Suomen sisäinen turvallisuus

Kuolleiden määrähän näyttää olevan laskussa.
Toisaalta millainen lienee tilasto esim omalta nuoruus ajalta 80-luvun lopusta, tai 90-luvun alusta.
Nuoruuteen on aina kuulunut riskinotto ja sen kun yhdistää kokemattomuuteen ja kuolemattomuuden tunteeseen, syntyy ruumiita.
Liikennekuolemat ovat olleet yleisesti laskussa 50 vuotta, mutta 17-vuotiaat ovat näissä nykytilastoissa todella ikävä piikki, etenkin jos laskee loukkaantuneet mukaan. Paljon pahoja onnettomuuksia.

Nuorten tieliikenneturvallisuus on Suomessa heikommalla tasolla kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.

Onnettomuuksissa kuolleiden määrä 1970-luvun alussa oli yli tuhat vuosittain, vaikka autoja oli paljon vähemmän! Siitä se putosi alle viiteensataan 1990-luvulla ja alle kahteensataan 2020-luvulla.

Liikenneinfrastruktuuri on parempaa ja ajoneuvojen turvatekniikka kehittyy koko ajan. On nopeusrajoituksia.
 
Millainen onkaan maa, jossa virkamiehen ura vaarantuu, jos hän puuttuu veronkiertoon, korruptioon ja petoksiin.
No tietysti ihkaoikea Berneriläinen paratiisi, missä EU-alueen ulkopuolelta haalittu halpatyövoima paikkaa kestävyysvajeen ja tuottaa jännittäviä pelihetkiä! Taksikuskien kielitaito ja ajokortti ovat luksusta, mihin meillä ei enää ole varaa! :ROFLMAO:
 
Onnettomuuksissa kuolleiden määrä 1970-luvun alussa oli yli tuhat vuosittain, vaikka autoja oli paljon vähemmän! Siitä se putosi alle viiteensataan 1990-luvulla ja alle kahteensataan 2020-luvulla..
1975 oli 1 miljoona autoa ja kuolleita 1 000.

2025 autoja on 3,5 miljoona ja kuolleita alle 200.

50 vuotta sitten pelkästään koululaisia kuoli 30 eli yksi luokallinen vuodessa. 2023 ei kuollut yhtäkään, mutta viime vuonna meni useampi.
 
Liikennekuolemat ovat olleet yleisesti laskussa 50 vuotta, mutta 17-vuotiaat ovat näissä nykytilastoissa todella ikävä piikki, etenkin jos laskee loukkaantuneet mukaan. Paljon pahoja onnettomuuksia.

Nuorten tieliikenneturvallisuus on Suomessa heikommalla tasolla kuin esimerkiksi muissa Pohjoismaissa.

Onnettomuuksissa kuolleiden määrä 1970-luvun alussa oli yli tuhat vuosittain, vaikka autoja oli paljon vähemmän! Siitä se putosi alle viiteensataan 1990-luvulla ja alle kahteensataan 2020-luvulla.

Liikenneinfrastruktuuri on parempaa ja ajoneuvojen turvatekniikka kehittyy koko ajan. On nopeusrajoituksia.
Totta, mutta me taidamme ajaa vanhemmilla autoilla kuin muut pohjoismaat. Euroopassa meitä vanhemmalla kalustolla ajetaan jossa Romaniassa. Tiemme ovat huonompia kuin Ruotsin ja Tanskan tiet.

Kuten sanoin, nuoruus yhdistettynä muihin tuhoisiin asioihin on aina tuhoisaa, mutta autoilua ei voi oppia koulussa, joten se on aloitettava joskus, mikä olisi sitten "turvallinen" ikä?
Vihervasemmiston patenttivastaus on tietysti kieltää yksityisautoilu, mutta se kuulunee samaan kaartiin maailmanrauhankanssa.
 
Kuten sanoin, nuoruus yhdistettynä muihin tuhoisiin asioihin on aina tuhoisaa, mutta autoilua ei voi oppia koulussa, joten se on aloitettava joskus, mikä olisi sitten "turvallinen" ikä?
18 on jo parempi. Paljon.

Lapsissa tapahtuu valtavia kypsyysmuutoksia pelkästään yhden vuoden aikana ikävuodet 0 - 18 ovat rakettimaisen kasvun aikaa, kun vertaa loppuelämää. Sillä ei ole väliä, onko kuski 25- vai 26-vuotias, mutta heidän voi sentään katsoa olevan aikuisuutensa alussa.

Toinen huono ja joskus nopeasti muuttuva käyrä alkaa sitten jossain päälle 74 vuoden.
 
1975 oli 1 miljoona autoa ja kuolleita 1 000.

2025 autoja on 3,5 miljoona ja kuolleita alle 200.

50 vuotta sitten pelkästään koululaisia kuoli 30 eli yksi luokallinen vuodessa. 2023 ei kuollut yhtäkään, mutta viime vuonna meni useampi.
Oi aikoja. Sama kehitys on koskenut moottoripyöriä. Vuonna 1975 vainajien suhdeluku sataatuhatta prätkää kohti oli 103,9, kun se esimerkiksi vuonna 2017 oli enää 7,6 / 100 000.

