Suomen aseostokset Siprin mukaan

Tukholman rauhantutkimusinstituutti on saanut kirjattua kansiin viime vuoden materiaalihankinnat ja -siirrot. Ei mitään mullistavaa, mutta ESSM ja GMLRS vaikuttavat oudoilta. Onko GMLRS:ää tilattu toinen erä? Ja miksi ESSM:stä väitetään kuten väitetään?


Katso liite: 38015

ESSM hyvä havainto, en osaa kyllä sanoa. Jos ovat päätyneet Block II ohjuksiin, niin hyvä juttu. Ellei merivoimat korjaa tai vahvista tietoa niin viimeistään ensimmäisen aluksen taistelujärjestelmäkuvat kertovat totuuden. Block I ohjukset puoliaktiivisina vaativat x-alueen maalinvalaisun, johon ainakin aikaisemmin on käytetty esim modattua Cerosta. Nyt valittu Saabin sensorikokonaisuus em Cerosta lukuunottamatta ei käsittääkseni valaisuun taivu???
 
Transfers of major weapons: Deals with deliveries or orders made for 2020 to 2020

Note: The ‘No. delivered’ and the ‘Year(s) of deliveries’ columns refer to all deliveries since the beginning of the contract. The ‘Comments’ column includes publicly reported information on the value of the deal. Information on the sources and methods used in the collection of the data, and explanations of the conventions, abbreviations and acronyms, can be found at URL <http://www.sipri.org/contents/armstrad/sources-and-methods>.

Source: SIPRI Arms Transfers Database

Information generated: 16 March 2021




Year(s)
Supplier/ No. Weapon Weapon Year of No.
recipient (R) ordered designation description of order delivery delivered Comments



Israel

R:
Finland (50) Gabriel-5 ANAM Anti-ship missile 2018 2020 (15) EUR162 m deal (EUR193 m option on more); Gabriel-5 version; Finnish designation SSM-2020, for Hamina FAC and Pohjanmaa (Squadron 2020) corvettes and coastal defence systems

EL/M-2311 Air search radar 2019 Delivery planned 2021


Netherlands

R:
Finland 100 Leopard-2A6 Tank 2014 2015-2020 (100) Second-hand; EUR200 m deal

(8) PiPz-1 AEV 2017 2019-2020 (8) Second-hand; part of EUR8.2 m deal


South Korea

R:
Finland 48 K-9 Thunder 155mm Self-propelled gun 2017 2018-2020 (17) Second-hand; EUR146 m deal; option on more; delivery planned 2018-2024


Sweden

R:
Finland Torped-47 AS/ASW torpedo 2017 For Hamina FAC(M); delivery planned 2023-2025

4 CEROS-200 Fire control radar 2019 Part of EUR412m deal; for 4 Pohjanmaa frigates produced in Finland

4 Giraffe-1X Air search radar 2019 Part of EUR412m deal; for 4 Pohjanmaa frigates produced in Finland

4 Giraffe-4A Air search radar 2019 Part of EUR412m deal; for 4 Pohjanmaa frigates produced in Finland

4 SAK-70 Mk-2 57mm Naval gun (2019) For 4 Pohmanjaa frigates produced in Finland

Torped-47 AS/ASW torpedo 2019 For 4 Pohmanjaa frigates


United States

R:
Finland (48) GMLRS Guided rocket (2017) 2020 (48)

RIM-162 ESSM Block-2 SAM (2018) For 4 Pohmanjaa frigates; selected but not yet ordered by end-2020

4 Mk-41 Naval SAM system 2020 For 4 corvettes produced in Finland
 
Viimeksi muokattu:
Essm tässäkin block 2. Loistava juttu. Taitaa olla vähemmän lähteitä, jotka väittää block 1?
No se dsca nimenomaan ei puhunut block 2 puolesta, joten sikäli varaan oikeuden pessimismiin.

