Suomen ja Viron viranomaisilla harjoitus Katajanokalla

Vääpeli

Greatest Leader
http://www.metro.fi/uutiset/a1387807002341
Suomen ja Viron viranomaisilla harjoitus Katajanokalla – erikoisjoukot kiipeävät matkustaja-alukselle.
KATAJANOKKA Suomen ja Viron viranomaiset harjoittelevat tänään keskiviikkona Helsingin Katajanokalla. Harjoituksen teemana on merellinen erikoistilanne.

Yksi osa satama-alueella toteutettavaa harjoitusta on poliisin, Rajavartiolaitoksen, Puolustusvoimien sekä Viron poliisin ja rajavartioston erikoisjoukkojen nousu Viking Linen Gabriella-autolauttaan.

"Tavoitteenamme on harjoitella viranomaisten yhteistoimintaa mahdollisimman vaativassa tilanteessa", kertoo poliisijohtaja Seppo KolehmainenPoliisihallituksesta.

Harjoitukseen liittyen taivaalla näkyy Suomen ja Viron viranomaisten helikoptereita, joita lentää myös Upinniemen alueella. Satama-alueella liikkuu lisäksi muita viranomaisten ajoneuvoja.

Poliisin, Rajavartiolaitoksen ja Puolustusvoimien lisäksi harjoituksessa ovat mukana myös Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto, Helsingin Satama ja Viking Line -varustamo.

Elokuussa Helsingin poliisin Karhu-ryhmä harjoitteli Eteläsatamassa. Kuvia poliiseista Silja Serenaden kyljellä pääsee katsomaan tästä.


Aika hiljaista ollut tiedotusvälineissä tästä harjoituksesta?
Kukaan bongannut kuvia, videoita yms missään?
Ja sitten pakollinen kauhistelu... herjanjestas Naton maan kanssa harjoitellaan tällästä :) :) :)
 
http://www.metro.fi/uutiset/a1387806408057
Poliisit roikkuivat köysien varassa Silja Serenaden kyljellä – katso kuvat
Köysien varassa autolautta Silja Serenaden kyljellä roikkuneet poliisit herättivät huomiota Helsingin Eteläsatamassa keskiviikkona aamupäivällä. Poliisit olivat varustautuneet raskaasti.
Kyse ei kuitenkaan ollut tositoimista. Helsingin poliisilaitokselta kerrottiin Metro.fi:lle, että poliisit olivat harjoittelemassa matkustajalaivalla. Tämän laveasanaisemmin toimintaa ei kuitenkaan kommentoitu.
Erikoisvarusteista ja Serenaden kyljellä kiipeilystä päätellen asialla oli poliisin valmiusyksikkö eli tutummin Karhu-ryhmä. Helsingin poliisilaitoksen johtokeskuksesta tyydyttiin kuitenkin toteamaan vain, että "poliiseja oli harjoittelemassa".
Karhu-ryhmän työajasta jopa puolet kuluu harjoitteluun. Kiipeäminen köysiä pitkin ja muu toiminta keskiviikkona Eteläsataman Olympiaterminaalissa saattoi olla esimerkiksi varautumista tilanteeseen, jossa risteilyalus on joutunut kaappaajien haltuun.
Vuonna 1972 perustettu Karhu-ryhmä ei lähde hälytystehtävään omasta aloitteestaan, vaan pyyntö tulee aina paikallispoliisilta tai esimerkiksi keskusrikospoliisilta. Omien erikoisvarusteidensa lisäksi Karhu lainaa kalustoa, kuten veneitä ja helikoptereita, Rajavartiolaitokselta ja Puolustusvoimilta.
Poliisien harjoituspaikkana toiminut Silja Serenade lähtee keskiviikkona normaalin aikataulun mukaisesti kello 17 kohti Tukholmaa
.

 
http://www.metro.fi/uutiset/a1387807002341


Aika hiljaista ollut tiedotusvälineissä tästä harjoituksesta?
Kukaan bongannut kuvia, videoita yms missään?
Ja sitten pakollinen kauhistelu... herjanjestas Naton maan kanssa harjoitellaan tällästä :) :) :)

Todella hyvä ja tärkeä harjoitus muuten!

