Suomen sisäinen turvallisuus

En ymmärrä, miksei tällaiseen ole tehty laitetta, jolla voitaisiin porukka siirtää kätevästi pois. Eihän se tarvitsisi kuin käsinojattoman pyörätuolin, johon varmuuden vuoksi turvavyö, ettei elohihhuli valahda pois ja syytä viranomaisia ruhjeistaan.
Kuvasit juuri kantotuolin :)
https://pensi.fi/tuote/kantotuoli/

EDIT:Pensi tekee poliisille varmasti sinisellä kankaalla oman versio :LOL:
 
Mä muuten jokunen vuosi sitten ehdotin, että joihinkin poliisin autoihin voisi olla hyvä hankkia kantotuolit; ihan vain mätisäkkejä varten.
 
Enemmän ne anarkistit ovat sellaisia "40 kg polkupyörän kanssa" -tyyppisiä. Mutta noin kunnollista mätisäkkiä on kyllä todella haastavaa raahata, minkä lisäksi joku voisi sanoa että on ihmisarvoa alentavaa raahata juoppoa maata pitkin.

Tulipa esille myös kuljetusturvallisuus, eli jos juoppo makaa pöntön lattialla irtaimena, niin kolarin sattuessa sitomattomalle kuormalle voi käydä huonosti.
 
Enemmän ne anarkistit ovat sellaisia "40 kg polkupyörän kanssa" -tyyppisiä. Mutta noin kunnollista mätisäkkiä on kyllä todella haastavaa raahata, minkä lisäksi joku voisi sanoa että on ihmisarvoa alentavaa raahata juoppoa maata pitkin.

Tulipa esille myös kuljetusturvallisuus, eli jos juoppo makaa pöntön lattialla irtaimena, niin kolarin sattuessa sitomattomalle kuormalle voi käydä huonosti.
Puhumattakaan kantajien työergonomiasta. Kantaminen välineellä voittaa aina ryysyistä raahaamisen.
Kuljetusvälineeksi tuosta ei (virallisesti) ole, mutta iso osa asiakkaista siirtyisi tuolla huomattavasti kivuttomammin maijaan ja maijasta majoitukseen.
 
Enemmän ne anarkistit ovat sellaisia "40 kg polkupyörän kanssa" -tyyppisiä. Mutta noin kunnollista mätisäkkiä on kyllä todella haastavaa raahata, minkä lisäksi joku voisi sanoa että on ihmisarvoa alentavaa raahata juoppoa maata pitkin.

Tulipa esille myös kuljetusturvallisuus, eli jos juoppo makaa pöntön lattialla irtaimena, niin kolarin sattuessa sitomattomalle kuormalle voi käydä huonosti.
Asiakas varmaan olisi ihmeissään, kun vedettäisiin liinoilla kiinni maijan lattiaan
 
On ajateltu, että asiakas olisi vöissä kiinni tuolissa, joka olisi kiinni autossa samalla tavalla kuin lanssissa.
 
Puhumattakaan kantajien työergonomiasta. Kantaminen välineellä voittaa aina ryysyistä raahaamisen.
Kuljetusvälineeksi tuosta ei (virallisesti) ole, mutta iso osa asiakkaista siirtyisi tuolla huomattavasti kivuttomammin maijaan ja maijasta majoitukseen.
Poliisi tilaa Pekka Niskan kaluston vaan siirto hommiin, työergonomia se pitää poliiseillakin olla
 
