Suomen sisäinen turvallisuus

Baikalin avaus oli asiaa. Meillä on liian vähän poliiseja, sillä tavat eivät ole menossa parempaan suuntaan. Ja se Räsäsen kyläpoliisihanke on aivan takapuolesta. Meillä on 10 000:n asukkaan taajamia, joissa ei ole poliisia lainkaan. Juuri pari päivää sitten Kankaanpäässä oli yksi partio aseellisen kanssa jumissa ilman tukea ja seuraava partio jossain poronkuseman päässä. Samaan aikaan Räsänen oli telkkarissa höpisemässä jostain pappa-Tunturilla ajavasta kyläpoliisista.

Minä olen hiukan eri mieltä siitä, että liikenne pitäisi jättää valvomatta "vähemmän tärkeänä asiana". Turvallisuuteen kuuluisi se, että heikommasta pitää vahvempi huolta. Henkilöautolla toivoo, että sorakuormaa Scanialla takanani tuova tajuaa sen, polkupyöräilijä ja jalankulkija toivoo samaa henkilöautolta. Silti asenteet ovat aivan pässejä tänään. Ainakin minun kotikaupungissani.

Jos 20 vuotta sitten ajoi suojatien eteen pysähtyneen ohi, se hävetti viikon. Tänään ei meinaa uskaltaa itse pysäyttää, kun on niin monta kertaa meinannut tehdä giljotiinin kaksikaistaisessa. Joku kalkkuna vain paahtaa ohi. Ei tarvitse edes olla se kuuluisa audimies.

Juuri tehdyn kyselyn mukaan: Viidesosa vastanneista autoilijoista on joutunut usein jarruttamaan äkillisesti, ettei ajaisi suojatielle tulevan päälle. Yli puolet on sitä mieltä, että jalankulkijat tulevat usein suojatielle yllättäen ja varomatta.

Ei helkkari. Tässä vastauksessa näkyy asenne siitä, että mä vain ajan tässä mielellään aika reippaastikin ja on se perkelettä, että joku kehtaa ylittää kadun joitakin tiehen maalattuja raitoja pitkin.

http://www.karjalainen.fi/uutiset/u...1-tutkimus-suojatie-yllattaa-usein-autoilijan

Kertauksena Suomen kansalle, joka ei liikennevalvontaa tarvitse (ja Tapani Kansalle, joka on hänkin "keskimääräsitä parempi autoilija", kuten tutkimuksen mukaan 99% Suomen miehistä).

Tieliikennelaki 32§:

Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
 
Ainakin Helsingissä ongelman muodostaa liikennesuunnittelu.

Sinä aikana kun minulla on ollut ajokorti, monia paikkoja on muutettu, eikä todella parempaan suuntaan.
Muutokset joilla on tarkoitus hankaloittaa liikennettä aiheuttavat vaaratilanteita, todellinen yllätys. Liikennesuunnittelu on muuten myöntänyt tämän filosofian olevan todellinen. Kaikentakan on halu hankaloittaa yksityisautoilua.
Esimerkkinä upotettujen bussipysäkkien poisto, saa aikaan turhia kaistanvaihtoja ja koukailuja.
Liikenteen määrä on samalla kasvanut ties kuinka paljon.

En nyt väitä liikennekulttuurissa ei olisi parannettavaa, kyllä autoilija voisi toimia paremmin.
Olennaista tämän ketjun kannalta on, että tarvitsemme poliiseja valvomaan myös liikennettä.
 
Ainakin Helsingissä ongelman muodostaa liikennesuunnittelu.

Sinä aikana kun minulla on ollut ajokorti, monia paikkoja on muutettu, eikä todella parempaan suuntaan.
Muutokset joilla on tarkoitus hankaloittaa liikennettä aiheuttavat vaaratilanteita, todellinen yllätys. Liikennesuunnittelu on muuten myöntänyt tämän filosofian olevan todellinen. Kaikentakan on halu hankaloittaa yksityisautoilua.
Esimerkkinä upotettujen bussipysäkkien poisto, saa aikaan turhia kaistanvaihtoja ja koukailuja.

