Suomen PV:en huonot tehnyt päätökset ja kaupat

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Mutta eikö Sveitsi toimi näin? Kun Hawkit myytiin Suomeen ja F-5 lähetettiin/lähetetään eläkkeelle, niin tulevat JSF-pilotit koulutettaneen just noilla Pilatuksen turbopropeilla.
- Hawk on "not invented here", Pilatus on
- Pilatus on 400 km/h hitaampi kuin Hawk, kouluta siinä sitten taistelulentäjiä
- Sveitsillä on varaa tehdä tyhmiä päätöksiä, Suomella ei.

F18 lentotuntien raja on 4500 tuntia. On aika itsestäänselvää, että taistelukoulutus tehdään Hawkin kaltaisilla koneilla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt voi mennä porukalla tekemiseksi. Tuleeko jonkun piikkiin koneet ja sitten muut lähettävät sinne maksulliseen koulutukseen vai ostaako jokainen koneita ja sijoittaa niitä yhteen paikkaan kuten tällä hetkellä F-35 Luke?

Suomelle ei taida olla realistista kuvitella yhteisiä koulutusjärjestelyjä muiden kuin Norjan ja ehkä Tanskan kanssa. Ruotsin sitten soveltuvin ei F-35 osin.

Italialla (tai Puolalla) olisi kivoja M-346:ia, mutta ei sinne asti jouda jumppaamaan jatkuvasti Suomesta.

Jos Ruotsi ostaisi T-7:aa ja se ei osoittautuisi viime aikojen "Boeing-laaduksi" niin se siitä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt Nato-jäsenyyden myötä Ilmavoimien pitkään tavoittelema koulutusvienti on lähtenyt vetämään (Norja ja Kanada). Jos siinä onnistutaan odotusten mukaisesti, taitaa käydä niin että muut maksavat siitä, että tulevat yhdessä tänne kouluttautumaan. Kalustoksi voidaan sitten hankkia tiukassa tarjouskilpailussa parhaat ominaisuudet tarjoava harjoituskone.
 
Nyt Nato-jäsenyyden myötä Ilmavoimien pitkään tavoittelema koulutusvienti on lähtenyt vetämään (Norja ja Kanada). Jos siinä onnistutaan odotusten mukaisesti, taitaa käydä niin että muut maksavat siitä, että tulevat yhdessä tänne kouluttautumaan. Kalustoksi voidaan sitten hankkia tiukassa tarjouskilpailussa parhaat ominaisuudet tarjoava harjoituskone.
Viittaatko tähän? https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010313311.html
Pitääpä kertoa isälle. Asuvat nimittäin tikkakosken harjoitusalueen liepeillä ja siinä kulmalla käydään tekemässä tasan yhtä liikettä kymmeniä kertoja vuodessa.

Kanukeilla kone ollut myös hawk.
 
Sanoisin asiantilan olevan enempi niin, että aiemmat kevythävittäjät on korvattu näillä koulukone/hävittäjä-hybrideillä. Ne ilmavoimat jotka eivät näe tarvetta 'kevythävittäjälle', hankkivat edelleen harjoituskoneensa aseistamattomina. Eikä PC-21 ainakaan mikään mopo ole, suorituskyky ei paljoa jää suihkarista.
En tarkoittanut että Pilatus olisi lennettävänä mopo, mutta ero ilmataistelukoulutuksessa yliääniseen ja mm. tutkalla varustettuun harjoitushävittäjään on huima. On siinä taktiselle koulutukselle ihan eri olosuhteet vaikka rassissa olisikin possua.

Folland Gnatin ja F-5:n kaltaisten 'kevythävittäjien' aika lienee kieltämättä ohi, vaikka mm. Greippi E:tä voitaneen sellasena vähän pitää (suorityskyky ja ainakin mainospuheiden mukaan kustannukset ovat keveämmät kuin muilla länsikoneilla) ja vähän sellaisia kakkoskaartin koneita on idässä tarjolla runsastikin (MiG-35, JF-17 jne) ja tietty lännessäkin wanha F-16 sen kuin porskuttaa edelleen.
 
En tarkoittanut että Pilatus olisi lennettävänä mopo, mutta ero ilmataistelukoulutuksessa yliääniseen ja mm. tutkalla varustettuun harjoitushävittäjään on huima. On siinä taktiselle koulutukselle ihan eri olosuhteet vaikka rassissa olisikin possua.

Folland Gnatin ja F-5:n kaltaisten 'kevythävittäjien' aika lienee kieltämättä ohi, vaikka mm. Greippi E:tä voitaneen sellasena vähän pitää (suorityskyky ja ainakin mainospuheiden mukaan kustannukset ovat keveämmät kuin muilla länsikoneilla) ja vähän sellaisia kakkoskaartin koneita on idässä tarjolla runsastikin (MiG-35, JF-17 jne) ja tietty lännessäkin wanha F-16 sen kuin porskuttaa edelleen.

Voisi väittää, että harjoituskalusto ja sotakalusto ovat ajan mittaan lähentyneet toisiaan huiman matkan. F-104, MiG-21 ym. menneisyyden pelit olivat jokseenkin eri asia lentää kuin nykyajan kalusto. Samaan aikaan köyhimpäänkin harjoituskoneeseen voi nykyään simuloida lähes tulkoon kaikki avioniikkajärjestelmät melkein ilmaiseksi (kuten Suomessa on tehty MLU-Hawkien kanssa).
 