Kuvasit juuri kantotuolin :)
https://pensi.fi/tuote/kantotuoli/

EDIT:pensi tekee poliisille varmasti sinisellä kankaalla oman versio :LOL:
Aikoinaan olin lentokentällä hommissa ni noilla kantotuoleilla oli todella mukava kantaa asiakas koneeseen sisälle. Oli vittumaisin homma koko jutussa. Onneksi yleensä satuin olemaan loadmasterina ni sai laitettua muut kantamaan sen sinne. Mut tuli niitä kanneltua itsekin ihan jonku verran vuosien saatossa. Osalla kun ei ollut minkäänlaista liikunta kykyä ni voin kertoa ettei ollut ihan helpointa hommaa nostaa eka pyörätuolista tuohon kantotuoliin ja sit roudata se koneeseen penkille ikkuna paikalle. Varmaan painajaisia sain tästä ku tuli nämä muistot nyt mieleen. Kuopiossa ku ei ihan samat hommat ollu ku esim helsinki-vantaalla. Siel loadmasteri ei juuri joudu hikihatussa hommia paineleen. Me tehtiin prkl kaikki mahdollinen ja yleensä 3 ukkoa oli hommissa joskus vain sit 2. Eka purat koneen tyhjäksi sit kannat "madon" jossai välissä koneeseen jonka jälkeen mentiin sit takaisin täyttää ruumia laukuilla ja lopuksi sit oltiin kapteenin silminä ja piuhan kautta annettiin lupa käynistellä moottorit jne. Ja tietysti jäänpoisto hommat talvella sit viel päälle. Se koneen kääntö oli aika kiireellistä touhua. Kesällä oli sit niin paljon mukavampaa. Sait hyvän rusketuksen siinä kaupan päälle ja välillä sit ku kone tuli vedeltiin kunnon urheilu sessioa siinä koneen kanssa. Hyviä aikoja!

Anteeksi offtopicit :)
 
Siinä saa olla aika hyvissä hengen ja ruumiin voimissa kun pitää 200-kiloista "anarkistia" raahata maijaan... :p

Joskus oli koneeseen roudattava aika reilusti yli 100kg ni siinäkii jo hiki tuli ku johkii A320 kantelit sen portaita pitkin ikkunapaikalle. Ei ollut ihan helpointa hommaa saada ihminen jolla ei toimi kuin kädet hyvällä tuurilla. Hiki tulee ajatellessa jo :D
 
En ymmärrä, miksei tällaiseen ole tehty laitetta, jolla voitaisiin porukka siirtää kätevästi pois. Eihän se tarvitsisi kuin käsinojattoman pyörätuolin, johon varmuuden vuoksi turvavyö, ettei elohihhuli valahda pois ja syytä viranomaisia ruhjeistaan.
keiler.001.jpg
 
Puolustusministeriö huolestui venäläisoligarkin jättiprojektista Saimaalla: ”Rakennushanke on seurannassamme”

Puolustusministeriö vahvistaa Iltalehdelle, että se seuraa tarkasti, mihin tarkoituksiin Kotasaaren kiinteistöjä käytetään. Ministeriön mukaan pakkolunastus on mahdollinen, mikäli tiloihin majoitetaan kansallista turvallisuutta uhkaavia henkilöitä.
b1b9d7d8ac79fd14c37e88236ff97d2b1d1e0c4d0a10b92dbbaba3ef9cdf920d.jpg
b1b9d7d8ac79fd14c37e88236ff97d2b1d1e0c4d0a10b92dbbaba3ef9cdf920d.jpg

SANTERI ROSENVALL
Tekijän kuva
Lauri Nurmi
[email protected]
lauantai 02.10.2021 klo 15:11

  • Venäläinen oligarkki Igor Kesaev rakennuttaa isoa kiinteistöä Saimaalle. Rakentajan mukaan kyseessä on lomakylä.
  • Suomen puolustusministeriö vahvistaa IL:lle, että se seuraa tarkasti, mihin tarkoituksiin Kesaevin hankkimaa aluetta käytetään.
  • ”Kesaevin tai kenenkään muun kultaisen passin ostajan on turha kuvitella, että he välttäisivät valvontamme”, kertoo tiimin vetäjä Anu Sallinen puolustusministeriön kiinteistö- ja ympäristöyksiköstä.
Partalansaari sijaitsee Saimaan sydämessä Sulkavan ja Puumalan kuntien alueella. Se on keskellä ”ei mitään”, mutta sen ohitse kulkee Suomen tärkein sisävesiväylä: Saimaan syväväylä.
Rahtialukset ja tukkiproomut kuljettavat tavaroita Kuopiosta, Joensuusta, Savonlinnasta ja Varkaudesta Lappeenrantaan ja Saimaan kanavan kautta aina Itämerelle ja ulkomaille asti.
Rahti kulkee myös toiseen suuntaan eli mereltä sisämaakaupunkeihin.
Venäläinen oligarkki Igor Kesaev osti huhtikuussa 2020 Partalansaaren lounaiskulmasta Kotasaaren, jonka rannasta on suora näköyhteys strategiselle syväväylälle.
Maanmittauslaitokselle Kesaev esitti kauppaa tehdessään ainoastaan EU-maa Kyproksen passin. Kyproksen hallinto on tunnettu siitä, että se myöntää rikkaille venäläisille EU-passeja rahaa ja investointeja vastaan.
Kun Kesaev hankki kiinteistön kyproslaisena 700 000 eurolla, hän kiersi kaksoiskansalaisena luvanhakuvelvollisuuden maakauppaan Suomen Puolustusvoimilta. Syrjäisen lahden pohjukassa sijaitsevaan Kotasaareen on rakennettu kesällä 2021 majoitustiloja arviolta sadalle hengelle.
Alue on ollut ulkopuolisilta tiukasti suljettu.
Kotasaareen ei rakenneta mökkejä vaan majoitustiloja kymmenille ihmisille. IL:n haastattelemat lähteet arvioivat, että Puumalan kunta on toiminut sinisilmäisesti myöntäessään poikkeusluvan.
Kotasaareen ei rakenneta mökkejä vaan majoitustiloja kymmenille ihmisille. IL:n haastattelemat lähteet arvioivat, että Puumalan kunta on toiminut sinisilmäisesti myöntäessään poikkeusluvan.

