa, jonka televisio on isompi kuin hänen kirjahyllynsä, on mahdottomuus. Näkee sen täälläkin joskus.
 
Viro jyrää Suomen tässäkin. Noudattaako Suomi Viron esimerkkiä? Ei taatusti. Kaikkihan me tehdään aina ihan eri tavalla.

Sekin päivän vielä tullaan näkemään, että täältä lähdetään Viroonkin pakoon.

Terveydenhoito tuhottu. Koulut tuhottu. Olisikohan Suomen aika luopua sosialismista ja myös lopettaa humanitäärinen maahanmuutto kokonaan.

 
Viimeksi muokattu:
Mitä muuta rivikansalainen voi tehdä?
Eipä paljon muuta, kuin olla hyväksymättä asiaintilaa.

Se johtaa äänestyskäyttäytymiseen ja heijastuu toivottavasti lähipiiriin, joka myös ymmärtää muutoksen tarpeen. En tarkoita agitaatiota, koska ei huonot välit tuttavapiirin kanssa auta asiassa. Äänestyskäyttäytymisen muutos pidemmällä aikavälillä on se, mikä tuo muutosta.

Meidän perheen lapset ovat säästyneet monikulttuurisuudelta, ja heidän lapsillaan on hyvät näkymät. En usko, että yksikään perheistä tulee asumaan rikkailla alueilla.

Minulla on ikkuna maahanmuuttorikkaaseen todellisuuteen. Ymmärrän myös, että kaikilla perheillä ei ole mahdollisuuksia muuttaa halutessaan. Täällä kun pohditaan niin tietenkin on, mutta todellisuus on valitettavasti toisenlainen, monestakin syystä.

Nyt on poikkeuksellinen ikkuna muuttaa kurssia. Olen moneen kertaan sanonut, että en vanno perussuomalaiseen nimeen, mutta Suomi tarvitsee arvokonservatiivisen puolueen, joka saa yleistä hyväksyntää. Se kaventaa populistivasemmiston elintilaa, ja kääntää heidän epistolansa itseään vastaan. Puolueiden yleinen suunta kääntyy, kun puolueet joutuvat pelkäämään perussuomalaisten kannatuksen nousua, vaikka persut eivät määräänsä suurempaa kannatusta saisikaan.

Siksi en hyväksy pienintäkään vähättelyä, jossa todetaan että muuttakaa pois vaan. Samoin persujen turha mollaaminen, puolue siivoaa kohtuullisesti porukkaansa ja toivottavasti tekee sitä vielä lisää, vaikka se varmaan monin paikoin tekee kipeääkin. Esimerkkinä nuorisosiiven poispotkiminen.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä paljon muuta, kuin olla hyväksymättä asiaintilaa.
Ja jatkaa pitämällä lapset rikkaan alueen koulussa jne?

Ei ei.. Kyllä omien lasten asema on sellainen, että sen eteen olen valmis tekemään jotain muutakin kuin vain olla hyväksymättä jotain asiaintilaa.
Se johtaa äänestyskäyttäytymiseen ja heijastuu toivottavasti lähipiiriin, joka myös ymmärtää muutoksen tarpeen. En tarkoita agitaatiota, koska ei huonot välit tuttavapiirin kanssa auta asiassa. Äänestyskäyttäytymisen muutos pidemmällä aikavälillä on se, mikä tuo muutosta.
Kovin hitaalta vaikuttaa muutos, joskin täytyy tunnustaa yllättävän paljon muuttuneen vuoden 2015 jälkeen. Toivoa on vielä.
 
Ja jatkaa pitämällä lapset rikkaan alueen koulussa jne?

Ei ei.. Kyllä omien lasten asema on sellainen, että sen eteen olen valmis tekemään jotain muutakin kuin vain olla hyväksymättä jotain asiaintilaa.

Kovin hitaalta vaikuttaa muutos, joskin täytyy tunnustaa yllättävän paljon muuttuneen vuoden 2015 jälkeen. Toivoa on vielä.
Kyllä me ollaan samalla linjalla.

Mutta jos kun joillakin alueella on maahanmuuton aiheuttamia ongelmia, mulle ei riitä vastaukseksi että muuta pois. Tottakai niin tekee jokainen, jolle se on mahdollista, mutta yleisellä tasolla tuo on väärä vastaus.

Laajennetaan vähän. Metro ja rautatiet kuljettavat rikkautta paljon laajemmalle alueelle, kuin itse rikastetuille alueille ja niiden kouluihin. Siksi karkuun lähteminen ei ole yleispätevä vastaus, perheen tasolla toki ehdottomasti oikea toimi.
 
