Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Klasu
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vaikeutetaan/hidastetaan tutkintaa niin, että vastatoimia varten tiedon koostaminen vaatii enemmän aikaa, ja jotta julkisesti ei voida syyttää niin helposti. Todennäköisesti Sevmorput oli myöskin mukana vain hämmentämässä ja vaikeuttamassa tilannekuvan luomista.

Kuten KRP:n tiedotustilaisuudessa todettiin, viranomaisilla on omat keinonsa seurata laivaliikennettä. Julkisen AIS-tiedon varassa ovat lähinnä erilaiset Twitter-asiantuntijat ja media.

Sevmorput taas liikennöi ennalta ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Tieto siitä, että alus tulee Itämerelle toistamiseen joskus syksyllä, oli itse asiassa julkisuudessa jo ennen kuin Newnew Polar Bear edes siirtyi nykyisen omistajansa hallintaan.
 
Itämerellä ja muualla hajoaa kaapeleita ankkuroinnin seurauksena. Esim Viking Line on onnistunut:

Englannin kanaalissa on mennyt kerralla 3 kaapelia:

Näissä ankkurin rikkomissa kaapeleissa on yhdistävänä tekijänä kova keli, mahdollinen hätäankkurointi ja ankkurin raahaaminen. Keli oli tämän keissin aikana sen verran kova, että ruotsalainen Scorpius tankkeri oli menettänyt molemmat ankkurinsa.

Tässä Newnew Polar Bearissa on rahtilaivatyyliin yksi moottori ja yksi potkuri. Jos moottorissa tai oheislaitteissa on sattunut joku häiriö, on saatettu päättää laskea ankkuri tunnetuilla seurauksilla. Ongelma päämoottorissa ei ole mikään ennenkuulumaton tilanne. Esim. muutama tuntemani henkilö oli (harvinaisella) komennuksella eräällä länsimaisen yhtiön rahtilaivalla, kun pääkoneen kanssa oli pientä ongelmaa ja ajelehtivat tunnin verran ilman propulsiota Atlantilla.

Tätä hätäankkurointiako koitettiin sitten simuloida laittamalla AIS näyttämään pysähdystä ennen kaasuputken repimistä?

Kun taas Suomen merivalvonnan osoittama todellisuus oli että sieltä tultiin vauhdilla ankkuri laahaten pahki siihen kaasuputkeen, kuten merivoimien edustaja komentaja Toni Joutsia totesi tiedotustilaisuudessa 24.10.2023, HS:n toimittajan kysymys alkaa kohdasta 40:45:

https://areena.yle.fi/1-67023921
 
Tätä hätäankkurointiako koitettiin sitten simuloida laittamalla AIS näyttämään pysähdystä ennen kaasuputken repimistä?

Kun taas Suomen merivalvonnan osoittama todellisuus oli että sieltä tultiin vauhdilla ankkuri laahaten pahki siihen kaasuputkeen, kuten merivoimien edustaja komentaja Toni Joutsia totesi tiedotustilaisuudessa 24.10.2023, HS:n toimittajan kysymys alkaa kohdasta 40:45:

https://areena.yle.fi/1-67023921
Koko tapahtuma on tosiaan helppo manipuloida monella tapaa. Ihan lähtien siitä että pääosa ryssän merimiehistöistä on juoppoja. Tarjotaan vodkaa joka onkin tanakampaa pirtua ja sitten yksi miehistönjäsenistä hoitaa ankkurin alas tms. Sama sen AIS datan kanssa, tieto ja lähetekanavaa ei varmenneta. Tuskin edes on suuntimaa vastaanottimessa, eli eipä sitä tiedetä mistä se nopeustiedoltaan väärä data tuli. GPS saattaa olla myös sen verran vanha että alkeellinen GPS häirintä saa sen lähettämään mitä lystää. Alustakin tuolla häirinnälle oli tienoilla, eli ryssän oma paatti.

