Sen verran täytynee selventää, että enhän minä millään tavalla esittänyt korkeita palautusprosentteja negatiivisessa valossa, eikä niin ollut tarkoituskaan tehdä.
Yritätkö nyt sovittaa minulle toisen turvapaikkakeskustelun ääripään viittaa? Päästäänkö tässä nyt heti kättelyssä tähän polarisoituneen tilanteen perusongelmaan, jossa kaikki ovat muka jompaa kumpaa asiaan lähinnä tunteiden kautta suhtautuvaa ääripäätä, eikä rationaalinen ajattelu enää ole sallittua? Nämä ovat siis oikeita kysymyksiä, en yritä väittää sinun toimivan näin, mutta näin veroilmoitusta yömyöhään väsätessä alkaa luetunymmärtäminen olemaan vähän hataraa, joten tarvitsen selvennöstä jotten tee vääriä johtopäätöksiä.
Ei se, että joku on asylumhakemuksen kanssa tulossa vielä ole mikään avain uuteen elämään EU:ssa. Jos perusteet eivät ole kunnossa tai niitä ei pysty esittämään niin suuntahan on takaisin, vai? Se, millaista siirtolais- ja turvapaikkapolitiikkaa EU:n isot läntiset jäsenvaltiot harrastavat ei varmaan ole asia, johon Suomen hallitus tai valtio ovat syypäitä, tai voisivat edes kovin merkittävässä määrin vaikuttaa?
Siirtolaisten kanssa ollaan ongelmissa EU:n tasolla, kun unionin päätöksentekoprosessi ei kykene päätöksiin ja Länsi-Eurooppalaisten haihattelijoiden annetaan perseillä mielensä mukaan. Yksittäisten maiden tasolla ollaan kusessa, kun rajavartiostoa ei löydy edes sanakirjasta ja huteralla pallilla istuvat hallitukset eivät saa periaatepäätöksiä ja linjauksia tehtyä kaikelta äänekkäille intressiryhmille pyllistelyltään. Yksi aivan keskeinen ongelma on se, ettei Euroopan mittakaavassa tällä hetkellä ole toimivaa, laillista maahanmuuttosysteemiä. Jos asialle ei nyt tehdä jotain ja aloiteta lainsäädäntötyötä sekä käytännön organisaatioiden rakentamista, ollaan kohta entistä pahemmassa kusessa homman kanssa. Eli siis työperäiselle maahanmuutolle toimivat systeemit niin, että luvat haetaan jo lähtömaassa. Siirtolaisuuden syitä vastaan tulisi myös tehdä konkreettista työtä ja sotilaalliset ja humanitaariset kriisit hoitaa aivan eri tavalla kuin tähän asti. YK on aika kädetön toimija, joten ne maat ja maanosat, joihin kulloisetkin kriisit vaikuttavat pitäisi saada yhdessä ratkaisemaan ongelma. Se, että ongelmien syntymistä voitaisiin helposti ehkäistä olemalla ryhtymättä tarpeettomaan sotimiseen on jo sitten ihan oma lukunsa.
Suomessa todellakin on tilaa vaikka miljoonille työtätekeville ja elämää rakentaville ihmisille, muttei missään tapauksessa kerrallaan tai edes kymmenen vuoden aikajänteellä!! Näitä ei tietenkään myöskään voi ottaa lyhyessä ajassa ylettömiä määriä, jotta heidät voidaan kunnolla kotouttaa ja jottemme luo liian suurta massaa täysin eri kulttuuria noudattavia kansalaisia, jotka pystyvät demokratian keinoin muuttamaan maatamme mahdollisesti kantaväestölle epäsuotuisaan suuntaan. Työpaikkojen syntyminen ja maan tapojen omaksuminen vie aikaa. Tämä kysymys vaatii jo ihan yhteiskuntasuunnittelulta huimia ponnisteluita.