Suomen sisäinen turvallisuus

Valitus alkoi kuten arvelinkin. Laukaalainen opettaja, vihreiden kunnallispoliitikko ja RHC-aktiivi äänessä.

Mistä Jyväskylän tapahtumissa oli kysymys? Mitä pitäisi nyt tehdä?

Hannele Vestola
46 min


SALMIRANNAN SURU JA PELKO

Seurasin eilisiä Jyväskylän Salmirannan tapahtumia surullisena tuttavien paikan päältä lähettämistä videoista ja uutisista. Poliisi tuli hakemaan säilöön ja pakkopalautukseen nuorta afgaaniperhettä, äitiä, isää ja kahdeksankuista vauvaa. Muut asukkaat tiesivät, että perheen tilanne on epätoivoinen ja hengenvaarallinen, joten he ryhtyivät täysin toivottomaan yritykseen estää karkotus väkivallattomalla vastarinnalla. Sitä kesti kuusi tuntia, kunnes poliisi ryhtyi siirtämään mielenosoittajia väkisin, suihkuttamaan heitä paprikasumutteella ja kaatamaan maahan. Näin kaiken videoilta, joilla näkyi paljon tuttuja kasvoja.

Poliisin omien sanojen mukaan joku hyökkäsi poliisin kimppuun astalon kanssa. Olen nähnyt voimakeinotilanteesta kymmenkunta videota, joista missään ei näy väkivaltaa mielenosoittajien taholta. Poliisin kovat otteet sen sijaan näkyvät selvästi. Odotan nyt näkeväni videon, jossa näkyy hyökkäys poliisia kohtaan. Sellaisiakin on pakko olla olemassa, koska paikalla oli myös runsaasti toimittajia. Ilman sellaista en valitettavasti voi luottaa poliisin kertomaan. Tämä ei olisi ensimmäinen kerta, kun näin käy ulkomaalaisasioiden yhteydessä.

Poliisin työn estäminen on tietenkin väärin. He tekivät vain työtään. Poliisia vastustaneet riskeerasivat itsensäkin, ja tilanteessa he varmasti tiesivät sen. Mutta epätoivoiset ihmiset sortuvat epätoivoisiin tekoihin. Monet negatiivisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat ovat yrittäneet itsemurhaa, monet onnistuneetkin. ”Minun on parempi kuolla täällä niin kuin itse valitsen kuin julmalla tavalla Afganistanissa”, kirjoitti eräs afganistanilainen Facebookissa eilen.

Tuttavani Salmirannassa ovat eilisen tapahtumista järkyttyneitä. ”Emme osanneet kuvitella, että tässä mennään näin pitkälle. Tiesimme kyllä, että kaikki vielä pahenee Turun tapahtumien jälkeen”, eräs irakilainen kirjoitti. ”Teillä ei ole mitään tekemistä Turun tapahtumien kanssa!” sanoin. ”Niin, mutta Turun tappaja ei ollut valkoinen ja hänellä oli negatiivinen päätös niin kuin meilläkin”, hän vastasi. Myös jo oleskeluluvan saaneet ovat Turun jälkeen tunteneet, että heillä ei ole Suomessa ihmisarvoa. Niin rajua itseensä kohdistunutta ihmisvihaa he ovat lukeneet kirjoitettavan netissä. Niin, nämä ihmiset osaavat lukea ja ymmärtävät, mitä törkyä rasistit heistä suoltavat. Miten se vaikuttaa heidän integroitumiseensa Suomeen? Mitä se kertoo kansamme henkisestä tilasta?

Aivan kuin päivä ei olisi ollut jo tarpeeksi paha, sain vielä illalla tiedon: poliisi on ystävien kertoman mukaan hakenut perheenisän työpaikaltaan keskisuomalaisesta tehtaasta pakkopalautukseen. Perheen äiti oli paennut lasten kanssa jonnekin ja piileskelee nyt kauhuissaan. Isällä on vakituinen työpaikka, ja hän on odottanut työperäisen oleskeluluvan saantia nyt neljä kuukautta. Poliisi ei jaksanut odottaa, vaan kävi kiinni. Odotan lisätietoja ja varmistuksia tiedoille tämän perheen tilanteesta tänään.

