Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klasu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Niin, syksyllä tuulee.

Minun käsittääkseni Itämerelle ei koskaan aikaisemmin ole ankkurit hajoittaneet putkia tai tietoliikennekaapeleita ?

Nyt sitten lähti 3 kerralla. En usko vahinkoon, mutta se on ihan sama mihin minä uskon.

Eniten kauhistuttaa toi venäjän öljyn rahtaaminen. Tuohan näyttää olevan täysin sekoilevaa villin lännen touhua ja tuollainen ekokatastrofi Itämerellä tuon idän mulkun takia ei ole enää kaukana.
Ne on kyllä osa aika oikeesti paskakuntoisen näköisiä tankkereita kun kesäsin tullut niiden seassa suihkittua lahtea pitkin ja poikin. Se ei tosiaan ole välttämättä edes tahallinen siinä vaiheessa kun se halvin mahdollinen "monrovialaistankkeri" ottaa ja päättää katketa jostain syystä hakiessaan kehitysmaasta kehitysmaahan lastia Uuraisista.
 
Nyt jos Putin haluaisi todella testata NATO-Suomen pallien kokoa, niin lähettäisi sen Polar Bearin Arkangelista takaisin Pietariin, ajaisi Suomenlahdella sitä kansainvälistä väylää ja nauraisi partaansa, kun suomalaiset merivartijat kainosti radiossa pyytäisivät heitä pysähtymään haastattelua varten. Vilkuttaisivat vain ja hymyilisivät kannelta suomalaisten aluksille. Ja me ei taaskaan uskallettaisi tehdä paskan vertaa, koska ”kansainväliset sopimukset”.
 
"Venäläisen Rosatomin osakkuusyhtiö toimii suomalaisissa satamissa. Global Ports -satamaoperaattori omistaa puolet suomalaisesta Multi-Link Terminalsista, joka operoi konttiterminaaleja Helsingin Vuosaaren ja Kotkan satamissa."

 
Jos tuo AIS-tiedon "manipulointi" on että olisi pitänyt olla "Anchored" mutta olikin "Moored" niin en pitäisi kovin suurena agenttitemppuna. A-lk AIS voi karvalakeimmillaan olla ihan tyyppihyväksytty laite ja sen suhteen ok mutta asioiden syöttö siihen on kuin tekstiviestin kirjoittaminen Symbian käyttistä käyttävällä vanhalla Nokia puhelimella. Eli yhden valikon valkkaat kiireessä myrskyssä heiluvalla sillalla väärin huonommalla näppiksellä kuin vanhassa kännykässä niin siitä ei kannata ihan hirveitä salaliittoteorioita muodostaa.
 
Jos tuo AIS-tiedon "manipulointi" on että olisi pitänyt olla "Anchored" mutta olikin "Moored" niin en pitäisi kovin suurena agenttitemppuna. A-lk AIS voi karvalakeimmillaan olla ihan tyyppihyväksytty laite ja sen suhteen ok mutta asioiden syöttö siihen on kuin tekstiviestin kirjoittaminen Symbian käyttistä käyttävällä vanhalla Nokia puhelimella. Eli yhden valikon valkkaat kiireessä myrskyssä heiluvalla sillalla väärin huonommalla näppiksellä kuin vanhassa kännykässä niin siitä ei kannata ihan hirveitä salaliittoteorioita muodostaa.
Yksi mahdollinen skenaario kok jutulle on että miehistölle tarjottiin sopivasti ruplatukkuja ja vodkuliakin sattui olemaan laatikoittaan komentosillalla. Vähän laahaatte ankkuria siinä Ruåttin kaabbelin tienoilla. Sattui vain vodkan suhteen annostusvirhe ja kynnettiin puoli lahtea nurin. Todennäköisesti ankkurin menetys ei ollut tähtäimessä eikä se että homma pomppaa kunnolla julkisuuteen. Siltavahdit vain sammui ruoriin ja automaattiohjaus painoi menemään. Herättiin sitten jossain kohtaa ja todettiin ankkuri meni. AIS datan saanee väärennettyä ELSO:lla rannalatakin käsin, tuossahana ei ole mitään oikeaa varmistusta ja radiokanavalle voi tuupata dataa kauempaakin. Tai sitten tuolla oli normaalia ryssän GPS häirintää jolloin se GPS pohjainen AIS antaa väärää paikkatietoa.

