Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nyt tämä tapahtuma mielestäni nostaa vanhat SUPO-pomon ja Stubb:in aikaisemmat "tahattomuus" puheet outoon valoon. Ja ehkä poliisi versus SUPO väännönkin. Nythän ei ole mainittu SUPO:sta mitään... Toki KRP tekee tutkinnan ja SUPO suorittaa tiedustelun/seurannan..

Niinhän sitä väitetään, että SUPO on presidentin poliittinen poliisi.

Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee??
 
Viimeksi muokattu:
Hmm? Eli n. kolme seurattavaa alusta per päivä keskimäärin. Ja muistettava, että jokaista noista seurataan jo joka tapauksessa. Ei ole mitenkään mahdotonta lisätä näiden muutamien yksittäisten kippojen valvontaa ja varsinkaan suhteutettuna nykyisen tilanteen vakavuuteen. Viro jo ilmoittikin osaltaan lisätoimenpiteistä ja eiköhän me tällä palstalla arvata, että Suomessakaan ei ole pelkästään tumputettu, kuten uutisista jo luettiinkin. Kansainvälisen merioikeuden päätös näistä "vahingoista" tulee varmasti jatkossa auttamaan kaikkia vastaavien tilanteiden osapuolia, eikä varmastikaan venäjää.
Mietin eilen aivan samaa asiaa. En tosin ole merivalvonnan ammattilainen, stadilaisena purjehtijana enempi kohde; mutta sen perusteella käsitykseni on, että merivalvonnalla on hyvinkin kapasiteettia tarkkailla vaikkapa Hki-Tallinna välistä huviveneliikennettä. Kahdessa jonossa (toinen itään ja toinen länteen), tunnettujen kaapelin yli, kulkevan laivaliikenteen ankkurien tarkkailu ei liene tälle organisaatiolle tekemätön paikka.

Etenkään kun yhdenkin kaapelin katkeaminen merkitsee kymmenien miljoonien eurojen menetystä.

Säästetyllä rahalla voi ostaa vaikka pari Pohjanmaa luokan fregattia lisää ja miehittää ne - tai ehkä läjän pienempiä aluksia/ilma-aluksia.
 
Toivottavasti sähköyhtiö Viron puolella valvoo tuon katkaistun kaapelin vedenalaista osaa ettei ryssät touhua siellä sukeltelemalla mitään nyt korjausaikana. Olisi noloa jos kaapelia taas käyttöönottaessa huomattaisiin ryssän katkoneen sen metrin pätkiksi. Eikös sen jotenkin vastusta mittaamalla näe mikä kaapelin pituus on?
 
Haittahan on se, että silloin niillä on lupa tulla paljon lähemmäs Suomen ja Viron rannikoita kuin mitä nykyisin.

[Konteksti: Tilanteessa, jossa Suomen ja Viron aluemeret laajennetaan keskiviivaan asti]

Hyvä ja mielenkiintoinen pointti, joka pitäisi tietenkin tutkia läpikotaisin ennen kuin aluevesirajoja muutellaan mihinkään.

Mutta onko näin? Toki vieraan valtion aluksilla olisi tällöin oikeus viattomaan kauttakulkuun Suomen aluemeren kautta, eikä siinä olisi silloin nykyistä aluevesirajaa pidäkkeenä.

Mutta eihän viaton kauttakulku anna alukselle avointa valtakirjaa ajella missä huvittaa ja miten huvittaa. Viattomassa kauttakulussa ei voi tulla sisäisille aluevesille. Kauttakulun täytyy tapahtua "keskeytyksettä ja viivyttelemättä", ja siinä on pitkä rivi kiellettyjä asioita (mm. kalastus, ilma-alusten nousu ja lasku alukselle, tutkimusten ja mittausten tekeminen). Kauttakulku voidaan osoittaa tapahtuvaksi rantavaltion osoittamilla merireiteillä:

Milloin merenkulun turvallisuus sitä edellyttää, rantavaltio voi vaatia, että viattoman kauttakulun oikeutta käyttävät ulkomaiset alukset noudattavat sen aluemerellä niitä merireittejä ja reittijakojärjestelyjä, jotka se on osoittanut tai määrännyt alusten kauttakulun sääntelemiseksi.