Sitten kun esim. tuota ISIS-porukkaa alkaa palailemaan Syyriasta, niin ei ole ollenkaan poissuljettu skenaario, että päättävät aiheuttaa jotain hämminkiä heidän mielestään synnillisillä vääräuskoisten huvittelulautoilla...

Jos jotain tällaista joskus oikeasti tapahtuu, niin tilanteen ratkaisemiseksi vaaditaan aivan varmasti kaikkien viranomaisten rajat ylittävää yhteistoimintaa...

Ylipäätään terroristien kaappaaman autolautan takaisinvaltaus on yksi haastavimmista terrorisminvastaisista erikoisjoukko-operaatioista mitä nyt saattaa kuvitella...
 
Itseäni kyllä ihmetyttää tuo autolauttojen turvattomuus. Lentokoneiden turvallisuuteen on kyllä panostettu, mutta lautat ovat aika turvattomia. Pienenkin vahvasti aseistetun porukan on helppo kaapata tuollainen alus ja ottaa tuhatkunta ihmistä panttivangiksi, etenkin kylmällä talvi-ilmalla, jolloin kukaan selkopäinen ei uskalla hypätä sieltä mereen turvaan. Luulisi, että lautoilla olisi oikeasti aseistettua turvahenkilöstöä jokunen määrä, mutta ei niin ei. Juu ja se kapteenin pistooli ei paljoa auta jos vastassa on kymmenkunta teroa rynnäkkökivääreineen. Pitäisi olla osa miehistöstä koulutettu myös turvaamistehtäviin ja aseet sun muut hyteissä whatever mukana tarvetta varten.

Eikä tuollaiselle lautalle nousu mitenkään helppoa ole merellä, helikopterista on yksi juttu laskeutua kannelle rauhassa ja hissukseen, tai laskeutua sinne kun terot ampuvat rynnäkkökivääreillä päin näköä. Noiden helikopteritasanteiden ja muutenkin blokkaaminen terojen toimesta esimerkiksi jolloin seipäillä, kaapeleilla sun muilla tekee alukseen noususta jokseenkin paljon hankalemman. Ja jos samaan aikaan kun joku erikoisryhmä, parin tunnin ihmettelyn jälkeen, päättää sinne lähteä rynnäköimään, niin kun saapas vihdoin laskeutuu kannelle, niin matkustajien teurastaminen voi alkaa kaikessa rauhassa monta kantta alempana ja raatoja on satamäärin ennen kuin ubercommandot pääsevät sinne asti tunkeutumaan. Tilanne on todellakin aivan eri kun jonkun bussin tai lentokoneen kaappauksessa, jossa on kuitenkin mahdollista rynnäköidä koko tila hetkessä.
 
Äkkisiltään tollasen laivan kaappaus kuulostaa hyvältä idealta. Mutta ajotappa se väärin. Pe-la yönä 0100 Terot ilmoittaa että tämä Allahin vastain sekstailu ja ryyppääminen loppuu, niin on syytä olla aavikonpojilla uimataito kunnossa jos meinaa ettei porukka listi niitä hengiltä paljain käsin :) :) :)
 
Eihän satamissa joudu kuin hyvin satunnaisesti turvatarkastukseen ja automatkustajat vielä harvemmin. Ei olisi mikään temppu viedä aseet kassissa mukaan ja laivan päästyä merelle mennä kannen kautta komentosillalle, jonne pääsyn estää vain ketjussa roikkuva “Staff only” kyltti ja helposti särjettävä lukko. Aivan sama mitä matkustajat sanovat jos komentosilta on hallussa. Alaspäin on sitäpaitsi helpompi vyöryttää kuin ylöspäin.
 
