Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kun puhutaan droneista, joiden pitäisi pystyä seuraamaan keskeytyksettä satojen kilometrien ja useiden tuntien matka, niin puhutaan miljoonaluokan hinnoista. Ja niitä tarvitaan huomattavasti enemmän kuin yksi.
Jees. Jos ajatellaan että vaikka 5 laivaa kerrallaan on syynissä, niin luokkaa 25 droonia siihen vähintään tarvittaisiin. Mutta ei se silti ole paljon mitään, kun verrataan edes yhteen pieneen laivaan, joka on vesillä.
 
Tunteeko kukaan meriliikennettä sen vertaa, että onko tuollaiselle ankkurin 100km raahaukselle veto päällä missään teoreettisessa tilanteessa järkevää selitystä? Lähinnä mietin sitä tilannetta kun tästä oikeuteen lähdetään, että tuleeko menemään läpihuutojuttuna täysin tahallisena vai onko tuollaiselle käyttäytymiselle ikinä missään selitystä? Säähän oli käsittääkseni hyvä, joten sieltä tuskin selitystä löytyy.

Kysytkö kaverin puolesta vai ihan omasta puolesta?

Lakiteknistä neuvontaa saa ihan ammattitaitoisilta toimistoilta päivän hintaan.
 
Tunteeko kukaan meriliikennettä sen vertaa, että onko tuollaiselle ankkurin 100km raahaukselle veto päällä missään teoreettisessa tilanteessa järkevää selitystä? Lähinnä mietin sitä tilannetta kun tästä oikeuteen lähdetään, että tuleeko menemään läpihuutojuttuna täysin tahallisena vai onko tuollaiselle käyttäytymiselle ikinä missään selitystä? Säähän oli käsittääkseni hyvä, joten sieltä tuskin selitystä löytyy.

Vaikken matruusi ole niin ei pitäisi olla mitään teoreettistakaan syytä raahata ankkuria, se vain lisää kulutusta ja hidastaa vauhtia. Jos koetat olla pysähdyksissä niin ankkuri voi tietty hieman livetä, mutta ei se laiva silloin aja kaasu pohjassa kymmeniä kilometrejä. Ja jos olet matkalla johonkin, niin ei myöskään voi jäädä huomaamatta komentosillalla että yhtäkkiä vauhti puolittuu vaikka miten vääntää kierroksia.

Lisäksi alueella on niitä merikarttoihin merkittyjä kaapeleita ja putkia missä ankkurin käyttö on ehdottomasti kielletty, niin tietämättömyyteenkään ei voi vedota.
 
Tuossa oli juttu että sen kuljetuskapasiteetti olisi 100 000 tonnia mutta että rahti olisi vain 35 000 tonnia - joka olisi erikoisen pieni vs kapasiteetti.

Eagle S'n kuollutpaino eli uppouman ja kevytpainon erotus kesälastiviivalla on 74035 tonnia ja lastitankkien tilavuus 98 % täytöllä 81320 m³. Bensiini on toki raakaöljyä kevyempää (0.75 t/m³) mutta alus taitaa silti olla vajaalastissa.
 
Ei suora poliittinen ohjaus varmaankaan, mutta kyllähän Suomessakin vallitsevat poliittiset aatteet vaikuttavat siihen, että miten erinäisiä pykäliä tulkitaan.

Tartun tähän mikä on venäjän maalla normaalia muttei meillä niinkään..

Miten poliittinen ohjaus sinetöi oikeuslaitoksen päätöksen?

Koiviston konklaavi on tunnettu esimerkki valitettavan suorasta oikeuslaitoksen poliittisesta ohjauksesta tässä maassa….

Ei kannata luulla, ettei Suomessa olisi ollenkaan takahuoneissa käytäviä keskusteluja, missä toiveita esitetään oikeusjuttujen lopputuloksista.

Merirosvojen tapauksessa liian monta isokenkäistä olisi vaarassa menettää kasvonsa, jos paljastuisi viranomisten ylireagoinneen. Siinä tapuksessa näkisin, että joku tuomio langetettaisiin puoliväkisin. Mikään ei tällaiseen viittaa, vaan nyt on suoritettu rohkeasti ja suoraselkäisesti tilanteen sitä vaatiessa.

