Suomen Draken vs Mig21 kuka voitti?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Hejsan

Alokas
BAN
Niin, Suomella oli ennen J-35 Draken ja Mig-21Bis.

Jos ne harjoiteli toisian vastaan niin kuka voitti?
Mikä niistä otti eniten voittoja?
 
En ole koskaan nähnyt mitään tarkkoja tietoja harjoitusten ja kokeilujen tuloksista. Alkuvuosinahan MiGejä ja Drakeneita ei edes saanut lentää samoissa harjoituksissa ja kaikenlainen vertailu oli ankarasti kielletty (?). Sellainen tieto kyllä on että Gnatit päihittivät kaartotaisteluharjoituksissa sekä MiGit että Drakenit.

Yleisesti ottaen on arveltu että MiG-21 on ollut parempi kaartotaisteluharjoituksissa, etenkin vanhempi F-malli. Tutka sen sijaan oli Drakenissa huomattavasti parempi. Päivitettiinkö Suomen Drakenien tutkia koskaan J-standardiin?
 
Mitäs mieltä foorumilaiset on kyseisten koneiden todellisesta torjuntakyvystä silloin sanotaan nyt vaikka viimeisen käytössä olo vuosikymmenen aikana (1990-2000). Jos ajatellaan tilannetta että vastassa oli varsinkin vielä 90-luvun vaihteessa kohtuu hyväkuntoisia MIG-29 ja SU-27, olisiko Ilmavoimien koneilla ollut mitään mahdollisuuksia.

Ja vaikka Hornet hankintaa parjataan kokoajan niin olihan se aivan ehdoton edellytys edes jonkinlaiselle puolustuskyvylle, vaikka kallis olikin.
 
Saab J 35B Draken
Parannettu ja takarungoltaan pidennetty versio, jossa on ranskalaisen tulenjohtotutkan sijasta ruotsalainen PS07-tutka ja S6:sta parannettu S7-tähtäin sekä lisenssivalmisteisia Sidewinder-ohjuksia. Käytössä Suomessa 1972-1995

Saab J 35F Draken
J 35D:stä kehitetty versio, jossa on tehokkaampi tulenjohtojärjestelmä ja monipuolisempi ohjusvarustus

Saab J 35J Draken
oli käytetyistä J 35F2-koneista modernisoitu torjuntahävittäjä

Saab 35S Draken
Suomessa lisenssillä koottu J 35F2:n suomalaisversio

MiG-21BIS -versiota kehiteltiin ja paranneltiin Suomessa monilta osin. Koneen ohjaamovarustusta länsimaistettiin ja konetyypistä kehitettiin valokuvaustiedusteluversio

Mikä malli Suomella oli Fishbed-L tai Fishbed-N?
 
Kukaan ei titä mitään enempää Draken vs MIG jos ne myöhemmin taisteli toisiaan vastaan?

Lujin yhdessä foorumissa että kun Suomen Hornet koneet harjoitelivat Pohjois-Ruotsissa niin ne hävisi Gripenille.....
 
Tässä on sellaisia "pieniä" avoimia kysymyksiä kuten käyttötapa, lentäjien taidot, taistelunjohtojärjestelmän ja tietovuon merkitys sekä esimerkiksi Suomelle myytyjen ohjusten suorituskyky… Molemmissa hävittäjissä oli omia hyviä ja huonoja puolia.

Ilmavoimien Drakenin kanssa tekemisissä ollut henkilökunta ainakin hehkutti omaa konettaan aikoinaan. Sitä en sitten tiedä olisiko jostain Drakenin paremmasta elektroniikasta, ergonomiasta ja muusta länsihapatuksesta oikeasti ollut ilmataistelussa hyötyä.
 
Museo kirjoitti:
Tässä on sellaisia "pieniä" avoimia kysymyksiä kuten käyttötapa, lentäjien taidot, taistelunjohtojärjestelmän ja tietovuon merkitys sekä esimerkiksi Suomelle myytyjen ohjusten suorituskyky… Molemmissa hävittäjissä oli omia hyviä ja huonoja puolia.

