Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tämäpä mielenkiintoinen yksityiskohta. Tietysti raahausjälki on tiedotteen mukaan useita kymmeniä kilometrejä, mutta kuitenkin.
Suomella löytyy kuitenkin suorituskykyä tällä saralla aika lailla.
Turva sekä Katanpää-luokan kolme alusta.
Oikeudessa merkkaa todistajien määrä ja laatu. Jos tuolla heiluu vain Suomen viranomaisia niin todistuksia voidaan tulkita vähän yksipuolisiksi. Mutta kun sinne marssii myös Ruåttalaisia kertomaan samaa tarinaa omilla laitteillaan kuvattuna niin siinä on sitten pykälää enemmän vänkäämistä vastapuolella oikeudessa. Eiköhän tuonne saada myös puolalaiset, tanskalaiset, engelmannit ja pari muutakin poppoota ihmettelemään ankkuria merenpohjassa ennen kuin se nostetaan. Joku puolueeton sukellusryhmäkin saattaa liittyä seurueeseen vaikka Brasiliasta tms. Voidaan sitten käyttää eka vuosi oikeudenkäynnistä todistajien kuulemiseen :)
 
Uskoin tuolla aiemmin AIS-tallenteen perusteella, että Eagle S olisi kelannut ankkuriketjun sisään Porvoon edustalla, jossa alus pysähtyi ja ajelehti hetken takaperin. Nyt kun katsoo noita kaapelinkorjausalusten sijainteja, on kuitenkin selvää, että ankkuriketjua laahattiin perässä Porkkalan edustalle asti, jossa alus ohjattiin Suomen aluevesille. Mitähän hittoa siellä Porvoon edustalla sitten on himmailtu? Noh, Turvakin kävi siellä pyörimässä, joten ehkä tapahtuneista jonkinlainen kokonaiskuva julkisuuteenkin kerrotaan.
 
Tämä lakimies saattaa olla ihan päteväkin, vaikka ulosanti on aika erikoista. Esiintyminen TV-haastattelussa ei välttämättä kerro esiintymisestä oikeussalissa, eikä varsinkaan substanssiosaamisesta.

Toki toivon, että ei ole susi lampaan vaatteissa, mutta ei myöskään kannata tuomita epäpäteväksi pelkän haastattelussa esiintymisen perusteella.
 
Tämä lakimies saattaa olla ihan päteväkin, vaikka ulosanti on aika erikoista. Esiintyminen TV-haastattelussa ei välttämättä kerro esiintymisestä oikeussalissa, eikä varsinkaan substanssiosaamisesta.

Toki toivon, että ei ole susi lampaan vaatteissa, mutta ei myöskään kannata tuomita epäpäteväksi pelkän haastattelussa esiintymisen perusteella.
TV:ssä esiintyminen on todellakin ihan oma lajinsa. Pitää myös muistaa, että asia ratkeaa siellä oven toisella puolella, eikä käytävähaastattelussa.

Oma tähtihetkeni on ollut ehkä 15 sekunnin mittainen haistattelu Ylen iltauutissa ja pitää sanoa, että en mielelläni katsonut sitä pätkää toista kertaa. Aika hemmetin paljon jäi noinkin lyhyelle pätkälle paranneltavaa. Antamaani vaikutelmaa voisi kuvailla vaikkapa neuroottiseksi, vaikka asia oli hallussa ja puhuttiin kuivakasta työhön liittyvästä asiasta. Mitä se olisikaan ollut, jos olisi joutunut vastaamaan yllättäviin kysymyksiin tuollaisessa paineellisessa tilanteessa.
 
Uskoin tuolla aiemmin AIS-tallenteen perusteella, että Eagle S olisi kelannut ankkuriketjun sisään Porvoon edustalla, jossa alus pysähtyi ja ajelehti hetken takaperin. Nyt kun katsoo noita kaapelinkorjausalusten sijainteja, on kuitenkin selvää, että ankkuriketjua laahattiin perässä Porkkalan edustalle asti, jossa alus ohjattiin Suomen aluevesille. Mitähän hittoa siellä Porvoon edustalla sitten on himmailtu? Noh, Turvakin kävi siellä pyörimässä, joten ehkä tapahtuneista jonkinlainen kokonaiskuva julkisuuteenkin kerrotaan.

