Tilanne Suomen ja Saksan välinen merikaapeli katkennut

Ruotsin puolustusvoimat on antanut poliisille ensimmäisen alustavan raportin Itämeren kaapelivauriosta, kertoo yleisradioyhtiö SVT.
Raportti perustuu Ruotsin merivoimien Itämeren pohjassa tekemiin tutkimuksiin, ja se annettiin poliisille eilen illalla.
Ruotsin merivoimista kerrotaan SVT:lle, että raportin tiedot koskevat sitä, mikä on voinut aiheuttaa kaapelirikon. Merivoimat ei kommentoi, mitä tutkimuksissa on selvinnyt.
 
Suomen ja Saksan välisen Cinia Oy:n C-Lion1 merikaapelin korjausaluksen lähtöaika on tarkenunut, tiedottaa kaapelia hallinnoiva valtionyhtiö Cinia.
Korjausalus lähtee Calais’sta Ranskasta tänään torsraina klo 19.00 Suomen aikaa.
Cinian mukaan korjaustyöt päästäisiin aloittamaan maanantaina sääolosuhteista riippuen. Cinia arvioi korjauksen valmistuvan marraskuun loppuun mennessä.
Kaapelin korjaaminen tapahtuu Cinian mukaan niin, että korjausalus tulee paikan päälle ja kaapeli nostetaan merenpohjasta. Tämän jälkeen kaapeliin tehdään jatkopala.
 
Ilmeisesti luotsi voidaan määrätä alukselle kun purjehditaan maan aluevesillä. Kansainvälistä aluetta ei Tanskan salmissa ole, kulkuoikeus vain.
STYRBJOERNEN on kuulemma myös vuokrattavissa oleva luotsivene.
Varsinaisen navigoivan luotsin toimitti ja poisti alukselta toinen luotsivene.

Tässä animaatio käynnistä 20pv:

Se mitä ilmeisimmin käytti näitä toimittelijoita kuvausreissulla:

1732189074501.webp

 
Ei se ankkuri välttämättä irtoa vaikka sitä laahaisi pohjassa. Ehkä silloin jos kohdalle sattuu sopivan iso kivi/kallio.
Sitä ei tarina kerro, kuinka iso mutapaakku siinä on ollut kun tanskalaiset aluksen pysäyttivät.
 
Merioikeuden professorin Henrik Ringbomin mukaan laki ei yksiselitteisesti estä kiinalaisaluksen pysäyttämistä.

– Mitään yksityiskohtaisia sääntöjä siitä, mitä [todisteita] tarkalleen ottaen pitää olla jotta viranomaiset voivat suorittaa seuraavan askeleen, ei ole. Maailman merille säännöt luovasta merioikeuden sopimuksesta ei löydy kohtaa, joka kertoisi, mitä rantavaltiot voivat tehdä, jos ne epäilevät laivaa merikaapelien rikkomisesta. Ringbomin mukaan 40 vuotta vanhassa sopimuksessa ei ole osattu kuvitella tilannetta, jossa valtiot itse voisivat olla merikaapeleiden vahingoittamisen taustalla. Näin ollen pitää vain tehdä tulkinta.

 
Kootusti:

Ruotsin ja Liettuan välissä kulkeva datakaapeli vaurioitui sunnuntaina klo 10 aamulla. Suomen ja Saksan välillä kulkeva Cinia Oy:n C-Lion1-merikaapeli katkesi taasen maanantaina kello neljän jälkeen yöllä.

Sama kiinalaispaatti kekkuloi molemmilla paikoilla juuri noihin aikoihin. Ei nyt ihan sattumalta vaikuta.

Jyllands Postenin toimittajaa ja kuvaajaa kuljettanut kapteeni Lars Bo Nielsen sai yhteyden kiinalaisalukseen.Tanskalaiset kysyivät myös syytä sille, miksi alus pysähtyi merelle tiistaina. Kiinalaisalukselta vastattiin ”odotamme käskyä yritykseltä”.

 
Sitten alkaa taas melkoinen selvittely omistussuhteista ja mahdollisista paatin vuokraajista. Otetaan tähän väliin muistelma siitä se, mitä tapaus Nuu nuu opetti:

Aiempi keissi eli New New Polar Bear oli ihan puhdas bulvaani. Jutussa mainittu yhtiö Hainan Xin Xin Yang Shipping Co, Ltd. muutti nimensä Torgmolliksi.

Torgmoll Co., Ltd) johtajana on;

Elena Vladimirovna Maksimova

Kyllä tuo New New ainakin FSB-sumulta vaikuttaa. Saa nähdä, mikä on tämän uuden keissin käärmeenluku.

 
Ryssä paatti savuttelee sinnepäin Pohjanmereltä. Saas nähdä tuleeko kytikselle. Myös Saksan P-3 kaarteli aiemmin Kattekatin alueella


Miten noissa vesistöissä mahtaa mennä luotsaamissäännöt, jos rysyn paatti tulee viereen, voiko siltä kysyä, että mihin matka, ja luotsi opastaa perille?
 
Back
Top