Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Hieman ihmetyttää nämä ketjun ensimmäisten sivujen ”varautumisen suurvalta” -itkijät. Hyvin niilläkin näyttää netti pelaavan ja sähköä tulee töpselistä. Rosvotkin on otettu kiinni. Eiks tää nyt menny varautumisen näkökulmasta aika hyvin?

Mikä parku siitä sitten olisikaan tullut jos netti tai sähkö olisi ihan oikeasti mennyt…
 
En vain tajua logiikkaa näiden kaapelirikkojen taustalla.

Vaikka Suomi on näissä vähn kädetön, niin kyllä Suomi ja Viro yhdessä näihin pikkuhiljaa etsivät jonkun ratkaisun. Opitaan tarkkailemaan paremmin, miettimään nopeaa reagointia, pohtimaan aluevesien laajentamista, viranomaisten yhteistyö nopeutuu.

Ja EU lienee myötämielisempi tiukempiin toimiin kun rikkoja on alla useampia. Ymmärrän toki, että Venäjällä on hyvä olla kyky tämänkaltaiseen kiusaan.

Mutta mikä järki on tehdä näitä pienissä erissä siten, että vauriot ehditään korjata eikä näistä synny merkittävää, arkea haittavaa vahinkoa. Näkisin että tällaisena tästä on lähinnä hyötyä Suomen ja Viron varautumiselle.
Nämä hybridioperaatiot kusevat helposti ryssän omiin muroihin pidemmän päälle. Itämeren maat joutuvat varautumaan tavalla, josta todellista kriisiä ajatellen on huomattavaa hyötyä.

Tästä periaatteessa voisi päätellä, ettei ryssä itsekään usko todellisen kriisin mahdollisuuteen (sota), koska tämmöinen kiusanteko kannattaisi ajoittaa juuri hyökkäyksen alle.

Kuitenkaan en usko, että mitään strategista ajattelua tässä on takana. Kunhan vain munatonta kiukkua puretaan kun pian miljoona ryssä on helvetissä tai vailla raajoja ja kolmen päivän erikoinen vain jatkaa sadon kantamista.
 
Tunnustan... olen tehnyt (tässä tapauksessa) syntiä. Nyt täytyy antaa positiivista palautetta Karhun ja rajan operaattoreille ja heille, jotka ovat USKALTANEET tehdä radikaaleja päätöksiä! Ryzzille täytyy näyttää voimaa ja nyt sitä näytettiin. Tosin päättyykö tämä case tähän? ken tietää...
 
Maalataan merimiinoja oranssin värisiksi ja käytetään niitä poijuina merikaapelin merkkaamiseen. Miina antaa ryssän laivan kylkeen osuessaan ääni- ja valomerkin että nyt olisi hyvä hetki ruveta kelaamaan sitä ankkuria ylös sieltä pohjasta.
 
Näin PV:n näkökulmasta, kiinnostas tietää onkohan NH90 ollut aseistettu vai ei... Ja jos on ollut, niin kummalla tavalla. Omasuojaksi vai tarvittaessa sotilaallinen voimankäyttö.
Minigun oviaukossa täyttää hyvin omasuojan määritelmän! Tällaiselle keikalle lähteneitä karhulaisia ja rajan miehiä saattaisi kummasti rauhoittaa tieto, että NH:ssa on Minigun valmiina.
 
Suomi mainittu Financial Times:issa. EU onnittelee Suomen virkakyöstejä ja poliittista johtoa hienosta toiminnasta.

Nyt tilanne on juridisesti ihan eri kuin aiemmissa tapauksissa, kertoo lehti kun nyt laiva tuli "vapaaehtoisesti" pysähtymään Suomen aluevesille ;)

Valitettavasti artikkelissa kerrotaan myös, että Viro joutui tuomaan sähköä Venäjältä tämän kaapelikatkon seurauksena. Ja tässähän oli suunnitelmana että Viro irtautuisi kokonaan Venäjän sähköjärjestelmästä piakkoin? Joten toiminnalle löytyy ihan logiikkaakin.

https://www.ft.com/content/0c208ac1-f416-41b2-a373-ec7f90b84ca8

Finland seizes Russian shadow fleet oil tanker after cable-cutting incident​

Helsinki opens investigation into damaged power line in latest suspected sabotage attack on Baltic Sea infrastructure
...

"Last year a Chinese container ship, the Newnew Polar Bear, cut a gas pipeline between Finland and Estonia but was not stopped by authorities as it was in international waters.

A Chinese bulk carrier, the Yi Peng 3, last month passed over two data cables between Finland and Germany and Sweden and Lithuania about the times they were severed. It stopped for a month in international waters between Denmark and Sweden.

