Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Vedenalaisilla tutkimuksilla on tähän mennessä saatu kartoitettua merenpohjassa kulkeva raahausjälki alusta loppuun asti. Jälki on pituudeltaan useiden kymmenien kilometrien mittainen. Toistaiseksi mahdollista ankkurin irtoamiskohtaa ei ole saatu varmistettua, kertoo tutkinnan yleisjohtaja, rikoskomisario Sami Paila Keskusrikospoliisista.
 

Raahausjälki jopa 100 km. Rikosnimikkeitä tutkinnassa nyt kolme

Uutta tutkinnassa on uusi, kolmas rikosnimike, joka on törkeä tietoliikenteen häirintä. Aiemmin kerrottu epäilty rikosnimike esitutkinnassa on ollut törkeä tuhotyö. Lisäksi Tulli on käynnistänyt esiselvityksen törkeästä säännöstelyrikoksesta.

Ankkuriraahauksen tuntihinta taisi nousta aika roimasti.
 
Tässä iso kuva missä mennään.



Pakotteet purevat, mutta laivasto on kooltaan niin suuri, että ne eivät tehoa nopeasti. Varsinkin, kun pakotteet pitää kohdistaa aina yhteen laivaan kerrallaan.

– Pakotteiden avulla Venäjän varjolaivastoa on vaikea lakkauttaa, mutta yksi tehokas keino on suunnata pakotteita varjolaivaston aluksiin, Solanko sanoo.

– Aluksi pakotteet suunnattiin varustamoihin, mutta pian huomattiin, että kun varustamo joutui pakotelistalle, niin se ajettiin konkurssiin. Pian alukset jatkoivat toimintaansa eri yhtiössä. Sen sijaan pakotteiden alla olevien laivojen on vaikea saada palvelua esimerkiksi satamissa. Aluksen kanssa ei saa olla missään tekemisissä, vaikka se kuljettaisi täysin laillista lastia.

Pakotteiden piirissä on tällä hetkellä 79 laivaa. Varjolaivastoon kuuluu arviolta 400 alusta.
 
Törkeästä tietoliikenteen häirinnästä voidaan tuomita vankeuteen 4kk - 5v.
Vertailun vuoksi törkeä tuhotyö: 2v - 10v (aina ehdottomana).
Törkeä säännöstelyrikos: 4kk - 4v.
Lisäksi mahdolliset rahalliset korvaukset.

Kaikista noista nyt siis epäillään yhtä tai useampaa henkilöä.
 
Eagle S on raakaöljytankkeri. Hieman ihmettelin itsekin tuota kun raakaöljytankkerin sanottiin kuljettavan bensiiniä. Ne tankithan ovat aivan paskaiset tuosta raakaöljystä ja se likaa tuon bensan aivan satavarmasti. Eikä ole mikään pikkujuttu puhdistaa niitä tankkeja ennen kuin sinne tankataan jotain bensaa. Kiinnostaisi tietää miten sellainenkin tapahtuu.
Mahtaako myös olla niin, että paloturvallisuus- ym. seikat rajoittavat tuota bensan määrää. Vai eikö vain otettu tilaajan takia täyttä lastia?

Edit: Pienen haeskelun jälkeen opin, että raakaöljytankkerit voivat raakaöljylastin jälkeen ottaa kevyempää dieselöljyä vähintään kolmen matkan ajaksi, jonka jälkeen tankit olisivat tarpeeksi puhtaita bensaa varten.

Wikipedia osaa myöskin kertoa, ettei Eagle S:llä ole mitään voimassaolevaa vakuutusta. Eli satamaan jäi. Takavarikoitu on.

 
Viimeksi muokattu:
Tunteeko kukaan meriliikennettä sen vertaa, että onko tuollaiselle ankkurin 100km raahaukselle veto päällä missään teoreettisessa tilanteessa järkevää selitystä? Lähinnä mietin sitä tilannetta kun tästä oikeuteen lähdetään, että tuleeko menemään läpihuutojuttuna täysin tahallisena vai onko tuollaiselle käyttäytymiselle ikinä missään selitystä? Säähän oli käsittääkseni hyvä, joten sieltä tuskin selitystä löytyy.
 
Tunteeko kukaan meriliikennettä sen vertaa, että onko tuollaiselle ankkurin 100km raahaukselle veto päällä missään teoreettisessa tilanteessa järkevää selitystä? Lähinnä mietin sitä tilannetta kun tästä oikeuteen lähdetään, että tuleeko menemään läpihuutojuttuna täysin tahallisena vai onko tuollaiselle käyttäytymiselle ikinä missään selitystä? Säähän oli käsittääkseni hyvä, joten sieltä tuskin selitystä löytyy.
En murehtisi sitä, että kapteeni ja co. selittävät itsensä ulos käräjillä tästä sopasta. Poliittinen ohjaus viimeistään sinetöi langettavat tuomiot merirosvoille.
 
Tunteeko kukaan meriliikennettä sen vertaa, että onko tuollaiselle ankkurin 100km raahaukselle veto päällä missään teoreettisessa tilanteessa järkevää selitystä? Lähinnä mietin sitä tilannetta kun tästä oikeuteen lähdetään, että tuleeko menemään läpihuutojuttuna täysin tahallisena vai onko tuollaiselle käyttäytymiselle ikinä missään selitystä? Säähän oli käsittääkseni hyvä, joten sieltä tuskin selitystä löytyy.
Eipä tuolle taida oikein mitään järkevää selitystä löytyä. Ankkuri on vieläpä ihan suht arvokas, eikä niitä käsittääkseni ihan vasiten sirotella reitille.
 
En murehtisi sitä, että kapteeni ja co. selittävät itsensä ulos käräjillä tästä sopasta. Poliittinen ohjaus viimeistään sinetöi langettavat tuomiot merirosvoille.
Aivan varmasti tulee langettavat tuomiot, sen vaatii jo kansallinen turvallisuuskin.
Lähinnä hain näkökulmaa puolustuksen näkökulmasta, että mihin tullaan vetoamaan. Ei taida tosiaan kauheasti lieventäviä asianhaaroja olla.
Eipä tuolle taida oikein mitään järkevää selitystä löytyä. Ankkuri on vieläpä ihan suht arvokas, eikä niitä käsittääkseni ihan vasiten sirotella reitille.
Juu näin taitaa olla, mitä yrittänyt tietoa netistä hakea. Jossain kovassa merenkäynnissä lienee mahdollisuuksien rajoissa, mutta tässä nyt ei sitäkään elementtiä ole tarjolla. Ja oletettavasti kun moottorit ovat ryskänneet samalla täyttä vauhtia eteenpäin niin vähiin käy selitykset.
 
Otetaan Kiinasta mallia, rakennetaan keinosaaria noiden kaapelien lähettyville tai vaikka Fort Drumin kaltainen betonitaistelulaiva. Kuivasaaresta obuhovi siihen tai jos jenkeillä olisi vielä 16" putkia jouten niin semmosia.
 
Back
Top