Suomalaisten mielipiteitä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, maanpuolustuksesta ja turvallisuudesta

Toinen osa suomalaisista luulottelee, että hyökkäys kimppuumme on väistämättömyys ja vain ajan kysymys. Kolmas osa luulee, että kirjainyhdistelmät suojaavat maagisesti.

Maagista tai ei, mutta NATO on ollut 100 % menestys ja tae Euroopan rauhalle. Ilman sitä Varsovan liitto olisi napsinut Eurooppaa maa kerrallaan.

En usko, että Putin lähtee NATO:a vastaan kokeilemaan tälläkään kertaa. Lähiulkomaista en olisi niinkään varma, varsinkin kun viime vuosien historia ei kovinkaan vakuuttavaa kuvaa naapurin rauhantahtoisuudesta anna.
 
Ukraina ja Georgia taisivat myös olla Naton kumppaneita? Varmaan iloitsevat etteivät ole jäseniä.
 
Maagista tai ei, mutta NATO on ollut 100 % menestys ja tae Euroopan rauhalle. Ilman sitä Varsovan liitto olisi napsinut Eurooppaa maa kerrallaan.

Mennyt ei ole tae tulevasta.

Never_look_back.jpg
 
Mennyt ei ole tae tulevasta.

Ei tietysti olekaan, mutta NATO ei nojaakaan menneeseen. Liittolaissuhteen rikkoutumisen pelko on se liima, joka pitänee puolustusliiton pystyssä myös tulevaisuudessa. Siitä jos lipsutaan, niin se on välittömästi hyvästit koko puolustusliitolle. Tämä rakenne takaa nimenomaisesti sen, että katseet ovat tulevaisuudessa eikä menneessä.

Ennemmin olisi huolissani meistä suomalaisista. Meillä peruutuspeiliin katselusta on tullut entistäkin suositumpaa. Valitettavasti myös puolustuspolitiikan osalta. Koska UKK, YYA, talvisota, lahtinen ja kp. Samaan aikaan puolustusvoimat on pudottanut joukkojen määrää ennätystahtia ja puolustusbudjettia on leikattu jo pitkään.
 
Ei tietysti olekaan, mutta NATO ei nojaakaan menneeseen. Liittolaissuhteen rikkoutumisen pelko on se liima, joka pitänee puolustusliiton pystyssä myös tulevaisuudessa. Siitä jos lipsutaan, niin se on välittömästi hyvästit koko puolustusliitolle. Tämä rakenne takaa nimenomaisesti sen, että katseet ovat tulevaisuudessa eikä menneessä.

Tuonne toiseen säikeeseen postattu Roinilan teksti kannattaa lukea. Karisee ne rajoittuneet visiot siitä, mitä NATO kestää. Putin pystyy halutessaan laittamaan NATO:n eurooppalaiset jäsenet aika tekemättomän paikan eteen. Ainoa, joka silloin voi ratkaista, on USA - ja kun katsot Obaman vätysmäistä olemusta, niin herättääkö luottamusta? Kävi Virossakin lupeaamassa "ikuista suojelusta", ryssä oli niin röyhkeä että kävi päivä sen vierailun jälkeen kaappaamassa Viron turvallisuuspalvelun työntekijän. Tosta vaan.

Jos Venäjän talous onnistutaan kuristamaan pakotteilla paskaksi, niin mitä hävittävää Venäjällä enää sen jälkeen on? Se voi käyttäytyä kuinka törkeästi tahansa Euroopassa sen jälkeen kun ei ole mitään hävittävääkään. Tämä on aika pelottava skenaario. Poliitikkomme eivät ole tulleet ajatelleeksi, että sekin on aivan mahdollinen kehityskulku.
 
Tuonne toiseen säikeeseen postattu Roinilan teksti kannattaa lukea. Karisee ne rajoittuneet visiot siitä, mitä NATO kestää. Putin pystyy halutessaan laittamaan NATO:n eurooppalaiset jäsenet aika tekemättomän paikan eteen. Ainoa, joka silloin voi ratkaista, on USA - ja kun katsot Obaman vätysmäistä olemusta, niin herättääkö luottamusta? Kävi Virossakin lupeaamassa "ikuista suojelusta", ryssä oli niin röyhkeä että kävi päivä sen vierailun jälkeen kaappaamassa Viron turvallisuuspalvelun työntekijän. Tosta vaan.

Virolaisen "turvallisuusupseerin" kaappaus on kyllä sellainen vyyhti, joka tuoksahtaa melko voimakkaasti. Mikä lie totuus asiassa? Miksi asiassa ei pidetä suurempaa melua? Onko Virolla edes intressiä asiassa vai jäikö petturin "hoitaminen" Venäjän tehtäväksi?

Jos Venäjän talous onnistutaan kuristamaan pakotteilla paskaksi, niin mitä hävittävää Venäjällä enää sen jälkeen on? Se voi käyttäytyä kuinka törkeästi tahansa Euroopassa sen jälkeen kun ei ole mitään hävittävääkään. Tämä on aika pelottava skenaario. Poliitikkomme eivät ole tulleet ajatelleeksi, että sekin on aivan mahdollinen kehityskulku.

Ei Venäjän talouttaa näillä pakotteilla kaadeta. Turha luulo, ettei näiden jälkeen olisi enää mitään menetetettävää.
 
Ei Venäjän talouttaa näillä pakotteilla kaadeta. Turha luulo, ettei näiden jälkeen olisi enää mitään menetetettävää.

Pakotteet ovatkin siis hyödyttömiä? Tuntuu sieltä, että täällä argumentit valitaan aina sen mukaan, mikä on juuri sen hetkiselle omalle inttämiselle edullisinta.

Toisinaan Venäjä on menossa "ihan just kohta nurin pakotteiden vuoksi". Mutta jos vaarana onkin, että sen nurinmullahtamisen jälkeen Putinilla saattaisi ns. flipata ja hän tekisi erittäin raa'an peliliikkeen, niin mitään vaaraa Venäjän kaatumisesta ei olekkaan, "pakotteet eivät oikeasti juurikaan pure".

Valitettavasti palstan hymiövalikoimaan ei kuulu :rolleyes: hymiö. Sen paikka olisi nyt. :eek:

Edit. Lisäys. Tämän laittaminen tähän jatkoksi on jo aika must.

"Venäjän talous" otsikolla menevässä keskustelussa on juuri parhaillaan tämmöinen puheenvuoro taululla. Ihan pakko kopsata se tähän. Huomaatteko kontrastierot? Tätä mä just meinaan kun sanon, että ihan käsittämätöntä tää keskustelu täällä. Konsensusta ei ole mistään vai onko konsensus se, että väittämät vaihtuu tilanteen mukaan? (Mees skärdis sanoo ny nemelle, että höpö höpö, se mitään tuhoudu... vai olekko enää samaa mieltä tosta talouspuolesta? Pitäiskö jaksaa tutkia sun aiemmat sanomiset, ettet vaan jossain sano, että se talous sittenkin tuhoutuu. )

Neme: Kyllä. Venäjän talous tulee tuhoutumaan ja Putinin lähipiiri tulee miettimään vaihtoehtoja Putinille ja todennäköisesti jo miettii. Tämän toteamisen jälkeen olisi syytä miettiä Putinin ajatuksia tästä kaikesta. Hänellä on Hitlerin tausta, mutta ydinaseet ja nopeampi toimintavalmius. Sivulla: http://maanpuolustus.net/threads/venäjän-talous.3579/page-33
 
Viimeksi muokattu:
Pakotteet vaikuttavat kovastikin. Mutta suuria sisäisiä ongemia ilman niitäkin on paljon. Niitä on käsitelty tässä ketjussa.

