Suomen sisäinen turvallisuus

Onko somali kuski vai asiakas?

Todennäköisesti kuski. Vaatteistakin jo voi sen päätellä, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on heikäläisten kanssa tullut vääntöä reitistä. Kerran käskin sammuttaa mittarin, niin uhkasi soittaa poliisit. Sanoin, että soita kun tiesin olevani oikeassa. Ei soittanut vaan jätti kyydin kesken ilmaiseksi.

Hyväkin heppuja on sattunut toki kohdalle, että ei he kaikki suinkaan sellaisia ole.
 
Todennäköisesti kuski. Vaatteistakin jo voi sen päätellä, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on heikäläisten kanssa tullut vääntöä reitistä. Kerran käskin sammuttaa mittarin, niin uhkasi soittaa poliisit. Sanoin, että soita kun tiesin olevani oikeassa. Ei soittanut vaan jätti kyydin kesken ilmaiseksi.

Hyväkin heppuja on sattunut toki kohdalle, että ei he kaikki suinkaan sellaisia ole.
Näiden taustaisten palkkoja maksaa osin valtio. Tästä syytä taksiyrittäjä mielellään palkkaa heitä.
 
Kajon auto näyttäisi olevan...

Taksifirma haluaa turvapaikanhakijoita kuljettajiksi − ainakin 50:lle luvassa töitä

Taksiala työllistää 20 000 kuljettajaa. Taksiliitonkin mielestä alalla olisi hyvin töitä uusille tekijöille.
Päivi Tuovinen
Espoolainen taksiyhtiö Kajon Oy on kiinnostunut kouluttamaan turvapaikanhakijoista taksinkuljettajia. Yhtiö aloittaisi koulutuksen jo kahden viikon sisällä.
Kajon kertoo nettisivuillaan, että se haluaa olla osaltaan auttamassa turvapaikanhakijoita kotouttamisessa ja sopeutumisessa yhteiskuntaan.
Yhtiö tarjoaa työn ja koulutuksen taksi- ja pikkubussinkuljettajina niille, jotka sitä haluavat. Kajon pystyy lyhyellä aikavälillä työllistämään vähintään 50 henkilöä ja myöhemmin ainakin saman verran lisää.
Esimerkiksi kaikki Kirkkonummen Evitskogin vastaanottokeskukseen majoitetut turvapaikanhakijat voitaisiin Kajonin mukaan kouluttaa.
Aluksi kouluttajina toimisivat Kajonin omat opettajat, mutta myöhemmin tarkoituksena olisi seuloa kouluttajia turvapaikanhakijoista haastatteluiden perusteella.
Tavallisesti taksikurssi kestää kolmisen viikkoa, mutta tarvittaessa kestoa voidaan pidentää.
Kajon toivoo, että taksitoimialaa sääntelevä normisto ei muodostu hankkeelle esteeksi, ja hanke saadaan käyntiin mahdollisimman pian.
Kajon Oy on vuonna 1997 perustettu espoolainen perheyhtiö. Yrityksellä on laaja kalusto takseista busseihin.
Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinensanoo MTV:n uutisille, että Kajonin idea on käyttökelpoinen ja kannatettava.
Koskisen mielestä taksialalla riittää hyvin töitä uusille työntekijöille. Ala työllistää noin 20 000 kuljettajaa.
Turvapaikanhakijat saavat ryhtyä töihin kolmen kuukauden jälkeen Suomeen tultuaan, jos heillä on luotettavat henkilöllisyyspaperit. Muussa tapauksessa työlupaa pitää odottaa puoli vuotta.
https://www.helsinginuutiset.fi/art...ita-kuljettajiksi-ainakin-50lle-luvassa-toita
 
Ensin merihirviöitä ja nyt vihaisia taksiasiakkaita. Mahasta jo kourii kun mietin mitä kauheuksia seuraavaksi on tulossa.
 
Todennäköisesti kuski. Vaatteistakin jo voi sen päätellä, mutta ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on heikäläisten kanssa tullut vääntöä reitistä. Kerran käskin sammuttaa mittarin, niin uhkasi soittaa poliisit. Sanoin, että soita kun tiesin olevani oikeassa. Ei soittanut vaan jätti kyydin kesken ilmaiseksi.