Kotasaareen ei rakenneta mökkejä vaan majoitustiloja kymmenille ihmisille. IL:n haastattelemat lähteet arvioivat, että Puumalan kunta on toiminut sinisilmäisesti myöntäessään poikkeusluvan. Asemapiirros
Rakennusluvan liiteasiakirjojen perusteella alueella on 530 kerrosneliömetrin vierastalo. Päärakennuksen pinta-ala on 420 kerrosneliömetriä. Puumalan kunta on myöntänyt poikkeusluvat suurten majoitustilojen rakentamiseen.
Lisäksi syrjäiseen Kotasaareen, jonne pääsee autolla vain kapeaa maavallia pitkin, on rakennettu 150 neliön ”henkilökunnan talo”.
Iltalehti on haastatellut tätä kirjoitusta varten useita ulko- ja turvallisuuspolitiikan lähteitä ja tutustunut paikan päällä Kotasaaren ympäristöön.
IL:n lähteet arvioivat, että kunta on toiminut sinisilmäisesti salliessaan kiinteistökokonaisuuden rakentamisen poikkeusluvalla.
Kaikki lähteet vertaavat Kotasaaren rakennushanketta siihen, miltä Airiston Helmen rakennushankkeet näyttivät paperilla Turun saaristossa, kunnes Suomen viranomaiset tekivät yllätysratsian venäläisomisteisiin kiinteistöihin.

Vahvat FSB-yhteydet​

Kesaev on tunnettu yhteyksistään Venäjän turvallisuuspalvelu FSB:hen. Tätä asiaa painottavat IL:n haastattelemat lähteet.
Yhteydestä FSB:hen löytyy myös julkista näyttöä. Venäläislehti Novaja Gazetan mukaan Kesaev on johtanut vuodesta 2003 alkaen Monolit-nimistä säätiötä.
Säätiö harjoittaa FSB:n nykyisten työntekijöiden ja eläkeläisten sekä heidän perheidensä ”taloudellisten, lääketieteellisten, sosiaalisten ja kulttuuristen tarpeiden” tukemista. Se myös avustaa kuolleiden FSB:n työntekijöiden leskiä.
Lehtitietojen mukaan Kesaev on tehnyt kiinteistökauppoja FSB:n työntekijöiden kanssa.
Kesaevin yhteyksiä ja Saimaan kiinteistökauppaa on käsitelty aiemmin muun muassa Iltalehden ja Seuran jutuissa.

Liitetty asekauppaan​

Talouslehti Forbesin mukaan hänen omaisuutensa arvo on 4,1 miljardia Yhdysvaltain dollaria.
Kesaev on rikastunut tupakkakaupalla. Hänen ja Sergei Katsievin perustama Megapolis-yhtiö hallitsee noin 70 prosenttia Venäjän savukemarkkinoista.
Vuonna 2012 Kesaevin nimi nousi esille, kun WikiLeaks-sivusto julkaisi yhdysvaltalaisen tiedusteluyhtiön Stratforin sisäisiä viestejä.
Stratfor luokittelee Kesaevin ”kiinnostavaksi henkilöksi”, jolla tiedusteluyhtiön arvion mukaan on ollut tiiviit yhteydet FSB:hen ja tupakkakaupassa yhteys venäläiseen mafiaan. Stratforin mukaan Kesaevin Mercury-yhtymä on ollut mukana asekaupassa.