Pitäisi aloittaa jättimäinen talousreformi - kerta kaikkinen rakennemuutos - ja samalla saada korruptio kuriin.

Mitäs luulisitte? Miten mahtaa mennä?
 
Pitäisi aloittaa jättimäinen talousreformi - kerta kaikkinen rakennemuutos - ja samalla saada korruptio kuriin.

Mitäs luulisitte? Miten mahtaa mennä?

Eiköhän siitä tule samanlainen "suksee" kuin Gorbatsovin aikoinaan lanseeraamasta Venäjän kansan raitistamisohjelmasta. Venäjällähän aina korostetaan traditioita, joten eiköhän ne ryssimisen pitkät perinteet velvoita taas tässäkin kohtaa. Mää lyön itseasiassa vetoa ton vaihtoehdon puolesta.
 
The Ulkopolitist.
VIERASKYNÄ: ONKO MAANPUOLUSTUSTAHTO NIIN KUIN SE MITATAAN?

http://ulkopolitist.fi/2016/03/10/vieraskyna-onko-maanpuolustustahto-niin-kuin-se-mitataan/

"Risto Sinkko on viestinnällisiin ja sosiologisiin aiheisiin keskittynyt tutkija. Hänellä on yhteiskuntatieteiden maisterin tutkinto Tampereen yliopistosta. Sinkko on väitellyt vuonna 2015 sotatieteiden tohtoriksi Maanpuolustuskorkeakoulusta aiheenaan asevelvollisten maanpuolustustahto.

Maanpuolustustahdon käsite roihahtaa esille turvallisuuskeskustelussa aina aika ajoin, eikä kysymys tietenkään ole mistään vähäpätöisestä asiasta. Sanoohan jo puolustusvoimia koskeva lakikin, että puolustusvoimien on edistettävä maanpuolustustahtoa.

Maanpuolustustahtokeskustelun yksi ongelma on se, että itse käsite helposti mielletään arkikielen ilmaisuksi. Ihminen puolustaa maata jos niin tahtoo, selvähän se. Maanpuolustuksen suunnittelukunta (MTS) teettää vuosittain mielipidetutkimuksen, jolla kartoitetaan kansalaisten maanpuolustusajattelua ja väitetään mitattavan myös maanpuolustustahtoa.

MTS on Henkisen Maanpuolustuksen Suunnittelukunnan (HMS) työn jatkaja. HMS:n toiminta lopetettiin 1975 poliittisista syistä. Keskeinen argumentti oli, että kansalaisen on voitava muodostaa maanpuolustusta koskeva mielipiteensä vapaasti ilman ohjausta tai painostusta. Vasemmisto piti HMS:n toimintaa sapelinkalisteluna. MTS on jatkanut siviilikansalaisten maanpuolustustahdon mittausta käyttämällä mielipidetutkimuksissa yhtä ainoaa kysymystä ”Jos Suomeen hyökätään, niin olisiko suomalaisten mielestänne puolustauduttava aseellisesti kaikissa tilanteissa, vaikka tulos näyttäisi epävarmalta?”. Myönteisiä vastauksia tähän kysymykseen onkin saatu perinteisesti yli 70 %. Maanpuolustustahdon tutkimus on supistettu yhden kysymyksen prosenttijakauman tarkasteluksi. Sen perusteella on päätelty, että maanpuolustustahto Suomessa on korkealla tasolla. Tämä sopii siihen ajatusmalliin, että maanpuolustustahdon parantamiseksi ei tarvitse tehdä mitään, kansalaiset eivät tarvitse ajatteluunsa lisää ohjausta.

Kriittiset maanpuolustustahdon tutkijat, mainitsen vaikkapa Pertti Joenniemen ja Tarja Cronbergin, allekirjoittavat näkemyksen siitä, että maanpuolustustahto on myös identiteettikäsite. Empiirinen tuki tälle saadaan vaikkapa varusmiestutkimuksista – vahvin perinteisellä tavalla mitattu maanpuolustustahto on siinä joukossa, joka vahvimmin identifioi itsensä suhteessa kotimaahan. Kriittisen näkemyksen ratkaisu onkin se, että kapeasti nähdyn maanpuolustustahdon eli aseellisen puolustautumisen asemesta pitäisi kiinnittää enemmän huomiota identiteettinäkemyksen laajentamiseen, eurooppalaiseksi identiteetiksi tai jopa globaaliksi identiteetiksi.

Mainitsemani HMS määritteli maanpuolustustahdon yleisenä mielipiteenä, jossa oli yhteensä yhdeksän alakohtaa. Nämä osatekijät olisivat olleet kohtuullisen helposti muutettavissa esimerkiksi survey-tutkimuksen kysymyksiksi, mutta niin ei kuitenkaan tehty. Asian voi ymmärtää varmaankin tuon ajankohdan – 1960-luku – tietojenkäsittelykapasiteetin rajoituksina. 1970-luvun alussa on raportoitu muutamia kokeiluja tähän suuntaan, mutta moniosioista maanpuolustustahdon mittaria ei kuitenkaan vakiinnutettu käyttöön. Vakiintuneeksi mittariksi tuli edellä kuvaamani ns. klassinen maanpuolustustahdon mittari. Omassa väitöstyössäni konstruoin kymmenen osiota sisältäneen maanpuolustustahdon tai paremminkin maanpuolustusajattelun mittarin, joka osoittautui hyvin toimivaksi.

Turvallisuustilanne on muuttunut, tutkimus kerran vuodessa ei riitä
Kuten sanottu, MTS teettää mielipidetutkimuksen maanpuolustustahdosta kerran vuodessa. Viime vuoden tutkimus ilmestyi vasta tämän vuoden puolella, 21. tammikuuta. Pitkässä tutkimussarjassa ilmeni vuonna 2014 huomattavia muutoksia ja vuoden 2015 tulokset kertovat, että muutokset ovat säilyneet. Tämä kuvaa sitä, että kansalaisten maanpuolustusajattelussa on tapahtunut olennainen muutos, ja muutos alkaa näyttää pysyvältä.

Esimerkkinä muutoksesta toimii hyvin käsitys turvattomuuden lisääntymisestä maailmassa viiden vuoden aikana. Tutkimuksessa 65 % vastaajista arvioi turvattomuuden lisääntyvän. Osuus on suurempi kuin kertaakaan tutkimussarjan aikana vuodesta 1990 lähtien. Vuoden 2014 tutkimuksessa vastaava % oli 56, joka oli jo huomattavan suuri osuus.

Toinen esimerkki on kansalaisten käsitys puolustusvoimiemme kyvystä puolustautua tavanomaisessa sodassa. Uusimman tuloksen mukaan 64 % suomalaisista pitää mahdollisuuksiamme puolustautumiseen melko tai erittäin huonoina. Vuonna 2014 osuus oli 63 %. Tutkimussarjassa yhtä huonot tulokset löytyvät 1970-luvulta, joka oli tiukan YYA-sopimuksen aikaa.

MTS:n mielipidetutkimuksen esimerkkinä on vastaava ruotsalainen Opinioner-tutkimus. MTS kertoo tekevänsä läheistä yhteistyötä MSB:n (Myndighet för samhällsyd och beredskap) kanssa. Tutkimustulosten samankaltaisuudessa kiinnittää huomiota myös se, että huomattavia muutoksia kansalaisten vastauksissa havaittiin vuoden 2014 tutkimuksessa ja 2015 muutokset näyttivät säilyvän. Mielipiteet Ruotsissa ja Suomessa ovat muuttuneet samaan tahtiin ja kansalaisten turvallisuusajattelussa näyttää alkaneen uusi aikakausi.

