putkirassi
Majuri
VahinkoUusi epäilty:
![]()
Eagle S -tutkinta paisuu – poliisilla on uusi epäilty
Keskusrikospoliisi epäilee nyt yhdeksää henkilöä törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä.yle.fi

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
VahinkoUusi epäilty:
![]()
Eagle S -tutkinta paisuu – poliisilla on uusi epäilty
Keskusrikospoliisi epäilee nyt yhdeksää henkilöä törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä.yle.fi
Vahinkohmm, noin puolet purkin miehistöstä on osallisena. Enemmänkin hyvin suunniteltu, ja roolitettu. Kova työ pitää laiva kurssissa ja hoitaa tehoa, meinate lienee konehuone hyvinkin tietoinen miten tehoa käytetään ja jos olisi vahinko , konehuoneen huomiot olisivat sen kertoneet. Mikäs olisi yhteen laskettu konehuoneen ja komentosillan henkilöluku?
Eagle S:n varustamolle jälleen ikävä päätös: öljytankkerin lisäksi myös laivan ankkuri pysyy takavarikossa
Ankkurin on takavarikoinut keskusrikospoliisi, joka tutkii sitä epäiltynä todisteena rikoksesta. Poliisilla on nyt takavarikossa öljytankkeri ja merestä löydetty ankkuri.
Helsingin käräjäoikeus pitää Eagle S -öljytankkerin ankkurin takavarikossa toistaiseksi.
Ankkurin takavarikon kumoamista vaati Helsingin käräjäoikeudessa tankkerin omistava Caravella-varustamo. Varustamoa edustaa oikeudessa asianajaja Herman Ljungberg.
– Hylsy [hylkäys] tuli, Ljungberg sanoi päätöksen jälkeen.
Tämä on päivittyvä juttu, johon lisätään tietoa.
Ljungberg katsoo, että Suomen valtiolla ei ole mitään toimivaltaa ankkuriin, joka on kansainvälisellä merialueella ja joka ei ole edes väitetysti suomalaisen aluksen omaisuutta.
Ljungbergin mielestä asia on selvä. Yle kysyi Ljungbergilta, miksi perustelut eivät tepsineet oikeudessa.
– En tiedä. Se varmaan aikanaan sitten selviää, hän vastasi.
Ljungberg kertoo vierailleensa Eagle S -aluksella kahdesti. Hän ei ole päässyt jututtamaan miehistöä siitä, kuinka se nyt voi.
Varustamo pohtii Ljungbergin mukaan edelleen sitä, että se vain hylkäisi aluksen.
Poliisi epäilee yhdeksää rikoksesta
Keskusrikospoliisi (KRP) on kertonut, että tämänhetkisten tietojen perusteella ankkuri näyttää kuuluvan Eagle S -alukselle.
KRP epäilee, että ankkurilla katkaistiin Suomen ja Viron välinen sähkökaapeli ja vahingoitettiin neljää datakaapelia Suomenlahdella joulupäivänä.
KRP:n mukaan ankkurin jäljiltä on löytynyt useiden kymmenien kilometrien pituinen laahausjälki. Ankkuri oli lähellä kohtaa, jossa laahausjälki päättyi.
Löytöpaikka sijaitsee Eagle S:n kulkemalla reitillä Porkkalanniemen tasalla. Ankkurille tehdään teknistä tutkintaa.
Lumisella laivan kannella eurolavojen päälle on nostettu iso ruosteinen ankkuri. Ankkurin ympärillä huomiovaatteisiin pukeutuneita ihmisiä.
Rajavartiolaitoksen kuva ankkurista HMS Beloksen kannella. Kuva: Rajavartiolaitos
Tutkinnan edetessä rikoksesta epäiltyjen määrä on kasvanut. Keskusrikospoliisi epäilee nyt yhdeksää henkilöä törkeästä tuhotyöstä ja törkeästä tietoliikenteen häirinnästä.
Kaikki epäiltyinä olevat miehistön jäsenet on määrätty matkustuskieltoon. Aluksella on kaiken kaikkiaan 24 miehistön jäsentä.
KRP takavarikoi aluksen viime vuoden lopulla. Ljungberg haki takavarikon kumoamista 3. tammikuuta, mutta käräjäoikeus päätti pitää takavarikon voimassa.
Öljytankkerin takavarikkoa vaativat myös Cinia, Fingrid ja Elisa sekä virolainen Elering kaapeleihin kohdistuneista vahingoista.
