Vonka
Supreme Leader
Baikalin avaus oli asiaa. Meillä on liian vähän poliiseja, sillä tavat eivät ole menossa parempaan suuntaan. Ja se Räsäsen kyläpoliisihanke on aivan takapuolesta. Meillä on 10 000:n asukkaan taajamia, joissa ei ole poliisia lainkaan. Juuri pari päivää sitten Kankaanpäässä oli yksi partio aseellisen kanssa jumissa ilman tukea ja seuraava partio jossain poronkuseman päässä. Samaan aikaan Räsänen oli telkkarissa höpisemässä jostain pappa-Tunturilla ajavasta kyläpoliisista.
Minä olen hiukan eri mieltä siitä, että liikenne pitäisi jättää valvomatta "vähemmän tärkeänä asiana". Turvallisuuteen kuuluisi se, että heikommasta pitää vahvempi huolta. Henkilöautolla toivoo, että sorakuormaa Scanialla takanani tuova tajuaa sen, polkupyöräilijä ja jalankulkija toivoo samaa henkilöautolta. Silti asenteet ovat aivan pässejä tänään. Ainakin minun kotikaupungissani.
Jos 20 vuotta sitten ajoi suojatien eteen pysähtyneen ohi, se hävetti viikon. Tänään ei meinaa uskaltaa itse pysäyttää, kun on niin monta kertaa meinannut tehdä giljotiinin kaksikaistaisessa. Joku kalkkuna vain paahtaa ohi. Ei tarvitse edes olla se kuuluisa audimies.
Juuri tehdyn kyselyn mukaan: Viidesosa vastanneista autoilijoista on joutunut usein jarruttamaan äkillisesti, ettei ajaisi suojatielle tulevan päälle. Yli puolet on sitä mieltä, että jalankulkijat tulevat usein suojatielle yllättäen ja varomatta.
Ei helkkari. Tässä vastauksessa näkyy asenne siitä, että mä vain ajan tässä mielellään aika reippaastikin ja on se perkelettä, että joku kehtaa ylittää kadun joitakin tiehen maalattuja raitoja pitkin.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/u...1-tutkimus-suojatie-yllattaa-usein-autoilijan
Kertauksena Suomen kansalle, joka ei liikennevalvontaa tarvitse (ja Tapani Kansalle, joka on hänkin "keskimääräsitä parempi autoilija", kuten tutkimuksen mukaan 99% Suomen miehistä).
Tieliikennelaki 32§:
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Minä olen hiukan eri mieltä siitä, että liikenne pitäisi jättää valvomatta "vähemmän tärkeänä asiana". Turvallisuuteen kuuluisi se, että heikommasta pitää vahvempi huolta. Henkilöautolla toivoo, että sorakuormaa Scanialla takanani tuova tajuaa sen, polkupyöräilijä ja jalankulkija toivoo samaa henkilöautolta. Silti asenteet ovat aivan pässejä tänään. Ainakin minun kotikaupungissani.
Jos 20 vuotta sitten ajoi suojatien eteen pysähtyneen ohi, se hävetti viikon. Tänään ei meinaa uskaltaa itse pysäyttää, kun on niin monta kertaa meinannut tehdä giljotiinin kaksikaistaisessa. Joku kalkkuna vain paahtaa ohi. Ei tarvitse edes olla se kuuluisa audimies.
Juuri tehdyn kyselyn mukaan: Viidesosa vastanneista autoilijoista on joutunut usein jarruttamaan äkillisesti, ettei ajaisi suojatielle tulevan päälle. Yli puolet on sitä mieltä, että jalankulkijat tulevat usein suojatielle yllättäen ja varomatta.
Ei helkkari. Tässä vastauksessa näkyy asenne siitä, että mä vain ajan tässä mielellään aika reippaastikin ja on se perkelettä, että joku kehtaa ylittää kadun joitakin tiehen maalattuja raitoja pitkin.
http://www.karjalainen.fi/uutiset/u...1-tutkimus-suojatie-yllattaa-usein-autoilijan
Kertauksena Suomen kansalle, joka ei liikennevalvontaa tarvitse (ja Tapani Kansalle, joka on hänkin "keskimääräsitä parempi autoilija", kuten tutkimuksen mukaan 99% Suomen miehistä).
Tieliikennelaki 32§:
Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.
Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.