Koko operaation tuloskin oli ihan sattumaa, eli oli tuurista kiinni mihin se ankkuri tarttui pohjaa pitkin pomppiessaan. Ihan hyvin tuossa saattoi olla tarkoituksena vaikka aito merihätä, sopivasti hylkyyn tai kallioon tarttumalla tuhot aluksellakin olisi voineet olla messevät. Eli koko operaatio oli vain saada aikaan jokin hässäkkä Nato-maiden rannikoille. Nyt sitten sattui katkeamaan kaasuputki ja pari datakaapelia. Yhtä hyvin sieltä olisi voinut löytyä se ww2 räjähdelastissa oleva hylkykin.

Tähänkin asti ryssä on näissä provokaatio ja muissa vaikuttamisoperaatioissa näyttänyt että oheisvahingoilla ei ole paskankaan merkitystä. Ihan sama oliko kyse jonkun myrkyttämisestä tai muusta niin paikalliset viranomaiset saa siivota ryssän paskonnan tulokset. Tältäpohjalta voi ihan suoraan olettaa että nyt sitten se meriliikennevastuu jätetään Kiinalaisen varustamon harteille ja muu siivoaminen Viro-Suomi akselille. Ei ryssää nuo asiat kiinnosta, antaa muitten hoitaa. Kunhan saatiin informaatiovaikutusta aikaan niin että paikallinen meedia tööttää ja toimii vahvistimena. Ja koko paketti maksoi mahdollisesti sen pari laatikkoa terästettyä vodkaa.
 
Sevmorput taas liikennöi ennalta ilmoitetun aikataulun mukaisesti. Tieto siitä, että alus tulee Itämerelle toistamiseen joskus syksyllä, oli itse asiassa julkisuudessa jo ennen kuin Newnew Polar Bear edes siirtyi nykyisen omistajansa hallintaan.
Kyllä? Miksei toimintaa voisi sijoittaa ennalta ilmoitetun aikataulun mukaisesti? Kyseinen laiva kun on aiemminkin ollut siellä missä tapahtuu, ja siksi se olisi omiaan sekoittamaan epäilyksiä.

Jos myös media olisi löytänyt syyllisen saman tien, olisi poliitikkoihin kohdistunut painetta toimia, ja vastatoimia olisi ehditty julkisuudessa vaatia jo, kun NNPB oli palaamassa pitkin Suomenlahtea, ja asiasta olisi tullut hallitukselle poliittinen arvovaltakysymys. Kyllä Venäjällä on huomattu se, että suomalaiset poliitikot ovat keskimäärin aika munattomia (se, että turvallisuusviranomaiset tietävät ja/tai suosittavat ei riitä, kuten ei olisi riittänyt välttämättä edes ESSM:n hankinnan kanssa, jos JN ei olisi tukenut hankintaa vastoin Saulin näkemystä), ja vasta julkinen paine pakottaa poliitikkomme toimimaan, kuten vaikkapa NATO-kysymyksessä, joten julkisen paineen välttäminen tai ainakin julkisen reaktion hidastaminen on luonnollisesti Venäjälle hyödyksi tällaisessa.

Jos Suomi toimisi kuten Israel, voisi tilanne ollakin toinen.
 
Jos Suomi pommittaisi nyt Venäjää ja keskittäisi joukkoja rajalle maahyökkäystä varten, tilanne olisikin toinen.
Tarkoitin nyt lähinnä vastatoimia kaikenlaiselle kiusanteolle, minkä varmaankin todella ymmärsit, vaikka halusitkin väkisin väärinymmärtää. Johan Turkkikin osoitti sen ilmatilanloukkauksen kanssa, että Venäjä lopettaa kulloisenkin tyyppisen kiusanteon saadessaan siitä nenilleen.
 
Kyseinen laiva kun on aiemminkin ollut siellä missä tapahtuu, ja siksi se olisi omiaan sekoittamaan epäilyksiä.
Kuten missä?

Itämerellä liikennöi jatkuvasti Venäläisiä laivoja. Tälläkin hetkellä Suursaaren länsipuolella on neljä laivaa menossa trikolorit liehuen kohti Kaliningradia ja kaksi Pietariin päin, ja mukavuuslipun alla purjehtivat venäläisomisteiset laivat vielä siihen päälle.
 
