Suomen ja Viron välinen sähköyhteys on poikki

Mikä intressi esim. kiinalla on "antaa" näiden kaapelirikkojen " vain tapahtua"? Oletettavasti tilaava taho on ryssä mutta miksi kiina antaa heidän nousta otsikoihin toteuttajana (ja joo, tiedän että alukset ovat yksityisessä omistuksessa eikä kiinan valtion). Voisihan näihin käyttää jonkin vielä hämyisemmän tahon aluksia, esim venetsuelan. Löytyy kai sieltäkin joku purkki joka jaksaisi kellua itämerelle asti hoitamaan hommansa?

Miksi kiina haluaa profiloitua täällä maailman nurkalla vihamieliseksi tahoksi? Kukaan selväjärkinen kun ei usko näitä vahingoksi eli kaikki tietävät että nämä tapahtumat ovat hyvin suunniteltuja ja varmaankin ihan valtionjohto tasolla sovittuja tai ainakin hyväksyttyjä.

Aika varmoja voitaisiin kai olla että yhtään kiinalaista alusta ei päästettäisi näitä temppuja tekemään mikäli kiinan valtionjohto vain päättäisi että kiinalaisia ei tähän sotketa millään tavalla. Lupa tehdä näitä asioita kiinalaisten aluksien nimissä on yhtä kuin käsky tehdä juuri näin.
Voi olla että nyt Kiina onkin jyrähtänyt Venäjälle kulisseissa, että loppuu se heidän maineensa pilaaminen ja siksi tällä kertaa on kyseessä tämä Cook-saarten Eagle-laiva
 
Twitter-auonssonin (nimetön some-OSINT) mukaan eivät täsmää, mutta kun tämä tili ei tiedä, missä kohtaa vaurio on, kun ei sitä tiedä kukaan muukaan paitsi mahdollinen sabotööri.

Se että se on helppo maali, ja se on oletettuun katkeamisaikaan siellä, viittaa kyllä siihen, että sillä on jotain tekemistä asian kanssa vaikka ei olisi fyysinen katkoja. Harhauttaa vähintään.

Oletettavasti vaurio on kuitenkin kaapelissa eikä maili siitä länteen. Kun yhteyden katkeaminen on tiedotettu minuutin tarkkuudella, voi syyllisen etsinnän rajoittaa suhteellisen pienelle alueelle. AIS-data taas on "puolijulkista" ja sen voi itse kukin käydä useammastakin eri palvelusta tarkistamassa: muutos Eagle S'n nopeudessa vain hieman ennen kaapelin oletettua vaurioitumiskohtaa (ankkuri pohjaan?), "piruetit" kymmenen mailia siitä länteen (ankkuri ylös?), reilun 30 mailin jälkeen käännös Suomen aluevesille (suomalaisten viranomaisten kehotuksesta?) ja lopulta ulkovartiolaiva Turvan AIS-lähettimen aktivoituminen aluksen vierellä.

Toki voidaan jälleen kerran lähteä villisti spekuloimaan, että josko kiinalainen konttilaiva olisi kuitenkin hinannut jotain venäläisten tiedemiesten kanssa yhteistyössä kehitettyä kaapelinkatkaisuerikoisharaa kymmenen kaapelinmitan lieassa. Sitten kun netistä löytyy kuva tankkerista ilman ankkuria ja seuraavalla viikolla rajavartiolaitos nostaa "kuokan" jäänteet sähkökaapelin viereltä, keskustelu voi taas vaimentua, kuten viimeksikin.

Kyllä minuakin tavallaan vituttaa "sattuman" huutelu, mutta noita saman kiinalaisvarustamon konttilaivoja nysvää Pietarissa yhtenään. Todennäköisyys osallisuudelle on pieni varsinkin kun liikkeidensä puolesta tapaukseen sopiva alus on jo pysäytetty Suomen aluevesille. Toisinaan "poliisin vanha tuttukin" voi sattua rikospaikalle sattumalta.