OT:ksi meni enimmälti osin. Ei tästä enempää…
 
Tässä iso kuva missä mennään.



Pakotteet purevat, mutta laivasto on kooltaan niin suuri, että ne eivät tehoa nopeasti. Varsinkin, kun pakotteet pitää kohdistaa aina yhteen laivaan kerrallaan.

– Pakotteiden avulla Venäjän varjolaivastoa on vaikea lakkauttaa, mutta yksi tehokas keino on suunnata pakotteita varjolaivaston aluksiin, Solanko sanoo.

– Aluksi pakotteet suunnattiin varustamoihin, mutta pian huomattiin, että kun varustamo joutui pakotelistalle, niin se ajettiin konkurssiin. Pian alukset jatkoivat toimintaansa eri yhtiössä. Sen sijaan pakotteiden alla olevien laivojen on vaikea saada palvelua esimerkiksi satamissa. Aluksen kanssa ei saa olla missään tekemisissä, vaikka se kuljettaisi täysin laillista lastia.

Pakotteiden piirissä on tällä hetkellä 79 laivaa. Varjolaivastoon kuuluu arviolta 400 alusta.

Unohdit lainata tärkeimmän osion:

Varjolaivaston kulun Itämerelle voisi periaatteessa estää. Se on kuitenkin hankala toimi.

– Mikään ei estä tekemästä sellaista poliittista päätöstä, että alukset eivät pääse Itämerelle. Silloin pitäisi olla kuitenkin halu ja kyky valvoa tehtyä päätöstä. Kansainvälisen merioikeuden perusperiaate on, että meret ovat vapaasti liikennöitäviä.
 
Tuskin se miehistön vankeusrangaistus mitään auttaa, eiköhän ryssä ole sen verran kartalla kun myy ko. operaation kapteenille. Da cyka blyat ota tosta miljoona ruplaa ja aja ankkuri pohjassa 50nm, seuraamuksia saattaa tulla mutta 5v suomalaista suffelivankilaa ei tunnu kuin lomalta. Olisin hyvin skeptinen kaiken muun kuin täyden takavarikon suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Liitteet

  • Screenshot_20241230_110535_Chrome.webp
    Screenshot_20241230_110535_Chrome.webp
    107.9 KB · Luettu: 38
  • Screenshot_20241230_110523_Chrome.webp
    Screenshot_20241230_110523_Chrome.webp
    111.9 KB · Luettu: 36
Viimeksi muokattu:
Eikö olisi vaan helpompaa suojata kaapelit esim betonipäällysteellä tai toisilla kettinkeillä laivareittien kohdalta vs alkaa seuraamaan droneilla laivoja? Toki järkevintä olisi sulkea koko itämeri vakuuttamattomilta aluksilta.
 

Puolustusvaliokunta ylimääräiseen kokoukseen​


Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra (kok) on kutsunut valiokunnan koolle ylimääräiseen kokoukseen perjantaina.
Kopran mukaan eduskunnan turvatiloissa järjestettävässä kokouksessa käsitellään ”Itämeren ajankohtaisia tapahtumia”.

– On hyvä käydä suoraan virallisten tahojen kanssa koko valiokunnan keskustelu. On puolustusvaliokunnan tehtävä olla asioista perillä.
Valiokunta keskustelee myös jatkotoimenpiteistä ja tulevaisuuden näkymistä alueella.



