Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämä voi muodostua ongelmaksi. Rahanarvoista omaisuutta on tutkista ja pelastusveneistä alkaen itse aluksessa.
Tornion satamaan rahdataan romuterästä Outokummulle sulatettavaksi. Se ostaa raaka-aineen joka tapauksessa jostain.
Kiinnostaa tietää paljonko kaapelivahinkoa saa katetuksi kun esim Outokumpu ostaisi tankkerin itselleen raaka-aineeksi sulatukseen?
Tornioon se olis helppo vetää romutuspaikalle.

Se on vain toimittelijoiden tekstiä, että laiva on lopullinen ongelma. Perkule Suomessa on kolme firmaa jota tekee terästä ja tarvii raaka-ainetta.
Ei tässä ole mitään ongelmaa, pelkkä 200 metriä ratkaisua.

.
 
Tornion satamaan rahdataan romuterästä Outokummulle sulatettavaksi. Se ostaa raaka-aineen joka tapauksessa jostain.
Kiinnostaa tietää paljonko kaapelivahinkoa saa katetuksi kun esim Outokumpu ostaisi tankkerin itselleen raaka-aineeksi sulatukseen?
Tornioon se olis helppo vetää romutuspaikalle.

Se on vain toimittelijoiden tekstiä, että laiva on lopullinen ongelma. Perkule Suomessa on kolme firmaa jota tekee terästä ja tarvii raaka-ainetta.
Ei tässä ole mitään ongelmaa, pelkkä 200 metriä ratkaisua.

.
Tankkeri on siitä kiitollinen (kuten iso bulkkeri), että on paljon terästä mille on markkinat ja laiva suht yksinkertainen romutettava.
Suomessa se ei ole kannatettavaa, mutta kyllä ostajia löytyy.
Puheet aluksen jäämisestä "Suomen ongelmaksi" ovat teknillis-taloudellisessa mielessä lähinnä klikkiotsikoita. Politiikka sitten erikseen.
 
Tankkeri on siitä kiitollinen (kuten iso bulkkeri), että on paljon terästä mille on markkinat ja laiva suht yksinkertainen romutettava.
Suomessa se ei ole kannatettavaa, mutta kyllä ostajia löytyy.
Puheet aluksen jäämisestä "Suomen ongelmaksi" ovat teknillis-taloudellisessa mielessä lähinnä klikkiotsikoita. Politiikka sitten erikseen.
Olisiko Tanskassa ja Norjassa lähimmät romuttamot:

 
Tankkeri on siitä kiitollinen (kuten iso bulkkeri), että on paljon terästä mille on markkinat ja laiva suht yksinkertainen romutettava.
Suomessa se ei ole kannatettavaa, mutta kyllä ostajia löytyy.
Puheet aluksen jäämisestä "Suomen ongelmaksi" ovat teknillis-taloudellisessa mielessä lähinnä klikkiotsikoita. Politiikka sitten erikseen.

Aluksen myynti ei ole toteutumassa kovin nopeasti. Jos alus jää Suomen ongelmaksi, se on sitä pitkään. Ja on enemmän kuluerä, kuin tulonlähde.

Mutta toivotaan tosiaan, että kukaan ilkeämielinen ei ala kuljettamaan omistussuhteeltaan ja rikosoikeudelliselta asemaltaan epäselviä, vielä huonokuntoisempia, romuja enempää tänne. Täällä ollessaan vievät vain resursseja ja rahaa sekä jatkavat ruostumistaan.
 
Kiinnostaa tietää paljonko kaapelivahinkoa saa katetuksi kun esim Outokumpu ostaisi tankkerin itselleen raaka-aineeksi sulatukseen?
Eagle S'n kevytpaino on noin 15000 tonnia, josta teräsrungon osuus voisi olla luokkaa 75–80 % eli siinä 12000 tonnin kieppeillä. Jos rautaromusta maksetaan vaikka 150 euroa tunnilta, rungon romuarvo olisi vajaat pari miljoonaa euroa. Toki laivassa on paljon muutakin kierrätettävää, mutta toisaalta romuttaminen ja ei-kierrätyskelpoisen jätteen hävittäminen maksavat myös. Romuttaminen Suomessa tuskin olisi taloudellisesti kovinkaan kannattaa.

