Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Että ihan aseistautuneita?

Eikö nuo joukot ole aina aseistautuneita ja tehtävällä valmistautuneet vastarintaan?

Vai oonko käsittänyt jotain väärin?
Joo, se on jotenkin tärkeää korostaa että "aseistaituneet ja luotiliiveihin pukeutuneet poliisit" aina kun jotain uutiskynnyksen ylittävää tapahtuu. Kun se lukee muistaakseni Poliisiasetuksessa, että virkatehtävissään poliisi kantaa asetta, ja Rajan puolella on varmasti samanlainen kirjaus. Ja virkatehtäviä ovat myös nk toimistohommat, joissa pysytään visusti yleisöltä suljetuissa tiloissa.
 
Suomi, Viro, Latvia, Liettua, Ruotsi, Tanska ja Puola ovat kaikki maita, jotka suhtautuvat kriittisesti Venäjään eikä yksikään näistä vastusta Itämeren turvallisuuden parantamista.

Tavallinen kansalainen tuskin huomaa datakaapeleiden vikoja. Data kiertää vähän eri reittiä ja latenssi kasvaa jokusen millisekunnin siihen asti että kaapelit ovat korjattu. Sähköäkin tavan kansalainen saa töpselistä, pörssisähkön hinta aavistuksen heiluu mutta siihen sekin jää.

Samalla kasvaa paine varautua siten, että Itämeren infralle on vaihtoehtoja. Infran haavoittuvuus on tullut osoitettua joten eiköhän Viroon tule lisää varavoimalaitoksia sähkön tuottoon kuten:


Nämä viat ovat sellaisia, että jos näistä ei uutisoitaisi, ei tavan kansalainen tietäisi näistä mitään. Sellainen voimannäyttö Venäjältä.
 
Ryssän pelikirjaa päivitetään koko ajan. Seuraavaa versiota odotellen. Löydetään pykälistä heikko kohta ja isketään. Tsuhnat ovat taas pyörällä päästä kun ne pykälät...

Lisäys: Hyökkääjä pystyy päättämään ajan, paikan ja tavan.
Tämä. Vähän foliolla voisi miettiä: Onko kohta koko Kauko-Idässä seilaava romu-tankkereiden lauma hakemassa lastia Itämereltä kun paikallisille meriveijoille mahdollistetaan viimeinen tienausmahdollisuus a'la sahateollisuus jossa aikanaan sanottiin "konkurssi on hyvä liiketoimi mutta tulipaloa ei voita mikään"? Noita paatteja on paljon ja niiden keskinäiselle kilpailulle esim. Eritrea rakensi maan hiilivetyjen saannin. Suunnitelmallisuuden taso oli viikko (siellä oli siis oikeasti yksi kaveri lällärin kanssa yhteydessä merelle ja kävi huutokauppaa Adeninlahdella kelluskelevien polttoainelastien kanssa) ja kyllähän siellä asemilla jonotettiin ja 20 litraa/kuukausi koitettiin meikäläisellekin laittaa. CD-kilpiin sai vähän tykö.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä muita (vielä ehjiä) kaapeleita / putkia menee suomesta etelään? Eli mikä katkeaa seuraavaksi (ei varmaan muutamaan viikkoon mutta tänä talvena kuitenkin)?

Uskoisin että Pohjanlahdelle tai perämerelle eivät tule ankkureitaan raahaamaan.

Eli mihin pitäisi varautua seuraavaksi, voivatko katkaista jotain sellaista joka vaikuttaa voimakkaasti suomalaisen yksilön arkeen?

Sama kai se on miettiä jo seuraavaa kun näistä on nyt tullut vakiintunut käytäntö.
 
Artikkelista: ”OLI myös toinen kysymys, jota pohdittiin keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Nimittäin se, olisiko sähkökaapelin vaurioittamista syytä alkaa tutkia terrorismirikosena.”

Antaisiko tällainen tulkinta laajemmat valtuudet?
Ilmeisesti avaisi mahdollisuuden saada nopeasti tutkintaan mukaan ulkopuolisia ystävällismielisiä tahoja ilman vänkäämistä Martin Scheissen ym. kanssa.
 
Tämä. Vähän foliolla voisi miettiä: Onko kohta koko Kauko-Idässä seilaava romu-tankkereiden lauma hakemassa lastia Itämereltä kun paikallisille meriveijoille mahdollistetaan viimeinen tienausmahdollisuus a'la sahateollisuus jossa aikanaan sanottiin "konkurssi on hyvä liiketoimi mutta tulipaloa ei voita mikään"?
Ainoastaan Suezin läpi sopivat. On siellä itämailla isompiakin mutta ne pyörii vaan siellä.
 
