OPETTAVA KOKEMUS
Matti Nykänen tuomittiin kahdesti vankeuteen ja istui noin kolme vuotta. Nyt Nykänen kertoo IS:lle, miten vankila-ajat vaikuttivat häneen.
Mäkihyppylegenda Matti Nykänen on ollut elämänsä aikana monessa mukana. Loisteliaan urheilu-uran jälkeen Nykänen ajautui ongelmiin alkoholin, epävarmuutensa ja myrskyisien suhteidensa vuoksi.
Nykänen alkoi seurustella Mervi Tapolan kanssa 1990-luvulla ja parin myrskyisiä välejä puitiin otsikoissa tiuhaan tahtiin. Ilta-Sanomat kertoi aiemmin, että Nykänen turvautui suhteen aikana
sekä alkoholiin että lääkkeisiin hoitaakseen henkistä pahoinvointiaan.
Suhteen aikana Nykänen sai kolme väkivaltarikostuomiota, joista kaksi johti ehdottomiin vankeusrangaistuksiin.
– Vankila on pahin paikka, mihin ihminen voi joutua. Mutta näin jälkikäteen täytyy sanoa, että omalla kohdallani se oli sittenkin kuin loistohotelli. Vankila pelasti ennen kaikkea henkeni, mutta niinä aikoina kylvettiin myös se henkisen kasvun siemen, joka on nyt viimein alkanut näkyä konkreettisesti elämässäni. Tänään uskallan jo luottaa itseeni.
Matti uskoo, että vankilatuomiot pelastivat hänet vielä pahemmilta vaikeuksilta. (KUVA: Ari Nakari)
Nykäsen tuomioista ensimmäisessä kyse oli puukotuksella tehdystä tapon yrityksestä, minkä seurauksena hän sai yli kahden vuoden tuomion. Vuonna 2010 jyväskyläläislähtöinen mäkikotka sai runsaan vuoden tuomion, jonka kärsi pääasiassa avovankilassa. Hän vapautui vuonna 2012.
– En tietenkään suosittele vankilaa kenellekään, mutta omalla kohdallani ne tuomiot toimivat herätyksenä. Vankilassa sain olla rauhassa, piilossa kaikelta pelkäämältäni. Siellä opettelin päivät pitkät uusien biisien sanoja ja mietin muutenkin elämäni suuntaa, keikkalaulajana leipänsä jo 1990-luvulta ansainnut Nykänen ruotii.
– Lääkärit sanoivat silloin, että hengissä pysymiseni oli ihme. Alkoholismia hoidetaan erilaisilla metodeilla katkaisuhoidoista lähtien, mutta omalla kohdallani nimenomaan vankila oli tehokkain keino hoitaa sitä tautia. Sain katkaistua pahimmat putkeni.
Velat painoivat mieltä
Kasvukipuja seurasi kuitenkin vankilajaksojen jälkeenkin. Syntyi esimerkiksi uusi suhde, seurasi uusi ero. Muitakin vastoinkäymisiä riitti.
– Mikään muutos ei tapahdu hetkessä, ei ainakaan minun kohdallani. Kun olin henkisesti heikko, se muuttui ennen pitkää myös fyysiseksi väsymykseksi. Siihen kun lyötiin päälle vielä erilaisia arjen ongelmia, niin sitten tulikin vaihteeksi ryypättyä liikaa, Nykänen tunnustaa.
– Otetaan nyt esimerkiksi veromätkyt, joita maksoin vuosien varrella reilusti yli puoli miljoonaa euroa, ettei summa ollut jopa 700 000 euroa. Nyt kaikki maksut on hoidettu, mutta kyllä ne painoivat miehen matalaksi.
Nykänen huhtikuussa 2017. Lukuisat vaikeudet elämänsä aikana selättänyt entinen urheilija nauttii perhe-elämästä Pia-vaimonsa kanssa. –Tavallinen arki tuo turvallisuuden tunnetta minulle, Nykänen sanoo. (KUVA: Marko Lempinen)
Viime vuosina Nykänen turvautui pitkään psykiatrin apuun henkistä voimaa saadakseen.
– Psykiatriukko yritti varmasti parhaansa, mutta ei hänkään pystynyt ymmärtämään elämääni. Kyllä se on niin, että eniten minua ovat vahvistaneet vaikeudet. Ne ovat ehkä sittenkin ollut parasta, mitä minulle on sattunut, hän korostaa.
Marko Lempinen