Sairaanhoitopiirit, jotka käyttävät Vastaamon palveluita ovat tehneet palvelusopimuksen ko. puljun kanssa. Silloin osa tuota palvelusopimusta on tietosuojasopimus.
Tämän pitäisi varmaan olla muodossa "Silloin osana tuota palvelusopimista PITÄISI olla tietosuojasopimus".
Tietosuojavaltuutettu valvoo tämän toiminnan lainmukaisuutta.
Finlex ® on oikeusministeriön omistama oikeudellisen aineiston julkinen ja maksuton Internet-palvelu.
www.finlex.fi
"Tietosuoja-asetuksessa tarkoitettuna kansallisena valvontaviranomaisena oikeusministeriön yhteydessä on tietosuojavaltuutettu. Tietosuojavaltuutettu on toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton."
Näin varmaan on kun se laissakin lukee, mutta en tietääkseni tekstissä kyseenalaistanut että onko tietosuojavaltuutettu itsenäinen ja riippumaton, vaan että kymmenhenkisen viraston tehtäväkentän ollessa ~sadan kaupungin, 200 kunnan, noin 230 viraston sekä yksityisen sektorin yrityksien tietosuojatilanteesta huolehtiminen, ei kyseinen lafka ole välttämättä ihan oikein resursoitu hoitamaan tehtäväkenttäänsä. Siinä on 10 kaupunkia, 20 kuntaa, 23 virastoa ja vaikka tuhat pk-yritystä valvottavaksi per virkamies näin nopealla silmäyksellä.
1. Jos jokainen alkaa tehdä yksityishenkilönä oikeusjuttua, niitä ilmoituksia, juttuja ja valituksia tulee olemaan kymmeniä tuhansia. SoTe viranomaiset ja niiden valvonta ovat halvaantuneita seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi käsittelemään tätä valitus ja juttumäärää. Samaan aikaan, kun Suomessa koronamasennus jyllää, siihen liittyvä kunnallinen hyvinvointipalvelun toteuttaminen halvaantui.
En jaksa uskoa että kymmenien tuhansien ihmisten tiedot olisi tässä vuotaneet ottaen huomioon vastaamon koon organisaationa (henkilöstö, liikevaihto ym). Saa olla aikamoinen liuta konitohtoreita jos halutaan esim viidessä vuodessa hoitaa nurmijärven kunnan kokoinen määrä henkilöitä. Toisaalta myös julkiset lähteet puhuvat n. 300-1000 henkilöstä.
Lisäksi tässä on itselleni myös ns. periaatteellinen argumentti, kun en tykkää ajatuksesta että kansalaisten oikeudellinen etu on riippuvainen siitä kuinka paljon niiden suojaaminen työllistää virkakoneistoa. Meillä on maassa jo poliisi joka sanoo ettei hoida pikkurikoksia, pyörävarkauksia, autojen tihutöitä ym et al koska keikkaa tulee ovista ja ikkunoista.
Toisaalta meillä on myös näyttöä vuoden 2015 tienoilta että hallinto-oikeus kesti sen kuorman mitä jokaisesta maahanmuuttoviraston kielteisestä päätöksestä generoitunut moninkertainen määrä valitus- ym. asioita. Tämä ei lamauttanut meillä järjestelmää, vaikka volyymit olivat potentiaalisesti 100 - 30 kertaisia tähän tapaukseen nähden.
2. Yksittäisellä henkilöllä on tietenkin huoli siitä, että hänen omat tietonsa pääsee lehdistöön. Samaan aikaan, kun korona vastatoimet vammauttaa viranomaistoimintaa, tulee tästä sotkusta vielä enemmän halvaannuttava vyyhti, joka lähtee Suomen ylimmistä viranomaisista ja päätyy kunnanvaltuustoihin.
Näiden tietojen julkaiseminen on toki rikoslain 38-luvussa todettu olevan laitonta toimintaa (9§ ja tietosuojarikokset), mahdollisesti myös julkisuuslain vastaista. En ihan itse jaksaisi uskoa että tässä lamautetaan joku saatanan valtioneuvoston kanslia ja 10 ministeriötä sadan kunnanvaltuuston lisäksi pelkästään siksi että tor-verkossa on tuhannen potilaan terveystietoja. Hyperbolia-nappia voi paina tässä kohtaa hieman pienemmälle
Jos tämä on ulkoisen valtiollisen tahon tekemä temppu, niin nyt tuli napakymppi. Ja se perustuu juurikin sinun yllä viljelemään hälläväliä kulttuuriin. Suomen sisäinen turvallisuus on tälle keskustelulle se oikea keskusteluketju.
En tiedä mistä kohtaa olet tuon hälläväliä-viljelyn tässä välissä löytänyt, oma pointtini oli siinä että tähän asiaan ei ole laitettu suomessa lähes mitään resursseja, vaikka ehkä pitäisikin. Edelleen meillä on maassa vähintään kolme eri koulukuntaa jotka käyttävät ihan eri standardeja, eikä maassa ole edes yhtenäistä tietoturvakieltä (lue edellisen viestin osa auditoinneista ja tarkastuksista ja hyväksyttämisistä).