Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Tästä juuri puhuin kun ihmeteltiin miksi alus olisi tullut muka vapaaehtoisesti Suomen aluevesille mikä johtaa todennäköiseen takavarikkoon kun teon suorittamiseen valittu aluskin pakotteiden piirissä. Täysin laskelmoitu juttu!

Eli saadaan hyvää materiaalia ryssän sisäiseen propagandaan pahasta lännestä/natosta/tsuhnista, kuten tiedämme rajan takana tämä uppoaa suuriin massoihin kuin veitsi voihin. Kaapeleiden katkomisesta ei tietenkään puhuta juuri mitään tai syytetään siitäkin länttä.

Toki se päätavoite oli näpäyttää ryssän sähköstä irrottautuvaa Viroa, mutta kaikki muu tulee bonuksena päälle.

edit: nähtäväksi jää valmistellaanko tässä kansalaisia kuumenevaan konfliktiin itämerellä vai vaan yleistä länsi on syyllinen kaikkeen huttua.


Shuryginin mukaan Suomen ja Viron välisten kaapeleiden katkeaminen joulupäivänä oli vain tekosyy, jonka avulla Suomi suoritti ”merirosvouksen”.

Länsi ja Yhdysvallat ovat jo pitkään haaveilleet saavansa käsiinsä yhden ”varjolaivaston” kapteeneista,

– Suomalaisten täysin merirosvomainen toimi kertoo siitä, että he ovat kadottaneet lopullisesti kaikenlaisen kunnioituksensa kansainvälistä merioikeutta kohtaan, hän kirjoittaa.
– Tähän on olemassa erinomainen vastaus. Nato-maiden välillä kulkevien kaapeleiden täytyy katketa Itämeren pohjassa vielä suuremmalla intensiteetillä, hän kirjoittaa.

– Ratkaisuja on varmaankin yksi: sotalaivaston on saatettava meidän omia ja meille ystävällismielisiä laivoja, Stepanov sanoo Tassille.

Suomenlahden jouluiset tapahtumat ovat seurausta Suomen Yhdysvalloilta saamasta ”komennosta” tehdä erilaisia provokaatioita Venäjän kauppalaivastoa kohtaan.

Kaiken tavoitteena olisi hänen mukaansa Venäjän kauppalaivaston liikkumisen estäminen ja Itämeren ottaminen kokonaan Naton kontrolliin.

”tsuhnapiraatit” uhkaavat nousta Venäjän kauppalaivojen kannelle ja yksi keino estää tätä olisi Venäjän sotalaivojen tuominen Itämerelle.
mikäli ”Naton merirosvot” yrittäisivät nousta venäläistä öljyä kuljettavan laivan kannelle, seurauksena saattaisi olla öljyturma näiden maiden omille rannikoille.

Venäjän pitäisi lisäksi ryhtyä partioimaan Pohjanmerellä, Tanskan salmissa ja Englannin kanaalissa sekä pinta-aluksin että sukellusveneillä. Jos mukaan liittyisivät myös Kiinan ja Iranin alukset, pahalle tuulelle saataisiin hänen mukaansa myös englantilaiset ”tsuhnien” lisäksi.
 
.
 
– Tähän on olemassa erinomainen vastaus. Nato-maiden välillä kulkevien kaapeleiden täytyy katketa Itämeren pohjassa vielä suuremmalla intensiteetillä, hän kirjoittaa.
 
Lisätietoja operaatiosta.


Hesarissa on maksumuurin takana pitkähkö juttu, jossa selostetaan tapausta ja viranomaisten toimintaa tarkemmin. Joka tapauksessa, jos alusta ei olisi saatu pysäytettyä / ohjattua pois reitiltään, seuraavana olisi mennyt toinen sähkökaapeli ja kaasuputki.


Hesarin tarkan kuvauksen mukaan virkakyöstit olisivat (EDIT: tarvittaessa, jos ei olisi totellut käskytystä) pysäyttäneet aluksen voimankäytöllä (EDIT: kv-merialueella) vaikka asian laillinen peruste olisi ollut epäselvä. Estääkseen kaiken virransiirron katkeamisen Suomen ja Viron välillä + mahdollisen Baltic Connectorin uudelleen katkomisen.

Erittäin jämerää toimintaa poliisijohdolta, tosin epäilen että tällainen linjaus oli tehty varasuunnitelmana jo ennakolta poliittisen johdon ohjauksessa, kun liikkeessä ankkurointi oli muodostunut jo toistuvaksi toimintatavaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Karhun veteraani Harri Gustafsberg hehkuttaa. Näitä on harjoiteltu viranomaisyhteistyönä jo vuosia. Vastuut ja johtosuhteet ovat selkeät. Ja viranomaiset uskaltavat tehdä nopeitakin päätöksiä, tosin sillä edellytyksellä että lain määrittelemät valtuudet ovat kunnossa.