Ilmavoimien Drakenin kanssa tekemisissä ollut henkilökunta ainakin hehkutti omaa konettaan aikoinaan. Sitä en sitten tiedä olisiko jostain Drakenin paremmasta elektroniikasta, ergonomiasta ja muusta länsihapatuksesta oikeasti ollut ilmataistelussa hyötyä.

Silloin kun noita koneita oli Hornettien kanssa käytössä oli juttua siitä, kun Drakenit oli saaneet Horneteista ilmavoittoja, kun tietovuon kanssa olivat päässeet yllättämään.
 
Eikö Drakenissa ollut hyvä "manouverability" koska se oli deltasiipi??
 
Mikäs se olisi Hornetin vahvuus tänä päivänä vaikkapa SU-27:aa tahi Mig-29:ä vastaan? Entäs 30:ä vastaan? Miten taistelu pitäisi pitää käsissä, että Hornetin vahvuudet tulisivat käyttöön?

Oliko muuten niin, että Drakenin ohjus oli se mikä yllätti kuitenkin simulaatioissa?
 
Drakenin ohjaamo

414px-Saab_35A_Cockpit.jpg


År 1990 utrustades flygplanen med rems/fackelkastare och ytterligare två vapenfästen. Vissa av de finländska Draken kunde utrustas med den ryska infrarödstyrda roboten R-35 (AA-2 Atoll).

Siis ne sai 2 extra asepaikkoja ja pieni määrä voisi varusta AA-2 Atollin kanssa.

Mitkä ohjukset Suomella oli Drakenissa?
Ruotsilla oli Sidewinder ja AIM-4 Falcon ja AIM-26 Falcon
 
Museo kirjoitti:
Tässä on sellaisia "pieniä" avoimia kysymyksiä kuten käyttötapa, lentäjien taidot, taistelunjohtojärjestelmän ja tietovuon merkitys sekä esimerkiksi Suomelle myytyjen ohjusten suorituskyky… Molemmissa hävittäjissä oli omia hyviä ja huonoja puolia.

Meinaatko sä tässä Gripen vs Hornet? tai Draken vs Mig21?...
 
baikal kirjoitti:
Mikäs se olisi Hornetin vahvuus tänä päivänä vaikkapa SU-27:aa tahi Mig-29:ä vastaan? Entäs 30:ä vastaan? Miten taistelu pitäisi pitää käsissä, että Hornetin vahvuudet tulisivat käyttöön?

Luftstrid handlar mycket om omvärldsuppfattning. Den får man genom att blicka ut ur kabinen, genom flygplanets sensorer och genom externa sensorer som markbaserad eller luftbaserad luftbevakningsradar. Om en sida har AWACS och den andra sidan inte, är det givetvis fördel till den sidan med AWACS. Om bägge sidor saknar yttre sensorer så får flygplanen med bäst ombordsensorer övertaget i början av striden.

När båda sidor väl upptäckt varandra hänger det mycket på BVR-vapensystemen. Vilken räckvidd och prestanda har robotarna?

När flygplanen kommer närmre börjar prestandan spela roll.
Hjälmsikte som medger att man skjuter robotar på mål som inte befinner sig omedelbart framför flygplanet är ett suveränt hjälpmedel i luftstrid. Mig-29ans korta räckvidd ger dock begränsad tid för strid. SU-27 är likt F-15 byggd för jaktstrid och lång aktionsradie.

I en dogfight är det pilotens träning, kunskap och uppfinningsförmåga som ger förutsättningarna. En pilot som känner till sina egna starka och svaga sidor, samt fiendens styrkor och svagheter och kan spela dessa mot varandra kommer ha störst förutsättningar att vinna.

Vilket flygplan har bäst kurvtagningsprestanda? (Min gissning: Su-27, eller ännu hellre någon senare variant)

Vilket flygplan har bäst dragkraft/viktförhållande? (Gissar på Mig-29 eller Su-27)

Vilket flygplan har bäst accelerationsförmåga/tappar minst fart vid kurvtagning? (Su-27?)