Tavoitteena houkutella valtiot noloon asemaan, jos he keulivat?

Kaikenlaisista oman elämänsä OSINT-kokemusasiantuntijoista puhumattakaan. Viimeksihän näitä marssitettiin jonossa Hesariin kertomaan, että laiva ei yksinkertaisesti voi kiskoa ankkuria perässään...
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen yksityiskohta liittyen tuon Eagle S.n lippuvaltioon.
Valtion (Cook Islands) puolustuksesta ja ulkopolitiikasta vastaa Wikin mukaan Uusi-Seelanti.

Saariryhmän liikenneministeriö on ulkoistanut lippuvaltio-toiminnot (Valtion omistamalle?) ulkopuoliselle yhtiölle

Tuo MCI on maailmanlaajuisesti iso tekijä kauppamerenkulussa.
Lippuvaltion "viranomaisilta" lienee tässä tapauksessa helpompi saada toimivaltuuksia kun Kiinan tapauksessa.
Jos siis sellaisia on tarvittu tai tarvitaan.
 
Voi olla että nyt Kiina onkin jyrähtänyt Venäjälle kulisseissa, että loppuu se heidän maineensa pilaaminen ja siksi tällä kertaa on kyseessä tämä Cook-saarten Eagle-laiva
Jos näin on, silloin Eagle saattoi jopa postata Xin Xin Tan 2:n kulkua. Itse haistan yhteistoiminnan Kiinan ja Venäjän välillä. Kaalin sekaan on livahtanut soijaa. Todistaa en voi.

Klo 14 on tiedotustilaisuus. Se viittaa siihen, että vika on kaapelissa. Tarvittaisiinko poliisin ja rajan tiedotustilaisuutta, jos se olisi jommassakummassa päässä?

Viranomaiset hoitavat tonttinsa. Siihen kai se sitten taas jää.
 
Jos arvata pitää, seuraava temppu kirjassa on jonkinlaisen onnettomuuden/vast. avulla järjestää ympäristökatastrofi merialueella. Sellainen, joka haittaa merkittävästi taloudellista toimintaa sekä syö pitkään resursseja ja rahaa. Oletettavasti jopa putte tarjoaa apua ongelman korjaamisessa. Normaalit psyopit toki samaan aikaan päälle.
Venäläisten katsastamattomat ja vaakuuttamattonat ruostelaivat uppoavat välillä ihan muutenkin.
 
Jos näin on, silloin Eagle saattoi jopa postata Xin Xin Tan 2:n kulkua. Itse haistan yhteistoiminnan Kiinan ja Venäjän välillä. Kaalin sekaan on livahtanut soijaa. Todistaa en voi.

Klo 14 on tiedotustilaisuus. Se viittaa siihen, että vika on kaapelissa. Tarvittaisiinko poliisin ja rajan tiedotustilaisuutta, jos se olisi jommassakummassa päässä?

Viranomaiset hoitavat tonttinsa. Siihen kai se sitten taas jää.
No tässä on mahdollisuus ihan oikeuskäytännönkin kautta edetä. Senkun Fingrid hakee tulevan korvausoikeudenkäynnin takia Eaglen vakuustakavarikkoon. Vouti on noin ainoa joka tähän mennessä on koskenut ryssäläiseen omistukseen mutta on sen sitten hoitanut täysin oikeuden ohjauksen mukaisestikkin. Seuraavaksi tehdään ns. saaristo-kikka eli esitutkintaa jatketaan ja jatketaan ja jatketaan. Perusteena vaikka se että odotellaan selkeisiin ja yksikertaisiin oikeusapupyyntöihin vastauksia ryssältä. Samalla aluksen lasti todetaan ympäristölle vaaralliseksi ongelmajätteeksi ja pumppaillaan se Nesteelle asiallisesti käsiteltäväksi.
 