Tarkoitin nyt lähinnä vastatoimia kaikenlaiselle kiusanteolle, minkä varmaankin todella ymmärsit, vaikka halusitkin väkisin väärinymmärtää. Johan Turkkikin osoitti sen ilmatilanloukkauksen kanssa, että Venäjä lopettaa kulloisenkin tyyppisen kiusanteon saadessaan siitä nenilleen.
Ymmärsin toki.

Mutta "vitsissäni" oli totta toinen puoli. Jos nostetaan puheet tietylle tasolle, pitää olla valmis vastaamaan niihin vaikka kovalla. Ja vaikka pärjättäisiinkiin, on se aina huono vaihtoehto.

Sian kanssa ei kannata lähteä painimaan, sika tykkää siitä ja siinä paskaantuu itsekin. Eli se, että pelataan omaa peliä, on paras vaihtoehto. Viro on harrastanut kovia puheita siitä saakka, kun se liittyi Natoon. Onko se jollakin tavalla vaikuttanut, tuskinpa. Ja toisaalta, nykyvenäjään ei paljon taida puheet auttaa. Se, että toimittaisiin kuten Turkki ja ammuttaisiin ilmatilaa loukannut kone alas, ei taitaisi lopun perin olla hyvä ajatus. Kuten myös Israel ryydittää puheitaan kuivalla ruudilla.

Se, että ollaan puolustusliiton jäsen, sekä auttaa että velvoittaa. Paras vastaus on, että lisätään Naton läsnäoloa Suomenlahdella ja itärajalla. Suljetaan Maarianhaminan lähetystö ja puretaan demilitarisointi sitten ajallaan, kun siihen on sopiva ikkuna auki.
 
Kuuden tonnin ankkuri ei pompi kuin joku superpallo. Sen tarkoitus on muiden muassa pitää suuren tuulipinta-alan omaava alus kiinni kovassa kelissä, jos joutuu olemaan pitkään redillä.

Jos ajaa hitaasti, se laahaa kuin aura.
Jos sille antaa tarpeeksi voimaa siirtyä niin se muuten pompppii perässä ihan kuin veneankkurikin mikäli vauhtia on se 10kn joka ilmeisesti ollut NNPB:n vauhti. Ajappa 10kn veneellä ja työnnä vaikka ohut yhtenäinen 2m pitkä vapa suoraan alas veteen... Vesi on aika tiheää kamaa joten sillä on merkittävä vastus jos siinä liikutaan nopeammin
 
Johan Turkkikin osoitti sen ilmatilanloukkauksen kanssa, että Venäjä lopettaa kulloisenkin tyyppisen kiusanteon saadessaan siitä nenilleen.
Tuo on 100% totta, venäläinen ymmärtää ja kunnoittaa voimaa. Kaikenlaisen pehmeän tien se yksinkertaisessa maailmassaan tulkitsee heikkoutena joka sitten joskus tuleekin korkojen kanssa takaisin kuten siinä että luuli aina sovittelevaisesti diplomatiassaan pääsääntöisesti esiytyvän Gayroopan vain hymistelevän jos hyökkää Ukrainaan ja alkaa kansanmurhaa tekemään.
 
Toisaalta silloin, kun Viro kuului Neuvostoliittoon, ei Suomen ja Viron välissä ollut lainkaan kansainvälistä merialuetta, joten miksei Viro voisi laajentaa alueensa tähän samaan?
Häh? Ihan salettina oli välissä kansainvälistä merialuetta. Ensinnäkään Suomen aluemeri ei ole koskaan ulottunut keskiviivaan asti, ja vuoteen 1995 se oli vain 4 meripeninkulmaa eli kapeampi kuin nykyisin. Vähintäänkin Suomen ja keskiviivan välissä oli kv-aluetta.

