Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Drakenissa ja MiG:ssä on semmoinen juttu, että kaksipaikkainen on tosiaan pelkkä koulukone.Itse muistan joskus lukeneeni myös joskus, että jälkikäteen ilmavoimat pitivät hankittujen yksipaikkaisten koneiden määrään suhteutettuna kaksipaikkaisten koneiden määrää Hornet-kaupassa ehkäpä liian pienenä.
Minkä ei olisi pitänyt tulla yllätyksenä. Olihan esim. Draken ja MiG - aikoina saman kokoiseen fleettiin kaksipaikkaisia koneita 9 kpl.
5 C-Drakenia ja 4 kaksipaikkaista MiG:iä.
Sitten päätetään hankkia pelkästään seitsemän kaksipaikkaista korvaajahankkeessa ja ihmetellään, kun olikin liian vähän.
Kyllä. On aivan selvää, että olisi ollut parempi jos 2-paikkaisia olisi ollut enemmän.Muistelen, että kaksipaikkaisia tiputettiin hankkeen viimemetreillä pois hankinnan mahduttamiseksi tilausraamiin. D oli ilmeisesti merkittävästi kalliimpi kuin C eli suurempi määrä kaksipaikkaisia olisi tipputtanut hankittavien koneiden määrää (yhdellä).
468 todistaa, että enemmän kaksipaikkaisia olisi haluttu.
Se tunnettiin myös nimellä Frankenhornet.Mikä 468?
Ja ainakin tuossa googlettamalla löydettävissä olevasta Hornet-hankintoja käsittelevästä Miljardien Missikisa - gradusta löytyy joku Hesarin silloinen tieto, että hankinnassa olisi ollut 60 yksipaikkaista ja 10 kaksipaikkaista.Kyllä. On aivan selvää, että olisi ollut parempi jos 2-paikkaisia olisi ollut enemmän.
Miten HX:ssä, ilmeisesti simulaattoreilla korvataan täysin kaksipaikkaiset?Kyllä. On aivan selvää, että olisi ollut parempi jos 2-paikkaisia olisi ollut enemmän.
Näin on. Ei ole kaksipaikkaista F-35:sta.Miten HX:ssä, ilmeisesti simulaattoreilla korvataan täysin kaksipaikkaiset?
Juu, tämän tiesinkin, olutpöhnässä piti kysymäni, että olisiko mielestäsi hxssäkin pitänyt mieluummin ottaa 2-paikkaisia. Vai kyetäänkö simuilla täysin korvaamaan 2-paikkasten etu?Näin on. Ei ole kaksipaikkaista F-35:sta.
Sanotaanko näin, että jos F-22 -linja olisi ollut vielä pystyssä, ja USA olisi tarjonnut Suomelle niitä (kellekään muulle ei tainnut...) niin sitten olisi pitänyt ottaa se.Juu, tämän tiesinkin, olutpöhnässä piti kysymäni, että olisiko mielestäsi hxssäkin pitänyt mieluummin ottaa 2-paikkaisia. Vai kyetäänkö simuilla täysin korvaamaan 2-paikkasten etu?
Ainakin USAF on pitkään pärjännyt ilman kaksipaikkaisia F-22 ja F-35 kalustolla. Lisäksi puoli läntistä maailmaa näyttää olevan tyytyväinen F-35:n koulutusmalliin. Tuskin siis olisi kannattanut pääkalustoksi valita huonomman suorituskyvyn omaavat koneet. En myöskään ole varma olisko kaikilta muilta kandidaateilta edes ostettu kaksipaikkaisia, jos valinta olisi niihin kohdistunut.
Kyllä, jos F-22:sta olisi ollut saatavilla uusi F:35:n sensoreilla ja avioniikoilla päivitetty versio.Sanotaanko näin, että jos F-22 -linja olisi ollut vielä pystyssä, ja USA olisi tarjonnut Suomelle niitä (kellekään muulle ei tainnut...) niin sitten olisi pitänyt ottaa se.
Nyt tuli paras valinta. Se tehokkain.
Ja minusta siis ei tähän epäonnistuneiden ketjuun siis tämä hankinta kuulu...
Ainakin Saabin BAFO oli 64 yksipaikkaista konetta, eli ei olisi ostettu kaksipaikkaisia.En myöskään ole varma olisko kaikilta muilta kandidaateilta edes ostettu kaksipaikkaisia, jos valinta olisi niihin kohdistunut.