No tässä on mahdollisuus ihan oikeuskäytännönkin kautta edetä. Senkun Fingrid hakee tulevan korvausoikeudenkäynnin takia Eaglen vakuustakavarikkoon. Vouti on noin ainoa joka tähän mennessä on koskenut ryssäläiseen omistukseen mutta on sen sitten hoitanut täysin oikeuden ohjauksen mukaisestikkin. Seuraavaksi tehdään ns. saaristo-kikka eli esitutkintaa jatketaan ja jatketaan ja jatketaan. Perusteena vaikka se että odotellaan selkeisiin ja yksikertaisiin oikeusapupyyntöihin vastauksia ryssältä. Samalla aluksen lasti todetaan ympäristölle vaaralliseksi ongelmajätteeksi ja pumppaillaan se Nesteelle asiallisesti käsiteltäväksi.
Tämä. Sitten vielä vaarallisen jätteen hävitysmaksut päälle.
 
No tässä on mahdollisuus ihan oikeuskäytännönkin kautta edetä.

Jaa, no sepä hienoa. Jotain uutta. Näkisi vielä. Suomen valtiovallalta ei olekaan tullut pääministerin antamana loppulausuntoa Balticconectorin rikkomisesta. Ei myöskään tietoliikennekaapelien. Eikä patalaiska mediamme sellaista näköjään osaa perätä. Ja ainahan tulee uutta uutisoitavaa.

Jonkinlainen hintalappu korjaus- ja tutkintatöillä sekä energian korvaustoimilla on. Energiayhtiöt hakevat varmasti laivojen vakuutusyhtiöiltä korvauksia, mutta muusta maksamme iloiten veroja ja luemme Petterin lausuntoja X:stä, miten viranomaiset valvovat, eivät torku eivätkä nuku. Kuten tekevätkin.

I rest my case. On tässä muutakin tekemistä.
 
Liekö myös c-lion1 pimeänä?

Sopisi hyvin aikaikkunaan, jos siis katkos/vaurio alkanut n.16.30-16.50 UTC.
C-lion 1 kun kulkee lännempänä kun Estlink.
Jos on ankkuria/ketjua raahattu, on siellä estlink.n ja C-lion 1.n välissä kyllä muutama muukin kaapeli.
 

Liitteet

  • ping.webp
    ping.webp
    15.3 KB · Luettu: 14
Viimeksi muokattu:
Jos nyt on niin, kuin näyttää, että Itämeren infra ei ole turvassa niin kauan kuin liikennettä ryssän satamiin on, ratkaisu on olemassa. Suomi ja Viro ottavat asiakseen Suomenlahden pohjukan saarron ja miinoittamisen. Muu Nato hoitaa Königsbergin/Krolewiec'in tukkimisen. Nythän on hyvin koska Saimaan kanavaliikennettä ei tarvitse huomioida ja Puola on avannut Königsbergin lahden sulkevaan kynnykseen laivareitin "omalle" puolelleen. Ei tarvitse heidänkään koukata ryssän hallinnoiman vesialueen kautta.
 
Nykyinen kaapelikatkos ei vaikuta juurikaan Suomen sähkötilanteeseen, mutta vaikuttaa Viron sähköön kyllä.

Baltian maat ovat irrottautumassa ryssän sähköverkosta helmikuussa 2025.

Näin ollen ryssä yrittänee nyt kiristää Baltianmaita jatkamaan ryssän sähkön käyttämistä näyttämällä esimerkkejä siitä kuinka haavoittuvia maat ovat sähkön suhteen.

Toivottavasti Baltian maat pääsevät vihdoinkin irti ryssän sähköstä, jolloin ryssän peukaloruuvi ko maiden osalta poistuu tältä osin.
 
Financial Times kertoo sähkökaapelivaurion lisäksi kolmesta tietoliikennekaapaliviasta.

(Maksumuuri)

Yle kertoo vielä vain estlinkistä. Maksullinen sekin. Laillaan.
Voiko muun meriliikenteen sulkea tuonne Pietariin kunnes korjaus valmistuu. Ihan vaan turvallisuuden vuoksi. Ettei aiheudu haittaa sinne turhaan.
 
Back
Top