Turvapaikkaprosessin lukuisista ongelmista on uutisoitu paljon. Ongelmia ei ole juurikaan yritetty korjata, kymmenien tahojen esittämä kritiikki on torjuttu siilipuolustuksella ja uhriutumalla. Olen itse lukenut ison nipun sekavia ja ristiriitaisia päätöspöytäkirjoja, joita tuottavat erityisesti Maahanmuuttovirasto mutta myös oikeuslaitokset, johtuen heikosta tulkkauksesta ja asianajajien kiireestä tai välinpitämättömyydestä. Me kaikki turvapaikanhakijoiden parissa toimivat olemme tienneet jo kauan, että osa päätöksistä on väärin, ja ihmisiä palautetaan todelliseen hengenvaaraan. Se ei tarkoita, että kaikki päätökset ovat väärin. Ne, jotka suinkin voivat palata, palaavat vapaaehtoisesti, koska he tietävät, mikä heitä muuten odottaa – se nähtiin taas Salmirannassa eilen. Tällä palautettavalla perheellä kuten monilla muilla on todellinen hätä. Siihen on vastattu koventamalla otteita ja luomalla kauhun ilmapiiriä niin turvapaikanhakijoiden kuin heidän suomalaisten ystäviensä keskuuteen.

Me olisimme sivistysvaltiona voineet hoitaa tämän tilanteen myös asiallisesti. Ei meidän tarvitse olla brutaaleja. Tilanteen rauhoittamiseksi on olemassa selkeät toimenpiteet, joita tulisi nyt alkaa toteuttaa. Niihin toimenpiteisiin eivät kuulu käsiraudat, sidontavyöt, poliisikoirat, pamput, kaasusumutteet, paniikkiin joutuneiden naisten kirkuna ja vauvojen sulkeminen vankilaan. Vaadimme jotain paljon arkisempaa: perusteellista, huolellista ja poliittisesti ohjaamatonta viranomaistyötä, jossa oikeus varmasti toteutuu. Sen jälkeen voidaan hoitaa perusteltujen kielteisten päätösten saaneiden palautukset, mikäli heillä ei ole muuta oleskelulupaa. Toivon tämän viestin lopultakin kuuluvan hallitukseemme asti. Eihän nykyinen toiminta istu myöskään pääministerimme oikeustajuun hänen omien sanojensa mukaan.

(Kuva on CNN:n kuva Kabulista, jossa kesäkuinen isku diplomaattialueen lähellä tappoi 90 ihmistä. Sen jälkeen Afganistanissa on tapahtunut lukuisia muita tuhoisia ja vielä pahempiakin iskuja, joista vastuussa on Taleban tai jokin sen liittolainen. Perhe pakkopalautetaan tietojen mukaan juuri Kabuliin. He hakivat turvapaikkaa Talebanin vainon vuoksi.)
https://www.facebook.com/hannele.vestola/posts/10155847208259101
 
Poliisi vastasi PB:n kysymykseen 41 päivän jälkeen. Päädyimme tekemään työn heidän puolestaan.
By Päivän Byrokraatti | syyskuu 5, 2017 http://paivanbyrokraatti.com/2017/09/05/raiskaustilasto/


Ei kommentteja |Aiheet: Jussi Huhtela, maahanmuutto, Poliisi, poliisiylijohtaja, raiskaus, rikollisuus, seksuaalirikokset, Suomen Poliisi, turvapaikanhakijat, Twitter

41 päivää siinä kesti, mutta sitkeän toiston jälkeen Suomen poliisi vihdoin kommentoi kysymystämme.



Kyse oli Iltalehden 25.7.2017 uutisoimasta poliisihallituksen tilastosta, jonka mukaan poliisin tietoon tulleiden raiskausten määrä oli alkuvuoden aikana kasvanut 23 prosenttia vuoden takaisesta. Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen vähätteli uutisessa lukujen kasvua väittämällä, että kyse olisi vain ilmoituskynnyksen madaltumisesta:



”Erityisesti seksuaalirikoksiin liittyvä avoin keskustelu on madaltanut kynnystä. Rikoksen uhrin asemaan ja oikeuksiin liittyvät parannukset ja mahdollisuudet päästä avun ja tuen piiriin ovat myös edistäneet rikosten ilmituloa.”