Jos ne reitit osoitetaan nykyiselle kv-merialueelle, en näkisi että vieraan vallan aluksella olisi viattomassa kauttakulussa mitään oikeuksia pyörähdellä lähemmäs rannikkoa.
 
Hmm? Eli n. kolme seurattavaa alusta per päivä keskimäärin. Ja muistettava, että jokaista noista seurataan jo joka tapauksessa. Ei ole mitenkään mahdotonta lisätä näiden muutamien yksittäisten kippojen valvontaa ja varsinkaan suhteutettuna nykyisen tilanteen vakavuuteen. Viro jo ilmoittikin osaltaan lisätoimenpiteistä ja eiköhän me tällä palstalla arvata, että Suomessakaan ei ole pelkästään tumputettu, kuten uutisista jo luettiinkin. Kansainvälisen merioikeuden päätös näistä "vahingoista" tulee varmasti jatkossa auttamaan kaikkia vastaavien tilanteiden osapuolia, eikä varmastikaan venäjää.
Lisätään vielä että nykytekniikalla profiililtaan epäilyttävää purkkia voitaisiin seurata NATO-logolla varustetulla dronella ystävällisesti siinä muutama sata metriä keulan edessä. Laittaa jo hiukan esteitä tiputella ankkureita miten sattuu.

Tällaista järjestelyä ei ole vielä olemassa mutta kenties jo seuraavan vuoden sisään. Halpaa ja yksinkertaista.
 
Kiinalla ei ole mittään sellaista teknologista etumatkaa, mitä ei länsimaissa pystyttäisi tuottamaan. Siellä tuotetaan paljon mm. lääkkeitä, koska se on HALVEMPAA kuin länsimaissa, mutta SE EI TARKOITA SITÄ, ETTEI NIITÄ PYSTYTTÄISI TUOTTAMAAN LÄNNESSÄ. Alueita, joissa Kiina on selkeä teknologinen johtaja tai jossa sillä on määräävä markkina-asema on todella vähän. Huawein verkkotuotteet ovat teknisesti todella hyviä, mutta tarvittaessa ne korvataan Nokian, Ericssonin, Ciscon tai Samsungin laitteilla. Akkuteknologiassa Kiina on ihan vahva, mutta lännestä saa lähes vastaavan tason akkuja. Maametalleissa Kiinalla on tällä hetkellä pieni etu, mutta tämä johtuu kaupallisesta/ympäristöllisestä syystä. Maametalleja löytyy hyvin Kanadasta, Virosta, Kazakstanista ja jopa Suomesta, mutta niiden käsittelylaitokset ovat kalllita rakentaa ja riskinä on ympäristötuho. Tarvittaessa niiden tuotanto kyllä käynnistyy, kuten käynnistyy myös tehokas kierrättäminen elektroniikkalaitteista.

Markkinataloudella on se kummallinen piirre, että se on erittäin kriisinkestävä. Jonkin tuotteen tarjonnan ehtyessä sen hinta nousee, mikä houkuttelee muita tarjoajia tuottamaan korvaavia tuotteita.
Ongelmanahan ei ole osaamispuute, teknologinen etumatka tms. Ei tietenkään. Täällähän se Kiinan käyttämä teknologia on pääosin kehitetty ja laitteetkin monesti rakennettu. Ongelma on siinä, että olemme juuri mainitsemistasi syistä, eli säästöjen/lisätuottojen nimissä, ajaneet 2000-luvulla alas kokonaisia tuotannonaloja. Ihmiset on irtisanottu, laitokset ja organisaatiot purettu. Varmemmaksi vakuudeksi on koneetkin vielä myyty, tai siirretty Kiinaan. On siinä tuotannon alatasojen osaaminenkin varmasti kärsinyt, mutta se olisi korjattavissa sillä välin, kun tuotannon käynnistystä valmistellaan.