Kuluvan vuoden tammikuu on näyttänyt, että kansalaisten turvallisuuteen liittyviä tutkimuksia joka tapauksessa tehdään, vaikka niitä ei tekisikään MTS tai muut viranomaiset. Tutkimusten teettäjinä ovat mediat, jotka tekevät tutkimuksistaan uutisia. Samalla tammikuun viikolla katupartiointiin liittyviä mielipidemittauksia teettivät Suomen Kuvalehti, Iltalehti ja MTV. Tutkimusten kysymyksenasettelut olivat erilaisia, mutta otsikoissa pyrittiin vetämään samasta asiasta johtopäätöksiä. Iltalehti uutisoi, että enemmistö suomalaisista kannattaa katupartioita. Kuvalehti kertoi, että joka neljäs kannattaa ja MTV:n tulos oli 39 %. Iltalehden teettämässä kyselyssä itse asiassa kysyttiinkin mielipidettä katupartioiden kieltämisestä, ei niiden hyväksymisestä. Näin toimien saadaan kyllä aikaan otsikoita, mutta tuskin järkevää kokonaisnäkemystä kansalaisten turvallisuusajattelusta.

MTS:n omissakin julkaisuissa on todettu jo 1990-luvun alussa, että kansalaisten maanpuolustusajattelu on ristiriitaista. Kuvaan tätä esimerkeillä. Tammikuussa tänä vuonna julkaistun vuoden 2015 tutkimuksen mukaan 78 % suomalaisista on maanpuolustustahtoisia. Kuitenkin tutkimuksen vastaajista ainoastaan 34 % pitää puolustusmahdollisuuksiamme hyvinä tavanomaisessa sodassa. Pitäisi puolustautua vaikka mahdollisuudet ovat huonot?

Vuonna 2014 MTS:n maanpuolustustahtomittauksen tulos oli 76 %. Samana syksynä teimme Sakari Nurmelan kanssa Maanpuolustuskorkeakoulun Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitoksen seminaaria varten gallupkyselyn, jossa selvitettiin mitä kansalaiset tekisivät vakavan kriisin uhatessa. Ainoastaan 43 % tutkimuksen vastaajista kertoi jäävänsä asuinalueelleen. 8 % vastaajista ilmaisi lähtevänsä Ruotsiin. Pelkästään tämä osuus aikuisista suomalaista tarkoittaa lähes 400 000 ihmistä. Ruotsi ei ehkä ilahtuisi heidän vastaanottamisestaan, mutta mitä tämä kertookaan kansalaisten maanpuolustustahdosta? Tutkimuksen mukaan liikkeelle lähtijöistä iso osa olisi asevelvollisia.

Kansalaisten kyky liikkua ja evakuoitua spontaanisti on aivan toista luokkaa kuin joskus talvisodan alla. Meneillään oleva pakolaisliikehdintä Euroopassa kuvaa, kuinka älypuhelin ja kassillinen vaatteita riittävät pakolaisen tueksi. Kännykän avulla liikkuu raha ja yhteydet omaisiin ja kotimaahan pidetään yllä.

Kriisitilanteessa on olennaisen tärkeätä, että kansalaiset luottavat maan johtoon, tukevat sen päätöksiä ja myös noudattavat saamiaan ohjeita. Tässä en malta olla ottamatta esille tutkimusta populististen puolueiden kannatuksesta. Englantilainen Demos-tutkimusyhtiö vertaili muutama vuosi sitten puolueiden kannattajia eri Euroopan maissa. Yhteistä eri maissa oli puolueiden kannattajien muita kansalaisia heikompi luottamus hallitukseen ja viranomaisiin. Sama koski Perussuomalaisten kannattajia, erona kuitenkin se, että he luottivat suhteessa enemmän poliisiin ja puolustusvoimiin. Viime vaaleissa Perussuomalaisia kannatti lähes viidennes äänestäneistä suomalaisista. Miten voi olla niin, että näin suuri osa kansalaisista on menettänyt luottamuksensa kansakunnan johtoon, tai sitä luottamusta ei ole koskaan syntynytkään?

Uusimpien kannatusmittausten mukaan osa Perussuomalaisten kannattajista näyttää siirtyneenSDP:n kannattajiksi oppositioon. Oppositioasenne näyttääkin olevan tyypillistä suomalaisille. Yougov-tutkimusyhtiön kuukausittaisten mittausten perusteella suomalaisissa on jatkuvasti enemmän niitä, jotka eivät hyväksy hallituksen toimia, kuin niitä jotka toimet hyväksyvät. Tyytyväisyys hallitukseen oli hetken hyvä vaalien jälkeen, mutta sittemmin tuki hallitukselle lähti taas vähenemään.

Väitän, että kansalaiset tarvitsevat aivan uudentyyppisiä perusteluja sille, miten maatamme tarvittaessa puolustetaan, mikä on puolustuskykymme ja mitä kansalaiselta itseltään edellytetään. Tähän tehtävään tarvitaan hallinnosta riippumaton maanpuolustus- ja turvallisuusajattelun ajatuspaja, joka toteuttaa riittävän usein ja riittävän laajasti kansalaisten turvallisuus- ja maanpuolustusajattelua selvittävät tutkimukset. Niiden perusteella kansalaisille voidaan tiedottaa ja heidän ajatteluunsa vaikuttaa."
 
Olen täysin varma siitä, että jos Niinistö alkaisi ajaa Nato-jäsenyyttä täydellä arvovallallaan ja pitäisi muutaman möreän, faktoissa pysyttäytyvän ja asiallisen puheen televisiossa, kannattajien määrä ylittäisi 50 prosenttia Suomessa. Olen tästä täysin varma. Niin kauan, kun Presidentti empii, empivät myös suomalaiset.

Foorumilla tuskin on paljon märkien tehtävien poikia, mutta märkien Nato-unien poikia on sitäkin enemmän. Suomalaiset on vietävissä Natoon, jos niin halutaan. Jos tämä kysymys siis OLISI kiinni vain suomalaisista.

Miksi näin ei tehdä? Koska Niinistö ei uskalla tai viitsi? Höpö höpö. Niinistö on suomettunut. Höpöhöpöhöpö. Syy on joku muu tai muita syitä. Lopettakaa pliis horinat puoluepolitiikasta tms. jotta voisimme edes yrittää pohtia niitä muita syitä, jotka eivät liity suomalaisiin mitenkään.

A) Niinistö haluaa toiselle kaudelle ja B) tietää, jotain, mitä ei kerro.

No esim. laittamalla siinä vaiheessa keskeneräisen ydinvoimalan jäihin, esittämällä aluevaatimuksia Suomelle jäsenneuvotteluiden aikana, lopettamalla sähkön ja muun energian toimittamisen, miehittämällä Ahvenanmaa... Onhan näitä keinoja yrittää estää Suomen jäsenyys.

Itse uskon, että Niinistölle on Putin sanonut virkamiesten välityksellä, että sotaa tietää, jos yritetään Natoon. Sitten Niinistö kysyy Putinilta, että mitäs tämä tämmöinen puhe ja Putin toteaa, että no nuo virkamiehet nyt käyttävät vähän värikästä kieltä ja liioittelevat, älkää siitä välittäkö. Kuitenkin kaikki tietävät, että Putinin valtakunnassa kukaan ei lähde sooloilemaan tuollaisten lausuntojen kanssa ilman lupaa tai suoranaista käskyä. Suomen rajan lähellä ollut yli 100 000 (?) sotilaan sotaharjoitus tänä vuonna antoi lisäpontta. Kuinka helppoa olisi kääntää sotaharjoitus suoraan hyökkäykseksi. Ja Suomella ei edes valmiutta nosteta siten, että yksi sodanajan prikaati kutsuttaisiin palvelukseen.