Vaatii aika monta teroa jos aikoo tollasen 200 m aluksen ottaa haltuun ja ne pari tuhatta matkustajaa.
 
Vaatii aika monta teroa jos aikoo tollasen 200 m aluksen ottaa haltuun ja ne pari tuhatta matkustajaa.

Uhkailemalla onnistuu, mihinkä matkustajat muka menisivätkään? Mutta sitä mietin, että aika hankalaksi menisi massamurhata ne matkustajat, jos miehistö saisi edes jonkinlaisen ennakkovaroituksen ja saisi käskettyä matkustajat hytteihin. Hyteistä ei ihmisiä saisi pois nopeasti millään. Toki terroristit voisivat koettaa laivan polttamista tai räjäyttämistä, mutta sekään ei tapahdu hetkessä, joten apu saattaisi saapua ajoissa.
 
Itseäni kyllä ihmetyttää tuo autolauttojen turvattomuus. Lentokoneiden turvallisuuteen on kyllä panostettu, mutta lautat ovat aika turvattomia. Pienenkin vahvasti aseistetun porukan on helppo kaapata tuollainen alus ja ottaa tuhatkunta ihmistä panttivangiksi, etenkin kylmällä talvi-ilmalla, jolloin kukaan selkopäinen ei uskalla hypätä sieltä mereen turvaan. Luulisi, että lautoilla olisi oikeasti aseistettua turvahenkilöstöä jokunen määrä, mutta ei niin ei. Juu ja se kapteenin pistooli ei paljoa auta jos vastassa on kymmenkunta teroa rynnäkkökivääreineen. Pitäisi olla osa miehistöstä koulutettu myös turvaamistehtäviin ja aseet sun muut hyteissä whatever mukana tarvetta varten.

Eikä tuollaiselle lautalle nousu mitenkään helppoa ole merellä, helikopterista on yksi juttu laskeutua kannelle rauhassa ja hissukseen, tai laskeutua sinne kun terot ampuvat rynnäkkökivääreillä päin näköä. Noiden helikopteritasanteiden ja muutenkin blokkaaminen terojen toimesta esimerkiksi jolloin seipäillä, kaapeleilla sun muilla tekee alukseen noususta jokseenkin paljon hankalemman. Ja jos samaan aikaan kun joku erikoisryhmä, parin tunnin ihmettelyn jälkeen, päättää sinne lähteä rynnäköimään, niin kun saapas vihdoin laskeutuu kannelle, niin matkustajien teurastaminen voi alkaa kaikessa rauhassa monta kantta alempana ja raatoja on satamäärin ennen kuin ubercommandot pääsevät sinne asti tunkeutumaan. Tilanne on todellakin aivan eri kun jonkun bussin tai lentokoneen kaappauksessa, jossa on kuitenkin mahdollista rynnäköidä koko tila hetkessä.


Voihan sitä Venäjän tapaan kaapata vaikka koulun tai teatterin. Aseettomat ihmiset ovat helppo maali missä tahansa. Yhteiskuntaa rakentamalla ja järkevällä politiikalla kyetään tällaisten rosvolaumojen toiminta välttämään. Olennainen osa yhteiskunnan rakentamista on omien rajojen turvaaminen ja rajojen sisällä olevan väestön pitäminen riittävän yhtenäisenä. Politiikan saralla tulee huomioida myös ulkopolitiikan vaikutukset. Sotaseikkailut maailmalla saattavat kostautua.

Asiat on ryssitty jo kauan aiemmin ennen mahdollista matkustajalaivan kaappausta. Pelkin turvatoimin tuollaisten välttäminen vaatisi Israelin nykyisen kaltaisia panostuksia. Eikä se edes onnistuisi Unionin nykyisissä puitteissa.
 