Puolustusministeriö seuraa tarkasti​

Suomen puolustusministeriö vahvistaa IL:lle, että se seuraa tarkasti, mihin tarkoituksiin Kotasaaren kiinteistöjä käytetään.
– Voimme vahvistaa, että Kotasaaren rakennushanke on seurannassamme. Kesaevin tai kenenkään muun kultaisen passin ostajan on turha kuvitella, että he välttäisivät valvontamme. Seuraamme tarkasti kiinteistökauppoja, joissa ostaja tulee Kyprokselta, Kreikasta, Bulgariasta, Maltalta tai Portugalista, kertoo tiimin vetäjä Anu Sallinen puolustusministeriön kiinteistö- ja ympäristöyksiköstä.
Neljä ensimmäistä EU-maata käy puolustusministeriön arvion mukaan kauppaa EU-passeilla, Portugali oleskeluluvilla.

– Portugali myy oleskelulupaa. Kun maassa on ollut tarpeeksi kauan, saa kansalaisuuden. Nämä ovat hankalia. Kun uutta lakia viime vaalikaudella sorvattiin, kaksoiskansalaiset jätettiin maakauppojen luvanvaraisuuden ulkopuolelle, koska eduskunta arvioi, että heidän ottamisensa lain piiriin rikkoisi EU:n perussopimuksia. Kauppoihin on aidosti haastavaa puuttua, Sallinen sanoo.

Lakia halutaan parantaa​

Ongelmaan on kuitenkin havahduttu. Hallituslähteet vahvistavat asian IL:lle.
Puolustusministeriö jättää eduskunnan puolustusvaliokunnalle tämän vuoden loppuun mennessä selvityksen kiinteistöomistuksen valvontaan liittyvän lain toimivuudesta.
Puumalan läpi kulkee Suomen sisävesien tärkein laivaväylä. Kotasaari sijaitsee Puumalan kirkonkylästä vesitse noin 15 kilometriä koilliseen.
Puumalan läpi kulkee Suomen sisävesien tärkein laivaväylä. Kotasaari sijaitsee Puumalan kirkonkylästä vesitse noin 15 kilometriä koilliseen.

Puumalan läpi kulkee Suomen sisävesien tärkein laivaväylä. Kotasaari sijaitsee Puumalan kirkonkylästä vesitse noin 15 kilometriä koilliseen. IL-arkisto
Selvitys on Sallisen mukaan kesken.
– Nostamme esiin kokemukset lainkäytöstä ja niistä erilaisista tilanteista, joihin näiden kahden vuoden aikana on törmätty lakikokonaisuuden soveltamisen osalta. Tavoitteena on kertyneen tiedon kautta edelleen kehittää lakikokonaisuutta vastaamaan vielä paremmin tavoitteita, joita sille on alun perin asetettu ja joita siltä mahdollisesti tulisi tulevaisuudessa edellyttää, Sallinen toteaa.
Puolustusministeriö pitää ongelmallisena sitä, että EU:n ja kolmannen valtion kaksoiskansalaiset eivät joudu lupaprosessiin.

Kultaisen passin ostajat syynissä​

Puolustusministeriö saa Maanmittauslaitokselta tiedot kaikista kiinteistökaupoista Suomessa, mukaan lukien kultaisten viisumien käyttäjien tekemät kaupat.
– Vaikka lain mukaan EU/ETA-alueen kaksoiskansalaiset välttävät luvanhakuvelvollisuuden, meillä on tilannekuva kaupoista. Tärkeää onkin korostaa sitä, että mikäli kultaisen passin käyttäjä luulee välttävänsä viranomaiskontrollin, niin siinä hän valitettavasti erehtyy. Toki on harmillista, että jotkut EU-valtiot myyvät maidensa kansalaisuuksia kolmansien maiden kansalaisille, Sallinen painottaa.
Puolustusministeriöstö kerrotaan Iltalehdelle, että vaikka kultaisen passin haltija välttäisi lupaseulan, Suomen valtiolla on muita oikeudellisia keinoja puuttua sekä kauppoihin että myöhemmin omistuksiin.

