Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klasu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Selvisi myös, miksi Nuu-nuu-nalle on nyt Arkangelissa: eilisessä kuvassa näkyy, että kontit ovat viturallaan ja vasemman puolen ankkurikin kadonnut johonkin.

Katso liite: 85755

Kuvalähde
Eilen oikein uutisissa oli joku härmäläinen asiantuntija kertomassa, että merikontit eivät putoile mereen koska ovat sidottuja aluksella. Tämän kuvan jälkeen olen eri mieltä. Olisiko se raskas esine pohjassa kuitenkin merikontti?
 
Saa olla melkoinen fakiiri joka upottaa merikontin pohjamutaan.
Juurikin näin. Mereen pudonneet kontit tapaavat jäädä kellumaan joksikin aikaa ja siksi niitä pidetäänkin merkittävänä riskinä merenkululle. Kun tällainen kontti vihdoinkin uppoaa, tiheysero meriveteen on sen verran pieni, että se laskeutuu hitaasti pohjaan.

Toki lyijyharjoilla 36 tonnin maksimipainoon lastattu 20 jalan ei-vesitiivis merikontti voi upota varsin nopeastikin (ja todennäköisesti romahtaa upotessaan rusinaksi ympäröivän veden paineen vaikutuksesta), ei tällaista konttia todellakaan lastata pinon päälle.

Ankkuri sen sijaan on umpirautaa. Lisäksi uutisista sai sellaisen käsityksen, että mutakakku olisi raahausjäljen päässä.
 
Eilen oikein uutisissa oli joku härmäläinen asiantuntija kertomassa, että merikontit eivät putoile mereen koska ovat sidottuja aluksella. Tämän kuvan jälkeen olen eri mieltä. Olisiko se raskas esine pohjassa kuitenkin merikontti?
Ei tietenkään voi olla, samainen " asiantuntija " kertoili, että kontit kelluu koska siellä on ilmaa.....
Itämeren oloissa kyllä puolimahdotonta. Valtamerillä mahdollista, mutta harvinaista. Pysyvät kyydissä jos 1) sidottu oikein 2) kunnossa olevilla välineillä ja 3) kiinnityspisteet on lujemmin kiinni laivassa kuin konteissa.

IMG_0416.jpeg
 
Saa olla melkoinen fakiiri joka upottaa merikontin pohjamutaan.

Mutta entä jos sen sisällä on raskas ankkuri? Niin sen täytyy olla.

Koska eihän sitä konttia olisi muuten saatu uppoamaan.
 
Twitterissä oli valokuva Nuu-Nuu-Nallesta laiturissa vasen ankkuriketju ulkona. Näinköhän pohjasta löytyvästä möykystä löytyy sama sarjanumero kuin Meyerin telakan arkistossa olevasta ankkuritehtaan kuitista. Jos ankkuri jäi kaasuputken luo, voisiko tietoliikennekaapeli vaurioitua pelkän ketjun laahatessa sen yli?


Sevmorputin ympärillä käyvä keskustelu laukkaa foorumilla kyllä sellaista tahtia, että ehkä annan asian olla. Edes itänaapuri ei ota riskejä sellaisen aluksen kanssa, jota kaikkien maiden viranomaiset oletusarvoisesti seuraavat aina sen ilmestyessä Itämerelle ja jolle sillä ei ole korvaajaa pohjoisen vesillä.
Nyt en voi sanoa varmaksi, mutta hetken zoomailtuani noita twiitin kuvia eestaas näyttäisi siltä, että tuossa yökuvassa ankkuriketju ei edes osu veteen. Eli siellä olisi katkennut ketjun pää näkyvissä vedenpinnan yläpuolella. Ja päiväkuvassa ei tosiaan ole ankkuria paikoillaan, vaan sieltä paistaa joku "lokero" mihin se ankkuri asettuu kun se nostetaan tuonne koloon.

Tässä uusimmassa kuvassa (hinaajan vetämänä, suoraan edestä) ei tosiaan tuota ankkuria ole. Kontitkin on ryssitty tolleen kenolleen.
 
Nyt kun teillä on mielikuvitus lähtenyt laukalle, niin selittäkääpä toki vielä, että miten se kaasuputken runnonut superkontti loppusijoitti itsensä sinne mutapaakun sisälle jonkin matkan päähän kaasuputkesta? Otti putkesta kimmokkeen?
Laitan panokseni sille, että raskas esine mudassa on kadonnut Estonian Atlantti lukko. :alien:
 
Pysähtyi ennen putkea. Nyt käy jo surströmmingin veroiset katkut tästä.
Uutisen ydin ”eivät todista”. Tässä tulee käymään kuten niin monessa tapauksessa että meillä on savuava ase mutta ei riittävää todisteita koska kukaan ei ole nähnyt asetta käytettävän.
 
