Ministeri Tuppuraista varoitettiin kahdesti lentokenttäyhtiön taustoista – "En muista"
HS:n tiedot|Ilmailujärjestö varoitti ministeriä kahteen otteeseen lentokentän maapalveluita hoitavan yrityksen taustoista.
Milla Palkoaho HS, Sami Sillanpää HS
29.8. 15:43
Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimivan yrityksen Venäjä-yhteyksistä varoitettiin Suomen hallitusta jo kaksi vuotta sitten.
Kotimaassaan Liettuassa turvallisuusriskiksi arvioitu liikemies
Gediminas Žiemelis on Helsinki-Vantaan lentoasemalla toimivan Aviator Finland oy:n taustalla. Žiemelisin yhtiö Avia Solutions Group (ASG) osti Aviator-konsernin helmikuussa 2020.
HS uutisoi torstaina, että Liettuan turvallisuuspalvelun VSD:n mukaan Žiemelisin ASG-yrityksellä on yhteyksiä Venäjän tiedustelu- ja turvallisuuspalveluihin.
HS:n tietojen mukaan Ilmailualan Unioni IAU ry lähestyi vuoden 2022 aikana silloista omistajaohjauksesta vastannutta ministeriä
Tytti Tuppuraista (sd) kahteen otteeseen.
Pyytäisinkin teitä varmistamaan, ettei valtionyhtiö Finnair sen enempää kuin Suomen lentoasemista vastaava Finavia osallistuisi yhteistyöhön taikka tekisi sopimuksia sellaisen tahon kanssa, joka joko suoraan tai välillisesti toimii Venäjän etupiirin tukena, lukee toisessa Tuppuraiselle sekä valtiosihteeri
Vesa Vuorenkoskelle lähetetyssä sähköpostissa.
HS on nähnyt molemmat sähköpostit. Toimituksen tietojen mukaan viestittely ei johtanut toimenpiteisiin.
Kansanedustajana ja Sdp:n eduskuntaryhmän puheenjohtajana nykyään toimiva Tuppurainen sanoo, että hän ei muista tällaisia sähköposteja, eikä koko asiaa.
”En osaa sanoa, mistä on kyse. En voi muuta kommentoida.”
Aviator on yksi kolmesta Helsinki-Vantaan kentällä maapalveluita tarjoavasta yrityksestä. Maapalveluihin kuuluu muun muassa matkatavaroiden käsittelyä, lentokoneiden siirtoa sekä aulapalveluita
Yksi Aviatorin suurimmista asiakkaista on Finnair. Aviator sekä Finavian tytäryhtiö Airpro solmivat uudet maapalvelusopimukset Finnairin kanssa vuoden 2020 lopulla.
Finnairin hankintajohtaja
Juha Taipalinen kertoo, että Aviatorin, kuten muidenkin hankkijoiden, taustat selvitettiin ”useista eri ulkoisista tietolähteistä”.
Taustaselvityksessä käytetään muun muassa yhdysvaltalaisen taloustietoyhtiö Dow Jonesin palvelua. Sen yksityiskohtaisemmin Taipalinen ei halua avata selvitysprosessia.
”Pidämme huolen, ettemme toimi sanktioitujen henkilöiden tai yritysten kanssa”, Taipalinen sanoo viitaten Ukrainan sodan myötä venäläistahoille asetettuihin pakotteisiin.
ASG-ryhmä tai sen pääomistaja Gediminas Žiemelis eivät ole pakotteiden kohteena. Liettuassa turvallisuuspalvelu on puuttunut ASG:n liiketoimiin ainakin kahdesti sillä perusteella, että yhtiö on uhka kansalliselle turvallisuudelle.
Käytännössä kyseessä voi olla huoli siitä, että yritystoiminnasta saatuja tietoja päätyy vieraan valtion haltuun.
ASG pitää Liettuan turvallisuuspalvelun uhka-arviota virheellisenä. Se valitti liiketoimintaansa kohdistuneista kielloista Liettuan hallinto-oikeuteen, mutta valitukset hylättiin. Kiellot siis pysyivät voimassa.
Taipalisen mukaan Finnair seuraa jatkuvasti tärkeimpien toimittajiensa taustoja eikä Aviatorista tai ASG:stä ole missään vaiheessa noussut esiin sellaista, joka olisi aiheuttanut toimenpiteitä.
”Aviator on vakiintunut toimija Pohjoismaisessa lentoliikenteessä eikä heidän toiminnassaan tai meille suorittamassa palvelussa ole huomattu mitään turvallisuuspoikkeamia tai huolia.”
Emoyhtiö ASG toimii yritysverkostonsa kautta 25 lentokentällä Pohjoismaissa, Baltiassa ja Itä-Euroopassa. Näihin kuuluvat Helsinki-Vantaan lisäksi muun muassa Arlandan kenttä Tukholmassa ja Kööpenhaminan lentoasema.
ASG-ryhmä ja useat muut Žiemelisin yritysryppään yhtiöt toimivat edelleen myös Liettuassa maan turvallisuuspalvelun riskiarviosta huolimatta.
Liettuan turvallisuusviranomaisia huolestutti erityisesti ASG:n aiempi yhteistoiminta Venäjän sotilasteollisuuden mahtiyhtiö Rostekin kanssa.
Liettualainen Venäjä-analyytikko
Marius Laurinavicius arvioi aiemmin HS:lle, että mukaan Suomessa olisi syytä olla Žiemelisin suhteen varuillaan Venäjä-yhteyksien takia.
Suomen lentoasemaverkkoa ylläpitävä Finavia ei tee kentällä toimiville yrityksille turvallisuusselvityksiä.
”Jatkokysymysten osalta pyydämme sinua olemaan suoraan yhteydessä suojelupoliisiin”, kehotti Finavian viestintä.
HS kysyi suojelupoliisilta, pitääkö se ASG:n tytäryhtiön toimintaa Helsinki-Vantaan lentoasemalla turvallisuusriskinä Suomelle. Lisäksi tiedusteltiin, miten ASG:n taustat selvitettiin, kun se hankki lentoaseman maapalveluliiketoiminnan yrityskaupalla.
Suojelupoliisin vastaus kuului näin:
”Suojelupoliisi ei kommentoi yksittäisiä yrityksiä. EU:n sisäiset kaupat eivät kuulu muodolliseen lupa- tai seurantaprosessiin.”
Žiemelisin nimi nousi esiin aiemmin elokuussa, kun hänen perustamansa liettualainen Basketball Holding Company (BHC) osti osan helsinkiläisjoukkue Seagullsin taustayhtiön osakkeista.
Seagullsin uudet omistajat ovat kertoneet myös toiveistaan löytää isompi areena koripallopelejä varteen.
Yhtenä vaihtoehtona pidetään Helsinki-hallia, joka on venäläisomistajien pakotteiden vuoksi ollut tyhjillään jo yli kahden vuoden ajan.
Ilmailujärjestö varoitti ministeriä kahteen otteeseen lentokentän maapalveluita hoitavan yrityksen taustoista.
www.hs.fi