Kaikista kovinta tässä on, että virkamiesjohto oli force majeurin kohdatessaan valmis toimimaan tavalla, jolla ei ollut yksiselitteisesti lain antamaa tukea. Kas kun virkamiehen toiminnan täytyy aina perustua lakiin.

Joten epäilen että taustalla on jo etukäteen annettu poliittinen ohjaus tietyn varasuunnitelman kautta. Eipä olla enää suomettuneita siten kuin 1970-luvulla, esim.
 
Saattaa olla että aluskin voi jäädä valtiolle. Liikenteeseen se ei pääse ennen kuin mahdolliset vahingot kattava pantti on asetettu, ja jos omistaja ei maksa korvauksia käteisellä niin sitten ei ole muuta mahdollisuutta kuin että ulosottoviranomainen toimittaa huutokaupan korvausvaatimusten kattamiseksi. Ja rikoksentekovälinehän se on myöskin, jos tutkinnassa sellainen todetaan.

Ko. aluksesta voi hyvinkin tulla saman verran kuluja mitä sen arvo on kun se pitää ajattaa Intiaan tms. paikkaan romutettavaksi. Tiedä saako edes läntistä merikelpoisuus lupaa siirtymiseen romutukseen :unsure: Kait noita tyhjänä voidaan löysemmin ehdoin siirrellä, osa hinataan ymmärtääkseni.

Jos tuo tapahtuu, niin sitten voi olla että mikään edes bahamalaisen yksityisen varustamon paatti ei enää suostu kuskaamaan venäläisten laskuun yhtään mitään. Ei välttämättä hotsita ottaa kymmenien miljoonien tappioita ja kuukausien tutkintaseisokkeja per reissu, vaikka miten olisi ruplia luvassa.

Siis kaikki nuo varjolaivaston alukset on ryssän ostamia, mutta omistus häivytetty pöytälaatikko yritysten kautta. Niitä voidaan perustaa tarpeen tullen jatkuvasti lisää ja laivat vaihtaa omistajaa vaikka joka kk.

Ainut keino puuttua tähän on sanktioida ryssän öljyä (vaikka näin alkajaisiksi ensin ilman länsimaista vakuutusta seilaavilta tankkereilta) ostavat yritykset. Jenkeillä on paukkua tähän touhuun, jos loppuu dollarikauppa, niin loppuu tod.näk. koko yritystoiminta.
 
Viimeksi muokattu:
Kommunikaatio tuli epävirallista reittiä. Nyt tarkkana, ei anneta liekaa.

Tämähän on ryssän tyypillinen tapa kommentoida tapahtumia joissa eivät "virallisesti" ole syyllisiä tai edes muka osapuolia.
Epäviralliset puhuvat päät päästetään irti, nauttinevat kansan suurta suosiota kuitenkin ja viesti joka on suunnattu siis oman maan sisälle menee taatusti perille.
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa olla että aluskin voi jäädä valtiolle. Liikenteeseen se ei pääse ennen kuin mahdolliset vahingot kattava pantti on asetettu, ja jos omistaja ei maksa korvauksia käteisellä niin sitten ei ole muuta mahdollisuutta kuin että ulosottoviranomainen toimittaa huutokaupan korvausvaatimusten kattamiseksi. Ja rikoksentekovälinehän se on myöskin, jos tutkinnassa sellainen todetaan.

Jos tuo tapahtuu, niin sitten voi olla että mikään edes bahamalaisen yksityisen varustamon paatti ei enää suostu kuskaamaan venäläisten laskuun yhtään mitään. Ei välttämättä hotsita ottaa kymmenien miljoonien tappioita ja kuukausien tutkintaseisokkeja per reissu, vaikka miten olisi ruplia luvassa.
Saattaa olla, että alus jää satamaan ennemminkin huonon kuntonsa vuoksi kuin sen takia että sitä on käytetty rikoksentekovälineenä. Varustamo sitten vain hylkää sen tuonne Sköldvikiin ja häipyy itse yritysrekisteristä yhtä nopeasti kuin oli sinne ilmestynytkin. Ja alus jää Suomen murheeksi. Noh, kaipa sillä joku romurauta-arvo on.
 