Hyväkin heppuja on sattunut toki kohdalle, että ei he kaikki suinkaan sellaisia ole.
minulle sattui hesasta nokivasara nokikolareineen taxiksi ja nokikolari valitsi pidemmän kuin pitkän polun reitiksi. Oli lämmin keli ja olin paitapusero päällä sitten takapenkillä ja kerroin kuskille, että ajat väärää reittiä, jolloin alkoi mölöttämään somalikieltä. En sanonut mitään, vaan nappasin paidan päältä takapenkillä ja laitoin vasemman käsivarteni etupenkkien välistä otin perinteisen hauiksen pullistelukoukun ja sanoin kundille, että Arnoldin hauis on tasan puolitoista tuumaa pienempi ympärysmitaltaan.. Nokikuski nappasi mittarin päältä ja silmät oli kuin arabian kahvikupit valkoisenaan.. Löytyi se nopein ja lyhyin reitti tikkurilaan juna-asemalle..
 
minulle sattui hesasta nokivasara nokikolareineen taxiksi ja nokikolari valitsi pidemmän kuin pitkän polun reitiksi. Oli lämmin keli ja olin paitapusero päällä sitten takapenkillä ja kerroin kuskille, että ajat väärää reittiä, jolloin alkoi mölöttämään somalikieltä. En sanonut mitään, vaan nappasin paidan päältä takapenkillä ja laitoin vasemman käsivarteni etupenkkien välistä otin perinteisen hauiksen pullistelukoukun ja sanoin kundille, että Arnoldin hauis on tasan puolitoista tuumaa pienempi ympärysmitaltaan.. Nokikuski nappasi mittarin päältä ja silmät oli kuin arabian kahvikupit valkoisenaan.. Löytyi se nopein ja lyhyin reitti tikkurilaan juna-asemalle..

Kuvittelin, että olisit laittanut navigaattoriin Mogadishun, näyttänyt kuskille ja kysynyt onko matka kotiin...
 
Kuvittelin, että olisit laittanut navigaattoriin Mogadishun, näyttänyt kuskille ja kysynyt onko matka kotiin...
Noi mutiaiset on aivan perseestä kuskeina, nythän Kajo on ilmoittanut ottavansa pakolaisia kuskeiksi, jännä nähdä millainen veronkiertobooky alkoi taksialalla kun tuo monopolileikki loppui... Kuulemma taksiksi kelpaa mikä auto vaan... Ja kuskiksi kuka vaan?
 
Ensin merihirviöitä ja nyt vihaisia taksiasiakkaita. Mahasta jo kourii kun mietin mitä kauheuksia seuraavaksi on tulossa.
En vähättelystä tuota pakolaisten taksisuhaamista. Meistä monet pärjännevät mutta taksilla kulkee myös, tai varsinkin, sellaisia, jotka ovat täysin armoilla. Kyydit pitenee taatusti sellaisille, jotka eivät pysty puolustautumaan. Ja sopia etukäteen hinta, kuka hitto osaa arvioida jonkun reitin jonka menee ensimmäistä kertaa. Usein taksia käytetään tällaisessa tilanteessa.

Tähän asti naisihmiset ovat voineet ottaa taksin juhlista jos kunto on heikkenemässä. Voiko enää?
 
En vähättelystä tuota pakolaisten taksisuhaamista. Meistä monet pärjännevät mutta taksilla kulkee myös, tai varsinkin, sellaisia, jotka ovat täysin armoilla. Kyydit pitenee taatusti sellaisille, jotka eivät pysty puolustautumaan. Ja sopia etukäteen hinta, kuka hitto osaa arvioida jonkun reitin jonka menee ensimmäistä kertaa. Usein taksia käytetään tällaisessa tilanteessa.

