Eagle S:n varustamolle jälleen ikävä päätös: öljytankkerin lisäksi myös laivan ankkuri pysyy takavarikossa
Ankkurin on takavarikoinut keskusrikospoliisi, joka tutkii sitä epäiltynä todisteena rikoksesta. Poliisilla on nyt takavarikossa öljytankkeri ja merestä löydetty ankkuri.
Helsingin käräjäoikeus pitää Eagle S -öljytankkerin ankkurin takavarikossa toistaiseksi.
Ankkurin takavarikon kumoamista vaati Helsingin käräjäoikeudessa tankkerin omistava Caravella-varustamo. Varustamoa edustaa oikeudessa asianajaja Herman Ljungberg.
– Hylsy [hylkäys] tuli, Ljungberg sanoi päätöksen jälkeen.
Tämä on päivittyvä juttu, johon lisätään tietoa.
Ljungberg katsoo, että Suomen valtiolla ei ole mitään toimivaltaa ankkuriin, joka on kansainvälisellä merialueella ja joka ei ole edes väitetysti suomalaisen aluksen omaisuutta.
Ljungbergin mielestä asia on selvä. Yle kysyi Ljungbergilta, miksi perustelut eivät tepsineet oikeudessa.
– En tiedä. Se varmaan aikanaan sitten selviää, hän vastasi.
Ljungberg kertoo vierailleensa Eagle S -aluksella kahdesti. Hän ei ole päässyt jututtamaan miehistöä siitä, kuinka se nyt voi.
Varustamo pohtii Ljungbergin mukaan edelleen sitä, että se vain hylkäisi aluksen.
Poliisi epäilee yhdeksää rikoksesta
Keskusrikospoliisi (KRP) on kertonut, että tämänhetkisten tietojen perusteella ankkuri näyttää kuuluvan Eagle S -alukselle.
KRP epäilee, että ankkurilla katkaistiin Suomen ja Viron välinen sähkökaapeli ja vahingoitettiin neljää datakaapelia Suomenlahdella joulupäivänä.
KRP:n mukaan ankkurin jäljiltä on löytynyt useiden kymmenien kilometrien pituinen laahausjälki. Ankkuri oli lähellä kohtaa, jossa laahausjälki päättyi.
Löytöpaikka sijaitsee Eagle S:n kulkemalla reitillä Porkkalanniemen tasalla. Ankkurille tehdään teknistä tutkintaa.
Lumisella laivan kannella eurolavojen päälle on nostettu iso ruosteinen ankkuri. Ankkurin ympärillä huomiovaatteisiin pukeutuneita ihmisiä.
Rajavartiolaitoksen kuva ankkurista HMS Beloksen kannella. Kuva: Rajavartiolaitos
Tutkinnan edetessä rikoksesta epäiltyjen määrä on kasvanut. Keskusrikospoliisi epäilee nyt yhdeksää henkilöä törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä.
Kaikki epäiltyinä olevat miehistön jäsenet on määrätty matkustuskieltoon. Aluksella on kaiken kaikkiaan 24 miehistön jäsentä.
KRP takavarikoi aluksen viime vuoden lopulla. Ljungberg haki takavarikon kumoamista 3. tammikuuta, mutta käräjäoikeus päätti pitää takavarikon voimassa.
Öljytankkerin takavarikkoa vaativat myös Cinia, Fingrid ja Elisa sekä virolainen Elering kaapeleihin kohdistuneista vahingoista.
Näillä takavarikkohakemuksilla pyritään varmistamaan kaapeleihin kohdistuneisiin vahinkoihin liittyvien kustannusten korvaaminen.
https://yle.fi/a/74-20136941