Pakkolunastus mahdollinen​

Uusi laki valtion etuosto-oikeudesta koskee alueita, jotka osuvat laissa määritetyille etuostovyöhykkeille Puolustusvoimien tai rajavartiolaitoksen toimipisteiden tai toiminnassa käyttämien alueiden välittömään läheisyyteen.
Esimerkiksi Kotasaari ei sijaitse tällaisella etuostovyöhykkeellä.
Tällöin valtio voi halutessaan pakkolunastaa alueen puolustusministeriön tai sisäministeriön esityksestä.
Lakia kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta muutettiin vuonna 2019 siten, että kiinteistön pakkolunastus on nykyään mahdollista kansallisen turvallisuuden varmistamisen nojalla.
– Mikäli kultaisella passilla hankittu kiinteistö aiheuttaisi Suomelle kansallisen turvallisuuden uhan, puolustusministeriö voisi käynnistää viimeisenä keinona pakkolunastusprosessin kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi, Sallinen kertoo.
Laki mahdollistaa myös muiden ministeriöiden toimia, mikäli näiden ministeriöiden toimiala vaarantuisi kiinteistöomistuksen kautta.
Uutta lakia sovelletaan siis kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastukseen maanpuolustuksen, alueellisen koskemattomuuden, sisäisen turvallisuuden, valtion johtamisen, rajaturvallisuuden, rajavalvonnan, huoltovarmuuden, yhteiskunnan kannalta välttämättömän infrastruktuurin toiminnan varmistamisen tai muun näihin rinnastettavissa olevan yhteiskunnallisen edun turvaamiseksi.
Sallinen painottaa, että kynnys pakkolunastukseen on korkea.
– Meidät erottaa autoritäärisistä maista oikeusvarmuus. Välineenä pakkolunastus on raskas, koska siinä puututaan Suomen perustuslaissa taattuun oikeuteen omistaa kiinteää omaisuutta vapaasti, Sallinen sanoo.
Puolustusministeriö haluaa kuitenkin tuoda julkisuuteen ja yleiseen tietoisuuteen, että Kotasaaren tai minkä tahansa muun kiinteistön pakkolunastus on mahdollista, mikäli kiinteistöä käytetään Suomen turvallisuutta vaarantavaan toimintaan esimerkiksi majoittamalla sen tiloihin kansallista turvallisuutta uhkaavia henkilöitä.
– On tärkeää, että tämäkin mahdollisuus on olemassa, Sallinen kiteyttää.
Kotasaareen kuljetaan etelästä Kietävälän lossilla. Pohjoisesta Partalansaareen kulkee Hakovirran silta.
Kotasaareen kuljetaan etelästä Kietävälän lossilla. Pohjoisesta Partalansaareen kulkee Hakovirran silta.

Kotasaareen kuljetaan etelästä Kietävälän lossilla. Pohjoisesta Partalansaareen kulkee Hakovirran silta. Puumalan kunta

Hybridivaikuttamiseen kuuluu epätietoisuuden levittäminen​

Iltalehden haastattelemat lähteet arvioivat, että Kotasaaren rakennushanke voi edustaa tyypillistä hybridivaikuttamista. Siihen liittyy olennaisena osana epätietoisuuden synnyttäminen suomalaisessa yhteiskunnassa.
Kiinteistön sijainti on lomailuun syrjäinen, mutta strategisesti keskeinen tärkeimmän sisävesien syväväylän ansiosta.
Kesaevin edustajat ovat kertoneet Puumalan viranhaltijoille, että kyse on lomakylän rakentamisesta.
Kyse voi tietysti olla myös omaisuuden siirtämisestä Venäjän ulkopuolelle. Oligarkit ovat presidentti Vladimir Putinin valtakaudella eläneet jatkuvan omaisuutensa menettämisen uhan alla. Niin sanotut turvainvestoinnit kohdistuvat kuitenkin useimmiten Lontoon kaltaisiin paikkoihin. Siitä ei myöskään löydy viitteitä, että FSB-yhteyksistään tunnettu Kesaev olisi joutunut hallinnon epäsuosioon Venäjällä.

Hienoa nähdä et ollaan hereillä ja tarvittaessa laitetaan sit stoppi touhulle. Nämä näiden lomakylät on aika nähtyjä. Siel on kunnan päättäjät saaneet ruplia tilille ku moiseen ovat luvan myöntäneet. Hävetkää!
 
Eikös stadin ammutuin Jari ole tukevahko? Onko sitä näkynyt kadulla vai liikkuuks se ihan eri piireissä kuin ilmastot? En tunne tota porukkaa muuten kuin iäkkäämmän taustajoukon kautta :D
 
Back
Top