Tsadissa on jätetty sitten homma puolitiehen. Tampereella noihin on laitettu liikenteenjakaja eli pysäkille pysähtynyttä bussia ei voi/saa ohittaa lainkaan. Se lisää selvästi liikenneturvallisuutta, mutta liikenteen sujuvuus kärsii. Tietysti turvallisuuden pitääkin olla ensisijainen tavoite ja sitähän tuolla on tavoiteltu.
 
Ei tosiaan tulisi mieleenkään pysähtyä suojatien eteen ja katsoa, kuinka naapurikaistan auto teloittaa jalankulkijan suojatielle. Liikenteen puolella tilanne on mennyt todella surkeaksi, minäminä-yhteiskunnan hedelmiä tämäkin?
 
Ei tosiaan tulisi mieleenkään pysähtyä suojatien eteen ja katsoa, kuinka naapurikaistan auto teloittaa jalankulkijan suojatielle. Liikenteen puolella tilanne on mennyt todella surkeaksi, minäminä-yhteiskunnan hedelmiä tämäkin?

Suojatiekulttuuri on Suomessa jotain aivan käsittämätöntä. Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan, niin autot pysähtyvät suojatien eteen kuin taikasauvan käskystä. Ruotsista ja muusta Euroopasta puhumattakaan. Osasyynä on varmasti se, että suojateitä ei Suomessa oli poliisi valvonut kunnolla koskaan. Ehkä syynä on se, ettei siihen ole kehitetty konetta ja konstaapelien pitäisi nousta pakettiautostaan ulkoilmaan. Siinä on jo kaksi lähes ylittämätöntä rastia.

Oikeasti pitäisi tulla heti päiväsakkoa ja pysähtyneen auton ohittaminen tutkittaisiin törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, josta tulee aina ajokieltoa. Sitten pitäisi vielä valvoakin.
 
Suojatiekulttuuri on Suomessa jotain aivan käsittämätöntä. Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan, niin autot pysähtyvät suojatien eteen kuin taikasauvan käskystä. Ruotsista ja muusta Euroopasta puhumattakaan. Osasyynä on varmasti se, että suojateitä ei Suomessa oli poliisi valvonut kunnolla koskaan. Ehkä syynä on se, ettei siihen ole kehitetty konetta ja konstaapelien pitäisi nousta pakettiautostaan ulkoilmaan. Siinä on jo kaksi lähes ylittämätöntä rastia.

Oikeasti pitäisi tulla heti päiväsakkoa ja pysähtyneen auton ohittaminen tutkittaisiin törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, josta tulee aina ajokieltoa. Sitten pitäisi vielä valvoakin.

Ehkä alkuun pitäisi määrätä vaikka viideksi vuodeksi pakollinen pysähtyminen aina ennen suojatielle menoa. Samaa voisi kyllä soveltaa muihinkin liikkujiin. Jos kaikki tulisivat suojatielle pysähdyksen kautta, niin yhteentörmäykset olisivat leppoisia lääpäisyjä. Toki nykysäännöissä on räikeitä virheellisyyksiäkin, esimerkiksi rullaluistelijat pitäisi nopeutensa takia rinnastaa pyöräilijöihin, ei jalankulkijoihin. Pyöräilijöiden väistämissäännöt ovat epäloogisuudessaan ihan oma lukunsa jne. Kurinpalautusta liikenne tosiaan kaipaisi. Aamuliikenteessä tulee usein mietittyä, että kaikkein paras voisi olla yksinkertainen pysähtymisrangaistus. Puolesta tunnista kuuteen tuntiin pysähdyksissä rikospaikalla voisi tehota paremmin, kuin rahallinen rangaistus.
 