Mutta eipä siellä taida olla muidenkaan ESSM-lupien yhteydessä vielä näkynyt. Onhan se vielä testissä ja lripissä.
 
Tuo 480 Sidewinderia Hornetien kanssa kuulostaa aika kovalta määrältä lyhyen kantaman ilmataisteluohjusta, kun ottaa huomioon, että AMRAAM:eja tuli 445, ja Hornetin ilmasta-ilmaan konfiguraatiossa on kuitenkin AMRAAM:eja kolminkertainen määrä Sidewindereihin nähden. Kuulostaa ihmeelliseltä painotukselta, kun tällä luvulla AMRAAM:it loppuisivat kesken ennen Sidewindereita.

Sidewinderin hintakin (tosin nykyään) on lähes 400000 dollaria ja AMRAAM D:n miljoona dollaria, ja mikäli hintaero oli suhteellisesti sama 1990-luvulla, niin tuolla yksi Sidewinder kolmea AMRAAM:ia kohtaan suhdeluvulla olisi kannattanut hankkia vaikkapa n. 180 Sidewinderia ja 550 AMRAAM:ia. Näin se kuvastaisi enemmän myös sitä, mitä Hornetiin tositilanteessa laitettaisiin kyytiin.
 
Tuo 480 Sidewinderia Hornetien kanssa kuulostaa aika kovalta määrältä lyhyen kantaman ilmataisteluohjusta, kun ottaa huomioon, että AMRAAM:eja tuli 445, ja Hornetin ilmasta-ilmaan konfiguraatiossa on kuitenkin AMRAAM:eja kolminkertainen määrä Sidewindereihin nähden. Kuulostaa ihmeelliseltä painotukselta, kun tällä luvulla AMRAAM:it loppuisivat kesken ennen Sidewindereita.

Sidewinderin hintakin (tosin nykyään) on lähes 400000 dollaria ja AMRAAM D:n miljoona dollaria, ja mikäli hintaero oli suhteellisesti sama 1990-luvulla, niin tuolla yksi Sidewinder kolmea AMRAAM:ia kohtaan suhdeluvulla olisi kannattanut hankkia vaikkapa n. 180 Sidewinderia ja 550 AMRAAM:ia. Näin se kuvastaisi enemmän myös sitä, mitä Hornetiin tositilanteessa laitettaisiin kyytiin.

Sidewindereita ampuvia koneita oli tuolloin melko runsaasti, Hornetien lisäksi viitisenkymmentä Hawkia.
 
Sidewindereita ampuvia koneita oli tuolloin melko runsaasti, Hornetien lisäksi viitisenkymmentä Hawkia.
Missä vaiheessa Hawkien vahvuudesta on pudonnut 40 prosenttia pois?

Ja käytti 1990-luvulla IT myös Sidewinderia?
 
Missä vaiheessa Hawkien vahvuudesta on pudonnut 40 prosenttia pois?

Ja käytti 1990-luvulla IT myös Sidewinderia?

Laukkasen Hawk-kirjasta löytyy suht tarkat koneyksilökohtaiset tiedot. Mutta vastaus kuuluu, että siinä vaiheessa, kun rungot alkoivat väsyä. Alkuperäinen tilaus v. 1977 oli sen 50 konetta ja 90-luvun alussa tilattiin 7 lisää. Vanhin pää koneista alkoi olla väsynyttä ja Sveitsistä hankittiinkin ne vähän lennetyt 18(?) konetta, jotta vanhimmille koneille ei tarvitsisi tehdä kalliita rakennekorjauksia.