ABS on mopossakin hieno keksintö.

17-vuotiaat eivät kuitenkaan ole kaksipyöräisillä ongelma.
 
Ei hyvin mene näilläkään.

"Menimme pari viikkoa sitten rohkeasti Puhoksen ostoskeskuksen pihaan. Pysäytimme viisi taksia, joista kolmessa kuljettaja ei osannut sanaakaan suomea, kertoo ylikonstaapeli Ilari Vilén Helsingin poliisista.

Puhoksen ostoskeskus sijaitsee Puotinharjussa Itä-Helsingissä ja se tunnetaan muun muassa etnisistä ruokakaupoistaan.

Ostoskeskuksen pihalla viranomaiset kysyivät yhdeltä kuljettajalta, miten hän on pystynyt suorittamaan taksikokeen, kun laki edellyttää siinä suomen tai ruotsin kielen taitoa.

– Hän silmät kirkkaana väitti, että on tehnyt sen englannin kielellä. Hän ei sitä enempää ryhtynyt avaamaan, kun tajusi olevansa heikoilla jäillä, Vilén sanoo.

Ylikonstaapelin mukaan valvonnassa on tullut ilmi myös, että osa taksinkuljettajista ei tunnista edes liikennemerkkejä.

– Kun katsoo heidän ajotyyliään, on pakko olla niin, etteivät he ole käyneet ajokoulua.

Helsingin poliisissa on tutkinnassa viime vuodelta parikymmentä tapausta väärennetyistä ajokorteista. Tyypillisessä jutussa vakituisesti Suomessa asuva ulkomaan kansalainen on jäänyt kiinni väärennetystä ajokortista, kun hän on yrittänyt vaihtaa ulkomaan ajokorttia suomalaiseen."

Itse jouduin tai pääsin taksin rattiin pääkaupunkiseudulla 2008. Koulussa jo näki, että ketkä pääsee ja kenen sukulaisella on kortti. Yleinen käytäntö oli, että serkulla kortti, veljellä äly ja ahmed ajoi taksia.

Siitä tehtiin monta kantelua, mutta ei. vihvas totesi, että kiva kun nigerian pojat tekee töitä.
 
18 on jo parempi. Paljon.

Lapsissa tapahtuu valtavia kypsyysmuutoksia pelkästään yhden vuoden aikana ikävuodet 0 - 18 ovat rakettimaisen kasvun aikaa, kun vertaa loppuelämää. Sillä ei ole väliä, onko kuski 25- vai 26-vuotias, mutta heidän voi sentään katsoa olevan aikuisuutensa alussa.

Toinen huono ja joskus nopeasti muuttuva käyrä alkaa sitten jossain päälle 74 vuoden.
En ole vakuuttunut tästä, kun ne 18v aikuiset ovat aikaisemmin olleet se ongelma.
Ongelma ei ole ikä, vaan asenteet, lisäksi vanhat romuautot joilla nuoret ajavat ovat usein turvattomampia kun esim 10v autot.
 
En ole vakuuttunut tästä, kun ne 18v aikuiset ovat aikaisemmin olleet se ongelma.
Ongelma ei ole ikä, vaan asenteet, lisäksi vanhat romuautot joilla nuoret ajavat ovat usein turvattomampia kun esim 10v autot.
Jos 17-vuotias on ongelma, hyvä ratkaisu ei varmaakaan olisi laskea ajo-oikeuden ikärajaa 16 vuoteen. 😎

18-vuotias on täysi-ikäinen, ei oikeastaan aikuinen, mutta on parempi auton rattiin kuin 17-vuotias, kun puhutaan massoista.

Vaihe, miten 17-vuotias luo identiteettiään ja miten aivot käyvät läpi suurta muutosprosessia, on seestymisvaihetta, mutta yleisesti kehityspsykologia näkee murrosiän vasta päättyvän silloin. Tämä vaihe on oikein omiaan väärään "asenteeseen", ja tulokset on todellakin nähty.

Tietenkin nuoret ovat aina kokonaisuutenakin piikki jonnekin 24:ään ikävuoteen, jolloin he tulevat aikuisiksi. Kalustokin voi olla huonoa, mutta minä puhun nyt tästä ikäpoikkeusluvasta, josta on tullut liki uusi ajo-oikeusikä ainakin maaseudulla. Se on "piikin piikki".
 
Oi aikoja. Sama kehitys on koskenut moottoripyöriä. Vuonna 1975 vainajien suhdeluku sataatuhatta prätkää kohti oli 103,9, kun se esimerkiksi vuonna 2017 oli enää 7,6 / 100 000.

17-vuotiaat eivät kuitenkaan ole kaksipyöräisillä ongelma.
Ehkä nämä hämeenlinnalaiset motoristit olivat 16-vuotiaita?

Ilman kypäriä liikkeellä ja ohittavat vasemmalle kääntyvää työkoneiden kulkuetta.

