Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
RPG83 kirjoitti:Olisiko joillakin antaa mitään tietoa tai kuvia otsikon mukaisista laitteista? Muistelen Sudettimessa [RIP] nähneeni sellaisen proton, mutta en muista enää minkä niminen laite oli, tai että harkittiinko sen palveluskäyttöön ottoa koskaan.
vm78 kirjoitti:Olikos Patria jollain tapaa takavuosien IFV-tarjouskisassa mukana olleen Mowag Trojanin taustavoimissa (Patria TC-500)?
RPG83 kirjoitti:Hejsan; ei ole.
Tuo Patria TC-500 kuulostaa tutulta, ehkäpä kyse oli siitä.
Onko Mowag Trojania koskaan myyty minnekään palveluskäyttöön? Google ei ainakaan tiennyt vehkeestä paljoakaan.
Hejsan kirjoitti:onks apuksi?
Valmet 1912-6: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
VK: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
http://en.wikipedia.org/wiki/Former_equipment_of_the_Finnish_Army
veffeade kirjoitti:Hejsan kirjoitti:onks apuksi?
Valmet 1912-6: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
VK: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
http://en.wikipedia.org/wiki/Former_equipment_of_the_Finnish_Army
http://www.militaryimages.net/photopost/showphoto.php/photo/13323/cat/all
Itte olin "koeistumassa ja poistumassa" ao. vehkeesta -82. Vertailussa oli tietysti Pasi. Tykkasin itse tuosta Valmetin vehkeesta enemman; oli helpompi nousta vaunuun ja poistua sielta. Muistelen, jotta sisatilat miehistotilassa olisivat olleet avarammat ja helpommat (tilaa enempi?, matalampi nousukynnys?; ei muista tarkemmin ).
Meidan ryhma, ja koko joukkuekin (aliupseerioppilaita joilla vertailukohtana BTR-50, BTR-60, BMP-1 ja kilpaileva Pasi) , oli samaa mielta: Nuin kirjoiteltiin kyselylomakkeisiin.
Maastossa Pasi meni paremmin; Saku oli "jotenkin vaikea hankalassa maastossa". Lieko syyna sitten tuo 6-pyorasyys ja vain yksien pyorien ohjattavuus (en ole varma oliko Sakussa pelkastaan etupyorat jotka kaantyivat; luultavasti). Muistelen jotta maavarakin olis ollu niukempi kuin Pasissa.
Kaikest huolimatta Saku oli kylla meidan jagstereiden joukkueen suosikki : Sielta paasi pois ja sisaan nopeammin kuin Pasista.
setämies kirjoitti:veffeade kirjoitti:Hejsan kirjoitti:onks apuksi?
Valmet 1912-6: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
VK: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
http://en.wikipedia.org/wiki/Former_equipment_of_the_Finnish_Army
http://www.militaryimages.net/photopost/showphoto.php/photo/13323/cat/all
Itte olin "koeistumassa ja poistumassa" ao. vehkeesta -82. Vertailussa oli tietysti Pasi. Tykkasin itse tuosta Valmetin vehkeesta enemman; oli helpompi nousta vaunuun ja poistua sielta. Muistelen, jotta sisatilat miehistotilassa olisivat olleet avarammat ja helpommat (tilaa enempi?, matalampi nousukynnys?; ei muista tarkemmin ).
Meidan ryhma, ja koko joukkuekin (aliupseerioppilaita joilla vertailukohtana BTR-50, BTR-60, BMP-1 ja kilpaileva Pasi) , oli samaa mielta: Nuin kirjoiteltiin kyselylomakkeisiin.
Maastossa Pasi meni paremmin; Saku oli "jotenkin vaikea hankalassa maastossa". Lieko syyna sitten tuo 6-pyorasyys ja vain yksien pyorien ohjattavuus (en ole varma oliko Sakussa pelkastaan etupyorat jotka kaantyivat; luultavasti). Muistelen jotta maavarakin olis ollu niukempi kuin Pasissa.
Kaikest huolimatta Saku oli kylla meidan jagstereiden joukkueen suosikki : Sielta paasi pois ja sisaan nopeammin kuin Pasista.
Arvaan kommenttien sisällön: "Kaikki vaunut yhtä epämukavia nukkua ja Sakusta pääsee mukavimmin tappelemaan."
veffeade kirjoitti:Hejsan kirjoitti:onks apuksi?
Valmet 1912-6: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
VK: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
http://en.wikipedia.org/wiki/Former_equipment_of_the_Finnish_Army
http://www.militaryimages.net/photopost/showphoto.php/photo/13323/cat/all
Itte olin "koeistumassa ja poistumassa" ao. vehkeesta -82. Vertailussa oli tietysti Pasi. Tykkasin itse tuosta Valmetin vehkeesta enemman; oli helpompi nousta vaunuun ja poistua sielta. Muistelen, jotta sisatilat miehistotilassa olisivat olleet avarammat ja helpommat (tilaa enempi?, matalampi nousukynnys?; ei muista tarkemmin ).