Nyt sitten kun meni putkikin poikki niin homma levisi käsille ja Kiinakin vedetään oikeasti mukaan. Jostain kaapelikatkosta nyt olisi kukaan mitään metakkaa nostanut, ne nyt katkeilee. Ei olisi eka kerta kun ryssä ryssii operaationsa totaalisesti. Tai huijaa ja lavastaa jonkun muun tekemään itse sösellyksen.

Syyllinenkin löytynee, eli kapteeni. Saatetaan jopa luovuttaa Kiinan hyväntahdoneleenä tänne. Sitten oikeus hutkii, kapteeni meriselittää ja korvaukset tuomitaan NewNew shippingille joka sattui menemään konkkaan juuri sopivasti. Kapteenikin anoo tuomion siirto Kiinaan jossa sitten katoaa jonnekkin. Näin saatiin oikeus toteutumaan ja kaikki tyytyväisiä.
 
En nyt ymmärrä: Mistä AIS-datan manipulaatiosta on kyse?
Jos jossain Marinetrafficissa on jotain epämääräistä past track tietoa, niin se ei kerro mistään AIS manipulaatiosta yhtään mitään.
Ja JOS sitä olisikin jotenkin manipuloitu, niin se ei millään muotoa vaikuta Oy SUOMI Ab.n tilannetietoisuuteen tapahtuma-aikana tapahtuma-alueella.
 
Tiivistän vähän.

1) Newnew Polar Bearin ankkuri. Jäljet täsmäävät. Samoin aika, minuutilleen. (Voidaan todistaa)
2) Tahallinen teko (Hybridiosaamiskeskuksen pomon mielestä ei voida todistaa ja jos jostain kumman syystä voidaan, oli varmaan sittenkin vahinko, ei voi sulkea pois, mitään eivät välttämättä huomanneet 😂)
3) Laivan todellinen omistus. Kenen? (Voitaneen todistaa, julkistamista vailla)
 
En nyt ymmärrä: Mistä AIS-datan manipulaatiosta on kyse?
Jos jossain Marinetrafficissa on jotain epämääräistä past track tietoa, niin se ei kerro mistään AIS manipulaatiosta yhtään mitään.
Ja JOS sitä olisikin jotenkin manipuloitu, niin se ei millään muotoa vaikuta Oy SUOMI Ab.n tilannetietoisuuteen tapahtuma-aikana tapahtuma-alueella.

Viranomaiset - ja muu meriliikenne - käyttää myös AIS-dataa. Ihan tehtäviensä hoitamiseen. Sitä tietoa voi myös manipuloida. Jos tarkoitus on hämmentää, se lienee jopa kannattavaa.

GOFREP ilmoittautumislinjoilla näkee ja kuulee, kuinka paljon tiettyjä toimijoita kiinnostaa Suomen viranomaisten huutelut.
 
Tiivistän vähän.

1) Newnew Polar Bearin ankkuri. Jäljet täsmäävät. Samoin aika, minuutilleen. (Voidaan todistaa)
2) Tahallinen teko (Hybridiosaamiskeskuksen pomon mielestä ei voida todistaa ja jos jostain kumman syystä voidaan, oli varmaan sittenkin vahinko, ei voi sulkea pois, mitään eivät välttämättä huomanneet 😂)
3) Laivan todellinen omistus. Kenen? (Voitaneen todistaa, julkistamista vailla)
4) Kansipäällystön henkilötiedot (Sillä tarkkuudella, mitä kiinalaisen varustamon papereissa lukee. Ei voida julkistaa vaikka tiedettäisiinkin.)
 
Lienee selvää että tähän on alusta asti sekoitettu ja hämmennetty monenlaisia toimijoita, sekä syitä ja seurauksiakin ihan perinteiseen ryssän tyyliin. Eikä todellakaan haluttu jäädä kiinni "housut nilkoissa".
- yhtälailla on selvää että vain ja ainoastaan ryssällä on motiivia ja halua tällaiseen häirintään.
- tällainen operaatio kuuluu jo ryssien perusluonteeseen. Juuri näin se on toiminut aina ja kaikkialla.

Ja tälläkin kertaa onnistuttiin ryssimään oikein kunnolla ja "potkaisemaan itseään nilkkaan". Kuten tapahtui sen isommankin putken räjäyttämisessä.
- tällä kertaa onnettomat apulaiset onnistuivat jättämään ankkurinsa, todisteeksi tapahtumapaikalle.
- ja sekin vielä yksiselitteisesti tunnistettavalla tavalla.

Tapaus on käytännössä jo selvitetty..