 
Tieliikenteen turvallisuus varmistetaan mahdollisimman hyvin sillä että kuljettajien edes oletetaan olevan täysjärkisellä asenteella ja terveellisellä järjellä liikkeellä.
Se tarkoittaa, että täysi-ikäisena kortin voi saada ja vanhana ajo-oikeus loppuu (18-75).

Tällä siis saavutetaan mahdollisimman hyvä tulos, ei edelleenkään täydellistä.

.
 
Itse jouduin tai pääsin taksin rattiin pääkaupunkiseudulla 2008. Koulussa jo näki, että ketkä pääsee ja kenen sukulaisella on kortti. Yleinen käytäntö oli, että serkulla kortti, veljellä äly ja ahmed ajoi taksia.

Siitä tehtiin monta kantelua, mutta ei. vihvas totesi, että kiva kun nigerian pojat tekee töitä.
Toivottavasti asenteet alkaneet muuttumaan. Pikkasen yllättynyt että asiaa on edes alettu tutkimaan. No varmaan löytyy joku ukrainalainen naispuolinen kristitty yksinhuoltaja perheenäiti taksiyrittäjä sotaleski jonka yhteystiedot ajantasalla ja oikea henkilöllisyys tiedossa, joten syytteitä voi alkaa kasaamaan oikeaan suuntaan.
 
Itse jouduin tai pääsin taksin rattiin pääkaupunkiseudulla 2008. Koulussa jo näki, että ketkä pääsee ja kenen sukulaisella on kortti. Yleinen käytäntö oli, että serkulla kortti, veljellä äly ja ahmed ajoi taksia.

Siitä tehtiin monta kantelua, mutta ei. vihvas totesi, että kiva kun nigerian pojat tekee töitä.

Suomihan muuten hyväksyy Nigeriassa hankitut ajokortit. Kuten myös esimerkiksi Kurdistanissa tai Palestiinassa hankitut ajokortit.

Taksinkuljettajan tosin pitää olla vaihtanut erillisen menettelyn kautta se kotimaansa ajokortti EU- tai ETA-valtion ajokorttiin.
 
Ehkä nämä hämeenlinnalaiset motoristit olivat 16-vuotiaita?

Ilman kypäriä liikkeellä ja ohittavat vasemmalle kääntyvää työkoneiden kulkuetta.


Moottoripyörillä tilastojen mukaan hankalin porukka ovat 24-44-vuotiaat. On arveltu, että se johtuu siitä, että ajavat kalustolla, jossa on jo jokunen hevonen takapyörälle. A-kortin saa nykyään 24-vuotiaana.

50-60-vuotiaat ajavat paljon customeilla. Jos vielä superpyörällä, heillä on joko kokemusta tai muuten vain järkeä karttunut.

Jos 16-17-vuotiaat saisivat Hayabusat alleen, heitä saisi työnään kaapia lusikalla maantieltä. Eikä tämä ole vitsi.
 
Jos 17-vuotias on ongelma, hyvä ratkaisu ei varmaakaan olisi laskea ajo-oikeuden ikärajaa 16 vuoteen. 😎

18-vuotias on täysi-ikäinen, ei oikeastaan aikuinen, mutta on parempi auton rattiin kuin 17-vuotias, kun puhutaan massoista.

Vaihe, miten 17-vuotias luo identiteettiään ja miten aivot käyvät läpi suurta muutosprosessia, on seestymisvaihetta, mutta yleisesti kehityspsykologia näkee murrosiän vasta päättyvän silloin. Tämä vaihe on oikein omiaan väärään "asenteeseen", ja tulokset on todellakin nähty.

Tietenkin nuoret ovat aina kokonaisuutenakin piikki jonnekin 24:ään ikävuoteen, jolloin he tulevat aikuisiksi. Kalustokin voi olla huonoa, mutta minä puhun nyt tästä ikäpoikkeusluvasta, josta on tullut liki uusi ajo-oikeusikä ainakin maaseudulla. Se on "piikin piikki".
Ongelma on asenteissa, huonolla asenteella liikenteessä olevia ihmisiä on kaikissa ikäryhmissä.
Se että muutama 17 vuotias ei kykene hillitsemään itseään ei voi olla kaikkien 17 v vika.
 
Viimeksi muokattu:
Ongelma on asenteissa, huonolla asenteella liikenteessä olevia ihmisiä on kaikissa ikäryhmissä.
Se että muutama 17 vuotias ei kykene hillitsemään itseään ei voi olla kaikkien 17 v vika.

Mitä sillä, että kaikissa ikäryhmissä on tollonsa, on tekemistä sen kanssa, että 17-vuotiaiden suhdeluku on 5,3?

Argumentti on yhtä sivussa kuin se, kun todettiin 17-vuotiaiden onnettomuuksiin, että kuolemat liikenteessä ovat vähentyneet vuosikymmenten kuluessa.

En mä nyt laiskaksi argumentoinniksi moiti, mutta vähän menee maalin ohi koko ajan.

Liikenneturva pitää 17-vuotiaiden poikkeuslupaa virheenä. Samoin minä. Ollaan vaikka sitten eri mieltä tällä kertaa.
 
Back
Top