Kun koko ketjua lähdetään raaka-aineiden hankinnasta lähtien rakentamaan uusiksi, niin vuosikymmen on ohikiitävä hetki. Lisäksi törmätään siihen ongelmaan, että monia raaka-aineita saa nykyään ainoastaan Kiinalta. Tämä näkyy hyvin vaikkapa siinä, että Kiina ja Intia tuottavat suunnilleen puoliksi maailman lääkkeet, mutta Intiakin tekee niitä pitkälti raaka-aineista, jotka sille toimittaa Kiina. Kiina on taitavasti ujuttanut itsensä mukaan vähän jokaiseen ketjuun tavalla tai toisella. Samoin jos Kiinan korvaava laite-, tai komponenttitoimittaja on Taiwan, niin sokeakin näkee kepillään, että suurhäiriön riski säilyy käytännössä entisellään.

Tämä vaatisi EU-tason huoltovarmuusohjelman, jonka turvin täälläkin ylläpidettäisiin kriittisten osa-aluiden tuotantovalmiuksia ja varmuusvarastoja. Skaalaaminenkin olisi paljon nopeampaa, kuin tuotantokyvyn luominen tyhjästä.
 
Ongelmanahan ei ole osaamispuute, teknologinen etumatka tms. Ei tietenkään. Täällähän se Kiinan käyttämä teknologia on pääosin kehitetty ja laitteetkin monesti rakennettu. Ongelma on siinä, että olemme juuri mainitsemistasi syistä, eli säästöjen/lisätuottojen nimissä, ajaneet 2000-luvulla alas kokonaisia tuotannonaloja. Ihmiset on irtisanottu, laitokset ja organisaatiot purettu. Varmemmaksi vakuudeksi on koneetkin vielä myyty, tai siirretty Kiinaan. On siinä tuotannon alatasojen osaaminenkin varmasti kärsinyt, mutta se olisi korjattavissa sillä välin, kun tuotannon käynnistystä valmistellaan.

Kun koko ketjua lähdetään raaka-aineiden hankinnasta lähtien rakentamaan uusiksi, niin vuosikymmen on ohikiitävä hetki. Lisäksi törmätään siihen ongelmaan, että monia raaka-aineita saa nykyään ainoastaan Kiinalta. Tämä näkyy hyvin vaikkapa siinä, että Kiina ja Intia tuottavat suunnilleen puoliksi maailman lääkkeet, mutta Intiakin tekee niitä pitkälti raaka-aineista, jotka sille toimittaa Kiina. Kiina on taitavasti ujuttanut itsensä mukaan vähän jokaiseen ketjuun tavalla tai toisella. Samoin jos Kiinan korvaava laite-, tai komponenttitoimittaja on Taiwan, niin sokeakin näkee kepillään, että suurhäiriön riski säilyy käytännössä entisellään.

Tämä vaatisi EU-tason huoltovarmuusohjelman, jonka turvin täälläkin ylläpidettäisiin kriittisten osa-aluiden tuotantovalmiuksia ja varmuusvarastoja. Skaalaaminenkin olisi paljon nopeampaa, kuin tuotantokyvyn luominen tyhjästä.
Edelleen lähin analogia on Euroopan riippuvuus venäläisestä energiasta. Kauanko kesti irrottautua, kun vihdoin laitettiin toimeksi?
 
Edelleen lähin analogia on Euroopan riippuvuus venäläisestä energiasta. Kauanko kesti irrottautua, kun vihdoin laitettiin toimeksi?
Huono analogia, kun puhutaan käytännössä lähinnä yleisesti saatavilla olevan raaka-aineen hankinnasta. Jos olisi vaikkapa menetetty mahdollisuus saada mistään fossiilisia ja aurinkopaneeleja tai tuulivoimaloita olisi valmistanut ainoastaan Venäjä, niin ongelma olisi ollut vähän eri luokkaa. Sähköä olisi saanut kun olisi vain rakentanut ydinvoimaloita. Ja siihenhän meillä on osaamista, joten nou problem.