Jos nyt laivojen turvasysteemit vietäisiin samalle tasolle kuin lentokentillä niin miten se käytännössä toimisi? Kovasti pitäisi laivojen aikatauluja väljentää jotta olisi aikaa samanlaiselle turvarulijanssille kuin kentillä, vyöt pois kengät pois jne 2000 matkustajalle. Entäs matkatavarat? Niille pitäisi laivoissa rakentaa lisää säilytystilaa jos ei kerran saisi olla käsillään mitään vaarallista. Esim. jos menee vaellusmatkalle Viroon tai Ruotsiin ja on mukana koko varustus puukkoineen, kirveineen, kaasukeittimineen jne. kuten minulla on ollut. Tai meneehän ihmisiä Viroon metsästysmatkalle aseet mukana.
Aikamoinen härdelli joka perinpohjin mullistaisi laivamatkailun.
 
Jos nyt laivojen turvasysteemit vietäisiin samalle tasolle kuin lentokentillä niin miten se käytännössä toimisi? Kovasti pitäisi laivojen aikatauluja väljentää jotta olisi aikaa samanlaiselle turvarulijanssille kuin kentillä, vyöt pois kengät pois jne 2000 matkustajalle. Entäs matkatavarat? Niille pitäisi laivoissa rakentaa lisää säilytystilaa jos ei kerran saisi olla käsillään mitään vaarallista. Esim. jos menee vaellusmatkalle Viroon tai Ruotsiin ja on mukana koko varustus puukkoineen, kirveineen, kaasukeittimineen jne. kuten minulla on ollut. Tai meneehän ihmisiä Viroon metsästysmatkalle aseet mukana.
Aikamoinen härdelli joka perinpohjin mullistaisi laivamatkailun.

Toivotonta touhua nykyisten autolauttojen puitteissa. Pitäisi luopua ajoneuvojen kuskaamisesta kokonaan.
 
Eihän satamissa joudu kuin hyvin satunnaisesti turvatarkastukseen ja automatkustajat vielä harvemmin. Ei olisi mikään temppu viedä aseet kassissa mukaan ja laivan päästyä merelle mennä kannen kautta komentosillalle, jonne pääsyn estää vain ketjussa roikkuva “Staff only” kyltti ja helposti särjettävä lukko. Aivan sama mitä matkustajat sanovat jos komentosilta on hallussa. Alaspäin on sitäpaitsi helpompi vyöryttää kuin ylöspäin.

Autolauttaa ei tarvitse ohjata komentosillalta. Sillä on varauduttu komentosillalla riehuvaan tulipaloon. Voivat siis päästää rättipäät komentosilllalle.

Toivottavasti on jossakin konepäällikön patjan alla katkaisin, jolla saa komentosillan pimeäksi, eikä niin, että laivaa ohjataan kahdesta paikasta.
 
Juu ja se kapteenin pistooli ei paljoa auta jos vastassa on kymmenkunta teroa rynnäkkökivääreineen. Pitäisi olla osa miehistöstä koulutettu myös turvaamistehtäviin ja aseet sun muut hyteissä whatever mukana tarvetta varten.

Paitsi et kapteenilla ei todellakaan oo mitään pistoolia, miksi olisi? Turvatoimet hoitaa järjestysmiehet&poket ihan kuten tapahtumissa, festareilla tai tanssilavoilla. Ei toi niin paljoo eroa maissa tapahtuvasta bailaamisesta.

Sit toinen juttu on et mitä ne terot sitten tekee kun se laiva on kaapattu?
 