Meidan ryhma, ja koko joukkuekin (aliupseerioppilaita joilla vertailukohtana BTR-50, BTR-60, BMP-1 ja kilpaileva Pasi) , oli samaa mielta: Nuin kirjoiteltiin kyselylomakkeisiin.
Maastossa Pasi meni paremmin; Saku oli "jotenkin vaikea hankalassa maastossa". Lieko syyna sitten tuo 6-pyorasyys ja vain yksien pyorien ohjattavuus (en ole varma oliko Sakussa pelkastaan etupyorat jotka kaantyivat; luultavasti). Muistelen jotta maavarakin olis ollu niukempi kuin Pasissa.
Kaikest huolimatta Saku oli kylla meidan jagstereiden joukkueen suosikki : Sielta paasi pois ja sisaan nopeammin kuin Pasista.
noska kirjoitti:veffeade kirjoitti:Hejsan kirjoitti:onks apuksi?
Valmet 1912-6: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
VK: 1 prototype unit (lost competition to Sisu XA-180)
http://en.wikipedia.org/wiki/Former_equipment_of_the_Finnish_Army
http://www.militaryimages.net/photopost/showphoto.php/photo/13323/cat/all
Itte olin "koeistumassa ja poistumassa" ao. vehkeesta -82. Vertailussa oli tietysti Pasi. Tykkasin itse tuosta Valmetin vehkeesta enemman; oli helpompi nousta vaunuun ja poistua sielta. Muistelen, jotta sisatilat miehistotilassa olisivat olleet avarammat ja helpommat (tilaa enempi?, matalampi nousukynnys?; ei muista tarkemmin ).
Meidan ryhma, ja koko joukkuekin (aliupseerioppilaita joilla vertailukohtana BTR-50, BTR-60, BMP-1 ja kilpaileva Pasi) , oli samaa mielta: Nuin kirjoiteltiin kyselylomakkeisiin.
Maastossa Pasi meni paremmin; Saku oli "jotenkin vaikea hankalassa maastossa". Lieko syyna sitten tuo 6-pyorasyys ja vain yksien pyorien ohjattavuus (en ole varma oliko Sakussa pelkastaan etupyorat jotka kaantyivat; luultavasti). Muistelen jotta maavarakin olis ollu niukempi kuin Pasissa.
Kaikest huolimatta Saku oli kylla meidan jagstereiden joukkueen suosikki : Sielta paasi pois ja sisaan nopeammin kuin Pasista.
Sakuhan taitaa olla nykyisellään Parolassa Panssarimuseossa. Mikäli oikein muistan niin siinä tosiaan on selkeästi yhdet kääntyvät etupyörät ja sitten pieni väli ja kaksi akselia takana. Keula on pystympi ja korkeampi ja samoin tuulilasi on pystymmässä ja tuulilasin ja nokan välinen osa taas lähempänä vaakatasoa ja lyhyempi kuin pasissa. Siten siinä ei uidessa tarvittu lainkaan tyrskylevyä. Pasi kuitenkin oli kaksien kääntyvien pyörien ja akselien tasajaotuksen ansiosta parempi maastoliikkuvuudeltaan. Muistanko väärin vai oliko sakussa vain neljä vetävää pyörää kun pasissa oli kuusi? Muistaakseni Sakulla oli myös jotain ongelmia uimisen kanssa takapainoisuuden vuoksi. Sinällään kuitenkin mielenkiintoinen ajatus että kisaan osallistui traktoritehdas. Joidenkin arvioiden mukaan omasi saku jopa paremmat kehittämispotentiaalit kuin valituksi tullut pasi.
Hejsan kirjoitti:
Just: Oisit heti sanonu jotta kuvan URL pitaa laittaaHejsan kirjoitti:Sä laitat muspekaren på bilden ja sä painat oikea nappia niin sä saat ylös egenskaper: http://www.militaryimages.net/photopost/data/504/Valmet_1912-61.jpg ja sä kopiot sen linkkin ja sitten painat Lisää kuva ja kopierat sen linkkin sinne ja painat ok
Muistaakseni noihin ei suunniteltu alunperin mitään asiestusta sen enempää sakuun kuin pasiinkaan. Saku oli todennäköisesti suunniteltu metsätraktorin rungon pohjalta, mutta kyllä siinä ilmeisesti oli ihan itsekantava kori kuten pasissakin eikä erillisrunkoa.veffeade kirjoitti:Etummainen pyorapari ei muistaakseni vetanyt. Tuosta traktoritehtaasta tuli mieleen jotta huhut kertoivat etta Saku olis ollut tehty metsatraktorin rungolle.
Edelleen jos multa ois kysytty paatos; olisin valinnut Sakun; se toimi paremmin miehistotilan osalta.
Toisaalta en muista mita aseistusta sille oli speksattu; voi olla ettei mitaan, vaan pelkastaan jalkiasennusmahdollisuus. Panssarin paksuudesta ei mitaan tietoa...