Mielestäni käsittämätöntä, että Venäjän pitäessä sotaharjoituksia Suomen rajan tuntumassa, siihen ei vastata kutsumalla maavoimien reserviä ylimääräiseen palvelukseen. Pitäisi heti näyttää, ettei meitä voi yllättää. Turha toivo....

Yritin jossain toisessa topikissa miettiä tuota Niinistön kantaa. En usko että asia on tahdonvoimasta tai suomettumisesta kiinni. Taitaapi tilanne olla vaan huonoin mahdollinen ja ollaan lähellä tuota ajs178 juttua. Mies tietää että nyt ollaan niin tukalassa paikassa, että ei voida lähteä tekemään isoja muutoksia. Yksi mahdollisuus että uhkailtu on, mutta se on vaan bluffia. Mitäs nyt sitten tehdään?

Toivotaan että kiristinyt tilanne euroopassa laantuu mahdollisimman pian (epätodennäköistä) ja annetaan PV:lle niin paljon resursseja että homma pysyy hanskassa suunnilleen omin voimin. Sen jälkeen pikaisesti natoon. Tai tehdään itsemurha ja laitetaan pää puskaan syvemmälle, eihän Suomea uhkaa mikään. eiksjeah?

Kylmä fakta että ollaan itse ajettu me Suomalaiset itsemme aika hankalaan paikkaan.
 
VTT Markku Salomaan verkkoSeurassa oleva teksti kannattaa lukaista. Ehkä huolella. 27.4.2016.

Kremlin kätyrikö?:rolleyes:
 
VTT Markku Salomaan verkkoSeurassa oleva teksti kannattaa lukaista. Ehkä huolella. 27.4.2016.

Kremlin kätyrikö?:rolleyes:

Sivu ei auennut suoraan Seuran verkkosivujen kautta, mutta Twitterissä #turpo häsän alle jaettu linkki ei mene maksumuuriin joten lienee luvallinen jakaa täälläkin. Kovaa tekstiä, todellakin.


PUHEENAIHE AJANKOHTAISTA
Aselajiveljien sisällissota – kenraalikunta repii toistensa manttelinhihat tapellessaan määrärahoista
Sotahistorian dosentti, VTT Markku Salomaan viiltävä analyysi porautuu armeijan sisäiseen resurssitaisteluun.
Markku Salomaa
27.4.2016

11 min
(1)
Luettu (2 043)
Facebook (37)

Puolustusvoimien kenraalien kesken on käynnissä kova sota määrärahoista eri aselajien välillä. Kyse ei ole vain kenraalikunnan sisäisestä sanasodasta, vaan nyt aiotaan katsoa loppuun asti, kenen päällystakista irtoavat ensin hihat. Kauppoja kampitetaan, kun raha ei riitä. Kyse on aselajien henkiinjäämistaistelusta.

Prikaatikenraali (evp) Lauri Kiianlinna toi esiin näiden riitojen alastonmallin aprillipäivänä julkaistussa lehtikolumnissaan, mikä sai varmasti monen helsinkiläisen silmät aamulla epäuskoisesti räpyttämään. Se ajoittui vaiheeseen, kun puolustusvoimien johdossa valmistellaan tarjouspyyntöjä lähetettäväksi hävittäjäkoneiden valmistajille ja vastaavia tarjouspyyntöjä merivoimien haluamien taistelualusten valmistajille.

Kiianlinna kritisoi voimallisin sanoin merivoimien alushankintoja, mutta sama pätee myös ilmavoimiin vain sillä erotuksella, että hävittäjälentokoneiden hankinnassa summat ovat yli kymmenkertaisia. Maavoimien kenraalit ovat kypsyneitä siihen, että maavoimien leikkauksilla on rahoitettu ilmavoimien ja merivoimien hankintoja jo parikymmentä vuotta ja sama meno näyttää jatkuvan. Maavoimat on kuin se pyy maailmanlopun edellä, joka vain kutistuu ja kutistuu.

KENRAALIKUNTA: MÄÄRÄ VAI LAATU?
Toisin kuin maavoimat kenraalikunta vain paisuu. Parhaimmillaan kenraalien määrä kävi presidentti Tarja Halosen aikana jopa 39 – 41 leijonakauluksessa, kun kylmän sodan aikanaUrho Kekkonen pärjäsi 24 kenraalilla. Nyt kenraaleita on 35, kun puolustusministeriön kansliapäällikkö Jukka Juusti lasketaan mukaan. Hän on insinöörikenraalimajuri (evp), entinen sotavarustepäällikkö, puolustusvoimien pääinsinööri ja maavoimien yli-insinööri. Juusti ei ole silti toiminut ainakaan näkyvästi maavoimien kalusto-ongelmien ratkaisemiseksi.

Maavoimien kenraalikunnassa paine nousee kuin kattilassa ja Kiianlinnan pilli oli ensimmäinen, joka soi. Maavoimien kenraalit eivät halua katkaista uraansa astumalla julkisuuteen. Virassa olevat kenraalit eivät voi lausua eriävää mielipidettä, mutta eläkkeelle siirtyneet ovat kokoamassa voimiaan vastaiskuun. Ilmavoimien ja merivoimien kalustohankintoja aiotaan karsia, että maavoimille riittäisi myös rahaa kalustoon. Nyt jopa maavoimien ampumatarvikkeet ovat lopussa.

Näytelmä muistuttaa sitä maailmanlopun näkyä, joka on painunut aikakirjoihin Suomen punakaartien yleisesikunnan päällikön August Wesleyn sanoin kapinan lopulla 1918, kun Wesley sanoi, että ”sota ei ole kansanvallalle rakentuvaa; sodan johto on kaukana kansanvaltaisuudesta. On mielestäni turhaa kauemmin viedä asioita hunningolle leikkimällä kansanvaltaa toiminnassa, joka on kansanvallalle vierasta.”

PITKÄN TÄHTÄIMEN SUUNNITELMA
Puolustusvoimien komentaja kenraali Jarmo Lindberg on hävittäjälentäjä ja tehnyt uransa ilmavoimissa, minkä etujen asianajajana häntä pidetään. Yhteistyö ilmavoimien komentajan kenraalimajuri Kim Jäämeren kanssa hävittäjähankinnan valmistelussa on saumatonta.

Pääesikunnan päällikkö vara-amiraali Kari Takanen puolestaan on henkeen ja vereen merimies. Hänen ja merivoimien komentaja kontra-amiraali Veijo Taipaluksen yhteinen etu on ajaa puolestaan laivaston alushankintoja.

Tämän vasaran ja alasimen välissä on taottu kypäriä kattiloiksi ennätyksellistä tahtia, minkä kokonaiskuva ei ole oikein selvinnyt poliittisille päätöksentekijöille silloin, kun päätöksiä ujutettiin kuin käärmettä pyssyyn. Syrjäytetty puolustusministeriön kansliapäällikkö Arto Räty joutui maavoimien maalitauluksi, kun hänen aikanaan jouduttiin ajamaan lopullisesti alas vanha alueellinen puolustusjärjestelmä ja tyhjentämään alueelliset asevarikot.

Puolustusvoimien silloinen komentaja kenraali Ari Puheloinen punasteli ja takelteli ilmoittaessaan maavoimien leikkauksista 2009-2014, mutta ratkaisevat päätökset tehtiin jo amiraali Juhani Kaskealan toimiessa puolustusvoimien komentajana 2001-2009 ja vahvuuden romahdusmainen lasku seurasi niistä. Aina selitettiin, että korvaamaan hankitaan tehokkaampia uusia asejärjestelmiä. Tilalle ei ole saatu maavoimiin mitään.

