Tässä ongelma taitaa olla, että alus ei ollut Suomen aluevesillä, ja kansainvälisillä vesillä aluksen tekemisiin puuttuminen on oleellisesti vaikeampaa (jos noudatetaan sopimuksia).
Tästä rajoitteesta taas päästäisiin sillä, että Suomi alkaisi vaatia aluevesiä 12 meripeninkulmaan, tai talousalueen rajaan (jos 12 meripeninkulmaa on kauempana) saakka.
Aivan näin.
AIS olisi siinä tapauksessa tehnyt virheen kumpaankin suuntaan, juuri sopivassa paikassa. Kaikki tämä sattuma yhdessä olisi aivan todella epätodennäköistä.
Ei, vaan se, että AIS ilmoitti laivan hidastavan ennen putkea, vaikka se ei merivalvonnan mukaan tehnyt näin, vaan putkeen nappaaminen vasta hidasti. Eli siis laivan paikkaa AIS:iin väärennettiin olemaan jäljessä, jotta putkeen ankkurilla nappaamisesta ei jäisi jälkeä AIS-dataan.
Vaikeutetaan/hidastetaan tutkintaa niin, että vastatoimia varten tiedon koostaminen vaatii enemmän aikaa, ja jotta julkisesti ei voida syyttää niin helposti. Todennäköisesti Sevmorput oli myöskin mukana vain hämmentämässä ja vaikeuttamassa tilannekuvan luomista.
Tässähän on kyseessä vanha kunnon "plausible deniability" -alueen toimien hyödyntäminen, jossa Venäjä on omimmillaan.