Itse asiassa Suomi muistuttaa slaavilaisia maita. Puolassa ja Venäjällä tien ylitys on myöskin hengelle hupaa. Ruotsissa jalankulkija on kuningas, koska hän on heikompi.

Kyse ei ole pelkästään nykyajan ilmiöstä. Suomessa näkyy joskus sellainen itäeurooppalainen, luoteisvenäläinen empatian puute...

1970-luvulla Helsingin ETYKin aikaan kiersi kansainvälinen vitsi siitä, miten eri maissa ylitetään katu turvallisesti: "Italiassa mene yli hemaisevan blondin följyssä. Englannissa seuraa harmaapäistä mummoa. Saksassa sotilashenkilöä. Suomessa... öö... pysy sillä puolella, missä oletkin."
 
Suojatiekulttuuri on Suomessa jotain aivan käsittämätöntä. Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan, niin autot pysähtyvät suojatien eteen kuin taikasauvan käskystä. Ruotsista ja muusta Euroopasta puhumattakaan. Osasyynä on varmasti se, että suojateitä ei Suomessa oli poliisi valvonut kunnolla koskaan. Ehkä syynä on se, ettei siihen ole kehitetty konetta ja konstaapelien pitäisi nousta pakettiautostaan ulkoilmaan. Siinä on jo kaksi lähes ylittämätöntä rastia.

Oikeasti pitäisi tulla heti päiväsakkoa ja pysähtyneen auton ohittaminen tutkittaisiin törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, josta tulee aina ajokieltoa. Sitten pitäisi vielä valvoakin.

Tästä samaa mieltä. Valvonnan lisäksi Suomessa pitäisi muuttaa lainsäädäntöä ja oikeuskäytäntöä liikenteen(kin) osalta.
Tämä nykyinen hälläväliä meininki johtuu osittain siitä, että (ns.) rangaistukset liikennetörttöilyistä ovat käsittämättömiä.
Melkoisen rajun töötin saa heittää, jotta ajokielto ja sakko on sen tasoinen, että se laittaa miettimään vakavasti tekosiaan tai toimii ennakkoon hillitsevänä. Ja ehdotontahan ei liikenteessä pysty täällä hankkimaan oikein millään :(
 
Rasistit!

Poliisi teki valvontaiskun ulkomaalaisiin autoihin – karu tulos
SAMPO RAUTAMAA - AAMULEHDEN ARKISTO http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/119...iskun+ulkomaalaisiin+autoihin+karu+tulos.html

KOTIMAA | 20.8.2014 | 10:04 | PÄIVITETTY 10:051


Pääkaupunkiseudun poliisilaitokset valvoivat yhdessä Tullin partoiden kanssa ulkomaalaisia ajoneuvoja eilen tiistaina. Tulos on karu: joka neljännestä autosta löytyi epäselvyyksiä.


Valvonnan tavoitteena oli paljastaa liikenteestä sellaisia ajoneuvoja, joita käytetään pääasiallisesti Suomessa, mutta jotka on rekisteröity ulkomaille. Tällä tavalla kierretään Suomen autoveroa.


Valvonnassa tarkastettiin myös kuljettajien kunto, ajo-oikeus sekä ajoneuvojen kunto.


Poliisin tiedotteen mukaan päivän aikana tarkastettiin 370 ulkomaalaista ajoneuvoa. Näistä 95 ajoneuvon eli yli 25 prosentin kohdalla oli syytä epäillä jonkinasteisia epäselvyyksiä autoverojen osalta. Tulli selvittelee tapauksia jälkikäteen tarkemmin.


Kuljettajien joukosta paljastui 5 rattijuoppoa ja 14 etsintäkuulutettua. Liikenteeseen liittyviä rikosilmoituksia kirjattiin 5, sakkoja ja rikesakkoja 62.


Valvonnan yhteydessä tarkastettiin myös ulkomaalaisten henkilöiden maassaolon edellytykset 442 henkilön osalta. Tarkastuksissa havaittiin reilut parikymmentä rikkomusta.