Se, mitä tapahtuu jatkossa, saadaanko korvauksia tai ketään tuomiolle jää nähtäväksi?
- kaikki kuitenkin tietävät ja sekä ymmärtävät mitä tapahtui ja kenen toimesta.

Voi olla että vahinkojen korjaaminen jää Suomen ja Viron kustennettavaksi. Silti ryssälle tästä koituu paljon suurempi haitta kuin he osaavat vielä ymmärtääkään.
 
Niin, syksyllä tuulee.

Minun käsittääkseni Itämerelle ei koskaan aikaisemmin ole ankkurit hajoittaneet putkia tai tietoliikennekaapeleita ?

Nyt sitten lähti 3 kerralla. En usko vahinkoon, mutta se on ihan sama mihin minä uskon.

Eniten kauhistuttaa toi venäjän öljyn rahtaaminen. Tuohan näyttää olevan täysin sekoilevaa villin lännen touhua ja tuollainen ekokatastrofi Itämerellä tuon idän mulkun takia ei ole enää kaukana.
Itämerellä ja muualla hajoaa kaapeleita ankkuroinnin seurauksena. Esim Viking Line on onnistunut:

Englannin kanaalissa on mennyt kerralla 3 kaapelia:

Näissä ankkurin rikkomissa kaapeleissa on yhdistävänä tekijänä kova keli, mahdollinen hätäankkurointi ja ankkurin raahaaminen. Keli oli tämän keissin aikana sen verran kova, että ruotsalainen Scorpius tankkeri oli menettänyt molemmat ankkurinsa.

Tässä Newnew Polar Bearissa on rahtilaivatyyliin yksi moottori ja yksi potkuri. Jos moottorissa tai oheislaitteissa on sattunut joku häiriö, on saatettu päättää laskea ankkuri tunnetuilla seurauksilla. Ongelma päämoottorissa ei ole mikään ennenkuulumaton tilanne. Esim. muutama tuntemani henkilö oli (harvinaisella) komennuksella eräällä länsimaisen yhtiön rahtilaivalla, kun pääkoneen kanssa oli pientä ongelmaa ja ajelehtivat tunnin verran ilman propulsiota Atlantilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten @MeriTJ asian selitti:


Minäkin aiheesta kirjoitin:


Luonnollisesti tällainen toimintatapa saattaa tuntua oudolta suomalaiselle, mutta kun muistaa, että kyseisen laivan lippuvaltiossa ulkopuolinen voi joutua vahingonkorvausvastuuseen auttaessaan onnettomuuden uhria, ei tuo toiminta ja haluttomuus tehdä yhteistyötä ulkomaisen viranomaisen kanssa oikein jaksa yllättää.


Osa pohjassa kulkevista kaapeleista voi olla paremmin suojattu esimerkiksi hautaamalla ne myös syvemmillä alueilla.
Saattaisi suomalaistakin kapteenia houkuttaa kovasti poistua paikalta, jos sattuisi raahaamaan ankkurin Kiinan vesillä johonkin kalliiseen kohteeseen. Saattaa tulla kohtalaisia seurauksia. Esim Australiassa voi saada kaapelin katkaisemisesta 3 vuotta vankeutta + sakkoja.
 
Erkkareilla laiva haltuun ja satamaan. Eikö rikoksista epäiltyä laivaa pysty ottamaan muka haltuun kun viranomaisilla oli näyttö asiasta. Pehmoiliko Suomi tässäkin Nato maana.

Italian SOF
Tässä ongelma taitaa olla, että alus ei ollut Suomen aluevesillä, ja kansainvälisillä vesillä aluksen tekemisiin puuttuminen on oleellisesti vaikeampaa (jos noudatetaan sopimuksia).

Tästä rajoitteesta taas päästäisiin sillä, että Suomi alkaisi vaatia aluevesiä 12 meripeninkulmaan, tai talousalueen rajaan (jos 12 meripeninkulmaa on kauempana) saakka.

Jos se oli vahinko niin miksi sitä AIS dataa piti väärentää muutamia minuutteja ennen kuin ankkuri katkaisee kaasuputken.

Ei mitään logiikkaa. Oikeasti olisi pitänyt alkaa nostaa ankkuria, pysäyttää laiva ja kertoa ongelmasta avoimesti. Datan väärentäminen kertoo vain että katkominen tehtiin tarkoituksella.
Aivan näin.

Jostain luin että AIS datassa on virheitä. Eli se lyhyt ero ei ehkä ole väärennös, itse en ainakaan usko.