NL:n aluemeren leveydestä en tarkkaan tiedä, mutta ei se keskiviivan yli ulottunut. Tästä oli ihan Suomen ja NL:n välinen sopimuskin, sen lisäksi että keskiviivan ylittäminen olisi lähtökohtaisesti ollut kansainvälisten käytäntöjen vastaista (ellei muuta sovita).

Vähän epäilen, että NL:nkaan aluemeri ei ulottunut keskiviivaan, koska olisihan Viro siinä tapauksessa perinyt saman alueen itsenäistyessään. Kuitenkin Viro vasta vuonna 1993 laajensi aluemertaan 12 mpk:hon ja totesi Suomelle lähettämässään nootissa, että jos se tekisi tämän Suomenlahdella täydessi mitassa, niin "Suomenlahdella Viron aluemeren ulkoraja ulottuisi tällöin tietyissä kohdissa keskiviivalle saakka." Ja että jos molemmat maat tekisivät saman, niin kv-väylä Suomenlahdella sulkeutuisi. Tämä viestii minusta aika selvästi, ettei Viron aluemeri ulottunut keskiviivaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on 100% totta, venäläinen ymmärtää ja kunnoittaa voimaa. Kaikenlaisen pehmeän tien se yksinkertaisessa maailmassaan tulkitsee heikkoutena joka sitten joskus tuleekin korkojen kanssa takaisin kuten siinä että luuli aina sovittelevaisesti diplomatiassaan pääsääntöisesti esiytyvän Gayroopan vain hymistelevän jos hyökkää Ukrainaan ja alkaa kansanmurhaa tekemään.
Ryssä kunnioittaa voimaa mutta kostaa kyllä sitten myöhemmin tavalla tai toisella jopa raukkamaisesti.
 
Nuunuun miehistön kansalaisuuden ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Artikkeli valitettavasti maksumuurin takana. E: Hieman saksittu juttu spoilerissa.


Screenshot 2023-10-26 at 11.14.04.png

Kohuttuun Newnew Polar Bear-alukseen liittyy paljon erikoisuuksia, jotka antavat vahvoja viitteitä, että kiinalaisalus saa tosiasiassa runsaasti ohjausta Venäjältä. Vahva Venäjä-kytkös selviää useista toisistaan riippumattomista lähteistä. Todennäköisesti oikea osoite alusta koskeville diplomaattitiedusteluille olisi Pekingin lisäksi Moskova.

ALEKSI VIENONEN
TS/LM
10:55


Suomenlahden kaasuputkivauriosta epäillyn, Hong Kongin lipun alla purjehtivan Newnew Polar Bear -aluksen varustamon laivapäällystö koostuu valtaosin venäläisistä, kertoo Lännen Median haastattelema asiantuntijalähde.

– Varmuudella sanon, että venäläistä päällystöä näissä laivoissa on ollut ja paljon, lähde sanoo.

Keskusrikospoliisi (krp) tiedotti tiistaina, että Newnew Polar Bear -alus on pääepäilty reilu kaksi viikkoa sitten rikkoutuneen Suomenlahden alittavan kaasuputken tapauksessa.

Nyt kuultu henkilölähde haluaa pysytellä nimettömänä ja pitää myös ammattinsa salassa, koska on työssään säännöllisesti kontaktissa Suomenlahdella kulkevien alusten laivapäällystön kanssa.

Lähteen ammatti, työnantaja ja henkilöllisyys ovat Lännen Median tiedossa ja tarkistettu. Lähteen nimettömyys on tapauksessa journalistisesti perusteltu tapauksen arkaluonteisuuden takia, ja koska henkilöllisyyden paljastaminen voisi vaarantaa hänen työpaikkansa.


(FAKTARUUTU SAKSITTU POIS)


Kansainvälinen media seuraa
Henkilölähteen kertomus on linjassa sosiaalisen median kansainvälisten kansalaisjournalistien ja tutkivien ammattijournalistien analyysien kanssa.