LEIKKAUKSIA ELI ”TEHOSTUSTA”
Puolustusministeri Jussi Niinistö (ps) on käynyt myös vaiteliaaksi, kun hänelle ja puoluejohtajaTimo Soinille on selvinnyt, ettei valtio pysty enää antamaan Suomen kansalle turvallisuustakuita. Itsenäisen puolustuksen opilla ei suuresti enää elämöidä. Puolustusvoimat pystyy viivyttämään mahdollista hyökkääjää ja saavuttamaan paikallisia torjuntavoittoja, mutta maa on lopulta vallattavissa ja miehitettävissä paremminkin viikoissa kuin kuukausissa.

Perimmältään on kyse siitä, onko Suomella enää varaa itsenäiseen puolustukseen, vai pitääkö ylivoimaisilta näyttävät ongelmat ratkaista Viron, Latvian ja Liettuan mallin mukaan liittymällä NATO:n jäseneksi.

Vain maavoimat kykenisi maan valtaamisen estämään, jos miesvahvuus olisi kylmän sodan tasolla. Maavoimien esikunnan ja pääesikunnan operatiivinen suunnittelu on ollut myllerryksessä, kun vahvuuksia on leikattu. Kun jotain suunnitelmia on lopulta saatu valmiiksi, menee koko suunnittelu uusiksi, kun joukot taas vähenevät.

Poliitikot ovat opetelleet sisäsiistin tavan tehdä puolustuspolitiikkaa ja välttää vastuu; viedään muodikkaat leikkaukset ensin määrärahoihin ja annetaan sitten kenraaleille vapaus ”kehittää” joukkoja miten haluavat kunhan voidaan ilmoittaa, että puolustusvoimien toiminta ”tehostuu”. Tällainen tehostaminen on pantu merkille Venäjällä, joka on siihen hyvin tyytyväinen, kun toiminnallisia aukkoja ei edes ajatella paikattavaksi NATO:n turvallisuustakuilla, vaan ne torjutaan tomerasti. Nyt käydään keskustelua varusmiehistä, varusteista ja varoista samaan tapaan kuin huhtikuussa 1918 Viipurin linnassa. Puolustuksen osuus valtion menoista on tänä vuonna 5,3 prosenttia. Puolustusministeriön kaikki menot ovat tänä vuonna 2 886 300 000 euroa, mistä käytetään materiaalihankintoihin 544 700 000 euroa (18,9 %) ja palkkoihin 783 500 000 euroa (27,1 %).

Kiianlinna kyseli kirjoituksessaan, että jos ilmavoimien suurta hankintaa ja merivoimien suurta hankintaa ei rahoiteta puolustusbudjetista kuten on sanottu, vaan sen ulkopuolelta, niin mistä rahat otetaan. Ne on joka tapauksessa otettava valtion lompsasta, koska NATO:n lompsalle emme pääse.

RESERVIÄ RIITTÄÄ – KIVÄÄREJÄ JA KOKARDEJA EI
Maavoimien vahvuus ja kalusto on ollut viime vuodesta lukien jo niin heikko, että kylmän sodan aikaiseen vahvuuteen verrattuna jäljellä on enää kastroitu alastonmalli. Nykyisellä maavoimien kantahenkilökunnalla ei pystyttäisi enää kouluttamaankaan tai kertausharjoittamaankaan suurempia määriä.

Kylmän sodan ja kenraali Jaakko Valtasen aikana puolustusvoimat kykeni muodostamaan reservistä 526 000 sotilaan armeijan, josta 460 000 oli maavoimissa. Amiraali Juhani Kaskealan aikana kokonaisvahvuus leikattiin 359 000 sotilaaseen, joista oli maavoimissa 271 000. Kenraali Ari Puheloisen aikana kokonaisvahvuus leikattiin 230 000 sotilaaseen, joista on maavoimissa enää 160 000 taistelijaa. Kaikki yli 35-vuotiaat reserviläiset poistetaan kokoonpanoista ja siirretään nostoväkeen. Nostoväessä on nyt ennätykselliset miljoona varusmiespalveluksen suorittanutta reserviläistä, joille ei ole antaa kivääriä, kokardia tai kypärää, vaikka palveluhaluja olisi.

Maavoimien päävoiman muodostaa enää kolme valmiusprikaatia ja kaksi mekanisoitua taisteluosastoa. Lisäksi on kolme alueellista jalkaväkiprikaatia sekä erillisiä pataljoonia ja komppanioita. Niitä johtaisi pari armeijakunnan esikuntaa.

Puolustusvoimat ei saa enää kokoon edes talvisodan rintamavahvuutta. Talvisodan lopussa rintamalla oli 365 000 taistelijaa ja koulutuskeskuksissa harjoitettavana lisäksi 50 000. Rintamalla oli huoltotehtävissä myös 34 000 lottaa ja uupumattomana voimavarana 64 000 hevosta. Sotilaskuljetukset kulkivat rautateillä puulla ja vedellä. Varuste- ja ampumatarviketilanne parani koko sodan ajan. Puutteet vaivasivat nimenomaan maavoimia ja erityisesti tykistöä. Ilmavoimilla ja merivoimilla oli suunnilleen vastaava kalustomäärä silloinkin mitä nyt, mutta panssarilaivoja ei talvella tarvittu ja pommikoneetkin pysyivät pakkasten aikana maassa. Aselajien välinen riita määrärahoista oli kuitenkin leimannut koko 1930-lukua.

ALUEELLISEN MAANPUOLUSTUSJÄRJESTELMÄN ALASAJO
Talvisodan opetukset näyttivät unohtuneen Jyrki Kataisen ja Jutta Urpilaisen hallitukselta, joka ajoi lopullisesti alas alueellisen maanpuolustusjärjestelmän. Sotilaspiirit ja sotilasläänit lakkautettiin sekä alueelliset asevarikot ja suurin osa alueellisista prikaateista, erillisistä pataljoonista ja erillisistä komppanioista. Prikaateja purettiin reservistä yhteensä 22. Kun joukkoja leikattiin, ei tarvittu materiaaliakaan, niinpä se hävitettiin.

Hävitettävää materiaalia polttoleikattiin ja sulatettiin romuraudaksi. Kahden sodan ajan panssariprikaatin kalusto poistettiin, kun prikaateja ei enää uskottu tarvittavan. Parolan panssariprikaati on nykyään vain koulutuskokoonpano ja sillä on vain seitsemän taistelupanssarivaunua koulutuskäyttöön.

Hävitetyssä materiaalissa oli 240 taistelupanssarivaunua, 220 kuljetus- ja rynnäkköpanssarivaunua, 200 kenttähaupitsia ja –kanuunaa sekä lisäksi ilmatorjuntakanuunoita, kranaatinheittimiä, konekiväärejä, 100 000 rynnäkkökivääriä, kranaattikonekivääreitä, miinoja, muita räjähteitä ja ampumatarvikkeita.

Suurin osa tästä kalustosta oli puolustusministeri Elisabeth Rehnin DDR:n kansanarmeijan varikoilta ostamia Esko Ahon hallituksen aikana 1991-1995. Rehnin ”ostosjunalle” olisi tullut pituutta 48 kilometriä, jos kalusto olisi kuljetettu kerralla. Juna olisi ulottunut Helsingistä Hyvinkäälle.