Päivän Byrokraatti ihmetteli ongelman vähättelyä ja pyysi poliisia täsmentämään, mihin perustuu väite ilmoituskynnyksen madaltumisesta.



Kysymykseen vastaaminen osoittautui poliisille ilmeisen vaikeaksi. Vaikka toistimme kysymyksen päivittäin ja vastausta vaati kanssamme lopulta kymmeniä kansalaisia, kansanedustajia ja toimittajia, poliisi vain itsepäisesti vaikeni.



Eilen saimme kuulla, että poliisi oli vihdoin reagoinut muutamalla viestillä. Itse emme niitä heti nähneet, sillä kysymystä kommentoi ylikomisario Jussi Huhtela, joka oli mahdollisesti ideologisista syistä blokannut Päivän Byrokraatin. Toisen tilin kautta tarkasteltuna saimme kuitenkin vihdoin selville, mitä poliisi vastasi. Viestit löytyvät kokonaisuudessaan tämän tekstin alta, mutta tiivistetysti vastauksen olennainen asiasisältö kuuluu seuraavasti:



”Ilmoitettujen raiskausten määrä oli noussut mutta esimerkiksi ulkomaalaisten epäiltyjen osuus ei juurikaan samassa suhteessa. Eikö kyse silloin ole nimenomaan ilmoituskynnyksen laskemisesta? Saa korjata jos olen väärässä?”



”Viestinnässä ei usein voi kuin epäonnistua, aihe on vaikea. Tilasto on kuitenkin tuossa tulkittavaksi.”







Kiitos tilastosta, Päivän Byrokraatti tulkitsee.



Ylikomisario Huhtelan toimittama tilasto koskee raiskauksia tammi-kesäkuun vertailujaksoilta 2015, 2016 ja 2017. Tilasto osoittaa raiskausten kokonaismäärässä kasvua 22,6 % vuosina 2016 – 2017 ja 28,6 % aikavälillä 2015 – 2017.



Suomalaisten epäiltyjen tekemissä raiskauksissa on kasvua 13,7 % aikavälillä 2016 – 2017 ja 8,2 % tarkastelujaksolla 2015 – 2017. Vastaavasti ulkomaalaisten epäiltyjen tekemissä raiskauksissa kasvu on 20,9 % jaksolla 2016 – 2017 ja peräti 68,4 % aikavälillä 2015 – 2017.




Päivän Byrokraatin laskelma, käytetyt luvut poliisin julkaisemasta tilastosta.





Poliisin väite siitä, että ulkomaalaisten epäiltyjen osuus ei olisi kasvanut samassa suhteessa kuin ilmoitettujen raiskausten määrä ei siis pidä paikkansa. Raiskausten kokonaismäärän kasvaessa 28,6 %, ulkomaalaisten epäiltyjen osalta kasvu oli 68,4 % ja ulkomaalaisten epäiltyjen suhteellinen osuus kokonaismäärästä on vastoin poliisin ilmoittamaa kasvanut 16,3 %:sta 21,3 %:iin.



Raiskausten, joiden epäilty ei ole tiedossa ja joihin Huhtelan toisessa twiitissä ilmeisesti viitataan ”puskaraiskauksina”, määrä on puolestaan kasvanut 57,0 % viimeisen vuoden aikana ja 75,3 % koko tarkastelujaksolla 2015 – 2017. Näidenkin takana tosin väitetään usein olevan enimmäkseen maahanmuuttajia, mutta kun tilasto ei asiaa selvennä, jätämme tuntemattomien sarakkeen tässä kokonaan tarkastelusta.



Suomessa asui vuoden 2017 alussa lähes 244 000 ulkomaan kansalaista (lähde: tilastokeskus) jossa kasvua oli vuoden 2016 alusta 14 000 henkilöä, eli n. 6 prosenttia. Vuoden 2015 alussa Suomessa asuvien ulkomaalaisten määrä oli puolestaan n. 220 000.