Eikös heti alussa se youtubeen näistä katkomisista aina tarinaan tehnyt tili näyttänyt kartoista miten merenpohja nousee kulkusuuntaan nähden noilla main, eli ankkuri on todennäköisesti jäänyt siellä kiinni vastapenkkaan ja alus joutunut pakittelemaan että päässyt irti tms. Ankkuri löytynee tuolta tai sitten se on irronnut lopullisesti vasta myöhemmin. Laahaamista pohjaa pitkin on joka tapauksessa jatkettu myös tuon jälkeen, vähintään pelkällä ketjulla.
 
Eiköhän tässä ole taas kyse siitä ylivertaisesta 4d-shakista, emme vain tajua sitä vielä. Täysin suvereeni näytös.

Pooptinilla on varmasti ainakin seuraavat 19 siirtoa jo mietittynä ja prosessi rasvattuna. Aivan ilmeinen shakki ja mattihan tässä on käsillä, vaikka miten rypistellään. Ylivertainen äly vie Vladia askel askeleelta kohti vääjäämätöntä world dominancea.
 
Juuri niin kuin @putkirassi edellä totesi, suomalainen byrokratia perustuu tsaarin vallan aikaisiin toimintotapoihin.
Ja byrokratiaa on venäjä hienosäätänyt edelleen. Ei byrokratia ole heille uusi tuttavuus ja osaavat etsiä sieltä myös heitä hyödyttävät kohdat, joilla voidaan mm. lisätä eri viranomaisten työmäärää. Suomi on myös siitä hieno maa, ettei tiedonsaantipyyntöjä, valituksia jne. voi sivuuttaa pelkällä olankohautuksella, vaikka näihin olisi olemassa valmiit vastauspohjat.
 
Tämäpä mielenkiintoinen yksityiskohta. Tietysti raahausjälki on tiedotteen mukaan useita kymmeniä kilometrejä, mutta kuitenkin.
Suomella löytyy kuitenkin suorituskykyä tällä saralla aika lailla.
Turva sekä Katanpää-luokan kolme alusta.
Olisiko kyseessä myös Ruotsin omat tarpeet, onhan varsin mahdollista että näitä tapahtuu jatkossa myös keskisellä Itämerellä, jossa myös ruotsalaisten tulisi voida operoida tehokkaasti. Lisäksi ruotsalaisilla saattaa olla omina havaintoja ja tutkimusaineistoa joka voi lisätä aineiston keräämiseen ja havaintoihin oman lisänsä. Tämmöinen tutkinnan harmonisointi siis palvelee jokaista osapuolta.

Ja luonnollisesti myös yhteistoiminnan kehittäminen jatkoa ajatellen. Saattavat tarvita suomalaista apua jossain vaiheessa.
 
Eikös heti alussa se youtubeen näistä katkomisista aina tarinaan tehnyt tili näyttänyt kartoista miten merenpohja nousee kulkusuuntaan nähden noilla main, eli ankkuri on todennäköisesti jäänyt siellä kiinni vastapenkkaan ja alus joutunut pakittelemaan että päässyt irti tms. Ankkuri löytynee tuolta tai sitten se on irronnut lopullisesti vasta myöhemmin. Laahaamista pohjaa pitkin on joka tapauksessa jatkettu myös tuon jälkeen, vähintään pelkällä ketjulla.
Juuri näin. Merenpohja noussut ja ankkuri tarrannut kiinni. Jouduttiin pakittamaan ja hinaamaan ankkuriketjua vähän sisäänpäin, jotta matka saattoi jatkua. Ankkurihan ei nappaa kovin hyvin pohjaan jos sitä roikotetaan liian lyhyessä ketjussa. Ketjua pitää olla reilusti uloskelattuna ennen kuin ankkuri nappaa.
Mutta tuo manööveri vain vahvistaa että ankkurin laahaaminen on ollut tahallista.
 