Hävitetyistä panssarivaunuista yhteensä 397 panssarivaunua oli Rehnin kuormastosta. Yksistään hävitettyjä T-72 -taistelupanssarivaunuja oli 162 kappaletta, joista 99 oli ostettu DDR:stä ja 63 suoraan Neuvostoliitosta. DDR:stä ostetuista vaunuista 66 oli valmistettu Tšekkoslovakiassa ja 33 Puolassa.

Ampumatarvikkeita, miinoja ja räjähteitä tuhottiin viime kesään asti massaräjäytyksillä Lapissa. Suomen kaikki jalkaväkimiinat poistettiin. Kaikki aseet, ampumatarvikkeet ja räjähteet olivat täysin toimintakelpoisia ja olisivat soveltuneet täysin alueellisten joukkojen käyttöön. Venäläistyyppisiä T-72M1 ja T-55M -taistelupanssarivaunuja käytetään edelleen niin Ukrainan kuin Syyrian rintamilla.

VAIHTOEHTO ÖKYHANKINNOILLE
Maavoimien kapinakenraalit laskevat, että vähintään sama – ellei parempi – torjuntakyky saavutetaan nykyaikaisilla ohjuksilla mitä hävittäjälentokoneilla tai taistelualuksilla.

Jos valtio päättää uusia kaikki 62 hävittäjälentokonetta uusilla amerikkalaisilla F-35A -hävittäjillä, maksaa pelkkä konekauppa noin 8 415 800 000 euroa ja koneet täysin aseistettuna 10 554 100 000 euroa. Jos hankittava konemäärä olisi puolet eli noin 31 hävittäjää, olisivat hinnat vastaavasti puolet. Puolella hävittäjämäärällä puolittuisi myös se ilmaherruuden aika tai maantieteellinen alue, minkä hävittäjät pystyvät teoriassa turvaamaan.

Maavoimien kenraalit huomauttavat, että se ei ole olennaista. Suurin osa hävittäjistä seisoo joka tapauksessa aina huollossa tai pajalla korjattavana eikä taivaalla kyetä ylläpitämään kokoaikaista valvonta- ja torjuntakykyä kuin 2-4 koneella ja silloinkin kyse on hävittäjien ja pommikoneiden torjunnasta. Samaan aikaan omat hävittäjät ovat vihollisen tähtäimessä ja liipasimella.

Maavoimien kenraalit katsovat, että vastaava torjuntakyky olisi saavutettavissa pitkän kantaman ilmatorjuntaohjuksilla, jotka kykenevät torjumaan tauotta ja aukotta koko ajan. Amerikkalainen ohjusjärjestelmä olikin harkinnassa, mutta jätettiin pois luvuista, vaikka sen hinta olisi ollut ”vain” alle kymmenesosa hävittäjäkaupasta; 800 000 000 euroa. Tämän käsityksen mukaan Suomelle voisi riittää 10-15 uutta hävittäjää, jos hankimme esimerkiksi amerikkalaisen Patriot-ohjusjärjestelmän.

Sama pätee laivaston uusien yli 90-metristen korvettien hankintaan. Kiianlinna kyseenalaisti kirjoituksessaan, onko järkevää satsata 1 200 000 000 euroa neljän taistelualuksen tilaukseen, vaikka niillä korvattaisiin seitsemän pienempää ja vanhentuvaa alusta. Kiianlinna ei nähnyt mitään operatiivista tarkoitusta sillä, että pitkän kantaman merimaaliohjusten alustoiksi tarvittaisiin avomerikelpoisia laivoja. Merimaaliohjukset voi laukaista rannalta ja ne kantavat kauas horisontin taakse ja osuvat aina. Tällöin ei tarvitsisi riskeerata, että omat alukset tulisivat upotetuiksi.

Ilmavoimien ja merivoimien säästöillä maavoimien kenraalit haluaisivat lopultakin varustettavan puolustuksen perustaa; siis maavoimia. Vain maavoimilla Suomi pidettäisiin omissa käsissä. Mutta jos 1340 kilometriä leveän itärajan yli työntyisi karavaanikaupalla keskiaasialaisia ja arabipakolaisia, olisi Suomen komennettava rajavartioston avuksi ensin varusmiehet ja sitten 25 000 reserviläistä.

Samalla menisivät taas sekaisin nykyiset puolustussuunnitelmat ja Suomi olisi tosiasiassa puolustuskyvytön – ja vallattavissa ehkä ajamalla yksinkertaisesti parissa tunnissa uutta E-18 -moottoritietä Kehä III:lle.
 
Ervastilla on asiaa...

http://yle.fi/uutiset/pekka_ervasti_yhdysvallat_rakkaani/8870527

Pekka Ervasti: Yhdysvallat, rakkaani!
Ulkoministeri Timo Soini (ps.) suutelee tuoreessa puheessaan Yhdysvallat miltei kuoliaaksi. Suomettuminen 2.0 on täällä.

Ensin tulivat amerikkalaissotilaat Stryker-panssariajoneuvoissaan.

Tällä viikolla kaartelevat Suomen sinivalkoisella taivaalla Oregonin kansalliskaartin F15-hävittäjät. Pian amerikkalaissotilaat harjoittelevat maihinnousua Hankoniemelle. Näin paljon ulkomaalaisia sotilassaappaita ei ole tainnut marssia Suomen suostumuksella kotoisella maaperällämme sitten kesän 1941.

Mitä tästä täydellisestä kuvasta vielä voisi puuttua?

Tietysti ulkoministeri Timo Soinin (ps.) kaunis puhe, jonka hän piti maanantaina Pohjois-Kymen Paasikivi-seuran 30-vuotisjuhlassa. Tilaisuus saattoi olla pieni ja provinsiaalinen, mutta puhe oli suuri ja megalomaaninen. Suomi tunkee nyt väellä ja voimalla Yhdysvaltojen kylkeen – etenkin turvallisuuspolitiikassa.

Tämä on ymmärrettävää, sillä Nato on Suomelle miltei mission impossible poliittisesti. Sotilasliittoon ei voi mennä ilman kansanäänestystä ja koska suuri enemmistö suomalaisista vastustaa jäsenyyttä, ovi pysyy säpissä.

Niinpä Suomen ulkopoliittinen johto on päättänyt koukata Yhdysvaltojen kautta. Siihen ei tarvita kansanäänestystä – eikä aina ole muistettu jokaisesta yhteisharjoituksesta kertoa eduskunnallekaan. Ei tarvitse olla kummoinen agentti, kun voi päätellä, että turvallisuusyhteistyö Yhdysvaltojen kanssa on paljon syvempää kuin julkisuudessa on kerrottu. Mutta ajatkin ovat ankarat, Venäjä uhkaava ja tilanne Itämerelläkin jännittynyt. Nyt ei saa jäädä tuleen makaamaan. Suon yli niin, että heilahtaa!

Ameriikan raittia mennään nyt niin että nuppi tutisee

Yhdysvallat on monessa mielessä kätevämpi kumppani kuin Nato. Se on joka tapauksessa sotilasliiton johtovaltio, kellopelin suurin hammasratas, joka pyörittää koko koneistoa. Tosipaikan tullen Yhdysvallat on myös liittokunnan nopein ja vahvin ensilinjan taistelija – paljon nopeampi kuin Naton 28-jäseninen sotamiesneuvosto.

Sekin on selvää, että jos iso rähinä alkaa, EU-maa Suomi solahtaa tietysti Yhdysvaltojen ja Naton leiriin – kuuluipa Suomi muodollisesti Natoon tai ei. Nyt nähdään viisaana harjoitella yhdessä ja sovittaa kalustoa samoille taajuuksille. Kaiken varalta ja itänaapurin kyräilystä huolimatta.