Ilmeisesti avaisi mahdollisuuden saada nopeasti tutkintaan mukaan ulkopuolisia ystävällismielisiä tahoja ilman vänkäämistä Martin Scheissen ym. kanssa.
Pohdin myös sitä että voitaisiinko laivaan nousta myös kansainvälisillä vesillä jos todettasiin että epäillään terrorismiä. Aidosti kyselen koska mulla ei ole mitään käryä mitä kansainvälinen lainsäädäntö sanoo. Isommat pojat toki vaan pommittaa milloin minnekin kun teroja poistavat…
 
Pohdin myös sitä että voitaisiinko laivaan nousta myös kansainvälisillä vesillä jos todettasiin että epäillään terrorismiä. Aidosti kyselen koska mulla ei ole mitään käryä mitä kansainvälinen lainsäädäntö sanoo. Isommat pojat toki vaan pommittaa milloin minnekin kun teroja poistavat…
Joo, voimaa pitää olla takana. Jenkit tutkii laivan kuin laivan avomerellä (high seas) jos katsovat asioiden niin vaativan. Muutama isompi sotalaiva saa toki olla rauhassa. Jostain vuosien takaa muistan kun nuuskivat Intian valtameren puolella jonkin siellä täällä seilanneen kalastusaluksen tms, jonka epäilivät olevan matkalla Jemeniin. Kaiken tavallisen tavaran alta löytyikin 12 Scud-tyypin ohjusta, Pohjois-Korealaista tavaraa. Perusteluita niiden haltuunottoon ei kuitenkaan ollut (ei ollut nykyisen kaltaista sisällissotaa Jemenissä), joten scudit saivat jatkaa matkaansa. Epäilyksiin tuli kuitenkin varmistus ja tieto on tärkeää sekin.
 
Tässä nyt vaan on vaikeuskertoimena kv-vesialue ja maailman laajuinen kauppamerenkulun vapaus joka ei todellakaan ole ihan pikkujuttu.
Maarajan toimenpiteet tehtiin omalle puolelle, toki kv-lainsäädäntöä jouduttiin uudelleen tulkitsemaan, mutta silti kysymyksessä oli vain turvapaikan hakuoikeus...
Niin. Aikanaan kun Nürnbergissä oikeutta käytiin, olivat lainsäädännöllisesti ennalta-arvaamattommaan tilanteeseen sovelletut lakipykälät merirosvous-lakien pohjalta vedettyjä.
 
Tämä. Vähän foliolla voisi miettiä: Onko kohta koko Kauko-Idässä seilaava romu-tankkereiden lauma hakemassa lastia Itämereltä kun paikallisille meriveijoille mahdollistetaan viimeinen tienausmahdollisuus a'la sahateollisuus jossa aikanaan sanottiin "konkurssi on hyvä liiketoimi mutta tulipaloa ei voita mikään"? Noita paatteja on paljon ja niiden keskinäiselle kilpailulle esim. Eritrea rakensi maan hiilivetyjen saannin. Suunnitelmallisuuden taso oli viikko ja kyllähän siellä asemilla jonotettiin ja 20 litraa/kuukausi koitettiin meikäläisellekin laittaa. CD-kilpiin sai vähän tykö.
Näiden kiulujen kipparit ovat arvatenkin saaneet tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä. Pirukseen massia tai uudet kalsarit.
 
Nyt pitää huolehtia ettei laivalle satu mitään yllättävää onnettomuutta
Tämä olisikin episoodi 2 tässä merten saagassa.
Lentokieltoalue 3 km on määrätty ainakin..... entäs pinnan alle ?

Ryssä vaan levittelis käsiään, ja Slarvrov selittää ettei heillä ole mitään tekoa sen kanssa että Suomen rannikolla on laivalastin kokoinen öljyvahinko.

.
 
Artikkelista: ”OLI myös toinen kysymys, jota pohdittiin keskiviikon ja torstain välisenä yönä. Nimittäin se, olisiko sähkökaapelin vaurioittamista syytä alkaa tutkia terrorismirikosena.”

Antaisiko tällainen tulkinta laajemmat valtuudet?
Tollasistahan pitäisi olla protokollat ja toimintaohjeet mietittynä valmiiksi. Vähän myöhäistä alkaa miettimään tollasia kun asia on jo tapahtunut.
 
Että ihan aseistautuneita?
Ajat on sellaiset, että kansalaisille on syytä usein ja avoimesti kertoa, että viranomaiset heittävät nykyään keikkaa suuntaan jos toiseen varsin tulivoimaiset aseet mukana.

Se pitää kertoa, että asioita tapahtuu oikeesti eikä vain elokuvissa.
Ehkä kansalainen tajuu, ehkä ei. Mutta kerrottu on.

.
 
Viranomaistoiminta on ollut upeaa. Usein moittimani poliitikot näyttivät nyt hekin parempaa puoltaan. Orpo ja Stubb ovat hekin olleet ihan jämptejä, antaneet tukensa ja pitäneet yhteyttä Natoon, seuranneet tilannetta kesken pyhien vieton. Suomalaisista voi olla nyt ylpeä alhaalta ylös.

Oikeastaan minulla ei ole enää mitään hyödyllistä tekemistä täällä katsomossa, kun olemme viimeinkin perillä siellä, mistä kymmenen vuotta sitten vielä haaveilimme.

Lähden vähän pitemmälle lomalle hyvillä mielin. Tosin sodan kynnyksellä. Johonkin tämä sonta vielä päättyy.

Jatkakaa.
 
Back
Top