Eikös heti alussa se youtubeen näistä katkomisista aina tarinaan tehnyt tili näyttänyt kartoista miten merenpohja nousee kulkusuuntaan nähden noilla main, eli ankkuri on todennäköisesti jäänyt siellä kiinni vastapenkkaan ja alus joutunut pakittelemaan että päässyt irti tms. Ankkuri löytynee tuolta tai sitten se on irronnut lopullisesti vasta myöhemmin. Laahaamista pohjaa pitkin on joka tapauksessa jatkettu myös tuon jälkeen, vähintään pelkällä ketjulla.

Ensimmäisen kaapelinkatkaisutapauksen analyysivideolla kerrottiin että silloin kun ankkuria vedettiin pohjassa laivan suunta usein vaihteli tarkoitettuun kulkusuuntaan nähden. Jos tämän uusimman tapauksen jälkeä analysoisi ehkä sieltä näkyisi samanlaista vaikeutta pysyä suunnassa. Ja jos löytyy niin ankkurin pitäisi olla pohjassa jossain siellä missä tätä kiemurtelua ei enää tapahtunut.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri näin. Merenpohja noussut ja ankkuri tarrannut kiinni. Jouduttiin pakittamaan ja hinaamaan ankkuriketjua vähän sisäänpäin, jotta matka saattoi jatkua. Ankkurihan ei nappaa kovin hyvin pohjaan jos sitä roikotetaan liian lyhyessä ketjussa. Ketjua pitää olla reilusti uloskelattuna ennen kuin ankkuri nappaa.
Mutta tuo manööveri vain vahvistaa että ankkurin laahaaminen on ollut tahallista.

Tuo selitettiin suomalaisessa MS Suukon videossa hyvin, missä myös analysoitiin noita kaapelien reittejä ja todettiin että siinä meni myös pari venäläistä Pietarista Itämerelle menevää tuntematonta kaapelia poikki, mahdollisesti Kaliningradin viestipiuhoja.

Eli selitti miten ankkuri on suunniteltu ottamaan kunnolla kiinni vasta silloin kun se makaa pohjassa, ja mieluiten reilusti vielä ketjua pohjassa myös. Ankkurin ja ketjun paino yhdessä pitävät laivan paikallaan. Todennäköisesti siis ankkuri oli tarkoituksella asetettu kevyesti ketjun varassa raapimaan pohjaa kun oli syvempää. Kun tultiin matalikolle ja ketju pääsi kunnolla laahaamaan pohjassa, niin ankkuri tarttui kiinni.

Molemmat eli sekä tuo tahallinen asettaminen naaraamaan, että matkan jatkuminen ankkuri alhaalla pakittelun jälkeen kyllä kertovat ihan suoraan että mistään vahingosta ei ole kyse, vaan molemmissa kohdissa on tarkoituksella tehty toimenpiteitä naaraamista varten. Jos olisi vahinko, niin ankkuri olisi ollut heti alussa täydeltä mitalta pohjassa tai jopa ketju rullannut hallitsemattomasti kokonaan irti laivasta.

Kertoo tietenkin jotain myös tekijöistä. Suunnittelu tai suorittajat eivät olleet niin huolellisia, että olisivat onnistuneet lavastamaan tuon vahingoksi tai edes nostamaan ketjua matalikolla, tai sitten lavastamista ei ole koettu tarpeelliseksi. Eli joko tekemään on lähdetty takki auki, tai sitten jälkimmäisessä tapauksessa länsimaisen yleisön mielentilan ymmärtäminen on puutteellista.
 
Viimeksi muokattu:
Uskon enemmän tuohon vaihtoehtoon, että lavastamista ei koettu tarpeelliseksi tai vaivan arvoiseksi. Luultiin että päästäisiin taas kuin koira veräjästä. Vaan ei sitten päästykään.

Laiva on joka tapauksessa pysäytettävä kun ketjua haluaa vinssata sisään. Ei riitä vinssissä teho jos sen yrittää tehdä vauhdissa. Se paljastuu laivan liikkeistä aina, että missä kohtaa ollaan pysähdytty vinssaamaan. Eagle S:n harmiksi matkan varrelle osui tuo hiekkapenkka, jonka kohdalla oli pakko pysähtyä kelaamaan ketjua lyhyemmäksi.

Tuo yhden sällin Youtube-videot ovat erittäin informatiivisia.
 
Back
Top