Autolauttaa voi ohjata hätäruorilla. Siinä pisteessä on usein vain pelkkä ruorikoneisto ja kompassi. Navigointivarustus on aika alkeellinen kun näitä on perinteisesti ajettu maailman parhailla komentosilloilla, itse asiassa ne on kehitetty silloin joskus pitkälti autolauttojen kokemuksiin saaristonavigoinnista. Kapteenin pitäisi myös kyetä antamaan ruorikomentoja eli ohjeita miten ohjataan jotenkin sinne hätäruoripisteeseen sellaisesta paikasta josta näkee myös ulos jotta tietää minne on menossa ja ettei törmää muihin. Samalla myös koneita pitäisi voida säätää eli määrätä kuinka lujaa ajetaan. Toisin sanoen pitäisi olla yhteys myös konehuoneeseen. Pitäisi siis olla radiopuhelinyhteys mutta senhän kuulee myös terot. Määräysten mukaan pitää olla veivattava induktiopuhelin jolla käskyt välitetään. Sellainen löytyy komentosillalta eli käytännössä sen joka toimintaa käytännössä tekee on kuitenkin oltava fyysisesti komentosillalla.

Avomerellä voi temppuilla jonkin verran mut saaristoreitillä löytyy pian kiveltä jos terot tai joku muu alkaa puuttua tohon jotenkin.
 
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014091818673523_uu.shtml

Katso kuvat: Poliisin erikoisjoukot harjoittelivat nousua Tallinnan-laivalle

BxzgkrLCAAE-8EE.jpg
 
Tuollainenhan olisi luvattoman helppoa kaapata... jakeluautolla autokannelle jossa on aseet sun muut releet ja rensselit... "joukot" normaalisti terminaalin kautta laivaan. Ajan kohtana marraskuu jolloin pimeää ja meri vesi jo kylmää... sopiva aallokko niin helikopterista laskeutuminen vaikeaa kun laivan liikkuu myös ylös ja alas... pienillä veneillä lähestyminen vaikeaa.. isku aamu yöhön jolloin minimi miehitys vahdissa ja ihmisistä suurin osa nukkumassa... 20 hepppua hoitaa homman puolessa tunnissa.... tukku gsm plokkereita vaan mukaan ettei lähde tietoa kuin komentosillalta...
 
Mutta hyvä että harjoittelevat... ovat siis huomioineet riskin. Tuollaisia saisi harjoitella vaan enemmänkin... laivat ovat ylipäätään haastavia vyöryttää kun on ahtaat käytävät, siiviilejä ja huonossa lykyssä vastuatajalla räjähteitä...
 
Mainitaanpa sekin taas, että on hemmetin hyvä että nuo oikeat ammattilaiset ovat harjoittelemassa meidän puolellamme asetelmaa. Hiio-hoi -heppujen suunnitelmat ja toteutus kun ovat olleet mitä ovat, muutamia erinomaisesti tunnettuja poikkeuksia lukuunottamatta. Luhistuneissa tai ainakin totaalisen sekaisin olevissa valtioissa on hiukan erilaiset toimintaedellytykset tuholaisoperaatioille kuin vaikkapa meidän oloissamme.
 
Tuollainenhan olisi luvattoman helppoa kaapata... jakeluautolla autokannelle jossa on aseet sun muut releet ja rensselit... "joukot" normaalisti terminaalin kautta laivaan. Ajan kohtana marraskuu jolloin pimeää ja meri vesi jo kylmää... sopiva aallokko niin helikopterista laskeutuminen vaikeaa kun laivan liikkuu myös ylös ja alas... pienillä veneillä lähestyminen vaikeaa.. isku aamu yöhön jolloin minimi miehitys vahdissa ja ihmisistä suurin osa nukkumassa... 20 hepppua hoitaa homman puolessa tunnissa.... tukku gsm plokkereita vaan mukaan ettei lähde tietoa kuin komentosillalta...

Mitä sitten tehdään, kun laiva on kaapattu? Purjehditaan vääräuskoisten kanssa Mekkaan?

Jos ruumiita ja yhteiskunnallista kauhistusta halutaan, niin yhtälailla on helppoa räjäyttää rautatie junan alta, kaapata elokuvateatterillinen väkeä, räjäyttää bussi tai mennä vaikka kouluun ammuskelemaan. Ei näitä millään kaikkia voi suojata.
 
Back
Top