Mutta hiljentykäämme hetkeksi kuuntelemaan ulkoministeri Soinin arvioita Yhdysvalloista. Pienenä ajatusleikkinä kehotan korvaamaan seuraavista lainauksista sanan Yhdysvallat sanalla Neuvostoliitto. Kuulostaako tutulta?

"Suomen ulkopolitiikan kulmakiviä: Suhteemme Yhdysvaltoihin."

"Hyvät ja tiiviit suhteet Yhdysvaltoihin ovat olleet - ja ovat vastakin – Suomelle erittäin tärkeät."

"Yhdysvallat on luonteva ja tärkeä kumppani."

"Miten sitten voimme kansallisten intressiemme saavuttamiseksi edistää suhteita Yhdysvaltoihin?"

"Ilman Yhdysvaltojen osallistumista ja johtajuutta merkittäviä kansainvälisiä ongelmia ei voida ratkaista."

Ameriikan raittia mennään nyt niin, että nuppi tutisee. Joskus kontattiin aivan päinvastaiseen suuntaan, kuten Soinikin puheessaan muistuttaa: "Kylmän sodan aikaisten idänsuhteidemme hoidon kielteisiä vaikutuksia ja ilmiöitä on käsitelty laajasti [...] Kylmän sodan aikainen tasapainoilu-liturgia alkoi elää myös omaa elämäänsä".

Soinin puheen perusteella ulkoministeriötä ei vieläkään voi julistaa täysin liturgiavapaaksi vyökykkeeksi. Vanha kunnon puppusanageneraattori siellä tuntuu edelleenkin suoltavan puheita ministereille – mitä nyt etumerkkiä on vaihdettu.
 
Ervastilla on asiaa...

http://yle.fi/uutiset/pekka_ervasti_yhdysvallat_rakkaani/8870527

Pekka Ervasti: Yhdysvallat, rakkaani!
Ulkoministeri Timo Soini (ps.) suutelee tuoreessa puheessaan Yhdysvallat miltei kuoliaaksi. Suomettuminen 2.0 on täällä.

Ensin tulivat amerikkalaissotilaat Stryker-panssariajoneuvoissaan.

Tällä viikolla kaartelevat Suomen sinivalkoisella taivaalla Oregonin kansalliskaartin F15-hävittäjät. Pian amerikkalaissotilaat harjoittelevat maihinnousua Hankoniemelle. Näin paljon ulkomaalaisia sotilassaappaita ei ole tainnut marssia Suomen suostumuksella kotoisella maaperällämme sitten kesän 1941.

Mitä tästä täydellisestä kuvasta vielä voisi puuttua?

Tietysti ulkoministeri Timo Soinin (ps.) kaunis puhe, jonka hän piti maanantaina Pohjois-Kymen Paasikivi-seuran 30-vuotisjuhlassa. Tilaisuus saattoi olla pieni ja provinsiaalinen, mutta puhe oli suuri ja megalomaaninen. Suomi tunkee nyt väellä ja voimalla Yhdysvaltojen kylkeen – etenkin turvallisuuspolitiikassa.

Tämä on ymmärrettävää, sillä Nato on Suomelle miltei mission impossible poliittisesti. Sotilasliittoon ei voi mennä ilman kansanäänestystä ja koska suuri enemmistö suomalaisista vastustaa jäsenyyttä, ovi pysyy säpissä.

Niinpä Suomen ulkopoliittinen johto on päättänyt koukata Yhdysvaltojen kautta. Siihen ei tarvita kansanäänestystä – eikä aina ole muistettu jokaisesta yhteisharjoituksesta kertoa eduskunnallekaan. Ei tarvitse olla kummoinen agentti, kun voi päätellä, että turvallisuusyhteistyö Yhdysvaltojen kanssa on paljon syvempää kuin julkisuudessa on kerrottu. Mutta ajatkin ovat ankarat, Venäjä uhkaava ja tilanne Itämerelläkin jännittynyt. Nyt ei saa jäädä tuleen makaamaan. Suon yli niin, että heilahtaa!

Ameriikan raittia mennään nyt niin että nuppi tutisee

Yhdysvallat on monessa mielessä kätevämpi kumppani kuin Nato. Se on joka tapauksessa sotilasliiton johtovaltio, kellopelin suurin hammasratas, joka pyörittää koko koneistoa. Tosipaikan tullen Yhdysvallat on myös liittokunnan nopein ja vahvin ensilinjan taistelija – paljon nopeampi kuin Naton 28-jäseninen sotamiesneuvosto.

Sekin on selvää, että jos iso rähinä alkaa, EU-maa Suomi solahtaa tietysti Yhdysvaltojen ja Naton leiriin – kuuluipa Suomi muodollisesti Natoon tai ei. Nyt nähdään viisaana harjoitella yhdessä ja sovittaa kalustoa samoille taajuuksille. Kaiken varalta ja itänaapurin kyräilystä huolimatta.

Mutta hiljentykäämme hetkeksi kuuntelemaan ulkoministeri Soinin arvioita Yhdysvalloista. Pienenä ajatusleikkinä kehotan korvaamaan seuraavista lainauksista sanan Yhdysvallat sanalla Neuvostoliitto. Kuulostaako tutulta?

"Suomen ulkopolitiikan kulmakiviä: Suhteemme Yhdysvaltoihin."

"Hyvät ja tiiviit suhteet Yhdysvaltoihin ovat olleet - ja ovat vastakin – Suomelle erittäin tärkeät."

"Yhdysvallat on luonteva ja tärkeä kumppani."

"Miten sitten voimme kansallisten intressiemme saavuttamiseksi edistää suhteita Yhdysvaltoihin?"

"Ilman Yhdysvaltojen osallistumista ja johtajuutta merkittäviä kansainvälisiä ongelmia ei voida ratkaista."

Ameriikan raittia mennään nyt niin, että nuppi tutisee. Joskus kontattiin aivan päinvastaiseen suuntaan, kuten Soinikin puheessaan muistuttaa: "Kylmän sodan aikaisten idänsuhteidemme hoidon kielteisiä vaikutuksia ja ilmiöitä on käsitelty laajasti [...] Kylmän sodan aikainen tasapainoilu-liturgia alkoi elää myös omaa elämäänsä".

Soinin puheen perusteella ulkoministeriötä ei vieläkään voi julistaa täysin liturgiavapaaksi vyökykkeeksi. Vanha kunnon puppusanageneraattori siellä tuntuu edelleenkin suoltavan puheita ministereille – mitä nyt etumerkkiä on vaihdettu.

Hieno huomata miten Ervasti komppaa Suomen länsi orientaatiota....? :rolleyes:
 
Poliitikkojemme (myös Ruotsi) viimeaikainen voimakas maanpuolustukseen liittyvä USA-suuntautuminen osoittaa, että turvallisuustilanteemme on kehittyämässä huonompaan suuntaan kuin mitä julkisesti annetaan ymmärtää. Tämä kannattaisi pitää mielessä jos kuitenkin tekee mieli voimakkaasti kritisoida yhteiskuntamme fundamentteja tai vaikka EU:ta.

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1462770685524
Venäjä hieroo suolaa Eurooppaa jakavaan haavaan – ”Putinin Venäjä hyötyy aina, kun Euroopan unioni heikkenee”

http://www.hs.fi/ulkomaat/a1462853670901
Raportti: Näin Venäjä käyttää propagandaansa – tavoitteena hämmentää läntistä yleisöä

http://yle.fi/uutiset/lehti_ruotsin_turpo-selvitys_ei_suosittele_natoon_menoa/8870190
Lehti: Ruotsin turpo-selvitys ei suosittele Natoon menoa

"Toisaalta, sotilaallinen yhteistyö on nytkin tiivistä Yhdysvaltain kanssa. Se oli sitä jo kylmän sodan aikana."

