Suomen ja Saksan välinen merikaapeli katkennut

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vompatti
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Pinnalla
Joo, muistan jotain juttuja troolareiden aiheuttamista vahingoista, mutta ankkurin laahaamista, vieläpä toistuvasti, ei muistu entisajoilta mieleen. Vaikea näiden tahallisuutta on täysin toteennäyttää, mutta sehän se varmaan on tarkoituskin.
98 prosenttia maailman tietoiikenteestä kulkee 400 kaapelin maailmanlaajuisen verkoston kautta. Tietoliikennekaapeleita on katkennut aikaisemmin muiden muassa Taiwanin edustalla...

 
Veikkaisin myös että tällaisen kansainvälisen tapauksen tutkiminen on erityisen byrokraattista.

Kiina ja ryssä irtisanoutuu, syyt vieritetään terroristijärjestön lahjoman kapteenin niskoille…

Olen ymmärtänyt, että ainoastaan laivan kapteeni vastaa siitä mitä laivan kanssa tapahtuu. Seikat kuten kenen lasti, kenen miehistö, kenen laiva, mihin rekisteröity ...jne... ei ole merkityksellisiä oikeastaan minkään asiaan liittyvän lain kannalta.

Siinä mielessä on oikein, että laiva on nyt pysäytetty Tanskan valtion valtuuksilla, epäiltynä sabotaasista. Edelleen on myös oikein, että viranomainen nousee alukseen ja rikosepäilyn myötä hakee miehistön kuulusteluun.
Virallisesti noin.

Koska asiat on myös sitä miltä näyttää, niin diplomatian kanavia pitkin ryssälle ja/tai kinukeille menee viesti, että " mitä vit#%@ ? "
Julkisuudessa tästä emme kuule.

Pääasia nyt olisi se, että selvitys etenee oikean laivan kohdalla. +++

.
 
Olen ymmärtänyt, että ainoastaan laivan kapteeni vastaa siitä mitä laivan kanssa tapahtuu. Seikat kuten kenen lasti, kenen miehistö, kenen laiva, mihin rekisteröity ...jne... ei ole merkityksellisiä oikeastaan minkään asiaan liittyvän lain kannalta.

Siinä mielessä on oikein, että laiva on nyt pysäytetty Tanskan valtion valtuuksilla, epäiltynä sabotaasista. Edelleen on myös oikein, että viranomainen nousee alukseen ja rikosepäilyn myötä hakee miehistön kuulusteluun.
Virallisesti noin.

Koska asiat on myös sitä miltä näyttää, niin diplomatian kanavia pitkin ryssälle ja/tai kinukeille menee viesti, että " mitä vit#%@ ? "
Julkisuudessa tästä emme kuule.

Pääasia nyt olisi se, että selvitys etenee oikean laivan kohdalla. +++

.
Jos nämä haluttaisiin estää niin siihen olisi yksi toimiva keino, kapteeni kiikkumaan kaulastaan nosturista.
Tuskin löytyisi toista kapteenia vastaaviin tehtäviin... :devilish:
 
Laiva yritti vielä suurempaa tuhoa. Osa kaapeleista ei onneksi tarttunut. Laivan nopeus on tippunut ja kulku vaikeutunut, kun se on raahannut ankkuria. Tässä ei ole mistään vahingosta kysymys.

Tämä on terrorismia.
Venäjä tiedotti ja Kiina toteutti. Tämän tason operaatiot on sovittu ylätasolla. Vastedes pidän näitä valtioita yhtenä blokkina sodassa ja terrorissa.
 
Merikaapelit vaativat suojakseen merimiinat, niin loppuu ankkureilla naaraaminen kuin seinään.
Loppuu muuten sitten myös kaupallinen merenkulku. Ja meiltä temut ja appelsiinit. Tai tietysti jos miinoitettaisiin vain ryssän satamat.
 