Poliisin mukaan tällaiselle valvonnalle on tulosten perusteella selvä tarve. Iskuja järjestetään jatkossakin.
 
Omien kokemusteni mukaan 99,9999 prosenttia autoilijoista käyttäytyy asiallisesti liikenteessä jalankulkijoita ja muita kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tsadissa on jätetty sitten homma puolitiehen. Tampereella noihin on laitettu liikenteenjakaja eli pysäkille pysähtynyttä bussia ei voi/saa ohittaa lainkaan. Se lisää selvästi liikenneturvallisuutta, mutta liikenteen sujuvuus kärsii. Tietysti turvallisuuden pitääkin olla ensisijainen tavoite ja sitähän tuolla on tavoiteltu.

Joo, on niitä korokkeita tännekkin tehty. Seistyään bussin takana sillä autoilijalla on sen korokkeen jälkeen hirveä kiire päästä ohittämaan se bussi ennen seuraavaa pysäkkiä, ettei tarvitse odottaa taas sen bussin takana. Hyvin on toiminut:confused:

Täällä liikennesuunnittelu lähtee vihreästä ideologiasta jossa yksityisautoilu on paholaisen keksintö.
 
Olin kesällä perheen kanssa pienellä euroopan kierroksella jossa ajoin 2800km linjalla Saksa - Itävalta - Sveitsi - Italia - Ranska - Saksa.
Lukuunottamatta Italialaista moottoritiekulttuuria, ajaminen oli helppoa ja joustavaa. Ruuhkia matkalle toki osui muutama, mutta ei mitään pahaa, tai ahdistavaa.

Kiinnitin huomiota kahteen asiaan. Kaistanvaihdon ja liittymisen helppouteen ja juuri jalankulkioiden kunnioittamiseen.
Toki matkanvarrella näkyi myös todellista suorittamista auton ratissa.
 
Joskus on niin, että lyhyt virsi on kaunein: Suomessa on liian vähän kenttätyössä olevia poliiseja. Piste.

Eikä tästä tarvitse enää tehdä aluepoliittista keskustelua, sillä tämä tilanne kattaa koko maan.

Olen vahvasti sitä mieltä, että tässä on tehtävä korjausliike. Sisäisen turvallisuuden rapautuminen on asia, jonka jäljet voivat olla hyvin vaikuttavia. Jopa yhteiskuntaa muuttavia vaikutuksia.

Poliitikot epäonnistuivat ohjausyrityksissään ja poliisipäällystö rakenteli himmelin, joka "turvasi ydintoiminnot".

Suoraan sanoen olen huolissani tästä asiasta, enemmän kuin Venäjän uhasta ja ihan vaan siksi, että tämä sisäisen turvallisuuden ongelma on polttava 24/7, eikä sitä tarvitse enää odotella tai kehitellä harmaita vaiheita. Sopivaksi mitoitettu poliisivoima sitäpaitsi on tukena myös puolustustilanteessa, näyttää siltä, että monta erilaista konkeloa on selvitettävä, ennenkuin ensimmäinen panssarilautta on Elimäellä matkalla länteen.

Ei "harmaita vaiheita" nykymaailmassa tarvitse kehitellä tai "odotella". Vuoden alusta alkaen se on osoittautunut todeksi Ukrainan tilanteiden myötä.

Virka-apu jututkin on mietittävä uusiksi, vastaamaan tähän uuteen 24/7 "sisäiseen turvallisuusuhkaan" joka kylläkin ohjataan ulkoa käsin.

Tässä Suomen Sotilaan FB-artikkeli tältä päivältä:

"Nato-maiden on varauduttava 'pienten vihreiden miesten' varalle", sanoo kenraali Phil Breedlove, Naton Euroopan joukkojen komentaja.