Eniten käteen jäisi myymällä laiva kansainvälisillä markkinoilla. Tankkereiden romuhinnat ovat pyörineet viime vuonna 500 taalan pinnassa kevytpainotonnia kohden eli Eagle S'sta saisi Intia/Bangladesh/Pakistan-akselilta 7.5 miljoonaa dollaria. Turkissa hinnat ovat alhaisemmat ja tuotto jäisi noin viiteen miljoonaan dollariin. Hinnasta pitäisi todennäköisesti vähentää siirtokulut.
 
Viimeksi muokattu:
Aluksen myynti ei ole toteutumassa kovin nopeasti. Jos alus jää Suomen ongelmaksi, se on sitä pitkään. Ja on enemmän kuluerä, kuin tulonlähde.

Mutta toivotaan tosiaan, että kukaan ilkeämielinen ei ala kuljettamaan omistussuhteeltaan ja rikosoikeudelliselta asemaltaan epäselviä, vielä huonokuntoisempia, romuja enempää tänne. Täällä ollessaan vievät vain resursseja ja rahaa sekä jatkavat ruostumistaan.
Kuinkahan pitkään varustamo voi vitkutella laivan korjaamista ennen kuin Suomi voi pysyvästi todeta, että teillä oli mahdollisuus korjata ja nyt se romutetaan, kun ette tehneet mitään asian eteen?

No, ehkä tässä ei ole tarkoitus aidosti antaa varustamolle mahdollisuutta tulla korjaamaan laivaa, vaan ainoastaan muodostaa lisäperuste estää laivan vapauttaminen, jos takavarikon jatkaminen jostain muusta juridisesta syystä estyy.
 
Aluksen myynti ei ole toteutumassa kovin nopeasti. Jos alus jää Suomen ongelmaksi, se on sitä pitkään. Ja on enemmän kuluerä, kuin tulonlähde.

Mutta toivotaan tosiaan, että kukaan ilkeämielinen ei ala kuljettamaan omistussuhteeltaan ja rikosoikeudelliselta asemaltaan epäselviä, vielä huonokuntoisempia, romuja enempää tänne. Täällä ollessaan vievät vain resursseja ja rahaa sekä jatkavat ruostumistaan.
Tulevaisuuden romuihin en ota kantaa, mutta jos lasti + laiva on edes jotain 30M€ luokkaa, niin ei tuo ihan heti muodostu kulueräksi, vaikka sitä hetkellisesti voikin olla. Loppulasku se mikä merkitsee.

Kuinkahan pitkään varustamo voi vitkutella laivan korjaamista ennen kuin Suomi voi pysyvästi todeta, että teillä oli mahdollisuus korjata ja nyt se romutetaan, kun ette tehneet mitään asian eteen?

No, ehkä tässä ei ole tarkoitus aidosti antaa varustamolle mahdollisuutta tulla korjaamaan laivaa, vaan ainoastaan muodostaa lisäperuste estää laivan vapauttaminen, jos takavarikon jatkaminen jostain muusta juridisesta syystä estyy.
Merikelvottomuuden perusteella yksistään voisi olla hyvinkin kinkkinen juttu. Nyt kuitenkin aiheuttanut vahinkoa, vakuuttamaton ja sanktioiden alla, niin toivottavasti onnistuu hiukan paremmin.

Tämä taitaa olla tietynlainen ennakkopäätös maailmassa?
 
Kuinkahan pitkään varustamo voi vitkutella laivan korjaamista ennen kuin Suomi voi pysyvästi todeta, että teillä oli mahdollisuus korjata ja nyt se romutetaan, kun ette tehneet mitään asian eteen?

No, ehkä tässä ei ole tarkoitus aidosti antaa varustamolle mahdollisuutta tulla korjaamaan laivaa, vaan ainoastaan muodostaa lisäperuste estää laivan vapauttaminen, jos takavarikon jatkaminen jostain muusta juridisesta syystä estyy.
Sitten kun takavarikko on ohi, voidaan varmaan alkaa veloittamaan satamassa seisottamisesta? Siis jos alusta ei tuomita valtiolle menetetyksi tms.

Tietysti jos firma laitetaan nurin niin sitten ei ole laskujen maksajaa, mutta ehkä alus voidaan siinä tapauksessa myydä velkojien toimesta.
 
Romulaivasta eroon pääsy on vähän loivemmin lystikästä:
Viimeinen matka alkoi:
 
Takavarikko pysyy toistaiseksi voimassa.

