AlphaBravo
Kersantti
Lentokoneiden todellisen kaartotaistelukyvyn arviointi on mahdotonta ilman koelentoja. Wikipediasta nappaillaan yksittäisiä suoritusarvotietoja ja niillä nokitellaan, mutta todella keskeisiä tietoja koneiden aerodynamiikasta ei anneta missään. Mutu-pohjalla siis ollaan, joskin valistuneita arvauksia voi tehdä.
Siis kaartokyky. Riippuu ainakin koneen massasta, työntövoimasta, siipipinta-alasta, aerodynaamisten pintojen muodosta ja "epälineaarisista" tekijöistä. Lisäksi voidaan puhua hetkellisestä ja jatkuvasta kaartokyvystä. Paljon riippuu myös ohjausjärjestelmästä, siivekkeistä ym ym.
Sanoisin, että tämän hetken koneista F22, Typhoon, F-15C ja Su-30MKI antavat viitteitä hyvästä kaartokyvystä. Rafale C on puutteellisesta tehosta huolimatta myös vahva ehdokas. Usein tässä yhteydessä mainitut Mig-29, Su-27 ja F-16 nousevat kärkiryhmään vasta kevyellä kuormalla. F-15:n nostin tuohon siksi, että sen teho-painosuhde ja siipikuormitus ovat huippuluokkaa kaartotaistelua ajatellen.
En nyt yritä vasiten mollata itäkoneita. Mielestäni ne vaan eivät ole terävimmässä kärjessä oikein millään alueella, mutta eivät kaukana kärjen takanakaan. Ja toimiva kokonaispaketti on kuitenkin loppujen lopuksi ratkaiseva.
Hejsan kirjoitti:Vilket flygplan har bäst kurvtagningsprestanda? (Min gissning: Su-27, eller ännu hellre någon senare variant)
Siis kaartokyky. Riippuu ainakin koneen massasta, työntövoimasta, siipipinta-alasta, aerodynaamisten pintojen muodosta ja "epälineaarisista" tekijöistä. Lisäksi voidaan puhua hetkellisestä ja jatkuvasta kaartokyvystä. Paljon riippuu myös ohjausjärjestelmästä, siivekkeistä ym ym.
Sanoisin, että tämän hetken koneista F22, Typhoon, F-15C ja Su-30MKI antavat viitteitä hyvästä kaartokyvystä. Rafale C on puutteellisesta tehosta huolimatta myös vahva ehdokas. Usein tässä yhteydessä mainitut Mig-29, Su-27 ja F-16 nousevat kärkiryhmään vasta kevyellä kuormalla. F-15:n nostin tuohon siksi, että sen teho-painosuhde ja siipikuormitus ovat huippuluokkaa kaartotaistelua ajatellen.
Työntövoima/painosuhde? Tämä on sentään mitattava juttu, joskin on vaikeaa laittaa erikokoisille koneille vertailukelpoista kuormaa niskaan. Käytännössä samat koneet kuin edellä ovat parhaita.Hejsan kirjoitti:Vilket flygplan har bäst dragkraft/viktförhållande? (Gissar på Mig-29 eller Su-27)
Jatkuva kaartokyky? Sama kärkiryhmä. Kiihtyvyys? Riippuu luonnollisesti vahvasti työntövoima-painosuhteesta. Vastus, siiveketeho ym. ovat myöskin asioita, joita ei paljon julkistella, mutta tuskin ne kovin huonoja ovat millään koneella.Hejsan kirjoitti:Vilket flygplan har bäst accelerationsförmåga/tappar minst fart vid kurvtagning? (Su-27?)
Raptor on kyllä hyvin todennäköisesti kehityksen kärjessä tällä alueella. Typhoon, Rafale ja Super Hornet ovat myös varmasti vahvoja tässä.Hejsan kirjoitti:Vilket flygplan har bäst presentationssystem och ger bäst omvärldsuppfattning till piloten? (Min gissning är F/A-18C/D/E/F Hornet)
En nyt yritä vasiten mollata itäkoneita. Mielestäni ne vaan eivät ole terävimmässä kärjessä oikein millään alueella, mutta eivät kaukana kärjen takanakaan. Ja toimiva kokonaispaketti on kuitenkin loppujen lopuksi ratkaiseva.