Saksalaiselle Die Welt -lehdelle antamassaan haastattelussa kenraali Breedlove sanoi, että Nato on valmis sotilaallisiin toimenpiteisiin, mikäli jossain jäsenmaassa nähtäisiin tunnistamattomia aseellisia joukkoja, kuten Krimillä helmikuussa 2014.

"Tärkein työ 'pienten vihreiden miesten' torjumiseksi on valmistautua venäläisvähemmistön organisoitumiseen. Se tapahtuu ensimmäiseksi. Se on tapahtumassa nyt", toteaa Naton Euroopan joukkojen komentaja.

"Miten jäsenmaiden viranomaiset, poliisi ja puolustusvoimat tulisi kouluttaa, että tällaisiin tilanteisiin voitaisiin varautua?", kysyy kenraali Breedlove.

"Jos vieraan valtion voidaan osoittaa syyllistyneen tällaiseen toimintaan Naton jäsenvaltiossa, astuu 5. artiklan velvoitteet yhtenäisestä puolustuksesta voimaan. Se tarkoittaa sotilaallista puuttumista tilanteeseen", toteaa kenraali Breedlove.

//pm


LINKKI alkuperäiseen

Vaikka kirjoituksessa viitataan NATO-maihin, tämä sama koskee myös meitä mutta ilman 5. artkilan suojaa/velvoitetta. Tosin mitenpä osoittavat asialla olevan vieraan vallan kun marsilaiset ovat ilman maatunnusta ja vielä vähemmän kansallisen vähemmistön provokaatioiden osalta.

Samoin meidän sisäisten militanttien dosenttijoukkojen (anarkistit/puna-mustat yms) mellakointi-kaaos-terrori on kyettävä jotenkin hoitamaan pois päiväjärjestyksestä. Miten tähän vastattaan jos/kun tilanteita on samaan aikaan useissa kaupungeissa, eikä paikalliset/alueelliset poliisiresurssit riitä?

Taidetaan oikeasti tarvita "kodinturvaa" ja "virka-apuresursseja" hieman totuttua kovempiinkin paikkoihin eikä ainoastan eksyneiden marjamummojen etsintään ja vedenjakeluun ?

Mellakoidentorjuntakurssit ja reenit aktivoitukoon ;)
 
No näistä kommenteista päätellen Suomessa ei ole mitään suurta sisäisen turvallisuuden vajetta.

Suojateiden kunnioittamattomuus - niin näistähän media pitää näin koulujen alussa hirveää älämölöä. Todellisuudessa esim. Helsingissä on kuollut kaksi (2) lasta suojatie onnettomuuksissa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vertailun vuoksi esim. Lontoon liikenteessä kuoli 1910-luvulla (ennen yksityisautoilun todellista tulemista) noin 2000 ihmistä vuosittain. Intialaisissa kaupungeissa kuolee pelkästään juniin liittyvissä onnettomuuksissa noin 1000 ihmistä vuosi per suurkaupunki (liikenneuhrien kokonaismäärät lasketaan sitten useissa tuhansissa).
 
Sulla ei taida olla omia lapsia, jos kaksi suojatiellä kuollutta on vähäteltävä asia...

No aikoinaan naapurissa asu kokki joka oli töissä ruotsinlaivalla.

Sen merimiesuran aikana kaksi lasta tukehtu broilerin nahkaan. Toisen oli kantanut itse lääkintähyttiin.

Kyllä meillä syödään edelleen kanaa, mutta meillä vaaditaan pöytätapojakin.
 
Poliisilla on varmasti liian vähän määrärahoja, resursseja ja virkoja, jos asiaa kysytään poliisihallitukselta. Poliisin tulee kyetä sille asetettuihin lakisääteisiin tehtäviin ja poliisin tulee näkyä katukuvassa, jolla on todettu olevan rauhoittava vaikutus. Poliisi on ystävä ja muutenkin kiva kaveri - kaikilla on sitä kivempaa, mitä enemmän on kivoja kavereita eikä kenenkään tarvitse olla yksin nurkassa murjottamassa.