----------------------------

Puolustusvaliokunnan kokoonpano:


Puheenjohtaja Jukka Kopra Kokoomus
Varapuheenjohtaja Mikko Savola Keskusta

Timo Heinonen Kokoomus
Jarno Limnell Kokoomus
Pauli Kiuru Kokoomus
Miko Bergbom Perussuomalaiset
Tomi Immonen Perussuomalaiset
Juha Mäenpää Perussuomalaiset
Jari Ronkainen Perussuomalaiset
Mika Kari SDP
Jani Kokko SDP
Riitta Mäkinen SDP
Tuula Väätäinen SDP
Hanna Räsänen Keskusta
Hanna Holopainen Vihreät
Timo Furuholm Vasemmistoliitto
Joakim Strand RKP


Immonen on evp. eversti, Savola toiminut lyhyen aikaa puolustusministerinä ja Reserviläisliiton pj:nä. Limnell on sotatieteiden tohtori, evp. majuri ja keskittynyt viimevuosina kyberturvallisuuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Puolustusvaliokunta ylimääräiseen kokoukseen​


Puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra (kok) on kutsunut valiokunnan koolle ylimääräiseen kokoukseen perjantaina.
Kopran mukaan eduskunnan turvatiloissa järjestettävässä kokouksessa käsitellään ”Itämeren ajankohtaisia tapahtumia”.

– On hyvä käydä suoraan virallisten tahojen kanssa koko valiokunnan keskustelu. On puolustusvaliokunnan tehtävä olla asioista perillä.
Valiokunta keskustelee myös jatkotoimenpiteistä ja tulevaisuuden näkymistä alueella.



----------------------------

Puolustusvaliokunnan kokoonpano:


Puheenjohtaja Jukka Kopra Kokoomus
Varapuheenjohtaja Mikko Savola Keskusta

Timo Heinonen Kokoomus
Jarno Limnell Kokoomus
Pauli Kiuru Kokoomus
Miko Bergbom Perussuomalaiset
Tomi Immonen Perussuomalaiset
Juha Mäenpää Perussuomalaiset
Jari Ronkainen Perussuomalaiset
Mika Kari SDP
Jani Kokko SDP
Riitta Mäkinen SDP
Tuula Väätäinen SDP
Hanna Räsänen Keskusta
Hanna Holopainen Vihreät
Timo Furuholm Vasemmistoliitto
Joakim Strand RKP


Immonen on evp. eversti, Savola toiminut lyhyen aikaa puolustusministerinä ja Reserviläisliiton pj:nä.
Onkohan toi turvallista et tuol on hanna holopainen tälläsinä kommentteineen?

''Ehdokashaastattelu: Hanna Holopainen haluaa tiivistää yhteistyötä Venäjän kanssa''

 
Onkohan toi turvallista et tuol on hanna holopainen tälläsinä kommentteineen?

''Ehdokashaastattelu: Hanna Holopainen haluaa tiivistää yhteistyötä Venäjän kanssa''


Vihreät panostavat moraalipolitiikkaan reaalipolitiikan sijaan. Uutinen on vuodelta 2019 joten ei suoraan kerro nykytilanteesta.

Kävin kurkkaamassa Hannan blogia, aihetunnisteella "venäjä" missä hän on kirjoittanut esimerkiksi:

"Kaakkois- ja Itä-Suomen maakuntien elinkeinopoliittiset strategiat menivät uusiksi yhdessä yössä Venäjän hyökättyä Ukrainaan. On muodostunut välttämätön ja välitön tarve purkaa kaikki Venäjä-riippuvuussuhteet"

"Hyökkäys Ukrainaan oli samalla hyökkäys koko Eurooppaa vastaan. Ukrainalaiset taistelevat koko Euroopan vapauden puolesta. Venäjä on pysäytettävä tai koko Eurooppa on vaarassa."

Lisäksi hänen Natopuheenvuoronsa (äänesti puolesta) on erinomainen riippumatta puoluekannasta, kannattaa lukaista, tässä puheen aloitus:

"Vajaa 3 viikkoa sitten kansallisena veteraanipäivänä kotikaupungissani Lappeenrannassa paljastettiin Mannerheim-ristin ritari Tuomas Gerdtin muistomerkki.
Muistomerkkinä on jykevä kivijärkäle, joka on aiemmin ollut panssarintorjuntaeste Salpalinjalla.
Kiven kyljessä olevassa messinkisessä laatassa lukee: ”Suomen puolesta. Muiden puolesta. Sen aina tekisin....
...Olemme tänään rakentamassa uutta modernia puolustuslinjaa. Murtovarmaa lukkoa, jonka rikkomista vihollisen ei kannata ei edes yrittää. Provosoimatta ja provosoitumatta me asetamme rajan, jonka yli meitä ei tulevaisuudessa voi uhkailla, kiristää tai painostaa.”
 