Tästä juuri puhuin kun ihmeteltiin miksi alus olisi tullut muka vapaaehtoisesti Suomen aluevesille mikä johtaa todennäköiseen takavarikkoon kun teon suorittamiseen valittu aluskin pakotteiden piirissä. Täysin laskelmoitu juttu!

Eli saadaan hyvää materiaalia ryssän sisäiseen propagandaan pahasta lännestä/natosta/tsuhnista, kuten tiedämme rajan takana tämä uppoaa suuriin massoihin kuin veitsi voihin. Kaapeleiden katkomisesta ei tietenkään puhuta juuri mitään tai syytetään siitäkin länttä.

Toki se päätavoite oli näpäyttää ryssän sähköstä irrottautuvaa Viroa, mutta kaikki muu tulee bonuksena päälle.

edit: nähtäväksi jää valmistellaanko tässä kansalaisia kuumenevaan konfliktiin itämerellä vai vaan yleistä länsi on syyllinen kaikkeen huttua.


Shuryginin mukaan Suomen ja Viron välisten kaapeleiden katkeaminen joulupäivänä oli vain tekosyy, jonka avulla Suomi suoritti ”merirosvouksen”.

Länsi ja Yhdysvallat ovat jo pitkään haaveilleet saavansa käsiinsä yhden ”varjolaivaston” kapteeneista,

– Suomalaisten täysin merirosvomainen toimi kertoo siitä, että he ovat kadottaneet lopullisesti kaikenlaisen kunnioituksensa kansainvälistä merioikeutta kohtaan, hän kirjoittaa.
– Tähän on olemassa erinomainen vastaus. Nato-maiden välillä kulkevien kaapeleiden täytyy katketa Itämeren pohjassa vielä suuremmalla intensiteetillä, hän kirjoittaa.

– Ratkaisuja on varmaankin yksi: sotalaivaston on saatettava meidän omia ja meille ystävällismielisiä laivoja, Stepanov sanoo Tassille.

Suomenlahden jouluiset tapahtumat ovat seurausta Suomen Yhdysvalloilta saamasta ”komennosta” tehdä erilaisia provokaatioita Venäjän kauppalaivastoa kohtaan.

Kaiken tavoitteena olisi hänen mukaansa Venäjän kauppalaivaston liikkumisen estäminen ja Itämeren ottaminen kokonaan Naton kontrolliin.

”tsuhnapiraatit” uhkaavat nousta Venäjän kauppalaivojen kannelle ja yksi keino estää tätä olisi Venäjän sotalaivojen tuominen Itämerelle.
mikäli ”Naton merirosvot” yrittäisivät nousta venäläistä öljyä kuljettavan laivan kannelle, seurauksena saattaisi olla öljyturma näiden maiden omille rannikoille.

Venäjän pitäisi lisäksi ryhtyä partioimaan Pohjanmerellä, Tanskan salmissa ja Englannin kanaalissa sekä pinta-aluksin että sukellusveneillä. Jos mukaan liittyisivät myös Kiinan ja Iranin alukset, pahalle tuulelle saataisiin hänen mukaansa myös englantilaiset ”tsuhnien” lisäksi.

No, hesarin mukaan poliisilla oli operaation johto VL Turvan mennessä näköyhteyteen ja tuolloin tehtiin päätös että Eagle S pysäytetään kansainvälisellä merialueella tarvittaessa voimaa käyttäen, lainsäädännön hienouksista välittämättä. Estline 1:stä laivan ei anneta katkaista:

------------------------------------------------------------
https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000010928353.html

"Entä jos tankkeri ei olisi totellut vaan jatkanut ankkuriketjun laahaamista Itämeren pohjassa?

HS:n tietojen mukaan viranomaiset varautuivat toimimaan joka tapauksessa. Tähän myös poliisijohto on viitannut. Tiedossa ei ole, miten alus olisi käytännössä pysäytetty.

Yli kaksisataametristä alusta olisi ollut melko mahdotonta, ja joka tapauksessa hyvin vaarallista, yrittää ohjata puoliväkisin Suomen aluevesille. Vaikuttaa siltä, että vaihtoehdoksi olisi jäänyt joukkojen laskeminen alukselle helikopterilla.

Oma kysymyksensä on, millä toimivaltuuksilla Suomi olisi voinut puuttua kansainvälisillä vesillä olevan aluksen toimintaan. Toisaalta pelastuslaki antaa viranomaisille mahdollisuuden toimia kansainvälisillä vesillä esimerkiksi öljyvahingon torjumiseksi. Tätä hankalaa juridiikkaa ei kuitenkaan tarvinnut yrittää soveltaa, koska Eagle S totteli suomalaisten käskyä."
--------------------------------------------------------

Ja epäilemättä tämä tieto välitettiin laivalle että vaihtoehtona on että käännätte keulan kohti Suomea tai tulemme käyttämään voimakeinoja, joilla se keula kääntyy kohti Suomea.