Jukka Harju HS

13:33 | Päivitetty 14:57
Helsingin käräjäoikeus päätti perjantaina iltapäivällä, ettei Eagle S -laivan takavarikkoa pureta. Näin ollen laiva ei pääse lähtemään Suomesta.

Aluksen varustamo Caravella haki oikeudessa takavarikon kumoamista. Sitä edustaa asianajaja Herman Ljungberg, joka on kritisoinut viranomaisten toimintaa.
 
Tulevaisuuden romuihin en ota kantaa, mutta jos lasti + laiva on edes jotain 30M€ luokkaa, niin ei tuo ihan heti muodostu kulueräksi, vaikka sitä hetkellisesti voikin olla. Loppulasku se mikä merkitsee.


Merikelvottomuuden perusteella yksistään voisi olla hyvinkin kinkkinen juttu. Nyt kuitenkin aiheuttanut vahinkoa, vakuuttamaton ja sanktioiden alla, niin toivottavasti onnistuu hiukan paremmin.

Tämä taitaa olla tietynlainen ennakkopäätös maailmassa?

Riippuu siitä, mitä kaikkea lasketaan mukaan. Jos kaapelirikot, ollaan ja pakkasen puolella. Vaikka ne jätettäisiin pois, tuskin ollaan jo nyt kovin kaukana siitä tilanteesta. Ihmeenä pidän, jos kyseisestä aluksesta kukaan viittä miljoonaa dollaria enempää koskaan maksaa. Jos sellaiseen tilanteeseen päädytään, mitä mielestäni on vielä epätodennäköistä.

Toki oma asiansa, saadaanko joskus joltain taholta korvauksia. Kapteeni ja muutama intialainen kansimies tuskin ulosoton kautta, kymmenien oikeuden päätösten jälkeen, kykenevät kaikkea maksamaan.
 
Takavarikko pysyy toistaiseksi voimassa.
Liero hermannin bonukset taisi jäädä saamatta... Näkyi ylellä ruikuttavan että lastikin pitäisi saada omistajien pyynnöstä liikkeelle, mutta ei sitten kysyttäessä tiennyt lastin omistajia :ROFLMAO:

 
On aika seppä tää asianajaja.

Kehoittaa toimittajia tutustumaan bensahöyryihin ja rajahdysherkkyyteen tankkerilla.
Yrittää esittää, että hekovinssaus aiheutti suuren räjähdysvaaran.
Pitäiskö arvon asianajajan itse tutustua tankkereilla käytössä oleviaan inertiakaasu järjestelmään.
Toivon todella, että sellainen laivassa on, muuten on aikapommi koko kosla bensalastissa.

Jos tuo vinssaus aiheutti räjähdysvaaran, niin ihmettelen kuinka se voi mennä esimerkiksi ukkosmyräkkään rajahtamättä välittömästi.
 
Viimeksi muokattu:
On aika seppä tää asianajaja.

Kehoittaa toimittajia tutustumaan bensahöyryihin ja rajahdysherkkyyteen tankkerilla.
Yrittää esittää, että hekovinssaus aiheutti suuren räjähdysvaaran.
Pitäiskö arvon asianajajan itse tutustua tankkereilla käytössä oleviaan inertiakaasu järjestelmään.
Toivon todella, että sellainen laivassa on, muuten on aikapommi koko kosla bensalastissa.

Jos tuo vinssaus aiheutti räjähdysvaaran, niin ihmettelen kuinka se voi mennä esimerkiksi ukkosmyräkkään rajahtamättä välittömästi.
– Kun saan kaikennäköistä törkyä tässä, niin vaimo ainakin tietää, että varustamo ja miehistö ovat syyttömiä. Tuskinpa he olisivat ottaneet sellaista asianajajaa, joka yleensä häviää juttunsa, hän sanoi medialle.

Tää kaverihan on suoraan jostain kummelisketsistä.
 
Jos tuo vinssaus aiheutti räjähdysvaaran, niin ihmettelen kuinka se voi mennä esimerkiksi ukkosmyräkkään rajahtamättä välittömästi.

Siks myö viksuina laskettiinki pohjaan saakka maadotuselektroodi ettei vahingossa tussaha lasti ilimoille! Vara ei paattia kaaja. Toimittajatkaa ei tiijä, että merkuapeleissaki on uloimpana maadotettu vaippa, ni on ainaki 2x turvallisempaa tämä rahtihomma nääs!
 
Back
Top