Erik Kannike osoittaa esimerkiksi viestipalvelu X:ssä, että Newnew-varustamon puhelinnumero on sama kuin venäläisen Torgmoll-huolintayhtiön numero. Myös monen muun varustamon numero on hänen mukaansa sama. Päivitys osoittaa myös venäläisten omistussuhteiden verkon, jossa kaikki menevät yhteen.

Kannike kertoo profiilissaan olevansa koulutukseltaan sotatieteilijä.


The Economist -lehden turvallisuuspolitiikkaan erikoistunut toimittaja Shashank Joshi puolestaan epäilee X:ssä viestittelyssään keskiviikkona, kuinka Newnew Polar Bear olisi vaihtanut miehistönsä pysähdyttyään Kaliningradisssa juuri ennen loppumatkaansa kohti Pietaria. Hän kertoo, että tieto perustuu hänen eli The Economistin lähteisiin.

Päätteli henkilöiden nimistä
Lännen Median anonyymi asiantuntijalähde ei kuitenkaan ole ollut tekemisissä suoraan Newnew Polar Bear -aluksen kanssa ammatissaan, mutta kuitenkin samaan varustamoon kuuluneiden sisaralusten kanssa. Hän olettaa, että muissakin varustamon aluksissa kuten Newnew Polar Bearissa on sama henkilöstörakenne.

Newnew Polar Bearin matkasta kertovat julkiset lähteet tuovat esille, että aluksen nyt syksyllä tekemien pilottimatkojen jälkeen tarkoituksena on, että alusta liikennöidään Newnew Polar Bear -aluksen lisäksi sen sisaraluksilla. Juuri näistä aluksista Lännen Median lähde kertoo.

Newnew Polar Bearin lähes kaikkiin maailman lehtiin päätynyt holtiton seilailu Itämerta pitkin ankkuria raahaten tuskin suuresti vakuuttaa kuljetusreittejä valitsevia rahtiasiakkaita.
Tarkoitus on, että reittiä Pietarista Kiinaan liikennöidään neljällä aluksella. Yhteen suuntaan reissu kestää 28 päivää.


Lähde kertoo, että hän on päätellyt kansalaisuuden ennen kaikkea päällystön nimien perusteella.

– Jos perämiehen nimi on vaikka ”Vasili Vasiljev”, niin voihan hän todellisuudessa olla aika monesta maasta kotoisin, lähde myöntää metodinsa epävarmuuden.

Toisaalta kiinalaisilla harvemmin on venäläinen nimi.

Krp vaikenee kuin muuri
Asiaa kysyttiin myös krp:ltä. Lännen Media lähetti kansalaisuusaiheesta kysymyspatterin keskiviikkoiltapäivällä tapausta tutkivan keskusrikospoliisin (krp) päällikölle Robin Lardotille, rikosylikomisario Risto Lohelle sekä krp:n viestintäpäällikölle, rikosylikomisario Antti Hyyryläiselle.

Krp:lta kysyttyyn muun muassa: Onko krp:llä tiedossa Newnew Polar Bear -aluksen kapteenin sekä muun päällystön ja miehistön kansalaisuutta? Ja jos on, niin minkä maan kansalainen aluksen kapteeni on?

– Tällä hetkellä krp viestii asiakokonaisuudesta vain julkisten tiedotteiden tai tiedotustilaisuuksien avulla, viestintäpäällikkö Hyyryläinen vastasi varsin nopeasti viestin lähettämisen jälkeen.


Krp kertoi tiistaina, että viranomaiset ovat olleet aluksen päällystöön yhteydessä viestivälinein, kun se seilasi Pietarin satamasta takaisin kohti maailman meriä. Tämän takia krp:ltä kysyttiin heille lähetetyssä sähköpostissa myös, millä kielellä aluksen kanssa kommunikoitiin, ja oliko vastauksissa havaittavissa kenties jokin vieras aksentti.

Tähänkään ei vastausta saatu.

Krp:llä näyttääkin olevan asiassa tiedotussulku, vaikka aiemmin krp:tä on mediassa kehuttu poikkeuksellisen avoimesta tiedotuslinjasta asian tutkinnassa.