HS on kaivellut AIS-dataa, hyvä. Itseä ei huvita/kinosta. Kiinalaiset ovat näköjään hidastelleet ja tämähän muuttaa kuvion. Nyt kannattaisi katsoa suuntatietoa ja säätä/keliä sinä yönä, sehän oli kova. Oliko heidän paattinsa ollut sivuaallokossa? Kenties siksi, että nopeuden lakattua myös ohjailukyky menetettiin kun potkurin virta peräsimeen lakkaa vai siksi, että toinen ankkuri oli meressä? Silloin tietenkin ohjaus vaikeutuu, minkä nyt ymmärtää kuka tahansa maallikokin. Olivatko kontit meneet yli laidan tästä syystä? Sivuaallokossa ilman vauhtia (=ohjailukykyä) keinunta on voimakkainta. Nopeus on laskenut aika nopeasti, ehkä ankkurin takia? Sinällään noin syvillä vesillä ei ole tarvetta välittömään hätäankkurointiin, sehän on viimeinen keino yrittää estää esim. yhteentörmäys tai karilleajo, jos pääkone sammuu. Tuolla vesialueella ei ihan heti olisi kivelle joutunut, vaan tilaa ajelehtia olisi ollut.

Kuvissa näkyy myös tyypillisiä annkurikettingin jälkiä bulbissa, mikä ei automaattisesti merkitse mitään, koska ne ovat voineet tulla milloin tahansa. Ellei joku noheva toimittaja löydä kuvaa, vaikka laivakuvaajien eli shipspottaajien yhteisöstä tai Marinetrafficista, mikä on otettu juuri ennen merimatkaa ja missä bulbi näkyy.

Kiinassa on aasialainen kulttuuri eli kasvojenmenetyksen pelko on suuri. Niinpä kiinalainen miehistö, ja luultavasti varustamokin, kertoo, että kaikki on mennyt hyvin ja täysin täydellisesti, suunnitelmien mukaan :D Ehkä menikin☹️
 
Tässä yksi teoria.
Iskun suoritti Speznaz marine Kaliningradista. Sukellusvene kulkenut rahtilaivan vanavedessä jotta sitä ei havaittaisi niin helposti. Tehtävän jälkeen jatkanut matkaa Pietariin.
 
Mihin perustuu oletus, että laivasta olisi Suomenlahdella edes pudonnut mitään kontteja?
Twitterissä esillä oleviin valokuviin. Ei se tietty sanottua ole, että konttipino olisi kaatunut juuri Suomenlahdella.
 
Suomi käy Kiinan kanssa keskustelua NewNew Polar Bear aluksen liikkeistä.
Jos mennään siihen näkemykseen, että kiinalaiset ovat auttaneet tai jopa aiheuttaneet kaasuputken rikkoutumisen, niin mun puolestani "ystävyyden pandat" saa vihdoin lähteä Suomesta.

Tosin eihän me vissiin vielä tiedetä minkä maan miehistö siinä laivassa on, vaikka onkin rekisteröity Honkkariin.

.
Juurihan ne kiinalaiset ostivat Suomesta laivan ja antoivat Venäläisille. Eikös sekin ollut Hong Kongilainen firma?
 
Twitterissä esillä oleviin valokuviin.

...jotka on otettu 2 viikkoa myöhemmin aluksen käytyä kahdessa satamassa, joista toinen on ollut koko matkan määränpää ja jossa loputkin Kiinasta tulleet kontit on oletettavasti purettu.

Aluksen reitin ja vallitsevien sääolojen perusteella väittäisin, että kontit ovat kaatuneet kovassa merenkäynnissä Barentsinmerellä. Alus purjehti voimakkaassa myötäaallokossa juuri ennen kurssimuutosta kohti Arkangelia.
 
...jotka on otettu 2 viikkoa myöhemmin aluksen käytyä kahdessa satamassa, joista toinen on ollut koko matkan määränpää ja jossa loputkin Kiinasta tulleet kontit on oletettavasti purettu.

Aluksen reitin ja vallitsevien sääolojen perusteella väittäisin, että kontit ovat kaatuneet kovassa merenkäynnissä Barentsinmerellä. Alus purjehti voimakkaassa myötäaallokossa juuri ennen kurssimuutosta kohti Arkangelia.
Juu, turhaa ovat. Tarvitsee lähinnä selvittää sen aiemman ankkurivauriopaperin ja kuvahavaintojen yhteyttä selvittää. Jos korjattiin jo ennen kaasuputken ylitystä niin miten voi olla taas paskana? Jos ei niin se jäi jo jonnekin ennen putkea.
 
Back
Top