Laaja kaveripiiri on toki parempi asia kuin ei kaveripiiriä ollenkaan. Ihmisen sosiaaliset tarpeet tulevat kuitenkin tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti täytetyksi myös vähemmällä kuin katu-uskottavalla tuhannen feisbuuk-kaverin määrällä. Sama periaate pätee myös poliisien määrään, resursseihin, toimivaltuuksiin ja tehtävien hoitoon.

Jos nyt kuitenkin päätettäisiin kiristää veroja ja lisätä valtion velkaantumista palkkaamalla runsaasti lisää poliiseja. Katukuva suorastaan kiiltäisi mustaa maijaa ja kelmienkerhot sekä muut helvetinhenkselit kokisivat bisneksilleen ja moraalittomalle elämäntavalleen todellisen lama-ajan syöksykierteen ruskea tolppa housuissaan kauhusta vavisten. Kuulostaa helpolta pikaratkaisulta yksinkertaiselta kuulostavaan ongelmaan. Ratkaisusta saisi helposti aikaiseksi myös näyttävän powerpoint esityksen, jolla mahtipontisesti esiteltäisiin poliitikoille ja kaiken rahoittavalle vaalikarjalle kuinka Suomi pelastetaan sitä uhkaavalta suurrikollisuuden ja moraalisen rappion rutolta. Rikolliset saisivat kerrankin karvaasti tuta, kuinka pitkä ja lahjomaton on lain koura.

Mikä muuttuisi käytännössä? Rikosten selviämisprosentti ei suurella todennäköisyydellä juuri nykyisestä parantuisi, Helsingin rautatieaseman taksijonossa saisi edelleen humalassa turpaansa, järjestäytynyt rikollisuus jatkaisi bisneksiään entiseen malliinsa ja moneen huonomman maineen asuinlähiöön ei kohta uskaltaisi mennä ollenkaan, kuten ei nykyisinkään. Lupapalveluissa olisi edelleen keskimäärin useamman tunnin mittaiset jonot, kuten tähänkin asti. Näin on käynyt ennenkin kun resursseja on ollut enemmän käytettävissä.

Sen sijaan tavallisten perusrehellisten kansalaisten valvonta ja kyykyttäminen pienistä rikkeistä tai väitetyistä rikkeistä lisääntyisi lineaarisesti resurssien lisääntymisen myötä. Vähäisistä yli 3km/h ylinopeuksista rapsahtaisi entistä herkemmin sakot, samoin punaisia päin kävelystä tai oluttölkkin juomisesta puistossa kauniina kesäpäivänä. Internetin kirjoittelijoiden valvonta lisääntyisi resurssien myötä, erilaisia "asemiehiä" ja muita mörköjä nähtäisiin joka nurkalla sekä näyttäviä poliisioperaatioita järjestettäisiin minkä tahansa makkarapaketin kähveltäneen puoliukon takia, vaikka vain "varmuuden vuoksi" kun se on mahdollista. Samalla saataisiin lisää näkyvyyttä ja näyttöjä siitä, että lisäresurssit tuottavat tehokasta tulosta.

Jokainen edellä mainittuihin rikkeisiin syyllistyvä hallintoalamainen on tietysti kamala suurrikollinen ja kansanvihollinen. Saattaa kuulostaa järjettömältä ja yleisen oikeustajun vastaiselta, mutta Suomen laki määrittelee kuitenkin muun muassa edellä mainitut esimerkkeinä käyttämäni teot rikollisiksi ja rangaistaviksi. Poliisi ei ole mikään irrallinen mielivaltainen toimija eikä todellakaan mikään ystävä, vaan valtion ja sen oikeuslaitoksen käsikassara, jonka tehtävä on valvoa lakien ja asetusten noudattamisen toteutusta. Mitä enemmän resursseja, sitä pienempiin rikkeisiin on mahdollista puuttua ja näihin myös puututaan, koska se on helpoin keino tehdä tulosta ja myös poliisin on ansaittava resurssinsa. Sakot rapsuvat ja valtion kassa kilisee sakkotuloista. Onneksi kenenkään ei ole pakko toikkaroida humalassa ulkona eikä mennä sellaiseen lähiöön, jonka pimeillä kujilla ei uskalla liikkua.