Mutta nyt ollaan sivussa ketjun aiheesta, joten ei tästä sen enempää. Ollaan reilusti eri mieltä, tai jatketaan ainakin muualla.
 
Hmm? Eli n. kolme seurattavaa alusta per päivä keskimäärin. Ja muistettava, että jokaista noista seurataan jo joka tapauksessa. Ei ole mitenkään mahdotonta lisätä näiden muutamien yksittäisten kippojen valvontaa ja varsinkaan suhteutettuna nykyisen tilanteen vakavuuteen. Viro jo ilmoittikin osaltaan lisätoimenpiteistä ja eiköhän me tällä palstalla arvata, että Suomessakaan ei ole pelkästään tumputettu, kuten uutisista jo luettiinkin. Kansainvälisen merioikeuden päätös näistä "vahingoista" tulee varmasti jatkossa auttamaan kaikkia vastaavien tilanteiden osapuolia, eikä varmastikaan venäjää.

Tutkalla, marine trafikilla tms. seuraaminen ei paljon lämmitä koska ankkurin laahaamisesta pitäisi olla visuaalinen havainto ja silloin siihen keretään puuttumaan välittömästi. Varmasti juuri nyt valvotaan, mutta oman kokemukseni mukaan kun jotain työtä täytyy tehdä 24/7 intensiiivisesti niin pelkät palkkakustannukset ovat normaaliin verrattuna 4-5x ja kaikki muut kulut siihen päälle + se kapasiteetti on pois jostain muualta. Tuollainen ei ole pidemmän päälle realismia, erityisesti kun se ei vastapuolelle maksa mitään.

Vastaus ongelmaan täytyy löytyä varjolaivaston poistolla liikenteestä ko. alueella. Kun laivoille saadaan taloudelliseen vastuuseen joutuva taho, niin hommaan tulee joku tolkku. Muutaman hiiren klikkauksen päässä katoamisesta oleva pöytälaatikko yritys joka on vielä rekisteröity jonnekkin veroparatiisiin ei ole millään mittarilla taloudellista vastuuta kantava organisaatio.
 
Hysrofoneja kaapeleiden lähettyville jotka ovat kv merialueella. Alusten äänet ovat kuin DNA tai sormenjälki. Alus voidaan sitä kautta sitoa aikaan ja paikkaan.
 
Sinänsä käytännössä samat tiedot näkee myös Maanmittauslaitoksen kartta-aineistosta (esim. Karttapaikka). Tuossa Fingridin palvelussa suurjännitesähkölinjoja on vaan korostettu. Myös Openstreetmapin tietokannasta löytyy paljon sähköverkon tietoja, vaikkakaan ei yhtä kattavasti (esim. kaikkien yksittäisten pylväiden osalta) kuin mitä Maanmittauslaitoksen aineistossa on. Ja tietysti niitä paikkoja voi katsoa ihan ilmakuvistakin, ja klikata haluttua kohtaa jolloin saa koordinaatit näkyviin.

En näe, että tämäntyyppisiä tietoja kannattaisi pyrkiä piilottamaan mitenkään, koska piilottamisyrityksistä on monenlaista haittaa ja toisaalta tiedot ovat saatavilla niin monesta paikasta, että jokainen halukas saa ne kuitenkin selville.
Tästä oli jo joskus toisessa langassa puhetta. Kantaverkon piilottaminen julkisista kartta-aineistoista on tosiaan kohtuu turhaa puuhaa. Vaikka ne häviäisi heti huomenna koko netistä (mitä ei tule tapahtumaan; kun ne on kerran sinne lyöty niin siellä pysyy), niin sateellittikuvista halukkaat saa ne joka tapauksessa kaivettua sähköaseman ja muuntamon tarkkuudella. Koneälyn aikakautena siihen ei tarvitse edes käyttää kesähessua ja värikyniä, saattaa jopa AI osata ne sijainnit kaivaa jos kysyy.

