Suomen ja Viron välisessä kaasuputkessa vuoto

Juurihan ne kiinalaiset ostivat Suomesta laivan ja antoivat Venäläisille. Eikös sekin ollut Hong Kongilainen firma?

Suomesta lipesi Venäjälle sotatoimiin soveltuva laiva​

Tullin tutkimissa kaupoissa myyty suomalaisalus Thetis näyttää palvelevan nyt Venäjän valtion tärkeintä arktisen öljyn poraajaa. Hongkongilaiselle pöytälaatikkoyhtiölle myyty alus seilaa nyt Venäjän lipun alla.

lähde
 
Tullin tutkimissa kaupoissa myyty suomalaisalus Thetis näyttää palvelevan nyt Venäjän valtion tärkeintä arktisen öljyn poraajaa. Hongkongilaiselle pöytälaatikkoyhtiölle myyty alus seilaa nyt Venäjän lipun alla.
Perus Alfons Håkans -hups. Vaikka jokainen varoitti ennakkoon. Kärysi jo Airiston aikaan tulevalta Venäjän bulvaanilta, joka on myöhemmin sopivasti leväperäinen jatkokaupoissaan.
 
1698147952943.png
Yrityksemme on siis tullut huijatuksi tässä kaupassa.
 
Perus Alfons Håkans -hups. Vaikka jokainen varoitti ennakkoon. Kärysi jo Airiston aikaan tulevalta Venäjän bulvaanilta, joka on myöhemmin sopivasti leväperäinen jatkokaupoissaan.

No katsopas joo, melkoinen "sattumuksien summa" tämä håkans.

2018:

Nyt puhuu Airiston Helmelle Merivoimien entisen aluksen myynyt yrittäjä: ”Kenen tahansa ostettavissa”​

Alfons Håkansin toimitusjohtaja Joakim Håkans korostaa, ettei Alfons Håkan välittänyt mitään alusta Airiston Helmi -yhtiölle.

Kaluston ostoon ja myyntiin erikoistunut Rederi Ab Fakir on Joakim Håkansin täysin omistama yhtiö eikä sillä Håkansin mukaan ole mitään tekemistä perheyhtiö Alfons Håkansin kanssa.

Lisäksi tämä on samainen mies, joka kovin ja kovalla rahalla olisi halunnut ostaa Miinalaiva Pohjanmaan, mutta puolustusministeriö kieltäytyi kun håkanilla ei ollut osoittaa käyttötarkoitusta. Vaikea arvata mihin Pohjanmaakin olisi päätynyt.

Aivan selvä bulvaanihan tämä mies on.
 

Keskusrikospoliisi järjestää tänään tiistaina tiedotustilaisuuden, jossa kerrotaan Balticconnector-kaasuputkeen liittyvän esitutkinnan etenemisestä.

Tiedotustilaisuudessa ovat läsnä edustajat KRP:stä, Rajavartiolaitoksesta ja Merivoimista.

Ilta-Sanomat näyttää tiedotustilaisuuden suorana lähetyksenä kello 17.
 
Nähdäänköhän uutta kuvamateriaalia... Varmaan new new pohdintaa ym. Haastavat olosuhteet, viranomaisyhteistyö, kansainvälinen yhteistyö.

Kuitti

1000010024.jpg
 
Se erikoisaurateoria lennähti ikkunasta saman tien kun muutama päivä sitten tuli tieto tuosta nopeuden laskusta yhteen solmuun. Silloin kun kiersi vielä tieto 9-11 solmusta, niin puolestaan ankkuriteoria ei ollut kovinkaan uskottava.

EDIT: Ahaa. Nyt ne sanovat ettei se hidastanutkaan 1 solmuun. Eli vauhdissa on vetänyt sitä ankkuria pohjassa. Aikamoista. Ihmekös tuo että ankkurista on yksi piikki katkennut ja koko ankkuri lopulta irronnut. On mahtanut paatissa käydä aikamoinen kolina tuon tapahtuman aikana. Ei ole varmasti jäänyt huomaamatta.
Ja ankkuriketjuakin ovat laahanneet merenpohjassa kymmeniä kilometrejä tuon kaasuputken jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Merivoimien edustajahan sanoi (kohta 41:10) että New New Polarbear:illä oli (ehkä) manipuloitu AIS:ia niin, että olisi näyttänyt sen hidastavan melkein pysähdyksiin ennen kaapeliin ankkurilla törmäämistä, mutta merivalvonnan oman datan mukaan näkyi että se posotti täysillä pahki tuohon kaasuputkeen ankkuriaan vedättäen.

Mikä on osoitus tahallisuudesta, minusta tuolla yritettiin antaa kuva että muka pysähdyttiin ja laskettiin ankkuri ja sitten myrskyssä vaan raahauduttiin eteenpäin ja kävi kuten kävi. Vaikka posotettiin täysillä ankkuri pohjaa raahaten.