Toisin kuin usein väitetään, niin poikkeusolojen toimintaa varten ei tarvita runsasmääräisesti lisää virkamiehiä normaaliolojen aikana. Poikkeusolojen tarpeita varten luotiin aikanaan täydennyspoliisijärjestelmä, joka sittemmin vesittyi ja floppasi. Sama pätee myös puolustusvoimien toimintaan, sillä yhtälailla jokaisen virkamiessotilaan ei tarvitse olla virassa.

Jos sisäisen turvallisuuden kehittämiseen olisi kohdennettava lisää rahallisia resursseja, olisi ne syytä kohdistaa ensisijaisesti Rajavartiolaitokselle ja Tullille. Tällä olisi suora vaikutus järjestäytyneen rikollisuuden bisnesten ja niiden kannattavuuden kannalta kriittisen logistiikan toimintaan.

Poliisi on pop ja pamppu sanoo klop.
 
No näistä kommenteista päätellen Suomessa ei ole mitään suurta sisäisen turvallisuuden vajetta.

Suojateiden kunnioittamattomuus - niin näistähän media pitää näin koulujen alussa hirveää älämölöä. Todellisuudessa esim. Helsingissä on kuollut kaksi (2) lasta suojatie onnettomuuksissa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vertailun vuoksi esim. Lontoon liikenteessä kuoli 1910-luvulla (ennen yksityisautoilun todellista tulemista) noin 2000 ihmistä vuosittain. Intialaisissa kaupungeissa kuolee pelkästään juniin liittyvissä onnettomuuksissa noin 1000 ihmistä vuosi per suurkaupunki (liikenneuhrien kokonaismäärät lasketaan sitten useissa tuhansissa).

Ei pidä ehkä pyrkiä Intian tasolle. Suojateillä tapahtuu koko maassa vuosittain 200 onnettomuutta, joista kymmenen johtaa kuiolemaan. Ei se raajarikkonakaan ole mukavaa.

Ehkäpä se audimieskin ajattelee, että Intiassa vasta tapahtuukin...
 
Suojatiekulttuuri on Suomessa jotain aivan käsittämätöntä. Ei tarvitse mennä kuin Tallinnaan, niin autot pysähtyvät suojatien eteen kuin taikasauvan käskystä. Ruotsista ja muusta Euroopasta puhumattakaan. Osasyynä on varmasti se, että suojateitä ei Suomessa oli poliisi valvonut kunnolla koskaan. Ehkä syynä on se, ettei siihen ole kehitetty konetta ja konstaapelien pitäisi nousta pakettiautostaan ulkoilmaan. Siinä on jo kaksi lähes ylittämätöntä rastia.

Oikeasti pitäisi tulla heti päiväsakkoa ja pysähtyneen auton ohittaminen tutkittaisiin törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena, josta tulee aina ajokieltoa. Sitten pitäisi vielä valvoakin.

Tallinnan suojatien kunnioitus on jotakin täysin epäuskottavaa ja kerrassaan pysähdyttävää. Olin todella haavi auki kuinka suuressa kaupungissa käytännössä aina pysähdytään jos jalankulkija aikoo ylittää tien, jää bussista tms. Luulin, että tällaista ei ole missään maailmassa. Tallinnassa on.

Joku kertoi, että jos ei noudata lakia ja pysäytä tulee todella tuntuvat rapsut. Yritin googlettaa, ei tulosta. Anyone?

Itsehän Alfa Romeolla päästän AINA jalankulkijat. Toiset vaan on ihan eri rotua...
 
Back
Top