Merialan ammattilaiset ihmeissään
Tapauksesta on käyty paljon keskusteluja myös merenkulkualan ammattilaisten suosimissa sosiaalisen median kanavissa, joita tätä artikkelia varten on käyty läpi.

Useassa kommentissa on kummeksittu sitä, kuinka media tai poliitikot eivät tunnu Newnew Polar Bearin tapauksessa käsittävän, että aluksen kansallisuus ei yleensä kerro mitään aluksen miehistön tai päällystön kansalaisuuksista tai edes aluksen omistajan maasta.


Merenkulun ammattilaisten mukaan on melko tavallista, että jonkin lipun alla seilaava alus on tosiasiassa omistettu aivan toisessa paikassa – ja usein monimutkaisten omistusjärjestelyiden kautta.

Lisäksi miehistö voi olla yhdestä maasta ja laivapäällystö toisesta.

Tiedot selviäisivät aluksen miehistöluetteloista. Näitä ei kuitenkaan ole vapaasti saatavilla, toisin kuin alusten omistajatiedot.

Yritystiedotteissa uutta tietoa
Newnew Polar Bear -aluksen Venäjä-kytkökset selviävät myös Rosatomin heinäkuisesta yritystiedotteesta, jotka on selvästi suunnattu merenkulkualan sijoittajille ja rahtiasiakkaille.

Siinä mainostetaan kesällä avattua Koillisväylää eli pohjoista meriväylää, jolla konttirahtia kuljetetaan Newnew Polar Bear -aluksella Pohjois-Venäjän rannikkoa pitkin reitillä Pietari-Shanghai.

Tiedote on laadittu taidokkaasti, ja se on mahdollisesti syntynyt kansainvälisen viestintätoimiston kynästä.

Osin samansisältöinen teksti julkaistiin myös World Energy -verkkosivujen tiedotteessa 12. heinäkuuta. Koillisväylää pitkin ei ole aiemmin ollut säännöllistä edestakaista rahtilinjaa, mutta Venäjä avasi sen kesällä.

Kyseessä oli siten merenkulku- ja myös energia-alaa kiinnostava uutinen, joka tosin Suomessa on jäänyt vähälle huomiolle.

Rosatomin kapteeni komentosillalla?
Rosatomin käskyvalta Newnew Polar Bear -aluksen komentosillalla tulee selväsanaisesti esille World Energy -verkkosivujen tiedotteesta.

Siinä kerrotaan suoraan, että ensimmäisellä heinäkuussa alkaneella menomatkallaan Pietarista Kiinaan Newnew Polar Bear -aluksen päällystöön kuuluu myös Rosatomin edustaja, joka on tiedotteen mukaan ”kokenut merikapteeni”.

Asiasta kertoo tiedotteessa Rosatomin merioperaatioiden pääjohtaja Sergei Zybko.

Kyseessä on reitin pilotointijakso. Pilottijakso on määritelty kestämään heinäkuun puolivälistä lokakuun loppuun. Sen jälkeen tarkoituksena on ottaa reitille mukaan Newnew Polar Bearin kolme sisaralusta – samat, joista Lännen Median anonyymi asiantuntijalähde puhuu.

Tiedossa ei ole, onko Rosatomin edustaja ollut mukana koko pilottivaiheen ajan, eli myös reilu kaksi viikkoa sitten tapahtuneiden datakaapeli- ja kaasuputkivaurioiden aikaan.


Suomenlahden kaasuputki vaurioitui laivan matkalla Shanghaista Pietariin, joten tietoa ei ole siitä, oliko Rosatomin edustaja vielä silloinkin valvomassa aluksen kulkua.

Ainakaan markkinointiviestinnän näkökulmasta katsoen Rosatomin valvonta ei ole mennyt ihan nappiin. Newnew Polar Bearin kaikkiin maailman lehtiin päätynyt holtiton seilailu Itämerta pitkin ankkuria raahaten tuskin suuresti vakuuttaa kuljetusreittejä valitsevia rahtiasiakkaita.