Koko tarkastelujaksolla 2015 – 2017 ulkomaalaisten määrä on kasvanut 10,9 %, mutta näiden tekemien raiskausten määrä on samaan aikaan kasvanut 68,4 %. Ero on tilastollisesti erittäin huomattava.



Tilastollisen havainnon perusteella voi loogisesti tehdä kaksi hypoteesia. Joko maassa jo olevat ulkomaalaiset ovat jostain syystä ryhtyneet tekemään enemmän raiskausrikoksia, tai maahan on tarkastelujakson aikana tullut sellaisia uusia ulkomaalaisia, jotka syyllistyvät raiskauksiin muita herkemmin. Kesän 2015 turvapaikanhakijatulva osuu aikajanalle tavalla, joka herättää kysymyksen mahdollisesta yhteydestä. Julkaistujen tilastojen pohjalta ei ole mahdollista tutkia asiaa syvällisemmin, joten poliisin tehtävä olisi tutkia asiaa ja tarjota rationaalisen päätöksenteon pohjaksi tarkempaa faktatietoa.



Edelleen, on huomioitava, että poliisin käyttämä tilasto ei millään tapaa erottele turvapaikanhakijoina maahan tulleita muista maahanmuuttajista, eikä tilasto myöskään erottele jo kansallisuuden saaneita ulkomaalaistaustaisia syntyperäisistä suomalaisista. Käytetyn tilastointitavan puutteet ovat huomattavia, sillä yleisen elämänkokemuksen varjolla on turvallista väittää, että esimerkiksi työperäinen länsimainen maahanmuuttaja ei syyllisty raiskausrikoksiin yhtään sen useammin kuin natiivi suomalainen, eikä taas maahanmuuttajataustaisten korkeampi riski syyllistyä rikoksiin kokonaan katoa sillä hetkellä, kun he saavat kansalaisuuden.



On siksi syytä olettaa, että käytetty tilastointitapa jopa silottelee turvapaikanhakijoiden rikostilannetta todellisuutta kauniimmaksi.



Tilastoista ei ilmene mitään tietoa, jonka perusteella voisi päätellä, että raiskausrikoksen kohteeksi joutuneiden naisten ilmoitusherkkyys olisi kasvanut. Pelkkä rikoslukujen rumentuminen ei sitä kerro. Yhtä hyvin voisi ilman perusteita esittää, että katupuukotusten ilmoitusherkkyys on Turussa kasvanut.



Siksi, Suomen poliisi, me kysyimme tätä teiltä, sillä näyttötaakka on väitteen esittäjällä.



Jos poliisi osana virallista viestintäänsä väittää, että tilastojen osoittama rikollisuuden kasvu ei pidä paikkansa, vaan että kyseessä on madaltuneen ilmoitusherkkyyden aiheuttama illuusio, tuo väite ei saa olla pelkkä tuulesta temmattu selitys, vaan sille pitää löytyä asialliset perusteet. Muussa tapauksessa poliisin toimintaa ohjaa joko ammattitaidoton sinisilmäisyys tai sellaiset ideologiset syyt, jollaisia poliisilla ei virkatehtävissään saa olla.



Lopuksi poliisi vieritti vastuun tilastojen tulkinnasta Päivän Byrokraatille. Ylikomisario Huhtelan sanoin:



”Ja kuten sanoin, joku voi esittää että poliisi on väärässä mutta eipä päivän byrokraatinkaan pohdinnat tätä yhtään paremmin todistelleet.”



Ylikomisario Huhtela ja Suomen poliisi, me olemme nyt tehneet teidän työnne ja analysoineet tilastot niin, että ongelma on selkeänä kaikkien nähtävissä. Mitä te aiotte seuraavaksi tehdä ongelman korjaamiseksi?










IL 25.7.2017




 
Poliisit hoitivat tehtävänsä maltilla, ja mikä tärkeintä, loppuun asti. Tämä oli tärkeä viesti kaikille osapuolille. Tietty osa porukasta ei sitä ymmärrä, mutta sille ei nyt vaan voi mitään. Nämä uutiset vähentävät vääjäämättä tänne pyrkivien määrää. Se että tästä rähinästä ei jaettu sen enempää penaltia kenellekään johtunee pienemmän haitan periaatteesta, mikä on mielestäni erittäin järkevää.
 