Vilket flygplan har bäst radar för jaktstrid? (Min gissning: Su-27)

Vilket flygplan har bäst jaktrobotar? (Vet inte hur bra ryska robotar är faktiskt.. gissar spontant på att de senaste amerikanska är vassare)

Vilket flygplan har bäst presentationssystem och ger bäst omvärldsuppfattning till piloten? (Min gissning är F/A-18C/D/E/F Hornet)
 
Hejsan kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mikäs se olisi Hornetin vahvuus tänä päivänä vaikkapa SU-27:aa tahi Mig-29:ä vastaan? Entäs 30:ä vastaan? Miten taistelu pitäisi pitää käsissä, että Hornetin vahvuudet tulisivat käyttöön?

Luftstrid handlar mycket om omvärldsuppfattning. Den får man genom att blicka ut ur kabinen, genom flygplanets sensorer och genom externa sensorer som markbaserad eller luftbaserad luftbevakningsradar. Om en sida har AWACS och den andra sidan inte, är det givetvis fördel till den sidan med AWACS. Om bägge sidor saknar yttre sensorer så får flygplanen med bäst ombordsensorer övertaget i början av striden.

När båda sidor väl upptäckt varandra hänger det mycket på BVR-vapensystemen. Vilken räckvidd och prestanda har robotarna?

När flygplanen kommer närmre börjar prestandan spela roll.
Hjälmsikte som medger att man skjuter robotar på mål som inte befinner sig omedelbart framför flygplanet är ett suveränt hjälpmedel i luftstrid. Mig-29ans korta räckvidd ger dock begränsad tid för strid. SU-27 är likt F-15 byggd för jaktstrid och lång aktionsradie.

I en dogfight är det pilotens träning, kunskap och uppfinningsförmåga som ger förutsättningarna. En pilot som känner till sina egna starka och svaga sidor, samt fiendens styrkor och svagheter och kan spela dessa mot varandra kommer ha störst förutsättningar att vinna.

Vilket flygplan har bäst kurvtagningsprestanda? (Min gissning: Su-27, eller ännu hellre någon senare variant)

Vilket flygplan har bäst dragkraft/viktförhållande? (Gissar på Mig-29 eller Su-27)

Vilket flygplan har bäst accelerationsförmåga/tappar minst fart vid kurvtagning? (Su-27?)

Vilket flygplan har bäst radar för jaktstrid? (Min gissning: Su-27)

Vilket flygplan har bäst jaktrobotar? (Vet inte hur bra ryska robotar är faktiskt.. gissar spontant på att de senaste amerikanska är vassare)

Vilket flygplan har bäst presentationssystem och ger bäst omvärldsuppfattning till piloten? (Min gissning är F/A-18C/D/E/F Hornet)

Tämä on mielestäni hyvä lista erilliskysymyksiä. Koska luulen, että muuten alkaa dogfight-väittely, joka on liian korostettu asia näin keskustelupalstalla. Jos tosi tilanteessa ne harvat oikeat lentokoneet joutuvat dogfightiin niin tottakai pakkohan sitä varten on harjoitella, mutta kyllä puolustajan keinoista moni on jo ennen sitä pimennetty (vuo / ohjukset jne). Ja "mustatuntuu" että puolustajalla tulisi olla takataskussa useampia ihan erilaisia ohjustorjuntavälineitä.

Dogfightista väittelytraditio taisi alkaa Korean sodasta, jolloin USAn hävittäjissa ei ollut tykkiä/KK.ta jolla olisi voinut ampua...
 
OldSkool kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Mikäs se olisi Hornetin vahvuus tänä päivänä vaikkapa SU-27:aa tahi Mig-29:ä vastaan? Entäs 30:ä vastaan? Miten taistelu pitäisi pitää käsissä, että Hornetin vahvuudet tulisivat käyttöön?

Luftstrid handlar mycket om omvärldsuppfattning. Den får man genom att blicka ut ur kabinen, genom flygplanets sensorer och genom externa sensorer som markbaserad eller luftbaserad luftbevakningsradar. Om en sida har AWACS och den andra sidan inte, är det givetvis fördel till den sidan med AWACS. Om bägge sidor saknar yttre sensorer så får flygplanen med bäst ombordsensorer övertaget i början av striden.