Nyt Nato-jäsenyyden myötä Ilmavoimien pitkään tavoittelema koulutusvienti on lähtenyt vetämään (Norja ja Kanada). Jos siinä onnistutaan odotusten mukaisesti, taitaa käydä niin että muut maksavat siitä, että tulevat yhdessä tänne kouluttautumaan. Kalustoksi voidaan sitten hankkia tiukassa tarjouskilpailussa parhaat ominaisuudet tarjoava harjoituskone.
Aika mieto määrä toistaiseksi Sheppard AFB, Italian kv-koulun ja Suomen kesken.
Moving forward, Canada will now be sending up to seven Canadian students each year to ENJJPT
 
Viimeksi muokattu:
Aika mieto määrä toistaiseksi Sheppard AFB, Italian kv-koulun ja Suomen kesken.
Tuskin Suomi mitään satojen oppilaiden koulutuskeskusta tavoitteleekaan. Esimerkiksi oppilasmäärän tuplaaminen (suuruusluokkaa 20 maksavaa asiakasta) mahdollistaisi luultavasti kustannustehokkaan harjoituskonefleetin hankkimisen ja ylläpidon Ilmavoimissa.
 
Billie Flynn ei ollut tyytyväinen CT-155 liian aikaiseen eläköittämiseen lentäjäpulassa.
There are only 42 combat-ready fighter pilots in the RCAF, not enough to sufficiently man the CF-18s
Myös kritiikkiä kuinka 5 gen koulutusta mainostetaan, mutta sellaista ei ole olemassa
5th Gen Marketing
I continue to hear from many military flying training programs how they are focused on 5th Generation (5th Gen) fighter pilot training. Having been an F-35 test pilot for more than a decade, I have yet to see any of these out-of-country programs revolutionize fighter pilot training as is needed to properly prepare young wannabe fighter pilots for 5th Gen aerial warfare. Cool looking touchscreen displays, Virtual Reality goggles, new simulator systems are just evolutionary contributions to help teach students new skills, not tools to drive the revolutionary skills needed for 5th Gen fighter pilots.
Not a single person in the RCAF or any other military fighter pilot training program can tell me what unique skills are needed to be a lethal 5th Gen fighter pilot. They have not flown 5th Gen fighters and have not seen what discriminates an older generation (legacy) fighter pilot from a young pilot who goes straight from pilot training into a 5th Gen fighter. I know that difference and saw it all the time in my F-35 world. But none of the training programs focus on the skills needed; they teach legacy fighter pilot skills with cooler tools. So no matter how many times the marketers say it, there is no 5th Gen training available right now. Knowing this, why did RCAF officials give up on the 4th Gen training system that the Air Force had run for 24 years?
Suomea koskeva osuus:
There are not enough opportunities with the USAF and Leonardo combined, so the RCAF elected to send 2 pilots to train with the Finnish Air Force. Finland purchased the F-35 but will not have them in country for some time. The Finns fly a newer version of the F/A-18 than the Canadian CF-18 and have their own legacy-focused fighter pilot training program. There is no RCAF experience with the Finnish Air Force and sending 2 students to train with them is an experiment.
I spent 5 years with the Finnish Air Force leading the Lockheed Martin F-35 team that won their future fighter competition. The Finns are diligent, focused and extremely professional. The Finnish Air Force has flown the Hawk trainer since 1970 and today operate a mix of upgraded Hawks, some less advanced than the ones that the RCAF just retired.
Hinnasta:
Sending students to all of these out of country programs costs a hockey sock full of money. IFTS in Italy charges upwards of $3M for each of the 2 RCAF students. ENJJPT costs upwards of $1.5M US which equates to more than $2M Canadian for each of the 6 students. Finland will cost more than $2M for each of the 2 students.

Oh, and for both ENJJPT and IFTS, the RCAF has to send Canadian instructor pilots to augment the instructor cadre.
Stenaavat meidän Hawkeja uudemmat laittamalla ne mekaanikkokoulutukseen
There are 5 non-flyable Hawk aircraft which could have been used for maintenance training of the RCAF’s technicians. However, officials elected to use the 12 flyable Hawks instead of the spare non-airworthy aircraft. It is hard to imagine the logic that led to this decision.
***
RAF, lähi-idästä... bisnestä on
 
Viimeksi muokattu:
Ketju alkaa muistuttaa Hawkin korvaajat -ketjua. Vaan se vähäinen ymmärrys mikä mulla asioista on, niin kyse ei ole niinkään itse lentämisestä vaan kaikesta teknisestä säätämisestä, mikä liittyy modernin hävittäjän järjetelmiin. Siksi joskus kai nämä F-14 tyyppiset 2-paikkaiset tulivat kun yksi ihminen ei enää riittänyt operoimaan kaikkea.

Tässä voisi kuvitella modernien simulaattoreiden tarjoavan paljon jeesiä tänä päivänä.

Siinä lienee myös syy, miksi moderni harjoitushävittäjä muistuttaa enemmän 3. sukupolven hävittäjää.

Ja sitten tullaan F-35 sensorifuusioon, tekoälypohjaiseen avustavaan maalien/uhkien kategorisointiin, mistä olen palstalla lukenut ja voisi kuvitella, että se tekee lopulta hommasta pilotille helpompaa.
 
Back
Top