Mahtoiko miliisi virittää ladojansa 70-90 -luvuilla? Olisiko viriosia ollut edes saatavilla neukuissa? Turbot lienevät olleet ulottumattomissa olevaa tekniikka NL:ssä noiden vuosien aikana. Vakio 1500S:lle ilmoitettiin Suomessa huippuvauhdiksi 150 km/h. 1600 kulki ilmoitusten mukaan 152. Ilmanvastuskerroin oli silmämääräisesti sitä luokkaa että neukuissa tuskin oli 200 huippunopeuteen pystyvää laatikkomallin Ladaa.
Asiaa voidaan hahmottaa esim kahdella tavalla:
A:
Vectra A:n ilmanvastuskerroin on 0.29 ja Ladan luokkaa 0.46. Ilmanvastuksen aiheuttaman kulkuvastuksen tehontarve on P=0.5*[tiheys]*v³*[poikkileikkausala]*[ilmanvastuskerroin]
Vectra A 85kW / 115 hp koneella kulkee noin 200 km/h. Mikäli poikkileikkausala oletetaan samaksi (voi olla tai ei), Ladan tehontarve 200 km/h nopeuteen olisi ilmanvastuskertoimien suhde eli 0.46/0.29=1.59 kerrottuna Vectran tehontarpeella. Huipputeho ei välttämättä ilmene huippunopeudella, mutta jos välitykset on yhtä hyvin optimoitu huippunopeudelle, Ladan tehontarve @200 km/h: 135kW / 182 hp
B:
Tehon tarve on suoraan verrannollinen nopeuden kolmanteen potenssiin. Lada 1500:n huippunopeudeksi ilmoitetaan 150 km/h 75 hp tehoisella moottorilla.
Samanlaisella välitysten optimoinnilla tehontarve olisi siis: 200³/150³*75hp = 2.37 * 75 hp = 178 hp
Kyllähän tuollaisia tehoja saisi Ladaankin loihdittua nykyisin saatavilla olevilla keinoilla, mutta 80-luvulla vakio-osilla ei niinkään.
Luultavasti olisi jännittävä ajaa vakioalustaisella Ladalla 200 km/h. On kyllä tullut ajettua sellaisella Ladalla johon oli vaihdettu jäykemmät jouset, iskarit, pienempi ratti ja paremmat penkit niin kovaa kuin se kulki. Se oli jopa melko hyvä ajettavuudeltaan. Luokkaa 110 km/h märällä asfaltilla tapahtunut 100 m pitkä nelipyöräluisukin pysyi jopa tiellä.