Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Museo kirjoitti:Tässä on sellaisia "pieniä" avoimia kysymyksiä kuten käyttötapa, lentäjien taidot, taistelunjohtojärjestelmän ja tietovuon merkitys sekä esimerkiksi Suomelle myytyjen ohjusten suorituskyky… Molemmissa hävittäjissä oli omia hyviä ja huonoja puolia.
Ilmavoimien Drakenin kanssa tekemisissä ollut henkilökunta ainakin hehkutti omaa konettaan aikoinaan. Sitä en sitten tiedä olisiko jostain Drakenin paremmasta elektroniikasta, ergonomiasta ja muusta länsihapatuksesta oikeasti ollut ilmataistelussa hyötyä.
Museo kirjoitti:Tässä on sellaisia "pieniä" avoimia kysymyksiä kuten käyttötapa, lentäjien taidot, taistelunjohtojärjestelmän ja tietovuon merkitys sekä esimerkiksi Suomelle myytyjen ohjusten suorituskyky… Molemmissa hävittäjissä oli omia hyviä ja huonoja puolia.
baikal kirjoitti:Mikäs se olisi Hornetin vahvuus tänä päivänä vaikkapa SU-27:aa tahi Mig-29:ä vastaan? Entäs 30:ä vastaan? Miten taistelu pitäisi pitää käsissä, että Hornetin vahvuudet tulisivat käyttöön?
Hejsan kirjoitti:baikal kirjoitti:Mikäs se olisi Hornetin vahvuus tänä päivänä vaikkapa SU-27:aa tahi Mig-29:ä vastaan? Entäs 30:ä vastaan? Miten taistelu pitäisi pitää käsissä, että Hornetin vahvuudet tulisivat käyttöön?
Luftstrid handlar mycket om omvärldsuppfattning. Den får man genom att blicka ut ur kabinen, genom flygplanets sensorer och genom externa sensorer som markbaserad eller luftbaserad luftbevakningsradar. Om en sida har AWACS och den andra sidan inte, är det givetvis fördel till den sidan med AWACS. Om bägge sidor saknar yttre sensorer så får flygplanen med bäst ombordsensorer övertaget i början av striden.
När båda sidor väl upptäckt varandra hänger det mycket på BVR-vapensystemen. Vilken räckvidd och prestanda har robotarna?
När flygplanen kommer närmre börjar prestandan spela roll.
Hjälmsikte som medger att man skjuter robotar på mål som inte befinner sig omedelbart framför flygplanet är ett suveränt hjälpmedel i luftstrid. Mig-29ans korta räckvidd ger dock begränsad tid för strid. SU-27 är likt F-15 byggd för jaktstrid och lång aktionsradie.
I en dogfight är det pilotens träning, kunskap och uppfinningsförmåga som ger förutsättningarna. En pilot som känner till sina egna starka och svaga sidor, samt fiendens styrkor och svagheter och kan spela dessa mot varandra kommer ha störst förutsättningar att vinna.
Vilket flygplan har bäst kurvtagningsprestanda? (Min gissning: Su-27, eller ännu hellre någon senare variant)
Vilket flygplan har bäst dragkraft/viktförhållande? (Gissar på Mig-29 eller Su-27)
Vilket flygplan har bäst accelerationsförmåga/tappar minst fart vid kurvtagning? (Su-27?)
Vilket flygplan har bäst radar för jaktstrid? (Min gissning: Su-27)
Vilket flygplan har bäst jaktrobotar? (Vet inte hur bra ryska robotar är faktiskt.. gissar spontant på att de senaste amerikanska är vassare)
Vilket flygplan har bäst presentationssystem och ger bäst omvärldsuppfattning till piloten? (Min gissning är F/A-18C/D/E/F Hornet)
OldSkool kirjoitti:Hejsan kirjoitti:baikal kirjoitti:Mikäs se olisi Hornetin vahvuus tänä päivänä vaikkapa SU-27:aa tahi Mig-29:ä vastaan? Entäs 30:ä vastaan? Miten taistelu pitäisi pitää käsissä, että Hornetin vahvuudet tulisivat käyttöön?
Luftstrid handlar mycket om omvärldsuppfattning. Den får man genom att blicka ut ur kabinen, genom flygplanets sensorer och genom externa sensorer som markbaserad eller luftbaserad luftbevakningsradar. Om en sida har AWACS och den andra sidan inte, är det givetvis fördel till den sidan med AWACS. Om bägge sidor saknar yttre sensorer så får flygplanen med bäst ombordsensorer övertaget i början av striden.
När båda sidor väl upptäckt varandra hänger det mycket på BVR-vapensystemen. Vilken räckvidd och prestanda har robotarna?
När flygplanen kommer närmre börjar prestandan spela roll.
Hjälmsikte som medger att man skjuter robotar på mål som inte befinner sig omedelbart framför flygplanet är ett suveränt hjälpmedel i luftstrid. Mig-29ans korta räckvidd ger dock begränsad tid för strid. SU-27 är likt F-15 byggd för jaktstrid och lång aktionsradie.
I en dogfight är det pilotens träning, kunskap och uppfinningsförmåga som ger förutsättningarna. En pilot som känner till sina egna starka och svaga sidor, samt fiendens styrkor och svagheter och kan spela dessa mot varandra kommer ha störst förutsättningar att vinna.
Vilket flygplan har bäst kurvtagningsprestanda? (Min gissning: Su-27, eller ännu hellre någon senare variant)
Vilket flygplan har bäst dragkraft/viktförhållande? (Gissar på Mig-29 eller Su-27)
Vilket flygplan har bäst accelerationsförmåga/tappar minst fart vid kurvtagning? (Su-27?)
Vilket flygplan har bäst radar för jaktstrid? (Min gissning: Su-27)
Vilket flygplan har bäst jaktrobotar? (Vet inte hur bra ryska robotar är faktiskt.. gissar spontant på att de senaste amerikanska är vassare)
Vilket flygplan har bäst presentationssystem och ger bäst omvärldsuppfattning till piloten? (Min gissning är F/A-18C/D/E/F Hornet)
Tämä on mielestäni hyvä lista erilliskysymyksiä. Koska luulen, että muuten alkaa dogfight-väittely, joka on liian korostettu asia näin keskustelupalstalla. Jos tosi tilanteessa ne harvat oikeat lentokoneet joutuvat dogfightiin niin tottakai pakkohan sitä varten on harjoitella, mutta kyllä puolustajan keinoista moni on jo ennen sitä pimennetty (vuo / ohjukset jne). Ja "mustatuntuu" että puolustajalla tulisi olla takataskussa useampia ihan erilaisia ohjustorjuntavälineitä.
Dogfightista väittelytraditio taisi alkaa Korean sodasta, jolloin USAn hävittäjissa ei ollut tykkiä/KK.ta jolla olisi voinut ampua...
SJ kirjoitti:OldSkool kirjoitti:Dogfightista väittelytraditio taisi alkaa Korean sodasta, jolloin USAn hävittäjissa ei ollut tykkiä/KK.ta jolla olisi voinut ampua...
Tarkoitatko Korean sodan jälkeen, vai Vietnamin sotaa?
Hejsan kirjoitti:OldSkool
Sä saat suomenutta sen ruotsin tekstin jos sä haluat!!!!
'Museo'
Ei me kuule tarvita mitään ruotsalaisia kertomaan
Hejsan kirjoitti:'Museo'
Ei me kuule tarvita mitään ruotsalaisia kertomaan
En ole ruostalainen olen suomalainen!!!!!