Tietty voisi jossitella, että olisiko niitä pitänyt koskaan sinne laittaakaan (olisi se kuitenkin lisännyt vaikeusastetta), mutta sen suhteen on ollut jo löysät housussa vuosikymmeniä. Venäjänkin kantaverkosta on mahdollista saada yleiskuva julkisista lähteistä.
 
Ryssän öljyä kuljettaneita aluksia on itämerellä liikkunut tämän vuoden tammi-toukokuun välissä noin 600kpl, varjolaivastoon kuuluin näistä 283kpl. Kuukaudessa tankkereita liikkuu siis n.120kpl, on täysin tekemätön paikka alkaa vähääkään pidemmän päälle seuraamaan noita visuaalisesti että ajetaanko ankkuri alhaalla tms. Maksaa yksinkertaisesti liikaa vaikka olisi Nato tukena.
Miehittämättömillä droneilla onnistuu, eikä maksa kovin ihmeitä. Sellainen drone-kyky olisi joka tapauksessa hyvä juttu täällä päin palloa.
 
Ei jokaista laivaa tarvitse oman erillisen silmäparin jatkuvasti seurata. AIS-tiedoista, satelliiteista ja tutkista saadaan koostettua reaaliaikainen tilannekuva. Tästä voidaan tehdä automaattista pattern of life-analyysia, missä muodostetaan algoritmeilla profiili normaalista liikennöinnistä, ja jonkin aluksen siitä poikkeava toiminta aiheuttaa hälytyksen ja voidaan tarkastaa ihmisen toimesta, kelata taaksepäin sen reittiä ja verrata aiempaan toimintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei jokaista laivaa tarvitse oman erillisen silmäparin jatkuvasti seurata. AIS-tiedoista, satelliiteista ja tutkista saadaan koostettua reaaliaikainen tilannekuva. Tästä voidaan tehdä automaattista pattern of life-analyysia, missä muodostetaan algoritmeilla profiili normaalista liikennöinnistä, ja jonkin aluksenn siitä poikkeava toimiva aiheuttaa hälytyksen ja voidaan tarkastaa ihmisen toimesta, kelata taaksepäin sen reittiä ja verrata aiempaan toimintaan.

Siinä vaiheessa ensimmäinen kaapeli on kuitenkin kerennyt jo katketa. Juuri syyhyn pitää päästä kiinni, eli liikenteeseen sallittava vain taloudelliseen vastuuseen joutuvia varustamoja/omistajia.
 
Siinä vaiheessa ensimmäinen kaapeli on kuitenkin kerennyt jo katketa. Juuri syyhyn pitää päästä kiinni, eli liikenteeseen sallittava vain taloudelliseen vastuuseen joutuvia varustamoja/omistajia.
Naapuri keksii kyllä hommaan muunkin värkin, kuin romutankkerin vetämän ankkurin ja taas on piuha poikki. Ei näitä pysty estämäään, mutta rajoittaa tietysti pitää.
 
Naapuri keksii kyllä hommaan muunkin värkin, kuin romutankkerin vetämän ankkurin ja taas on piuha poikki. Ei näitä pysty estämäään, mutta rajoittaa tietysti pitää.

Kybertasolla ilmeisesti aletaan iskemään takaisin, ellei ole jo iskettykin. Siitähän oli jopa julkisessa sanassa.

Jos kineettisellä tasolla isketään takaisin, emme varmaankaan kuule siitä mitään. Tai jos isot pojat iskee lujasti takaisin niin luetaan lehdistä isosta tapahtumasta että jopas on sattunut. Vähän niin kuin Nord Stream 2:sta että mitenkäs se nyt noin posahti. Ja sitten todetaan yleisenä viisautena että venäläiset varmaan räjäyttelee itse itseään ilmaan...