Onko katse varmasti pallossa ja jos on kenen ja missä palossa. Kaikki pyörivät Kiinalaisen laivan ympärillä. Siksikö että voidaan hiljaa tutkia muita jälkiä vai siksi että tämä mehukas kandi on peittänyt muut jäljet/ niitä ei tajuta etsiä. Jos laittaa maskirovkaa, vjeneläiestä logika jne yhtälöön , väittäisin että pinnan alla oli jotain muutakin kuin ankkuri silloin kun laiva oli kaapelien päällä.
 
Onko katse varmasti pallossa ja jos on kenen ja missä palossa. Kaikki pyörivät Kiinalaisen laivan ympärillä. Siksikö että voidaan hiljaa tutkia muita jälkiä vai siksi että tämä mehukas kandi on peittänyt muut jäljet/ niitä ei tajuta etsiä. Jos laittaa maskirovkaa, vjeneläiestä logika jne yhtälöön , väittäisin että pinnan alla oli jotain muutakin kuin ankkuri silloin kun laiva oli kaapelien päällä.
Siellä oli tanskalainen fregatti pyörimässä kiinalaisaluksen ympärillä jo hyvissä ajoin Gotlannin kupeesta lähtien. Joku haisu niillä oli joko kiinalaisen toiminnasta tai sitten jostain muusta. Kyllä se fregatti on varmasti kuunnellut pinnankin alle parhaan kykynsä mukaan selvittääkseen mitä siellä touhutaan ja mitä siellä on.

Gotlannin kupeessa luulisi olevan myös hydrofoneja, emmekä tiedä mitä muuta pinnan alla on liikkunut. Onhan siellä voinut olla ruotsalaisten sukellusvenekin passissa.

Tästä emme nyt vaan saa lehdestä lukea yksityiskohtaista raporttia, mutta kyllä uskoisin, että siellä on ammattilaisilla useita palloja katseltavana jos niitä palloja on.
 
Täysin käsittämätöntä ettei tuollaiseen sotatoimeen osallistuvaan alukseen nousta, oli se sitten millä merialueilla tahansa. Syy pitää tietenkin olla, ja nyt se todellakin on.

Minulle on myös käsittämätöntä jos Kiinan hallitus on osallisena tässä. Täysin epärationaalinen teko josta ei seuraa mitään hyvää Kiinalle eikä varsinkaan sen tarkoin varjellulle maineelle.
 
Minulle on myös käsittämätöntä jos Kiinan hallitus on osallisena tässä. Täysin epärationaalinen teko josta ei seuraa mitään hyvää Kiinalle eikä varsinkaan sen tarkoin varjellulle maineelle.
Riittäisikö tarpeeksi monta paalia ruplia sekä varustajalle että kapteenille?

On kai sellainenkin vaihtoehto olemassa, että Kiinan kansantasavalta ei ole operaatiossa mukana. Eivät toki ole selvittelemässäkään.
 
Täysin käsittämätöntä ettei tuollaiseen sotatoimeen osallistuvaan alukseen nousta, oli se sitten millä merialueilla tahansa. Syy pitää tietenkin olla, ja nyt se todellakin on.

Minulle on myös käsittämätöntä jos Kiinan hallitus on osallisena tässä. Täysin epärationaalinen teko josta ei seuraa mitään hyvää Kiinalle eikä varsinkaan sen tarkoin varjellulle maineelle.

Eiköstä tämä teko asetu merirosvouksen käsitteen alle.

Laivalla suoritettu väkivallanteko toisen omaisuutta vastaan kansainvälisellä merialueella. Alla ote UNCLOSista.

United Nations Convention on the Law of the Sea​

UNCLOS
Article101

Definition of piracy

Piracy consists of any of the following acts:

(a) any illegal acts of violence or detention, or any act of depredation, committed for private ends by the crew or the passengers of a private ship or a private aircraft, and directed:

(i) on the high seas, against another ship or aircraft, or against persons or property on board such ship or aircraft;

(ii) against a ship, aircraft, persons or property in a place outside the jurisdiction of any State;
 
Back
Top