No, hesarin mukaan poliisilla oli operaation johto VL Turvan mennessä näköyhteyteen ja tuolloin tehtiin päätös että Eagle S pysäytetään kansainvälisellä merialueella tarvittaessa voimaa käyttäen, lainsäädännön hienouksista välittämättä. Estline 1:stä laivan ei anneta katkaista:
------------------------------------------------------------
https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000010928353.html
"Entä jos tankkeri ei olisi totellut vaan jatkanut ankkuriketjun laahaamista Itämeren pohjassa?
HS:n tietojen mukaan viranomaiset varautuivat toimimaan joka tapauksessa. Tähän myös poliisijohto on viitannut. Tiedossa ei ole, miten alus olisi käytännössä pysäytetty.
Yli kaksisataametristä alusta olisi ollut melko mahdotonta, ja joka tapauksessa hyvin vaarallista, yrittää ohjata puoliväkisin Suomen aluevesille. Vaikuttaa siltä, että vaihtoehdoksi olisi jäänyt joukkojen laskeminen alukselle helikopterilla.
Oma kysymyksensä on, millä toimivaltuuksilla Suomi olisi voinut puuttua kansainvälisillä vesillä olevan aluksen toimintaan. Toisaalta pelastuslaki antaa viranomaisille mahdollisuuden toimia kansainvälisillä vesillä esimerkiksi öljyvahingon torjumiseksi. Tätä hankalaa juridiikkaa ei kuitenkaan tarvinnut yrittää soveltaa, koska Eagle S totteli suomalaisten käskyä."
--------------------------------------------------------
Ja epäilemättä tämä tieto välitettiin laivalle että vaihtoehtona on että käännätte keulan kohti Suomea tai tulemme käyttämään voimakeinoja, joilla se keula kääntyy kohti Suomea.
Ja kun Eagle S:n komentosillalle päätöksiä tekevä hlö tietää että alla on valtava lasti bensaa eikä esim. raakaöljyä, niin ehkä halusi vielä jatkaa olemassaoloaan tässä maailmassa ennen kuin joku liipasinherkkä ihminen alkaa paukuttelemaan tuliaseilla tässä toimintaympäristössä?
Voit toki olla oikeassa, mutta todennäköisemmin mielestäni väärässä.