Tilanne Suomen ja Saksan välinen merikaapeli katkennut

Sitten alkaa taas melkoinen selvittely omistussuhteista ja mahdollisista paatin vuokraajista. Otetaan tähän väliin muistelma siitä se, mitä tapaus Nuu nuu opetti:

Aiempi keissi eli New New Polar Bear oli ihan puhdas bulvaani. Jutussa mainittu yhtiö Hainan Xin Xin Yang Shipping Co, Ltd. muutti nimensä Torgmolliksi.

Torgmoll Co., Ltd) johtajana on;

Elena Vladimirovna Maksimova

Kyllä tuo New New ainakin FSB-sumulta vaikuttaa. Saa nähdä, mikä on tämän uuden keissin käärmeenluku.
Venäläiset liikemiehet huonokuntoisten banaanipaattien omistajina eivät toisaalta ole harvinaisia. Aika usein erilaisten uppoamisten ja onnettomuuksien taustalta löytyy juuri venäläinen/ex-NL omistaja jonka bisnesmalli on tehdä kaikki niin absurdin halvalla kuin pystyy.
Newnew Polar Bear katkaisi myös venäläisen kaapelin.
 
Venäläiset liikemiehet huonokuntoisten banaanipaattien omistajina eivät toisaalta ole harvinaisia. Aika usein erilaisten uppoamisten ja onnettomuuksien taustalta löytyy juuri venäläinen/ex-NL omistaja jonka bisnesmalli on tehdä kaikki niin absurdin halvalla kuin pystyy.
Newnew Polar Bear katkaisi myös venäläisen kaapelin.
Kyllä sitä tapahtuu.
 
Vaan minkä verran tälläisiä sattui silloin, kun maailmantilanne oli rauhallisempi?
Kaapelirikkoja sattuu esimerkiksi maanjäristyksen tai merenalaisen maanvyörymän takia. Myös tahaton ankkurin tai troolin osuminen kaapeliin on tietenkin mahdollista mutta vähemmän todennäköistä.

Tiedetään tarkasti, missä Itämerellä kaapelit kulkevat. Ei tunnu uskottavimmalta selitykseltä, että joku vahingossa olisi laittanut ankkurin noin täsmällisesti kahdessa eri paikassa ja vaurioittanut kahta eri kaapelia.
 
Kovasti nyt juttua, että toinen ankkuri olisi vääntynyt. Onhan se kieltämättä hieman kieron näköinen, jollei kyse ole perspektiivin tuomasta harhasta.

1732266023572.webp


Ohessa marinetraficista kuva vuodelta 2014.

1732265472009.webp


Ja 2015 (ankkuri vaihtunut ennenkin?)
1732265571435.webp
2016
1732265665024.webp



 
auonsson ripittää mediaa, ml. Helsingin Sanomia disinfon levittämisestä ja keksimisestä.

HS uutisoima Naton tiedostustilaisuus oli siis jo ennalta ilmoitettu, eikä liittynyt merikaapeliasiaan mitenkään.

Captain is not Russian, ship was not boarded with Russians onboard and NATO did not hold an urgent press conference. Some of todays disinfo. Some even first made by journalists. Stop.

 
Kaapelirikkoja sattuu esimerkiksi maanjäristyksen tai merenalaisen maanvyörymän takia. Myös tahaton ankkurin tai troolin osuminen kaapeliin on tietenkin mahdollista mutta vähemmän todennäköistä.

Tiedetään tarkasti, missä Itämerellä kaapelit kulkevat. Ei tunnu uskottavimmalta selitykseltä, että joku vahingossa olisi laittanut ankkurin noin täsmällisesti kahdessa eri paikassa ja vaurioittanut kahta eri kaapelia.
Joo, muistan jotain juttuja troolareiden aiheuttamista vahingoista, mutta ankkurin laahaamista, vieläpä toistuvasti, ei muistu entisajoilta mieleen. Vaikea näiden tahallisuutta on täysin toteennäyttää, mutta sehän se varmaan on tarkoituskin.
 
Joo, muistan jotain juttuja troolareiden aiheuttamista vahingoista, mutta ankkurin laahaamista, vieläpä toistuvasti, ei muistu entisajoilta mieleen. Vaikea näiden tahallisuutta on täysin toteennäyttää, mutta sehän se varmaan on tarkoituskin.
Tuossa tänään postatulla Yotube-videolla näkyy kuinka laivan nopeus hidastui selvästi siinä vaiheessa kun ankkuri ilmeisesti laskettin pohjaan. Matkan varrella olevan matalikon kohdalla laiva melkein pysähtyi. Tuntuu vaikealta uskoa ettei miehistö olisi huomannut mitään.
 
Vaan minkä verran tälläisiä sattui silloin, kun maailmantilanne oli rauhallisempi?
Hakematta mieleen tulevia haavereita lähivuosilta oli ainakin rahtilaivan katkeaminen myrskyssä Turkin rannikolla muutama vuosi sitten, ja tämä Beirutin räjähdysonnettomuus: molemmissa taustalla huonokuntoinen alus joka oli venäläisessä tai ukrainalaisessa omistuksessa. Niitä em. kaltaisia uppoamisia oli muitakin, koska se alustyyppi oli tarkoitettu sisävesille.

Mutta olisihan tuo melkoinen yhteensattuma että taas vedetään ankkurilla kaapelit katki. Sattuu niitä toki muuallakin, tänä vuonna Punaisellamerellä on katkennut 15 kaapelia. Epäily on että huthit olisivat syyllisiä.
 
Teoria ankkurin tietoisesta laahauksesta 400 km
Erinomainen video, kyllähän tuo laivan toiminta haisee oikein rankasti. Pysähtyminen ja (oletetusti siinä) ankkurin nosto heti viimeisen kaapelin jälkeen ennen Tanskan vesiä oli kyllä kirsikka kakussa.

Vaikuttaa itse asiassa siltä, että on pyrkinyt aiheuttamaan maksimaalista tuhoa ja pyrkinyt käytännössä katkomaan kaiken tielleen osuvan Suomenlahden eteläpuolelta. Suomenlahdella on sen verran venäläisten omia kaapeleita (tulee myös kaliningradista pietariin), että ihan alkumatkasta ei selvästi viitsinyt ankkuria vielä laskea. Päätavoite vaikuttaa olleen Baltian sähkö- ja tietoliikennekaapaleiden tuhoaminen.
 
Sen verran joskus laivan brykalla käynyt, että aivan varmasti on huomattu tuo ankkurin laahaus. Vaatii myös aktiivista ohjailua sekä lisätehoja riippuen ankkurin kulloinkin aiheuttamasta vastuksesta joka pyrkii kääntämään keulaa. Joskus voi tarrata niin voimalla, että vinssin kytkin antaa periksia ja siinä voi kamat lähteä hyllyiltä, kuin myrskyssä konsanaan.
 
Back
Top