Viimeksi muokattu:
Eikö olisi vaan helpompaa suojata kaapelit esim betonipäällysteellä tai toisilla kettinkeillä laivareittien kohdalta vs alkaa seuraamaan droneilla laivoja? Toki järkevintä olisi sulkea koko itämeri vakuuttamattomilta aluksilta.
Minusta tää on väärä lähestymistapa... Minusta pitäis keskittyä siihen uhkaan ja poistaa se, ettei mitään suojausta edes tarvittais...Saatais tulla jopa halvemmaks.
 
Asianajajalle upposi kaikki. Suomi kaappasi laivan ilman perusteita ja suunnilleen kiduttaa miehistöä.

Mikä lie tiltu kyseessä.

Varustamon asianajaja arvostelee viranomaisia kovin sanoin: ”Eagle S:n miehistö on kuulusteltu ilman oikeusapua”

Eagle S|Asianajaja esittää kovia väitteitä suomalaisviranomaisten pysäyttämän Eagle S -laivan miehistön kohtelusta.

Helsingin käräjäoikeudessa tuli maanantaina vireille hakemus, jolla Eagle S -laivan varustamo Caravella hakee suomalaisviranomaisten takavarikon kumoamista.

Sen on tehnyt merioikeuteen erikoistunut asianajaja Herman Ljungberg, joka edustaa samalla laivan koko henkilökuntaa. Hän sai toimeksiannon asiaan varustamolta.

Hän kritisoi kovin sanoin viranomaisten toimintaa. Ljungberg perustaa väitteensä keskusteluun laivan kapteenin kanssa.

”Torstai-illasta lähtien olen koettanut saada yhteyttä viranomaisiin”, hän sanoo ja kokee tulleensa pallotelluksi asiassa.

Hän sanoo päässeensä keskustelemaan laivan päällikön kanssa. ”Päällikkö sanoo, että tilanne on stressaava”, Ljungberg sanoo ja täydentää, että miehistö näkee kohta nälkää.

”Miehistö on kuulusteltu ilman oikeudellista apua, heitä on pidetty nälässä ja yhdessä huoneessa eikä heitä ole päästetty nukkumaan”, Ljungberg väittää.

Hän myös ihmettelee, millä perusteella suomalaisviranomaiset ovat ”kaapanneet” laivan. Samoin hän kumoaa kaikki väitteet siitä, että laiva olisi jotenkin osallinen vakoiluun.

”He ovat ihan tavallisia merenkävijöitä tai sitten oikein hyviä näyttelijöitä. Ei aluksella ole mitään muuta funktiota kuin saada lasti määränpäähänsä ja sitten uusi lasti.”

Mistä sitten kaapelivaurio johtuu? Ljungberg sanoo päällikön kertoneen, ettei tiedä. Yleisellä tasolla Ljungberg on sitä mieltä, että kaapelirikkoja tapahtuu merenkulussa valitettavasti.

”Alukset ovat hierarkkisia, ei joku matruusi mene kertomaan heti, että meillä on leka pohjassa. Siinä voi mennä kauankin aikaa”, hän sanoo.

Häntä ihmetyttää nyt kovasti se, miten viranomaiset ja media ovat onnistuneet antamaan asiasta aivan väärän kuvan.

”Asiat eivät tule olemaan lainkaan sellaisia, kuin niiden on annettu näyttää”, hän muotoilee.

Hän myös sanoo, että viranomaiset eivät ole huomioineet miehistöä riittävästi.

”Miehistö on jo pyytänyt muonaa, jätetankin tyhjennystä ja vettä ja niitä ei ole annettu.”

Kapteenin tietokonekin on Ljungbergin mukaan kanissa eli takavarikossa.

Hän myös varoittaa siitä, että laivassa tuskin on sellaista jääluokkaa, jolla se voisi jäädä tulevien jäiden keskelle.

”Siinä on tikittävä ympäristöhomma.”
 
Back
Top