Suomessa tuntuu olevan toivottoman vaikeaa tunnistaa ja tunnustaa näiden kahden maahanmuuton olevan eri asioita.

Ensinmainittu on vaikeaa sekä rasistisille että suvaitsevaisille "elämäm koululaisille".

Jälkimmäinen vaikeaa korkeasti koulutetuille ja journalistin eettiset ohjeet allekirjoittaneille toimittajille.

Mielestäni oikeasti valtaosa ihmisistä tunnistaa eron näissä, olihan jopa (Iltalehden...?) tutkimuksessa nähtävissä että suhtautuminen työperäiseen maahanmuuttoon on suopea, eikä muuttunut yhtään heikompaan 2/15 suurehkon saapumiserän myötä. Tämä vaikka meidän talous on edelleen (kroonisesti?) mitä on ja työmarkkinoilla on imua ainoastaan hyvin selektiivisesti. Ei siihen nähden ihan pieni juttu mielestäni.
 
Poliisit hoitivat tehtävänsä maltilla, ja mikä tärkeintä, loppuun asti. Tämä oli tärkeä viesti kaikille osapuolille. Tietty osa porukasta ei sitä ymmärrä, mutta sille ei nyt vaan voi mitään. Nämä uutiset vähentävät vääjäämättä tänne pyrkivien määrää. Se että tästä rähinästä ei jaettu sen enempää penaltia kenellekään johtunee pienemmän haitan periaatteesta, mikä on mielestäni erittäin järkevää.
Mun mielestä olisi juuri tärkeää, että poliisin työn estämisestä jaettaisiin penepalttia samalla tavalla ulkomaalaisille kuin kantasuomalaisillekin. Kyllä aika helposti päätyy pahnoille asioita miettimään.
 
Itse emme niitä heti nähneet, sillä kysymystä kommentoi ylikomisario Jussi Huhtela, joka oli mahdollisesti ideologisista syistä blokannut Päivän Byrokraatin.

Tuo pitäisi selvittää. Miten poliisi voi olla kaikkien kansalaisten poliisi jos se ei sitä käytännössä edes ole? Ehkäpä on sattunut jokin virhe tai väärinkäsitys.


Iiris Suomela retweeted
Ville Niinistö Ville Niinistö
@VilleNiinisto Sep 1
"Vihreiden Aalto: Tuntuu, että hallitus toteuttaa Halla-ahon linjaa"


Sitten tämä Vestola:

väkivallattomalla vastarinnalla. Sitä kesti kuusi tuntia

Odotan nyt näkeväni videon, jossa näkyy hyökkäys poliisia kohtaan...
Ilman sellaista en valitettavasti voi luottaa poliisin kertomaan.

Voisipa olla että opettajan roolissa ei kannata hölistä mitä sattuu kun itsekin pitäisi pysyä jonkinlaisena
auktoriteettina. Lieneekö miten paljon alaikäisiä miehiä koulussa.
 
Viimeksi muokattu:
internetsi
xx.gif

Vs: 2017-09-04 Karkotuksia vastustavat hyökkäsivät Jyväskylässä - poliisi perääntyi alakynnessä
« Vastaus #358 : 04.09.2017, 23:55:35 »

Yhden asian matut kyllä osaa. Nimittäin rikollisesti laittaa puskat suhisemaan. Tässä se taas nähtiin. Löytyisikö näistä pykälistä yhtään kohtaa, joita keharit rikkoivat?
Lainaus
2 § (24.7.1998/563)

Mellakka

Joka väkijoukon selvästi aikoessa käyttää henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai aiheuttaa omaisuuteen kohdistuvaa huomattavaa vahinkoa osallistuu teoillaan väkijoukon toimintaan ja jättää tällöin noudattamatta toimivaltaisen viranomaisen laillisessa järjestyksessä antaman hajaantumiskäskyn, on tuomittava mellakasta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

3 § (24.7.1998/563)

Väkivaltainen mellakka

Joka väkijoukon tehdessä 16 luvun 1 §:ssä mainitun rikoksen, käyttäessä henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai aiheuttaessa huomattavaa vahinkoa omaisuudelle osallistuu teoillaan väkijoukon toimintaan, on tuomittava väkivaltaisesta mellakasta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