Chinese investigators finally boarded the ship last week, with Swedish, Danish, German and Finnish representatives present as observers. But Sweden’s foreign minister criticised Beijing for not allowing the lead Swedish investigator to board or to inspect the vessel, which has now left the region.

The Eagle S case is different as the ship voluntarily stopped inside Finnish waters, according to people familiar with the investigation, leaving no question as to jurisdiction. Ownership of the Eagle S is murky but it appears to be the only vessel owned by a Dubai company. Attempts to reach the owner on Thursday were unsuccessful."
...

"The European Commission said on Thursday: “We commend the Finnish authorities for their swift action in boarding the suspected vessel. We are working with the Finnish authorities on the ongoing investigation.“We strongly condemn any deliberate destruction of Europe’s critical infrastructure. The suspected vessel is part of Russia’s shadow fleet, which threatens security and the environment while funding Russia’s war budget. We will propose further measures, including sanctions, to target this fleet,” it added."
 
Viimeksi muokattu:
Kun selaan Twitteriä niin kaikkialla ihastellaan Suomen toimintaa.
Ilmateitse vallattiin alus niin että se ei ehtinyt reagoida.
Alus saatiin kiinni heti vahingonteon jälkeen niin ettei jää epäilystäkään syyllisestä.

Tarkentaisitko lihavoitua kohtaa?
Alukselle noustiin noin 12h kaapelirikon jälkeen ja noin 7h siitä kun se oli pysäytetty/kurssi käännytetty Turvan toimesta kohti Suomen aluevesiä.
(2h voidaan vähentää noista jos IS jutussa puhutaan Suomen ajasta)

Siis hienoa että alus on Suomen aluevesillä ja viranomaiset laivassa, tekijästä ei ole epäselvää jne. Mutta todellinen toimintakyky olisi nähty jos alus olisi kylmästi jatkanut matkaansa tai pysähtynyt, mutta ei olisi suostunut siirtymään Suomen aluevesille.
 
Tarkentaisitko lihavoitua kohtaa?
Alukselle noustiin noin 12h kaapelirikon jälkeen ja noin 7h siitä kun se oli pysäytetty/kurssi käännytetty Turvan toimesta kohti Suomen aluevesiä.
(2h voidaan vähentää noista jos IS jutussa puhutaan Suomen ajasta)

Siis hienoa että alus on Suomen aluevesillä ja viranomaiset laivassa, tekijästä ei ole epäselvää jne. Mutta todellinen toimintakyky olisi nähty jos alus olisi kylmästi jatkanut matkaansa tai pysähtynyt, mutta ei olisi suostunut siirtymään Suomen aluevesille.

 
Järjestäytynyttä oppositiota ei ole joten anarkia on toisiksi huonoin vaihtoehto.
Antaisin niiden pitää maksuvälineensä, uskovat siihen kuitenkin edes sillä tasolla kuin uskovat. Zimbabwessa viimeksi nähtiin mitä tapahtuu kun kehitysmaan oma valuutta romahtaa aivan täysin. Sitä ennen Njeuvostoliitossa ja nyt siellä on 30 vuotta tuota paskaa takana.
 
Itseltä ainakin käsi pystyyn virheen merkiksi. Eilisiltana naureskelin tästä tarkkailun ja varautumisen suurvallasta, muutama tunti sen jälkeen viranomaiset ottivat laivan hallintaan. Tästä on erittäin hyvä jatkaa, ryssille ei kumarrella.

Tunnustaudun pessimistiksi ja siksi meidän täytyisi tietää muuttiko tankeri kurssin Suomen aluevesille täysin ns. vapaaehtoisesti. Mikäli näin tapahtui ja tähän suuntaahan lehtijutuissa annettiin ymmärtää, niin hommassahan ei ollut enää mitään ihmeellistä koska sen jälkeinen toiminta meni täysin pykälien mukaan.

Ongelmat meillä alkavat silloin kun pykälät ei anna myöden.

Noin yleisesti ryssän 1.prioriteetti lienee ollut näpäyttää/vittuilla Virolle sen tulevasta ryssän sähköverkosta irrottautumisesta, bonuksena saadaan sitten taloudellisia menetyksiä myös Suomelle, vähän dataan viranomaiset toimintakyvystä ja mahdollisesti materiaalia sisäiseen propagandaan lastin takavarikon seurauksena.
Erikoista oli se että seassa meni myös Kiinalaisomisteinen datakaapeli poikki, no ryssä on ryssä ja jälki yleensä sen mukaista...
 
Viimeksi muokattu:
Ne vaan taitaa olla sen verran syvällä, ettei riitä ankkuriketju pohjaan. Muutama kilometri vettä kun Suomenlahdella vettä on kymmenissä metrissä.

Taitaa s/s Titanicikin maata jossakin neljässä kilometrissä.

Pohjanmerellä kulkevat matalassa.
 