Jos sitä ankkuria on raahattu Saaremaa tietämiltä asti niin mitä sitä enää vaivautua huijaamaan AIS dataa muutamalta minuutilta?
AIS olisi siinä tapauksessa tehnyt virheen kumpaankin suuntaan, juuri sopivassa paikassa. Kaikki tämä sattuma yhdessä olisi aivan todella epätodennäköistä.

Jos tuo AIS-tiedon "manipulointi" on että olisi pitänyt olla "Anchored" mutta olikin "Moored" niin en pitäisi kovin suurena agenttitemppuna. A-lk AIS voi karvalakeimmillaan olla ihan tyyppihyväksytty laite ja sen suhteen ok mutta asioiden syöttö siihen on kuin tekstiviestin kirjoittaminen Symbian käyttistä käyttävällä vanhalla Nokia puhelimella. Eli yhden valikon valkkaat kiireessä myrskyssä heiluvalla sillalla väärin huonommalla näppiksellä kuin vanhassa kännykässä niin siitä ei kannata ihan hirveitä salaliittoteorioita muodostaa.
Ei, vaan se, että AIS ilmoitti laivan hidastavan ennen putkea, vaikka se ei merivalvonnan mukaan tehnyt näin, vaan putkeen nappaaminen vasta hidasti. Eli siis laivan paikkaa AIS:iin väärennettiin olemaan jäljessä, jotta putkeen ankkurilla nappaamisesta ei jäisi jälkeä AIS-dataan.

En nyt ymmärrä: Mistä AIS-datan manipulaatiosta on kyse?
Jos jossain Marinetrafficissa on jotain epämääräistä past track tietoa, niin se ei kerro mistään AIS manipulaatiosta yhtään mitään.
Ja JOS sitä olisikin jotenkin manipuloitu, niin se ei millään muotoa vaikuta Oy SUOMI Ab.n tilannetietoisuuteen tapahtuma-aikana tapahtuma-alueella.
Vaikeutetaan/hidastetaan tutkintaa niin, että vastatoimia varten tiedon koostaminen vaatii enemmän aikaa, ja jotta julkisesti ei voida syyttää niin helposti. Todennäköisesti Sevmorput oli myöskin mukana vain hämmentämässä ja vaikeuttamassa tilannekuvan luomista.

Tässähän on kyseessä vanha kunnon "plausible deniability" -alueen toimien hyödyntäminen, jossa Venäjä on omimmillaan.
 
Tässä ongelma taitaa olla, että alus ei ollut Suomen aluevesillä, ja kansainvälisillä vesillä aluksen tekemisiin puuttuminen on oleellisesti vaikeampaa (jos noudatetaan sopimuksia).

Tästä rajoitteesta taas päästäisiin sillä, että Suomi alkaisi vaatia aluevesiä 12 meripeninkulmaan, tai talousalueen rajaan (jos 12 meripeninkulmaa on kauempana) saakka.


Aivan näin.


AIS olisi siinä tapauksessa tehnyt virheen kumpaankin suuntaan, juuri sopivassa paikassa. Kaikki tämä sattuma yhdessä olisi aivan todella epätodennäköistä.


Ei, vaan se, että AIS ilmoitti laivan hidastavan ennen putkea, vaikka se ei merivalvonnan mukaan tehnyt näin, vaan putkeen nappaaminen vasta hidasti. Eli siis laivan paikkaa AIS:iin väärennettiin olemaan jäljessä, jotta putkeen ankkurilla nappaamisesta ei jäisi jälkeä AIS-dataan.


Vaikeutetaan/hidastetaan tutkintaa niin, että vastatoimia varten tiedon koostaminen vaatii enemmän aikaa, ja jotta julkisesti ei voida syyttää niin helposti. Todennäköisesti Sevmorput oli myöskin mukana vain hämmentämässä ja vaikeuttamassa tilannekuvan luomista.

Tässähän on kyseessä vanha kunnon "plausible deniability" -alueen toimien hyödyntäminen, jossa Venäjä on omimmillaan.
Miettikää mikä huuto Venäjällä alkaisi siitä, jos Suomi alkaisi esittää aluevaatimuksia mereltä. Toisaalta silloin, kun Viro kuului Neuvostoliittoon, ei Suomen ja Viron välissä ollut lainkaan kansainvälistä merialuetta, joten miksei Viro voisi laajentaa alueensa tähän samaan?
 
Back
Top