Näillä takavarikkohakemuksilla pyritään varmistamaan kaapeleihin kohdistuneisiin vahinkoihin liittyvien kustannusten korvaaminen. https://yle.fi/a/74-20136941
221 artikla
Toimet merenkulkuonnettomuuksista johtuvan pilaantumisen ehkäisemiseksi
1. Mikään tämän osan määräys ei heikennä valtioiden oikeutta ryhtyä aluemeren ulkopuolella tavanomaisen kansainvälisen oikeuden tai kansainvälisen sopimusoikeuden mukaisesti todellista tai uhkaavaa vahinkoa vastaaviin toimiin rantaviivansa tai siihen liittyvien etujensa, muun muassa kalastuksen, suojelemiseksi sellaiselta pilaantumiselta tai pilaantumisen uhalta, joka johtuu merenkulkuonnettomuudesta tai siihen liittyvästä toiminnasta ja jonka voidaan aiheellisesti olettaa johtavan huomattaviin vahingollisiin seurauksiin.
2. Tässä artiklassa ''merenkulkuonnettomuus'' tarkoittaa alusten yhteentörmäystä, karilleajoa tai muuta merenkulkuvahinkoa tai tapahtumaa aluksella tai sen ulkopuolella, joka aiheuttaa tai uhkaa välittömästi aiheuttaa alukselle tai lastille aineellista vahinkoa.
Lievästi kiinnostaisi tietää, joutuuko hupiukon päämies maksamaan näistä aiheettomista hakemuksista (takavarikon kumoaminen yms).Hupiukon mukaan, Suomen viranomaisilla ei ollut oikeutta ottaa ankkuria takavarikkoon. Oikeus oli toista mieltä.
En ole juristi, mutta epäilen.Onkohan tämä laki mitä oikeudessa nyt käytetään?
Merilaki 674/1994 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
Kv.vesialueella sovelletaan nimenomaan tätä YK.n merioikeusyleissopimusta.https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1996/19960050/19960050_2 jossa erityisesti kv. alueella ankkurin puute on aiheuttanut laivalle aineellista vahinkoa johon tuli puuttua:
Onkohan tämä laki mitä oikeudessa nyt käytetään?
jaMerilaki 674/1994 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.www.finlex.fi
https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1996/19960050/19960050_2 jossa erityisesti kv. alueella ankkurin puute on aiheuttanut laivalle aineellista vahinkoa johon tuli puuttua:
Joo, enää miehistön niskoilla painaa vaan sellaiset pikkunimikkeet kuin törkeä tuhotyö ja törkeä tietoliikenteen häirintä. Parempi näin osoittaa, että meillä syytteiden käsittelyssä painotetaan mitä oikeasti tapahtui, eikä sitä kuka syytettynä on. Vie vähän pohjaa naapurin propagandaväitteiltäkin miehistön kohtelua koskien. Lasti pysyy varmasti takavarikossa vuosia, kun firmojen korvausvaateita käsitellään joka oikeusasteessa.Vähän liian hyvinhän se tähän asti menikin![]()
(toki lastin kohtalo lienee edelleen epäselvä)
Tämä oli hyvä tiivistys. Tehdään sabotaasia siellä, mikä on kuitenkin omien vientitulojen kannalta elintärkeää.
Katso liite: 115424
No tuohan on aivan oikein. Sen sijaan sen kaapelin rikkomisen rikollisuus...Vaikka Eagle S:n lastina oli pakotteiden alaista rahtia, tullin mukaan miehistön ei voida viranomaiskehotuksen vuoksi katsoa tuoneen polttoaineita aluevesille tahallaan ja näin rikkoneen pakotelainsäädäntöä.
Haluavatkin liikenteen katkaisua, jotta voivat vedota johonkin typerään tekosyyhyn kansallisesta uhasta eskaloidakseen tilannetta?Tämä oli hyvä tiivistys. Tehdään sabotaasia siellä, mikä on kuitenkin omien vientitulojen kannalta elintärkeää.
Katso liite: 115424
Mikä viranomainen kehoitti?viranomaiskehotuksen vuoksi
Mikä viranomainen kehoitti?
Joo, enää miehistön niskoilla painaa vaan sellaiset pikkunimikkeet kuin törkeä tuhotyö ja törkeä tietoliikenteen häirintä. Parempi näin osoittaa, että meillä syytteiden käsittelyssä painotetaan mitä oikeasti tapahtui, eikä sitä kuka syytettynä on. Vie vähän pohjaa naapurin propagandaväitteiltäkin miehistön kohtelua koskien. Lasti pysyy varmasti takavarikossa vuosia, kun firmojen korvausvaateita käsitellään joka oikeusasteessa.