Ja kun Eagle S:n komentosillalla päätöksiä tekevä hlö tietää että alla on valtava lasti bensaa eikä esim. raakaöljyä, niin ehkä halusi vielä jatkaa olemassaoloaan tässä maailmassa ennen kuin joku liipasinherkkä ihminen alkaa paukuttelemaan tuliaseilla tässä toimintaympäristössä?

Voit toki olla oikeassa, mutta todennäköisemmin mielestäni väärässä.
 
Se kun täällä joku heitti, että laivalta olisi kysytty mennäänkö kv-merirosvouspykälän mukaan vai Suomen lakien, ei välttämättä oo kaukana todellisuudesta.
Minä se taisin olla. Ihmettelin sitä kun alus niin kiltisti seurasi "pyyntöä" ja tuli Suomen vesille. Jotain uutta juttua Merivartiostolla oli tällä kertaa radiokommunikaatiossaan. NuuNuu Nalle ei piitannut pätkääkään radiopyynnöistä, mutta tämä Eagle S suostui pyyntöön heti. Selkeästi oli Merivartiosto muuttanut jotain noissa viesteissään. Ja hyvä niin. Nyt on uusia työkaluja pakissa.


EDIT: Lisätään sopiva kuva.

robo.webp
 
Viimeksi muokattu:
No, hesarin mukaan poliisilla oli operaation johto VL Turvan mennessä näköyhteyteen ja tuolloin tehtiin päätös että Eagle S pysäytetään kansainvälisellä merialueella tarvittaessa voimaa käyttäen, lainsäädännön hienouksista välittämättä. Estline 1:stä laivan ei anneta katkaista:

------------------------------------------------------------
https://www.hs.fi/tutkiva/art-2000010928353.html

"Entä jos tankkeri ei olisi totellut vaan jatkanut ankkuriketjun laahaamista Itämeren pohjassa?

HS:n tietojen mukaan viranomaiset varautuivat toimimaan joka tapauksessa. Tähän myös poliisijohto on viitannut. Tiedossa ei ole, miten alus olisi käytännössä pysäytetty.

Yli kaksisataametristä alusta olisi ollut melko mahdotonta, ja joka tapauksessa hyvin vaarallista, yrittää ohjata puoliväkisin Suomen aluevesille. Vaikuttaa siltä, että vaihtoehdoksi olisi jäänyt joukkojen laskeminen alukselle helikopterilla.

Oma kysymyksensä on, millä toimivaltuuksilla Suomi olisi voinut puuttua kansainvälisillä vesillä olevan aluksen toimintaan. Toisaalta pelastuslaki antaa viranomaisille mahdollisuuden toimia kansainvälisillä vesillä esimerkiksi öljyvahingon torjumiseksi. Tätä hankalaa juridiikkaa ei kuitenkaan tarvinnut yrittää soveltaa, koska Eagle S totteli suomalaisten käskyä."
--------------------------------------------------------

Ja epäilemättä tämä tieto välitettiin laivalle että vaihtoehtona on että käännätte keulan kohti Suomea tai tulemme käyttämään voimakeinoja, joilla se keula kääntyy kohti Suomea.

Ja kun Eagle S:n komentosillalle päätöksiä tekevä hlö tietää että alla on valtava lasti bensaa eikä esim. raakaöljyä, niin ehkä halusi vielä jatkaa olemassaoloaan tässä maailmassa ennen kuin joku liipasinherkkä ihminen alkaa paukuttelemaan tuliaseilla tässä toimintaympäristössä?

Voit toki olla oikeassa, mutta todennäköisemmin mielestäni väärässä.

Todennäköisyys että Suomalainen viranomainen avaa tulen bensalastissa olevaa tankkeria kohtaan on kutakuinkin nolla, mikä idea tästä on edes vängätä totteliko kapteeni jo heti ensimmäistä kehotusta vain jotain mahdollista uhkausta?

Kummassakin esittämässäsi tapauksessa ryssän propaganda saa saman materiaalin käyttöönsä. Pääpointti oli se että valittiin tehtävään alus jonka lasti vähintäänkin tullaan varmasti takavarikoimaan koska oli pakotteiden piirissä. Sillä että ajettiin alus vapaaehtoisesti Suomen merialueelle varmistettiin se että lasti/alus tullaan takavarikoimaan.
 
