kimmo.j kirjoitti:
Mikä olisi se riittävän laadukas optinen tähtäin sotilaskäyttöön, joka olisi merkittävästi halvempi kuin Aimpoint?
Vaikkapa Izveshkin Kobra. http://www.veika.fi/index_tiedostot/Page732.htm
190€ Suomessa siviilille. Vähemmän, kun tilataan tehtaalta 30 000 kpl.
kimmo.j kirjoitti:
Mikä vika Israililaisten lennokeissa on? Ranger on toki jo vanhanaikainen, mutta kehitys on ollut lennokki rintamalla huimaa. Mikä tahansa järjestelmä olisi pitänyt päivittää jotta olisi parempi tuossa koko luokassa.
Kyse oli siis häirittävyydestä, esim. niissä Wikileaksin dokumenteissa oli mm. maininta, että Israel olisi myynyt/vaihtanut tietoa Georgian UAV:eistä Venäjälle.
kimmo.j kirjoitti:
Mikä niissä Iippojen radioissa on vikana?
Viittasin eräässä toisessa topicissa nostamaani huolenaiheeseen haavoittuvuuksien myynnistä viholliselle. Tämä koskien lähinnä hienoimpia softia ja vehkeitä. Esim. ne ranneälypuhelimet, joihin saadaan omien joukkojen sijainnit kartalle. Jos vihulainen pääsee sen sisältöön käsiksi, on vahinko suuri.
Sinällään en sano, etteikö esim. taajuushyppiviä radioita olisi pitänyt ostaa, enkä tiedä, ovatko ne niin hienoa tekniikkaa että niissä voisi olla takaportteja. Mutta nekin olisi tullut tutkia huolellisesti. Tutkittiinko? En tiedä.
kimmo.j kirjoitti:
CV90 ja Marder eivät mahdu edes samalle sivulle kun vertaillaa rynnäkkövaunuja, BMPt ovat myös melkö kaukana CV90:stä. Modaaminenkin maksaa, eikä usein saavuteta kaikkea hakuttua. Voimakkaasti olen toista mieltä kanssasi.
Mitä me loppujen lopuksi halutaan rynnäkköpanssarivaunulta?
Olen ymmärtänyt, että se on väline jalkaväen kuljettamiseen ja sen ja tst-panssarivaunujen tukemiseen.
Suomen lähialueilla olevilla joukoilla ei tiettävästi ole tällä hetkellä rynnäkköpanssarivaunuja. Tietysti niitä voidaan tuoda vaikka Moskovan sotilaspiiristä. Äärimmäisestä panssaroinnista ei siis luultavasti ole suurta hyötyä, kun tst-panssarivaunu läpäisee kuitenkin kaikki yllämainitut. Tietysti se lisää suojaa tykistöä vastaan.
Millä aloilla CV90 on Bemarin edellä? Äkkiseltään sanoisin, että pimeätoiminnassa, suojauksessa, matkustusmukavuudessa ja länsimaisessa teknologiassa. Mahdollisesti myös ammusvalikoimassa ja ammustenhallinnassa. Kaikkia paitsi matkustusmukavuutta on kuitenkin helppo parantaa. Pari uutta lämpökameraa ja valonvahvistinta, ja hieman lisää panssarointia lisäämän kestävyyttä. Uusia ampumatarvikkeita. Jotain huoltoa moottorille, alustalle, vaihteistolle yms. Olisi jäänyt luultavasti alle miljoonan euron tuolloin aikanaan, ja siinä olisi ollut menopeliä reippaasti 2020-luvun puolelle.
Mardereista oli Saksassa tiettävästi n. 185 vaunua, joiden kunto oli "kuin uusi". Kuulemma seisseet varastossa, ehkä jopa seitsemänkymmentäluvulta asti, tai vähintäänkin jostain päivityksestä. Siihen muutama kymmenen vaunua varaosiksi. Uutta lämpökameraa ja valonvahvistinta, hinta vajaan puolen miljoonan kieppeillä. Reilu miljoona, jos pääase olisi haluttu vaihtaa.
kimmo.j kirjoitti:
Sen sijaan RK95 ei ilmeisesti ollutkaan niin hieno ja hyvä ase kun aluksi luultiin. Aseissahan kestävyys on ollut ongelma.
Asiasta tarkemmin tietämättä, olisikohan syynä ihan käytöksikin kutsuttu asia? Jos kokoajan saapumiserästä toiseen varusmiehet hinkkaa piippua ja ampuu niitä Pst-Sian laukausmääriä lähelläkään olevia patruunamääriä, niin ei ihme, että on ongelmaa.