Nettiosoitteet johtavat Venäjälle
Rosatomin uutiskirjeessä heinäkuussa julkaistu englanninkielinen tiedote on tyyliltään kuin mikä tahansa läntinen yritys- tai pörssitiedote.

Siinä kerrotaan ylisanoin melko tarkkoja yksityiskohtia nyt kohun silmään joutuneesta Newnew Polar Bear -aluksesta sekä myös, että alus operoi alistettuna Venäjän valtioon kytkettyyn Rosatomiin.

Tätä tiedotetta on jonkin verran siteerattu suomalaisessa mediassa aiemmin, mutta tiedotteessa julki tuotu Rosatomin suora käskyvalta suhteessa Newnew Polar Beariin on jäänyt vähemmälle huomiolle.

Tiedote kertoo myös, että Newnew Polar Bear liikennöi Hanan Yangpu Newnew Shipping Co -varustamon sekä Torgmoll-huolintayhtiön alla.

Ensin mainittu yritys on rekisteröity Kiinaan, mutta jo aiemmin medialähteet ovat osoittaneet, että muun muassa sen verkkosivujen ip-osoite sijaitsee Venäjällä.

Torgmull-huolintayhtiö on venäläinen. Tämä kytkös on uutisoitu Suomessa useassa mediassa aiemmin.

Rosatomin merioperaatiokeskus johtaa
Venäjän valtio on tiedotteen mukaan ottanut Koillisväylän kaupallisen liikenteen avaamisen prioriteetikseen, ja vastuu siinä on Venäjän valtiollisella ydinenergiayhtiöllä eli Rosatomilla.

Tiedote kertoo suoraan, että NewNew Polar Bear -alus kulkee reitillään Rosatomin merioperaatiokeskuksen eli GlavSevmorputin ohjauksessa.

”Rosatomin merioperaatiokeskus GlavSevmorput tarjoaa [Newnew Polar Bearin] reitille tietoa ja navigaatiotukea”, tiedote kertoo.

Vaikka tiedote on Rosatomin ja siten Venäjän valtion valvonnassa laadittu, ei ole syytä olettaa, että tässä asiassa tiedote kertoisi muunneltua totuutta, koska sen tiedot ovat linjassa läntisten medialähteiden kanssa.

Koillisväylästä tuli Putinin silmäterä
Rosatomin tiedetään myös läntisten medialähteiden mukaan johtavan pohjoisen meriväylän hanketta. Myös Venäjän presidentti Vladimir Putin on julkisissa puheenvuoroissaan korostanut hankkeen tärkeyttä Venäjälle.

Newnew Polar Bearin kanssa yhtä matkaa seilasi myös Venäjän valtionalus Sevmorput. Krp kertoi tiistaina tiedotustilaisuudessaan, että tätä alusta ei enää tutkita osana Newnew Polar Bearin -aluksen syyllisyyden päätutkintalinjaa. Sevmorputiin kohdennetut median kysymykset ohitettiin tiistain tiedotustilaisuudessa nopeasti.

Sevmorput on Rosatomin alus, eli se on seilannut saman Rosatomin merioperaatiokeskuksen alaisuudessa kuin Koillisväylältä Pietariin seilannut Newnew Polar Bear.

Alukset kulkivat peräkanaa kaikkien vauriokohtien yli, eli sekä Suomen ja Viron välisen datakaapelin, Suomenlahden kaasuputken ja Suomenlahtea alittavan datalinjan kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Nuunuun miehistön kansalaisuuden ei pitäisi olla kenellekään yllätys. Artikkeli valitettavasti maksumuurin takana.


Katso liite: 85883
Eli mitä hyötyä olla yhteydessä Kiinaan? Se reitti on kyllä umpikuja.
 