Vuonna 2013 oli poistettu yli 20 alkuperäistä Hawkia:


--
1980-luvulla hankittuja ja Valmetin Suomessa kokoamia Hawk Mk.51 -koneita on poistettu toistaiseksi lentopalveluksesta runsaat 20 kappaletta. Lisäksi kahdeksan konetta on varastoituna. --

Viimeiset alkuperäiset modifioimattomat Hawkit poistettiin Ruotuväen mukaan 2017:

--
Kun seitsemän Hawk MK51 -koneen modifikaatio saadaan valmiiksi vuonna 2018, kaikki ilmavoimien harjoituskäytössä olevaa 31 Hawk-konetta on päivitetty UG2-tasoon. Kaikki modifioimattomat MK51 koneet, joita on käytössä seitsemän kappaletta, poistetaan lentopalveluksesta tämän vuoden loppuun mennessä.--



Suomen ilmatorjunnalla ei tietääkseni ole koskaan ollut muuta Sidewinder-kykyistä järjestelmää kuin (ehkä) NASAMS.
 
Lisäksi Hawkeja lienee tuhoutunut erilaisissa onnettomuuksissa jonkin verran 80-luvulta tähän päivään.
 
Lisäksi Hawkeja lienee tuhoutunut erilaisissa onnettomuuksissa jonkin verran 80-luvulta tähän päivään.

Kyllä.

--Vuosien varsilla kaikkiaan 12 ilmavoimien Hawkia on tuhoutunut 11 lento-onnettomuudessa, joissa viisi ohjaajaa on menettänyt henkensä. Viimeisimmässä lentoturmassa kaksi Hawkia törmäsi yhteen.--

 
Mk.66 hankinnan jälkeen mk.51-fleetti lähti pienenemään, koneita varastointiin käytöstä poistettuina. Mk.66-koneiden lisäksi Yksi mk.51 ja kaikki seitsemän mk.51A:ta päivitettiin osittaisella lasiohjaamolla muiden lentäessä käytöstä poistoon saakka höyrymittareilla. Kahden mk.66 tuhoutumisen jälkeen kaivettiin naftaliinista lisää mk.51 runkoja (selvästi enemmän kuin kaksi, koska lentotunteja per runko oli vähemmän jäljellä), jotka palautettiin palvelukseen vastaavassa päivitetyssä asussa kuin muut koneet. Tämä näin yksinkertaistaen, päivityksestä oli todellisuudessa useita eri versioita ja kone kehittyy edelleen jatkuvasti.

AIM-9M ei ole ollut Suomessa ilmatorjunnan käytössä.

Edit: muut ehtivät ensin ja vielä erinomaisella linkillä Ruotuväen juttuun, josta kaikki selviää.
 
Mk.66 hankinnan jälkeen mk.51-fleetti lähti pienenemään, koneita varastointiin käytöstä poistettuina. Mk.66-koneiden lisäksi Yksi mk.51 ja kaikki seitsemän mk.51A:ta päivitettiin osittaisella lasiohjaamolla muiden lentäessä käytöstä poistoon saakka höyrymittareilla. Kahden mk.66 tuhoutumisen jälkeen kaivettiin naftaliinista lisää mk.51 runkoja (selvästi enemmän kuin kaksi, koska lentotunteja per runko oli vähemmän jäljellä), jotka palautettiin palvelukseen vastaavassa päivitetyssä asussa kuin muut koneet. Tämä näin yksinkertaistaen, päivityksestä oli todellisuudessa useita eri versioita ja kone kehittyy edelleen jatkuvasti.

AIM-9M ei ole ollut Suomessa ilmatorjunnan käytössä.

Tarkemmin sanottuna "selvästi enemmän" on siis seitsemän.

 
Sidewindereita ampuvia koneita oli tuolloin melko runsaasti, Hornetien lisäksi viitisenkymmentä Hawkia.
Ja Hornet-hankinnan aikaan vielä 50 Hawkia Sidewindereilla taisi olla jonkin sortin vastus ilmasodankäynnissä?
 