Tähän asti naisihmiset ovat voineet ottaa taksin juhlista jos kunto on heikkenemässä. Voiko enää?
Voi tietenkin. Kyydit voivat tosin olla vähän muutakin kuin paikasta A paikkaan B. Taksisysteemi kustiin nyt totaalisesti. Miksi piti???
 
minulle sattui hesasta nokivasara nokikolareineen taxiksi ja nokikolari valitsi pidemmän kuin pitkän polun reitiksi. Oli lämmin keli ja olin paitapusero päällä sitten takapenkillä ja kerroin kuskille, että ajat väärää reittiä, jolloin alkoi mölöttämään somalikieltä. En sanonut mitään, vaan nappasin paidan päältä takapenkillä ja laitoin vasemman käsivarteni etupenkkien välistä otin perinteisen hauiksen pullistelukoukun ja sanoin kundille, että Arnoldin hauis on tasan puolitoista tuumaa pienempi ympärysmitaltaan.. Nokikuski nappasi mittarin päältä ja silmät oli kuin arabian kahvikupit valkoisenaan.. Löytyi se nopein ja lyhyin reitti tikkurilaan juna-asemalle..
Ota seuraavalla kerralla housut pois ja sano että tulee puoli tuumaa pitempi kuin Johnilla. Pääset luultavasti vielä nopeammin perille.
 
Voi tietenkin. Kyydit voivat tosin olla vähän muutakin kuin paikasta A paikkaan B. Taksisysteemi kustiin nyt totaalisesti. Miksi piti???
Ei ne taida akateemikot kuitenkaan alkaa takseja ajelemaan ja vääräuskoisia palvelemaan ? Ja jos alkaa laajemmin niin varmasti myös alkaa sattua ja tapahtua ja niin palautetta tulee, Entistä isompi joukko saa osakseen sitä kehuttua monikulttuurin auvoa..
 
Näiden taustaisten palkkoja maksaa osin valtio. Tästä syytä taksiyrittäjä mielellään palkkaa heitä.

Käsittääkseni maahanmuuttajilla ei ole mikään hyvä maine taksiyrittäjien keskuudessa, ongelma on, ettei kantasuomailaisia ole jonossa. Muita on tulossa. Taksikuskin homma on ihan perinteinen siirtolaisen työ, hyvinvointivaltiossa se ei nauti suurta suosiota kantaväestön keskuudessa, sama koskee siivoojan ja hoitajan töitä.
 
Näissä aina mietittyttää a) kuka maksaa ajokortin? Suurimmalla osalla turvapaikanhakijoista ei ole henkilöllisyys papereita. b) monelle alalle vaaditaan nuhteettomuutta. Miten se voidaan tarkastaa jos ei ole henkilötietoja ja varmuutta henkilöhistoriasta? c) Taksialaan liittyen niin miten taataan asiakasturvallisuus? Edellämainituista syistä johtuen? d) Onko asiakas rasisti jos ei nouse autoon jonka kuljettajasta ei ole muuta tietoa kuin tämän kertoma tarina ja/tai kyseessä on turvapaikanhakija.
 
Käsittääkseni maahanmuuttajilla ei ole mikään hyvä maine taksiyrittäjien keskuudessa, ongelma on, ettei kantasuomailaisia ole jonossa. Muita on tulossa. Taksikuskin homma on ihan perinteinen siirtolaisen työ, hyvinvointivaltiossa se ei nauti suurta suosiota kantaväestön keskuudessa, sama koskee siivoojan ja hoitajan töitä.
Johtunee tuo miksei ala kiinnosta siitä onnettomasta tunti palkasta. Käsittääkseni tessiä ei oikein haluta noudattaa eli provikka palkalla mennään jolloin tunti palkaksi voi päivästä riippuen jäädä mitä tahansa 1 - 15€ välillä. Miinus verot. Lisäksi ala vaatii hyviä istuma lihaksia ja pitkää pinnaa. Enemmänkin kutsumusammatti tuo taksi kuskin ammattikin. Ei missään nimessä mikään kultakaivos ja tulevaisuudessa vielä vähemmän.

Valtion maksamat kyydit ovat alalla suurin yksittäinen tulonlähde.
 
Ei ne taida akateemikot kuitenkaan alkaa takseja ajelemaan ja vääräuskoisia palvelemaan ? Ja jos alkaa laajemmin niin varmasti myös alkaa sattua ja tapahtua ja niin palautetta tulee, Entistä isompi joukko saa osakseen sitä kehuttua monikulttuurin auvoa..
Se on kuljetettavalle hauska tilanne se kun sattuu osumaan rukousaika just kohdille puolessa välissä matkaa.
 
Back
Top