Näin on. Lisäksi voi vielä huomioida miten paljon kalliimpi F-22:n käyttökulujen kerrotaan olevan.Ei jos F-22 olisi nykyisen kaltainen.
Nykyaikaisen harjoituskoneen suunta vaikuttaa olevan kohti jonkinlaista kevythävittäjää (kuten nyt vaikka T-50 -perhe), eli suorituskyky on pykälää suurempi kuin puhtailla koulukoneilla: on asekuormaa, tutkaa, taistelujärjestelmiä ja yliäänikykyä jne (kehitysmaissa näillä hoidetaan jopa koko ilmapuolustus). Tämäkin osaltaan vähentänee tarvetta tyyppikoulutusversioille, kun taktista koulutusta kyetään antamaan harjoitushävittäjillä jo sangen pitkälle. Tästä voi etsiä osviittaa myös tulevaisuudessa Hawkien korvaajalle, pitäisin erikoisena mikäli ne korvattaisiin jollain mopolla Pilatuksella.
Hornetin kohdalla jo 90-luvulla D-mallien määrä todella havaittiin liian pieneksi, ja tämä oli yksi syy Frankenhornetin syntyyn.
Heillä voi painaa kotimainen teollisuuspolitiikka ja toisekseen ilmavoimien suht pieni koko vaakakupissa, juustopäillä on muutenkin vähän omalaatuinen politiikka. Härmäläiseen poliittiseen järjestelmään on vaikea totuttaa esimerkiksi ajatusta, että hävittäjäkaupat käytettäisiin kansanäänestyksessä.Mutta eikö Sveitsi toimi näin? Kun Hawkit myytiin Suomeen ja F-5 lähetettiin/lähetetään eläkkeelle, niin tulevat JSF-pilotit koulutettaneen just noilla Pilatuksen turbopropeilla.
Sanoisin asiantilan olevan enempi niin, että aiemmat kevythävittäjät on korvattu näillä koulukone/hävittäjä-hybrideillä. Ne ilmavoimat jotka eivät näe tarvetta 'kevythävittäjälle', hankkivat edelleen harjoituskoneensa aseistamattomina. Eikä PC-21 ainakaan mikään mopo ole, suorituskyky ei paljoa jää suihkarista.Nykyaikaisen harjoituskoneen suunta vaikuttaa olevan kohti jonkinlaista kevythävittäjää (kuten nyt vaikka T-50 -perhe), eli suorituskyky on pykälää suurempi kuin puhtailla koulukoneilla: on asekuormaa, tutkaa, taistelujärjestelmiä ja yliäänikykyä jne (kehitysmaissa näillä hoidetaan jopa koko ilmapuolustus). Tämäkin osaltaan vähentänee tarvetta tyyppikoulutusversioille, kun taktista koulutusta kyetään antamaan harjoitushävittäjillä jo sangen pitkälle. Tästä voi etsiä osviittaa myös tulevaisuudessa Hawkien korvaajalle, pitäisin erikoisena mikäli ne korvattaisiin jollain mopolla Pilatuksella.
Eikä ajatus ole mitenkään uusi. Suomi tilasi Hawkeihinsa lisävarustelistalta toiset siipiripustimet, ja ne on nähty ilmassa sekä Sidewinderien että R-60:n kanssa. Sodan ajan Hawk-laivue oli myös yleisesti tiedetty salaisuus. Nykyiset hybridikoulukoneet vaan vastaavat suorituskyvyltään vähän vanhempaa perustason hävittäjää - niin kuin Hawk vastasi '76 käyttöön tullessaan. Nykyisten hybridikoulukoneiden moottorina on usein myös mainituissa vähän vanhemmissa hävittäjissä käytetty moottori, usein F404 - Hawkin Adour oli myös vain muutama vuosi aikaisemmin käyttöön tulleen Jaguarin moottori.Sanoisin asiantilan olevan enempi niin, että aiemmat kevythävittäjät on korvattu näillä koulukone/hävittäjä-hybrideillä. Ne ilmavoimat jotka eivät näe tarvetta 'kevythävittäjälle', hankkivat edelleen harjoituskoneensa aseistamattomina. Eikä PC-21 ainakaan mikään mopo ole, suorituskyky ei paljoa jää suihkarista.