Yellow peril.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Siitä, että kuvia ja videota merenpohjasta ei ole julkaistu voidaan päätellä asioita. Merenpohjan kuvaaminen ROVilla ei ole mikään temppu ja tähän on kyky kaikilla Itämeren rantavaltioilla. Jotain kuvissa siis on, mitä ei haluta näyttää yleisölle. Jos se olisi tavanomainen ankkuri, siinä ei olisi ns. mitään salattavaa. Niinpä arvelen, että merenpohjan jäljet ja mahdollinen laite on valtiollisen toimijan erityisesti valmistama laite. Tätä vehjettä ei nyt haluta julkiseen pällistelyyn vaan se on ehkä jo ongittu ylös ja sitä tietenkin tutkitaan. Ehkäpä liittolaistenkin kanssa yhteistyössä, mikä myös halutaan salata. Ehkä siinä on kyrillisiä kirjaimia? Sitten kadunmieskin voi päätellä syyllisen ja kysyä, mitä asialle tehdään.
Valtiollisen toimijan erityisesti valmistama ankkuri.
 
Niin, eikös se kaapelivaurio ole huomattavasti enemmän idässä? Mistä se ankkuri löytyi kartalla?

Yle osaa kertoa: "sopii ajallisesti myös datakaapelien rikkoutumiseen"
Niin, siis ankkuri löytyi käsittääkseni hieman kaasuputken itäpuolelta, eli murtumakohdan jälkeen. Ja ketjun laahausjälki jatkui siitä "kymmeniä kilometrejä" itään. Se ketju on voinut hajottaa tuon datakaapelin.

EDIT: Se, että alus ei pysähtynyt tapahtuneen jälkeen viittaa kyllä tahallisuuteen. Kyllä mä pysähtyisin heti jos huomaisin ankkurin pudonneen mereen. Ja ihan varmasti ovat huomanneet sen.
 
Mielenkiintoinen oli tuo Toni Joutsian kommentti tuosta, että juuri tuossa putken murtumiskohdassa ei ole ollut kiviaineksesta koostuvaa suojausta putken päällä.
Näin merenalaisista kaasuputkista mitään tietämättä olettaisin, että tuolla alueella kaasuputki kulkee niin syvällä, ettei sitä ole katsottu tarpeelliseksi suojata. Kukaan ei odottanut, että Suomenlahdella joku raahaisi ankkuria laivaväylää pitkin. Matalammilla vesialueilla väylän ulkopuolella taas ankkuroidaan, kalastetaan, ja hörhöillään muutenkin enemmän.
 
Kuvat tapahtumapaikalta kunnon resolla:

348d87b4d57e28e72ab1db2f4ab60227.jpg


7b7c84d3cb455c2e7bbbd5ee6147a71a.jpg



0aaba3c46901907146ee1fc45f22d655.jpg
59776d7694ff684f0cd9ee3c479dd920.jpg



1698160915158.gif

Alin kuva vetojälki.

Katkenneessa putkessa näkyvä kirkkaan vihreä väri on sisäpinnoitteesta.

KRP:n kuvauksen perusteella ankkuri löytyi heti putken vierestä.

 
Viimeksi muokattu:
Kuvat tapahtumapaikalta kunnon resolla:

348d87b4d57e28e72ab1db2f4ab60227.jpg


7b7c84d3cb455c2e7bbbd5ee6147a71a.jpg



0aaba3c46901907146ee1fc45f22d655.jpg
59776d7694ff684f0cd9ee3c479dd920.jpg



Alin kuva vetojälki.

Katkenneessa putkessa näkyvä kirkkaan vihreä väri on sisäpinnoitteesta.


Miksihän tämän new newn annettiin poistua itämereltä? Toimiin oltiin valmiita mutta ei alettu, koska kansainvälinen merialue. Juupa juu velliperse touhua.

Mahtaa ryssät hykerrellä tyytyväisyyttään.
 
Laivan ankkuri katkomassa kaapeleita ei ole lainkaan harvinainen tapahtuma. Netistä löytyi heti monta esimerkkiä.

https://www.bbc.com/news/world-europe-jersey-38141230

Jersey's coastguard says there will be an investigation to see if the ship dropped anchor in a banned area.
Master Pilot Peter Moore said the boat, believed to be the King Arthur, anchored north of Alderney yesterday evening..
He says there are several undersea cables marked on the charts in that area with clear instructions not to fish or drop anchor.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...t-cable-cutting-access-African-countries.html

Tuossa katkesi Kenia-UAE -kaapeli, ja viranomaiset epäilivät jopa tahallisuutta.

Mutta käsittämätöntä että ankkuria on hilattu satoja kilometrejä laivan mukana. Kukaan laivalla ei pidä tätä minään?
 
Back
Top