Suomi mainittu Financial Times:issa. EU onnittelee Suomen virkakyöstejä ja poliittista johtoa hienosta toiminnasta.

Nyt tilanne on juridisesti ihan eri kuin aiemmissa tapauksissa, kertoo lehti kun nyt laiva tuli "vapaaehtoisesti" pysähtymään Suomen aluevesille ;)

https://www.ft.com/content/0c208ac1-f416-41b2-a373-ec7f90b84ca8

Finland seizes Russian shadow fleet oil tanker after cable-cutting incident​

Helsinki opens investigation into damaged power line in latest suspected sabotage attack on Baltic Sea infrastructure
...

"Last year a Chinese container ship, the Newnew Polar Bear, cut a gas pipeline between Finland and Estonia but was not stopped by authorities as it was in international waters.

A Chinese bulk carrier, the Yi Peng 3, last month passed over two data cables between Finland and Germany and Sweden and Lithuania about the times they were severed. It stopped for a month in international waters between Denmark and Sweden.

Chinese investigators finally boarded the ship last week, with Swedish, Danish, German and Finnish representatives present as observers. But Sweden’s foreign minister criticised Beijing for not allowing the lead Swedish investigator to board or to inspect the vessel, which has now left the region.

The Eagle S case is different as the ship voluntarily stopped inside Finnish waters, according to people familiar with the investigation, leaving no question as to jurisdiction. Ownership of the Eagle S is murky but it appears to be the only vessel owned by a Dubai company. Attempts to reach the owner on Thursday were unsuccessful."
...

"The European Commission said on Thursday: “We commend the Finnish authorities for their swift action in boarding the suspected vessel. We are working with the Finnish authorities on the ongoing investigation.“We strongly condemn any deliberate destruction of Europe’s critical infrastructure. The suspected vessel is part of Russia’s shadow fleet, which threatens security and the environment while funding Russia’s war budget. We will propose further measures, including sanctions, to target this fleet,” it
Ei helvetti, mikä tässä on nyt hyvää. Mitä jos laiva ei olisi ollut yhteistyössä.
Niinkö tää menee miten ryssät haluaa , jatkossa?
 

00:28 26.12 on annettu alukselle nousulle ajankohdaksi, kait senkin voi tulkita "shortly after" sanoin:sneaky:
Myönnän kernaasti virheeni jos joku lähde tuon twiitin todeksi osoittaa, tuo ei sellainen ole.

Edit: Kopterit nousivat hki-vantaalta puolen yön jälkeen 26.12, tankkeri ajoi kaapeliin keskellä päivää 25.12.

 
Viimeksi muokattu:
Ei helvetti, mikä tässä on nyt hyvää. Mitä jos laiva ei olisi ollut yhteistyössä.
Niinkö tää menee miten ryssät haluaa , jatkossa?

Minusta on todennäköisempää että laivalle on tehty sellainen tarjous, josta on vaikea kieltäytyä. Että tuletteko ihan kiltisti vai vaihdetaanko vaihetta kakkoselle, myös juridisen tulkinnan tasolla.
 
Jos jostakin löytyisi muutama ruosteinen WW2-ajan merimiina niin ne voisi aiheuttaa sopivasti riesaa jos tuolla kaapelien alueella alkaa pärjätä muutakin kuin tankkereita... luulisi että vinkki menisi perille kun sopivasti harmitellaan tapahtunutta.
 
Minusta on todennäköisempää että laivalle on tehty sellainen tarjous, josta on vaikea kieltäytyä. Että tuletteko ihan kiltisti vai vaihdetaanko vaihetta kakkoselle, myös juridisen tulkinnan tasolla.
Nimenomaan. Eli saa valita mennäänkö Suomen rikoslain mukaan vai kansainvälisten merirosvopykälien mukaan.
Vaihtoehto 1:ssä kapu ei ehkä joudu laskemaan tiilenpäitä, mutta vähintään sakkoja tulee ja paatti lasteineen saattaa mennä takavarikkoon.
 
Tarkentaisitko lihavoitua kohtaa?
Alukselle noustiin noin 12h kaapelirikon jälkeen ja noin 7h siitä kun se oli pysäytetty/kurssi käännytetty Turvan toimesta kohti Suomen aluevesiä.
(2h voidaan vähentää noista jos IS jutussa puhutaan Suomen ajasta)

Siis hienoa että alus on Suomen aluevesillä ja viranomaiset laivassa, tekijästä ei ole epäselvää jne. Mutta todellinen toimintakyky olisi nähty jos alus olisi kylmästi jatkanut matkaansa tai pysähtynyt, mutta ei olisi suostunut siirtymään Suomen aluevesille.
Mikä näiden postauksiesi tarkoitus on? Meinaatko ihan oikeasti, että suomalaiset hoitivat tämän tilanteen huonosti?
 
Back
Top