Tuo 480 Sidewinderia Hornetien kanssa kuulostaa aika kovalta määrältä lyhyen kantaman ilmataisteluohjusta, kun ottaa huomioon, että AMRAAM:eja tuli 445, ja Hornetin ilmasta-ilmaan konfiguraatiossa on kuitenkin AMRAAM:eja kolminkertainen määrä Sidewindereihin nähden. Kuulostaa ihmeelliseltä painotukselta, kun tällä luvulla AMRAAM:it loppuisivat kesken ennen Sidewindereita.

Sidewinderin hintakin (tosin nykyään) on lähes 400000 dollaria ja AMRAAM D:n miljoona dollaria, ja mikäli hintaero oli suhteellisesti sama 1990-luvulla, niin tuolla yksi Sidewinder kolmea AMRAAM:ia kohtaan suhdeluvulla olisi kannattanut hankkia vaikkapa n. 180 Sidewinderia ja 550 AMRAAM:ia. Näin se kuvastaisi enemmän myös sitä, mitä Hornetiin tositilanteessa laitettaisiin kyytiin.

Dronet ja/tai vielä kenties Hawkien mahdollisesti korostunut rooli näiden torjunnassa?
 
Ja Hornet-hankinnan aikaan vielä 50 Hawkia Sidewindereilla taisi olla jonkin sortin vastus ilmasodankäynnissä?

Jonkin sortin. Kaukotorjuntakyky ja omasuojajärjestelmät puuttuivat, torjuntakyky pimeässä ja huonoissa sääolosuhteissa oli heikko eikä kinemaattinen suorituskyky tukenut taistelun valitsemista.

Jos Hawk kuitenkin olisi päässyt lähietäisyydelle jostakin muusta kuin (monitoimi)hävittäjästä, niin Hawk olisi ollut ennakkosuosikki. 90-luvulla se olisi ollut ainakin vähän helpompaa kuin tänä päivänä. Silloinen tekniikka (tutkat, ohjaamot, datalinkit) ei mahdollistanut yhtä hyvää tilannetietoisuutta ja lisänä oli vielä päällekkäiset organisaatiot (ilmavoimat, ilmapuolustusvoimat, maavoimien ilmailu, laivaston ilmailu...) Venäjällä sekoittamassa pakkaa. Samoin niitä helppoja maaleja oli enemmän, nykyään rynnäköinti alkaa olla enenevässä määrin monitoimihävittäjien heiniä Venäjälläkin.

Hävittäjää vastaanhan Hawk oli jo 90-luvulla selkeä altavastaaja. Vastapuolen hävittäjät olisivat pystyneet aloittamaan taistelun kauempaa tutkaohjuksia käyttämällä ja niillä olisi ollut parempi kinemaattinen suorituskyky, joten ne olisivat periaatteessa voineet tehdä pistoja Hawkin ulottumattomista. Toki jos ROE olisi vaatinut visuaalisen tunnistuksen tai vastustaja olisi tullut päälle riskeistä välittämättä, niin olisi se Hawkin Sidewinder voinut puraistakin.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Jonkin sortin. Kaukotorjuntakyky ja omasuojajärjestelmät puuttuivat, torjuntakyky pimeässä ja huonoissa sääolosuhteissa oli heikko eikä kinemaattinen suorituskyky tukenut taistelun valitsemista.

Jos Hawk kuitenkin olisi päässyt lähietäisyydelle jostakin muusta kuin (monitoimi)hävittäjästä, niin Hawk olisi ollut ennakkosuosikki. 90-luvulla se olisi ollut ainakin vähän helpompaa kuin tänä päivänä. Silloinen tekniikka (tutkat, ohjaamot, datalinkit) ei mahdollistanut yhtä hyvää tilannetietoisuutta ja lisänä oli vielä päällekkäiset organisaatiot (ilmavoimat, ilmapuolustusvoimat, maavoimien ilmailu, laivaston ilmailu...) Venäjällä sekoittamassa pakkaa. Samoin niitä helppoja maaleja oli enemmän, nykyään rynnäköinti alkaa olla enenevässä määrin monitoimihävittäjien heiniä Venäjälläkin.