Tuon romahduksen syy on ilmiselvä. Opetusministerinä on ollut vasemmistoliiton väkeä, heidän tavoitteena on saada suomi ihannoimansa venäjän tasolle. Hyvässä vauhdissa ollaan
Oon jo pitkään huolestuneena seurannut opetuksen tason laskua. Ei enää tavoitella laatua.
Noh, kyllähän tämä nykyinen opetussuunnitelma laadittiin kokoomuksen Grahn-Laasosen ollessa opetusministerinä. Pidin tätä mm. "itseohjautuvuutta" ja digitalisaatiota ajanutta ohjelmaa aivan idioottimaisena, todennäköisesti teknologiateollisuuden ja kaiken maailman pöhinälobbareiden ajamana jo silloin, kun sitä oltiin tuomassa kouluihin, eikä se yhtään vähemmäksi idiotismiksi selvästi osoittautunutkaan.

Tai eihän Grahn-Laasonen varsinaisesti ollut syyllinen, mutta riittävän tyhmä tai näköalaton, että ei ymmärtänyt toimia jarruna, saatika ohjata opetussuunnitelman kehitystä järkevään suuntaan. Grahn-Laasosen käytöstä aina käytännössä surkeimpien uudistusten läpiajamiseen ministerinä on minulle tullut sellainen vaikutelma, että hän on pelkkä ulkokuoripoliitikko, joka on täysin lobbarivoimien ohjailtavissa, eikä kykene minkäänlaiseen laajaperspektiiviseen tarkasteluun ministerinä toteuttamissaan uudistuksissa, saatika niiden korjaamiseen.

Vuoden 1994 tai 2004 opetussuunnitelman palautus kouluihin olisi paras lähtökohta korjausliikkeelle. Se vain vaatisi vastuullisten nöyrtymistä, ja tosiasioiden tunnustamista, siis sitä, että on tehty väärään johtaneita muutoksia. Kyse on kuitenkin heidän arvovallastaan, joten sitä ei tietenkään tapahdu.
 
Nuo "avokonttorikoulut" on kyllä ihan pähkähullu idea. Avokonttorissa keskittyminen on tunnetusti vaikeaa myös aikuisille, joten on vaikea kuvitella sen mitenkään toimivan lapsille ja nuorille. On vähän ihmeellistä, että näitä avokonttoreita ollaan edelleen ajamassa niin innokkaasti käyttöön, vaikka niiden ongelmista taitaa olla jo vuosikymmenien kokemus työpaikoilta.
 
Noh, kyllähän tämä nykyinen opetussuunnitelma laadittiin kokoomuksen Grahn-Laasosen ollessa opetusministerinä. Tai eihän Grahn-Laasonen varsinaisesti ollut syyllinen, mutta riittävän tyhmä tai näköalaton, että ei ymmärtänyt toimia jarruna, saatika ohjata opetussuunnitelman kehitystä järkevään suuntaan.
Opetusministeri oli 2011-2015 SDP:n paikka. Jukka Gustavsson ja Krista Kiuru.
Grahn-Laasonen sen jälkeen 4 vuotta ja kesästä 2019 vuoteen 2023 enimmäkseen Li Andersson mitä nyt Saramo välillä hieman sijaisti.

Mutta noin karkeasti 8 vuotta vasemmiston johto ja välillä 4 vuotta kokoomuslainen.
Voi hyvinkin olla niin, että opetuksen suuntaviitat laadittiin demarien aikana ja Grahn-Laasonen tosiaan ei tajunnut mihin suuntaan mennään. Ehkä olisi pitänyt toimia.

Mutta kyllä Li Anderssonkin kovasti välttelee omaa ministerin vastuutaan.
Korona onnistuttiin hänen mukaansa hoitamaan hyvin mutta toisaalta Pisa-tuloksista kysyttäessä alhaisten tuloste syy on korona. Eli siis miten tää nyt menikaan ?!

Tässä Molarilta hyvää jutustelua aiheesta.


.
 
Lauri Nurmi kirjoittaa:
Päättäjät eivät ymmärtäneet, mitä on tapahtumassa, vaikka varoittajia on riittänyt.
Sama Lauri Nurmi, joka on käynyt apinan raivolla yhden merkittävimmän varoittajan, Jussi Halla-ahon kimppuun useissa erilaisissa yhteyksissä, taivastelee nyt kehityskulkua.(n)
 
Pidin tätä mm. "itseohjautuvuutta" ja digitalisaatiota ajanutta ohjelmaa aivan idioottimaisena, todennäköisesti teknologiateollisuuden ja kaiken maailman pöhinälobbareiden ajamana jo silloin, kun sitä oltiin tuomassa kouluihin, eikä se yhtään vähemmäksi idiotismiksi selvästi osoittautunutkaan.
Digitalisaatio ja "uudet oppimisympäristöt" olivat Sipilän hallituksen tärkeintä antia tällä saralla, alan yritykset tietenkin taustapiruina. Ettei kaikki ihan vasemmiston piikkiin mene.
 
Back
Top