När båda sidor väl upptäckt varandra hänger det mycket på BVR-vapensystemen. Vilken räckvidd och prestanda har robotarna?

När flygplanen kommer närmre börjar prestandan spela roll.
Hjälmsikte som medger att man skjuter robotar på mål som inte befinner sig omedelbart framför flygplanet är ett suveränt hjälpmedel i luftstrid. Mig-29ans korta räckvidd ger dock begränsad tid för strid. SU-27 är likt F-15 byggd för jaktstrid och lång aktionsradie.

I en dogfight är det pilotens träning, kunskap och uppfinningsförmåga som ger förutsättningarna. En pilot som känner till sina egna starka och svaga sidor, samt fiendens styrkor och svagheter och kan spela dessa mot varandra kommer ha störst förutsättningar att vinna.

Vilket flygplan har bäst kurvtagningsprestanda? (Min gissning: Su-27, eller ännu hellre någon senare variant)

Vilket flygplan har bäst dragkraft/viktförhållande? (Gissar på Mig-29 eller Su-27)

Vilket flygplan har bäst accelerationsförmåga/tappar minst fart vid kurvtagning? (Su-27?)

Vilket flygplan har bäst radar för jaktstrid? (Min gissning: Su-27)

Vilket flygplan har bäst jaktrobotar? (Vet inte hur bra ryska robotar är faktiskt.. gissar spontant på att de senaste amerikanska är vassare)

Vilket flygplan har bäst presentationssystem och ger bäst omvärldsuppfattning till piloten? (Min gissning är F/A-18C/D/E/F Hornet)

Tämä on mielestäni hyvä lista erilliskysymyksiä. Koska luulen, että muuten alkaa dogfight-väittely, joka on liian korostettu asia näin keskustelupalstalla. Jos tosi tilanteessa ne harvat oikeat lentokoneet joutuvat dogfightiin niin tottakai pakkohan sitä varten on harjoitella, mutta kyllä puolustajan keinoista moni on jo ennen sitä pimennetty (vuo / ohjukset jne). Ja "mustatuntuu" että puolustajalla tulisi olla takataskussa useampia ihan erilaisia ohjustorjuntavälineitä.

Dogfightista väittelytraditio taisi alkaa Korean sodasta, jolloin USAn hävittäjissa ei ollut tykkiä/KK.ta jolla olisi voinut ampua...

Tarkoitatko Korean sodan jälkeen, vai Vietnamin sotaa?
 
SJ kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
Dogfightista väittelytraditio taisi alkaa Korean sodasta, jolloin USAn hävittäjissa ei ollut tykkiä/KK.ta jolla olisi voinut ampua...

Tarkoitatko Korean sodan jälkeen, vai Vietnamin sotaa?

Juu, tietenkin jälkeen, eli Vietnamissa. Sorry ajatuskatkos, olin tuolloin kovin nuori ...
 
OldSkool

Sä saat suomenutta sen ruotsin tekstin jos sä haluat!!!!
 
Hejsan kirjoitti:
OldSkool

Sä saat suomenutta sen ruotsin tekstin jos sä haluat!!!!

Ei me kuule tarvita mitään ruotsalaisia kertomaan itsestäänselvyyksiä kun ne oleelliset kysymykset on kuitenkin niitä mihin ei ihan helpolla netistä vastausta löydä. :P

Eli miten Suomen integroitu ilmapuolustusjärjestelmä toimisi suurvaltavihollista vastaan ja riittäisivätkö taidot? Länsimaalainen ilmasotaoppi nyt vain luottaa enemmän ohjelmistoon ja yksilöiden kykyihin siinä missä idässä laitetaan tarvittaessa peliin raakaa voimaa.
 
'Museo'
Ei me kuule tarvita mitään ruotsalaisia kertomaan

En ole ruostalainen :@ olen suomalainen!!!!!
 
Back
Top