4 § (24.7.1998/563)

Väkivaltaisen mellakan johtaminen

Joka yllyttää tai johtaa 3 §:ssä tarkoitettua väkijoukkoa, on tuomittava väkivaltaisen mellakan johtamisesta vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

5 § (24.7.1998/563)

Yleisen järjestyksen aseellisen rikkomisen valmistelu

Joka tehdäkseen 12 luvun 1–4 §:ssä, 16 luvun 1 tai 15 §:ssä tai tämän luvun 3 §:ssä tarkoitetun rikoksen värvää tai kokoaa aseellista väkeä, on tuomittava yleisen järjestyksen aseellisen rikkomisen valmistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

6 § (24.7.1998/563)

Järjestystä ylläpitävän henkilön vastustaminen

Joka käyttämällä tai uhkaamalla käyttää väkivaltaa estää tai yrittää estää järjestystä ylläpitävää henkilöä suorittamasta hänelle lain tai asetuksen nojalla kuuluvaa tehtävää tai muuten vaikeuttaa sanotun tehtävän suorittamista, on tuomittava, jollei laissa muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Järjestystä ylläpitävällä henkilöllä tarkoitetaan tässä pykälässä:

1) järjestyksen pitämisestä joukkoliikenteessä annetussa laissa (472/1977) tarkoitettua kuljettajaa, häneen rinnastettavaa henkilöä taikka heitä kuljettajan tai häneen rinnastettavan henkilön pyynnöstä avustavaa matkustajaa;

2) joukkoliikenteen tarkastusmaksusta annetussa laissa (469/1979) tarkoitettua matkalippujen tarkastajaa ja tarkastuksessa apuna olevaa järjestyksenvalvojaa; sekä

3) yksityisistä turvallisuuspalveluista annetussa laissa (1085/2015) tarkoitettua vartijaa ja järjestyksenvalvojaa

Lainaus
1 § (24.7.1998/563)

Virkamiehen väkivaltainen vastustaminen

Joka

1) käyttää tai uhkaa käyttää väkivaltaa pakottaakseen virkamiehen tekemään tai jättämään tekemättä julkisen vallan käyttöä sisältävän virkatoimen,

2) muuten käyttää tai uhkaa käyttää väkivaltaa sellaisen virkatoimen johdosta sitä suorittavaa virkamiestä vastaan tai

3) käyttää väkivaltaa virkamiestä tai häneen 15 luvun 10 §:n 2 momentissa tarkoitetussa suhteessa olevaa henkilöä vastaan kostaakseen sellaisen virkatoimen,

on tuomittava virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa mainitulla tavalla sitä kohtaan, joka virkamiehen pyynnöstä tai suostumuksella avustaa virkamiestä julkisen vallan käyttöä sisältävässä virkatoimessa. (12.7.2002/604)

2 § (24.7.1998/563)

Virkamiehen vastustaminen

Jos virkamiehen väkivaltainen vastustaminen, huomioon ottaen väkivallan tai uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa tehty, rikoksentekijä on tuomittava virkamiehen vastustamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

3 § (24.7.1998/563)

Haitanteko virkamiehelle

Joka käyttämättä väkivaltaa tai sen uhkaa oikeudettomasti estää tai yrittää estää 1 §:ssä tarkoitetun virkatoimen suorittamista tai vaikeuttaa sitä, on tuomittava haitanteosta virkamiehelle sakkoon.

Haitanteosta virkamiehelle tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa mainitulla tavalla sitä kohtaan, joka virkamiehen pyynnöstä tai suostumuksella avustaa virkamiestä julkisen vallan käyttöä sisältävässä virkatoimessa. (12.7.2002/604)

4 § (22.7.2011/815)

Niskoittelu poliisia vastaan

Joka

1) jättää noudattamatta poliisimiehen yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi taikka tehtävän suorittamiseksi toimivaltansa rajoissa antaman käskyn tai kiellon,

2) kieltäytyy antamasta poliisimiehelle poliisilain 2 luvun 1 §:n 1 momentissa tarkoitettuja henkilötietoja,