---------------

Huomio. Ruotsin turvallisuusselvityksen takana on NATO-vastainen sosiaalidemokraattinen puolue, joka kuitenkin haluaa tukeutua USA:n apuun. Myös Ruotsissa tajutaan, etteivät asiat nyt ole täysin reilassa ja tulevaisuudessa tilanne saattaa kiristyä entisestään.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt puhuu "puna-mummon" toveri...

Tuomioja: Suomen turvallisuus ei voi olla USA:n varassa
Tänään klo 05:01
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2016051021543802_uu.shtml



Ulkoministeri Timo Soinin Suomen suhdetta Yhdysvaltoihin käsitellyt puhe jakaa ulkopolitiikan seuraajien mielipiteitä.


Ex-ulkoministeri ja kansanedustaja Erkki Tuomioja korostaa, ettei Suomen turvallisuus ole Yhdysvaltojen käsissä.
Aikanaan pääministeri Matti Vanhasen (kesk) valtiosihteerinä toimineen Risto Volasen mukaan ulkoministeri Soini on unohtanut, että Suomen ei pitäisi mennä osapuoleksi suurvaltojen konfliktiin.

Konfliktilla Volanen tarkoittaa jo ennen Ukrainan kriisiä Itämerellä alkanutta Venäjän ja lännen sapelinkalistelua.

- Suomen turvallisuuspolitiikan lähtökohtien kannalta on ratkaisevaa etsiä ratkaisua suurvaltojen konfliktiin, niin että se vastaa Suomen etua, eikä mennä osapuoleksi suurvaltojen konfliktiin. Tämän ulkoministeri Soini on unohtanut. Se on Suomen ulkopolitiikan kannalta aika ainutlaatuinen paikka, yhteiskuntatieteiden tohtori Volanen sanoo.

Volasen mukaan Soinin puheessa huolestuttaa nimenomaan se, että "ulkoministeri ei etsi liennytystä".

- Soini sanoo, että kylmän sodan aikana Suomen länsisuhteita jouduttiin hoitamaan puolisalaa ja varoen. Hän sanoo, että erityisesti suhde Yhdysvaltoihin oli pitkään "salarakas"-vaiheessa. Onko se nyt tulossa johonkin muuhun vaiheeseen ja katsooko ulkoministeri, että Suomen sodan jälkeinen ulkopolitiikka on ollut pelkkää bluffia? Volanen kysyy.

- Soini on jo aikaisemmin käyttänyt termiä "me olemme puolemme valinneet". Tottakai me olemme länsimaa, me olemme länsimaa olleet jo 800 vuotta. On aika epätavallista sotilaallisesti liittoutumattoman maan ulkoministerinä tilanteessa, jossa pitäisi etsiä liennytystä, etsiä lisääntyvää jännitystä.



"Natoa ohitetaan"


Volanen näkee Soinin puheen uuden ulkopoliittisen suuntauksen jatkumona.

- Kyllähän jo pitkän aikaa Baltia-Pohjola-Yhdysvallat-näköalaa on kehitetty. Kyllä sellaisen voi tunnistaa. Nyt kun Suomen kansalaiset eivät kannata Natoa, niin Natoa selvästikin ollaan, jossakin osassa ulkopolitiikan johtoa, ohittamassa suoraan kytkennäksi Yhdysvaltojen kanssa. Se on osa myöskin näitä ajankohtaisia harjoituksia, Volanen sanoo.

Volanen korostaa, että Natolla ja Yhdysvalloilla on tärkeä rooli pohjoisen Euroopan ja Itämeren vakauden ylläpitäjänä.

- Ne ovat ottaneet vastuun Baltiasta ja mekin olemme pitäneet sitä luonnollisena ja tärkeänä. Sen on myöskin Venäjä hyväksynyt. Mutta saavutettuun vakauteen ja tasapainoon kuuluu, että kuka tahansa, joka yrittää nyt saada tässä etua, joutuu vastareaktioiden vuoksi siitä kärsimään itsekin.

- Tämä eskalaatio tässä on jatkunut pitkään. Siitä viimeisin esimerkiksi on Yhdysvaltain kolmen puolustushaaran harjoitukset Suomessa. Nyt kyllä Suomen ulkopoliittisen johdon, mukaanlukien Timo Soinin, ensimmäinen velvollisuus on pitää huolta vakaudesta ja rauhasta. Soinin puheenvuoro ei siltä kannalta näytä kovin lupaavalta, Volanen arvioi.


Timo Soini Yhdysvaltoja käsitellyt puhe on herättänyt ristiriitaisia tunteita asiantuntijoiden piirissä.


"Ei sinisilmäisyyttä"


Entisen pitkäaikaisen ulkoministerin Erkki Tuomiojan(sd) mukaan Soinin puheessa todettiin aivan oikein, että on tärkeätä, että meillä on hyvät ja toimivat suhteet Yhdysvaltain kanssa.

- USA on useimmiten - vaikkei aina - toiminut kansainvälistä vakautta ja turvallisuutta vahvistavalla tavalla.

- Kuitenkaan USA:n sen enempää kuin minkään muun maan kanssa ei tule olla sini- eikä tähtisilmäinen. Yhdysvallat vaikuttaa Suomen turvallisuuteen monin tavoin ja eri etumerkein, mutta viime kädessä Suomen turvallisuus ei ole, eikä voi olla Yhdysvaltain varassa, Tuomioja toteaa.



"Puolsi paikkaansa"


Entisen pääministerin, keskustan presidenttiehdokkaaksi pyrkivän Matti Vanhasen mukaan Soinin puhe "oli nimenomaan ja yksin Suomen USA-suhdetta käsittelevä ja sellaisenaan puolsi hyvin paikkaansa".

- Uskon, että hän halusi pitää sen ennen hänen ja tasavallan presidentin USA-matkaa.

- Mukana oli luonnollisesti puhujan sävytystä historiasta, johon en ota kantaa. Sen sijaan olisin kaivannut tietoa siitä, mikä on Suomen viesti Valkoiseen taloon. Siinä pitää olla myönteinen arvio USA:n jatkuvasta sitoutumisesta Euroopan ja myös Itämeren alueen turvallisuuteen ja vakauteen, jonka hän mainitsi. Aina on paikallaan syytä esittää myös toive siitä, että läsnäolo edellyttää jatkuvaa harkintaa, millaisella toiminnalla parhaiten edistetään tätä vakautta. Läsnäoloon liittyy myös vastuu vakaudesta, Vanhanen sanoo.

Lue Soinin koko puhe täältä: Valtioneuvosto.fi

JUHA RISTAMÄKI
[email protected]

 
Tämä on jo häiritsevän räikeää: Milloin Yhdysvallat mainitaan positiiviseen sävyyn eipä hetkeäkään kun päivystävä YYA-automaatti esim. Volanen tai Tuomioja ryntää julkisuuteen muistuttamaan Venäjän edusta. Miksi?
 
Tämä on jo häiritsevän räikeää: Milloin Yhdysvallat mainitaan positiiviseen sävyyn eipä hetkeäkään kun päivystävä YYA-automaatti esim. Volanen tai Tuomioja ryntää julkisuuteen muistuttamaan Venäjän edusta. Miksi?

Koska sosialistiset perinteet vaativat...ja näitä tyyppejä tiukassa otteessaan pitävä idän -herra..:rolleyes:
 
Back
Top