Hävittäjää vastaanhan Hawk oli jo 90-luvulla selkeä altavastaaja. Vastapuolen hävittäjät olisivat pystyneet aloittamaan taistelun kauempaa tutkaohjuksia käyttämällä ja niillä olisi ollut parempi kinemaattinen suorituskyky, joten ne olisivat periaatteessa voineet tehdä pistoja Hawkin ulottumattomista. Toki jos ROE olisi vaatinut visuaalisen tunnistuksen tai vastustaja olisi tullut päälle riskeistä välittämättä, niin olisi se Hawkin Sidewinder voinut puraistakin.
Kyllä se Hawkin idea on aina ollut päästä edulliseen ampuma-asemaan käytännössä puolustuskyvyttömästä maalista ja ..."poks". Toimii se nytkin kun on taitavat kuskit ja taistelunjohtajat ja Hornetit ovat erottaneet suojat rynnäkköpommareista...
 
Kyllä se Hawkin idea on aina ollut päästä edulliseen ampuma-asemaan käytännössä puolustuskyvyttömästä maalista ja ..."poks". Toimii se nytkin kun on taitavat kuskit ja taistelunjohtajat ja Hornetit ovat erottaneet suojat rynnäkköpommareista...

Toki. Alkaa se silti olla pikku hiljaa sellaista onnellisten tähtien alla tehtävää juttua. Kyllähän tykkivenekin upottaa maaleja merisodankäynnissä, jos joku hoitelee ohjuslavetit häiritsemästä ja jos se pääsee tykkinsä kantamalle puolustuskyvyttömästä maalista. Ja kun ryhmän taitavat ampujat erottavat suojaavan jalkaväen vihollisen vaunusta, niin minä voin tehdä selvää vaunusta työntämällä koivuhalon telapyörien väliin ja koputtamalla luukkuun käsikranaatilla...
 
Toki. Alkaa se silti olla pikku hiljaa sellaista onnellisten tähtien alla tehtävää juttua. Kyllähän tykkivenekin upottaa maaleja merisodankäynnissä, jos joku hoitelee ohjuslavetit häiritsemästä ja jos se pääsee tykkinsä kantamalle puolustuskyvyttömästä maalista. Ja kun ryhmän taitavat ampujat erottavat suojaavan jalkaväen vihollisen vaunusta, niin minä voin tehdä selvää vaunusta työntämällä koivuhalon telapyörien väliin ja koputtamalla luukkuun käsikranaatilla...
Tykkivene ei välttämättä tarvinnut ketään hoitelemaan ohjuslavetteja. Jos se itse oli kiintomerkkialueella ja maali kantamassa avomerellä, vastapuolen olisi ollut todella vaikeaa käyttää sen ajan ohjuksia sitä vastaan. Ne ei juuri kiintomerkkialueella toimineet, ei toimi kaikki edes nykyisinkään. Tykkiveneen maalin ei suinkaan tarvinnut, eikä oletettu olevan puolustuskyvytön, mutta epätarkempi tulenjohto oli suotavaa... (se nyt tosin oli oikeastaan vallitseva tilanne maalin kuin maalin suhteen).

Minusta Hawk-taktiikkaa ei voi kuitenkaan verrata koivuhalon työntämiseen telaketjuun, ehkä KES:illä ampumiseen pikemminkin.
 
Minusta Hawk-taktiikkaa ei voi kuitenkaan verrata koivuhalon työntämiseen telaketjuun, ehkä KES:illä ampumiseen pikemminkin.
Tai sitten siihen kun hyppää tankin torniin ja huutaa avvoo iivana, täällä kuolema kolokuttaa. Luukku kun kolahtaa auki, niin perunanuija sisälle. En siis missään tilanteessa uhraisi ensimmäistäkään lentäjää Hawkiin.
 
Back
Top