Eilen iltasella oli muuten lukuisia varastorakennusten paloja yms. jopa niin, että katkaisi hetkellisesti pääradan toiminnan. Tuli heti mieleen että nyt ryssä kiukuttelee.
 
Naapuri keksii kyllä hommaan muunkin värkin, kuin romutankkerin vetämän ankkurin ja taas on piuha poikki. Ei näitä pysty estämäään, mutta rajoittaa tietysti pitää.

Kynnys nousee selkeästi jos omistaja on maksukykyinen/virallinen oikeasti vastuuseen joutuva taho.

Jos homma jatkuu siitä huolimatta = käytännössä silloin enää ryssän virallisestikkin omistamien alusten tms. toimesta, niin ollaan monta pykälää lähempänä sotatoimia/poikkeustilaa joka antaa meillekkin sitten ihan eri eväät toimia asian suhteen yhdessä Naton kanssa. :salut:

Jos tätä peilataan itärajan välineellistettyyn TP-hakijoiden syöttämiseen, niin voi olla että nykyinen takavarikointi riitti ja homma hyytyy syystä tai toisesta jo tähän. Eihän sille itärajan pakolaisten syöttämisen lopettamiselle mitään pakkoa ollut, kyllä niitä olisi kyetty maaston kautta tänne kesällä edelleen työntämään. Ehkä homman juju on vaan aiheuttaa hetkellistä kiusaa ilman mitään pidempää suunnitelmaa, siitä huolimatta liputtaisin kyllä varjotankkerit itämereltä nyt ulos ihan varmuuden vuoksi:salut:
 
Kynnys nousee selkeästi jos omistaja on maksukykyinen/virallinen oikeasti vastuuseen joutuva taho.

Jos homma jatkuu siitä huolimatta = käytännössä silloin enää ryssän virallisestikkin omistamien alusten tms. toimesta, niin ollaan monta pykälää lähempänä sotatoimia/poikkeustilaa joka antaa meillekkin sitten ihan eri eväät toimia asian suhteen yhdessä Naton kanssa. :salut:

Jos tätä peilataan itärajan välineellistettyyn TP-hakijoiden syöttämiseen, niin voi olla että nykyinen takavarikointi riitti ja homma hyytyy syystä tai toisesta jo tähän. Eihän sille itärajan pakolaisten syöttämisen lopettamiselle mitään pakkoa ollut, kyllä niitä olisi kyetty maaston kautta tänne kesällä edelleen työntämään. Ehkä homman juju on vaan aiheuttaa hetkellistä kiusaa ilman mitään pidempää suunnitelmaa, siitä huolimatta liputtaisin kyllä varjotankkerit itämereltä nyt ulos ihan varmuuden vuoksi:salut:
Kädet ylös ja housut alas on tietysti aina huono vaihtoehto. Olennaista on muistaa että tämä tai jokin muu öykkäröinti jatkuu siitä huolimatta. Oma kiusansa siinäkin, että itänaapuri joutuu keksimään ja organisoimaan aina uusia metkuja.
 
Miehittämättömillä droneilla onnistuu, eikä maksa kovin ihmeitä. Sellainen drone-kyky olisi joka tapauksessa hyvä juttu täällä päin palloa.

Eikös raja noita droneja jo testannutkin merivalvontatarkoituksiin? Jos ei, niin Natolta voisi pyytää pari Reaperia lainaan, tai miksei vaikkapa pari Bayraktaria kumppanimaastamme Turkista. Siipien alle voisi ripustaa näin joulukauden kunniaksi lasten tekemät keltaraitaiset koristeet (alla), niin pysyisi mielessä että ei saa tehdä tuhmia tai pukki saattaa antaa palautetta.

1735481838011.webp
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top