Hesarissa on maksumuurin takana pitkähkö juttu, jossa selostetaan tapausta ja viranomaisten toimintaa tarkemmin. Joka tapauksessa, jos alusta ei olisi saatu pysäytettyä / ohjattua pois reitiltään, seuraavana olisi mennyt toinen sähkökaapeli ja kaasuputki.
Viron juttu google translaten läpi kertoo melkein kaiken mitä Hesari sanoi. (tosin hetki aiemmin oli palstalle myös poimittu olennaiset hesarin jutusta)
 
Viimeksi muokattu:
Uhka Ahvenanmaata kohtaan vaan kasvaa jos ryssä alkaa saattamaan noita laivoja. Maihinnousuosaston ensimmäisen aallon saa piilotettua helposti saattueeseen. Pari meritorjunta- ja it ohjuksilla varustettua paattia saattamaan. Noo eiköhän tuonkin suhteen olla hereillä ja NATOn läsnäolo kasvaa vastaavasti.
Pitäisikö Natolta tulla lisää aluksia alueelle? Vai oliko vaan yleistä tilanteen rauhoittelua?

TWZ:n juttuun SACEUR kommentoinut, että seuraavat tilannetta tiiviisti ja punnitsevat Naton vastausta.

A spokesman for General Christopher G. Cavoli, the SACUER, told us he is considering a “serious” response that could involve U.S. assets.

“The Supreme Allied Commander Europe has followed this closely since the beginning,” SACUER spokesman Martin O’Donnell told The War Zone. “The possible sabotage of undersea cables is a serious matter, and it requires an equally serious and thoughtful response.”

Supreme Headquarters Allied Powers Europe (SHAPE) “has options and assets from 32 countries, including the U.S., available to respond,” he added. “SHAPE, in close coordination with Allied Joint Force Command Brunssum, Allied Maritime Command, and the involved nations are coordinating employment of those options and assets, but I am not in a position to provide further operational details at this time.”
 
Todennäköisyys että Suomalainen viranomainen avaa tulen bensalastissa olevaa tankkeria kohtaan on kutakuinkin nolla, mikä idea tästä on edes vängätä totteliko kapteeni jo heti ensimmäistä kehotusta vain jotain mahdollista uhkausta?

Kummassakin tapauksessa ryssän propaganda saa saman materiaalin käyttöönsä. Pääpointti oli se että valittiin tehtävään alus jonka lasti vähintäänkin tullaan varmasti takavarikoimaan koska oli pakotteiden piirissä. Sillä että ajettiin alus vapaaehtoisesti Suomen merialueelle varmistettiin se että lasti/alus tullaan takavarikoimaan.

Noh, sinun narratiivissa Venäjä hallitsee suvereenisti kaikkea mitä tapahtuu ja ennakoi kaiken täydellisesti ja kaikki lopputulemat ovat Venäjän hallussa, täydellisesti.

Ei mene läpi meikäläiselle. Mistä ihmeestä joku vinkuintialainen toimija tuntee syvällisesti suomalaisen puolisotilaallisen organisaation toimintatavan? Mistä se tietää etteikö joku sen omasta porukasta ala räiskimään tässä tilanteessa ja tilanne spiraloituu hallitsemattomaksi noin 0,25 sekunnissa?

Eikun venäläiset olivat senkin suunnitelleet ja kaikki oli heillä hallinnassa... voi hyvää päivää.

Jos venäläiset on noin taitavia niin parempi olisi vain laskea housut ja käydä kontilleen, niinkö?
 
Samana hetkenä aktivoitui myös suomalaiset kaalisopan hämmentäjät..

Edit: jahas piti olla lainaus tuohon iltalehden juttuun jossa venäjä syyttää suomea..
 
Todennäköisyys että Suomalainen viranomainen avaa tulen bensalastissa olevaa tankkeria kohtaan on kutakuinkin nolla, mikä idea tästä on edes vängätä totteliko kapteeni jo heti ensimmäistä kehotusta vain jotain mahdollista uhkausta?

Kummassakin esittämässäsi tapauksessa ryssän propaganda saa saman materiaalin käyttöönsä. Pääpointti oli se että valittiin tehtävään alus jonka lasti vähintäänkin tullaan varmasti takavarikoimaan koska oli pakotteiden piirissä. Sillä että ajettiin alus vapaaehtoisesti Suomen merialueelle varmistettiin se että lasti/alus tullaan takavarikoimaan.
Juu juu, on Venäjän 4D shakkia taas. Kyllä Putler osaa ja tietää. Suomi tsuhna ei uskalla tehdä mitään, ilman että Venäjä antaa näin tapahtua.
 
Back
Top