Kun tuo em ts juttu on maksumuurin takana (edit kiitos lainauksesta), niin tässäpä yritelmä omistus järjestelyistä ja suhteista


Sekä väittämä että koko miehistö olisi vaihdettu ennen kaasuputken/kaapeleiden lanausta


edit
Tässäpä rekisteritieto tuosta taustalla olevasta ryssästä ЮБУРОВ РАШИД ИБРАИМОВИЧ (YUBUROV RASHID IBRAHIMOVICH) / LLC "Intouch Logistics"

Yuburov Rashid Ibraimovich (TIN 143541954953)​

Information about organizations and individual entrepreneurs in which Yuburov R.I. participates.
Mass leader: ░░░░░░░
Mass founder: ░░░░░░░
Register of disqualified persons: ░░░░░░░
Sanctions lists: ░░░░░░░
Start of activity: August 12, 2016
TIN assignment region: Republic of Sakha (Yakutia)
Role
All


Status
All

Supervisor​

(2)
Yuburov Rashid Ibraimovich is/was the head of 2 organizations.
Company revenue
0 rub.for 2022
Dynamics
Company profits
-272 thousand rubles.for 2022
Dynamics
The number of employees
0 peoplein 2022
Dynamics
LLC "Intouch Logistics"
JOB TITLE CEO
677000, Republic of Sakha /Yakutia/, Yakutsk, Dzerzhinsky street, 16/4, apt. 96
TIN 1400016014 OGRN 1221400012855 REGISTRATION DATE December 2, 2022 AUTHORIZED CAPITAL 10,000 rub.
MAIN ACTIVITY 49.42 Provision of transportation services
░░░ ░░░░░░░░░░░░░░░░░
JOB TITLE ░░░░░░░░ from ░░░░░░░░░░ to ░░░░░░░░░░
░░░░░░░ ░░░░░░░░░░ ░░░░ ░░░░░░░░░ ░░░░░░░░░ ░░░░ ░ ░░░░░░ ░░ ░░░░░░░░░░░░░ ░░ ░░░ ░░░ ░
TIN ░░░░░░░░░░ OGRN ░░░░░░░░░░░░░ REGISTRATION DATE ░░ ░░░░░░░ ░░░░ ░░ AUTHORIZED CAPITAL ░░ ░░░ rub.
MAIN ACTIVITY ░░░░░░░░ ░░░░░░ ░░░ ░ ░░░░░░ ░░░░░░░░░░░ ░░░ ░░░░░ ░░░░░░░ ░ ░░░░░░░ ░ ░░░░░░░░ ░░░░░░░░░░ ░░░░░░░

Founder​

(1)
Yuburov Rashid Ibraimovich is the founder of 1 organization.
Cost of companies
-7.0 thousand rub.in 2022
Previous years
Cost of shares
-7.0 thousand rub.in 2022
Previous years
Rating of businessmen
# 12713 in the Republic of Sakha (Yakutia)
# 1708532 in Russia
in 2022
Dynamics
LLC "Intouch Logistics"
FOUNDER Yuburov Rashid Ibraimovich
CEO Yuburov Rashid Ibraimovich
677000, Republic of Sakha /Yakutia/, Yakutsk, Dzerzhinsky street, 16/4, apt. 96
TIN 1400016014 OGRN 1221400012855 REGISTRATION DATE December 2, 2022 AUTHORIZED CAPITAL 10,000 rub.
MAIN ACTIVITY 49.42 Provision of transportation services

Individual entrepreneur​

(2)
IP Yuburov Rashid Ibraimovich
The Republic of Sakha (Yakutia)
TIN 143541954953 OGRNIP 322140000017702 REGISTRATION DATE April 4, 2022
MAIN ACTIVITY 49.42 Provision of transportation services
IP Yuburov Rashid Ibraimovich
IP LIQUIDATED
The Republic of Sakha (Yakutia)
TIN 143541954953 OGRNIP 321144700010854 REGISTRATION DATE February 16, 2021
MAIN ACTIVITY 86.90 Other activities in the field of medicine
Information on organizations in which Rashid Ibraimovich Yuburov is/was a founder and/or director is given taking into account the individual’s tax identification number.


Eli ovat tehneet työtä omistus ketjun selvityksessä
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top