3) jättää noudattamatta poliisilain 2 luvun 11 §:n 1 momentissa tarkoitetun, poliisimiehen kulkuneuvon pysäyttämiseksi tai siirtämiseksi antaman selvästi havaittavan merkin tai määräyksen,

4) laiminlyö poliisilain 9 luvun 3 §:ssä säädetyn avustamisvelvollisuutensa tai

5) hälyttää aiheettomasti poliisin taikka antamalla vääriä tietoja vaikeuttaa poliisin toimintaa,

on tuomittava, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, niskoittelusta poliisia vastaan sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

Ja mieleen tulee vielä poistumiskäskyn noudattamatta jättäminen. Luulisi matujen nyt syyllistyneen joihinkin näistä, mutta miliisi ei ole ainakaan vielä aloittanut esitutkintaa.

Eikö edelleenkään ketään ole otettu kiinni siitä, että telkesi miliisin useaksi tunniksi asuntoon. Miliisi ei ilmoita edes siitä, että asiasta olisi aloitettu esitutkintaa.
Lainaus
1 § (21.4.1995/578)

Vapaudenriisto

Joka sulkemalla sisään, sitomalla, kuljettamalla johonkin tai muulla tavoin oikeudettomasti riistää toiselta liikkumisvapauden tai eristää toisen tämän ympäristöstä, on tuomittava vapaudenriistosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

2 § (21.4.1995/578)

Törkeä vapaudenriisto

Jos vapaudenriistossa

1) vapaudenmenetystä jatketaan yli kolmen vuorokauden,

2) aiheutetaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle tai

3) käytetään erityistä julmuutta tai vakavan väkivallan uhkaa

ja vapaudenriisto on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä vapaudenriistosta vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään neljäksi vuodeksi.

Lainaus
15 § (28.3.2014/256)

Vangin laiton vapauttaminen

Joka laittomasti

1) vapauttaa vangin, pidätetyn tai kiinniotetun taikka sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa annetussa laissa tarkoitettuun arestiin määrätyn henkilön vankilasta tai muusta säilytyspaikasta tai häntä vartioivan, saattavan tai kuljettavan virkamiehen tai sotilaan huostasta taikka auttaa häntä pääsemään karkuun tai

2) estää toimivaltaista virkamiestä tai sotilasta ottamasta kiinni pakosalla olevaa vangittavaksi tai pidätettäväksi määrättyä tai kiinniotettavaa henkilöä,

on tuomittava vangin laittomasta vapauttamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

Olisiko esitutkinta asiasta lainkaan paikallaan?
 
Siellä Suojeluskunta-ketjussa ehdottelin käytöksi viranomaisten alaisuuteen vahvistetuin järjestysmiesoikeuksin tai kevennetyin poliisioikeuksin viranomaisvalvonnassa koulutettua vapaaehtoisjoukkoa. Nytkin tuonne olisi toimitettu poliisin käskyvallan alaisuuteen parikymmentä järjestysmiestä "Jyväskylän suojeluskuntapiiristä". Ei olisi tarvinnut imaista paikalle koko läänin poliisikuntaa muusta poliisitoimesta. Puoletkin olisi voinut riittää.
 
En tiedä miten tämä värinä on sijoitettu asumaan ruotsinkielisellä Pohjanmaalla? Tiedätkö sinä?
https://yle.fi/uutiset/3-8275212

En uskalla sanoa tietäväni, mutta tuntevani sitä hieman.:rolleyes: Jäsen skärdis tuossa tyhjensi pajatson aika lyhyellä kommentilla. Ihmisten sijoittuminen työhön ei ole pelkästään länsimaisen hapatuksen ja rappion ilmentymä, kyllä se on ihan hyväksi todettu tapa integroida ihmisiä yhteisöön ja yhteiskuntaan.

Jostain ? syystä osa värinästä halutaan sijoittaa mm. Närpiöstä kohti itää mm. kouluihin. Osa siitä....ja eihän sitä alaikäisiä voi panna töihinkään.:rolleyes: Yleensä syy voi olla se, että aiemmin alueelle tullut värinä ei voi sietää tätä uusinta väristystä syistä, joita ei sitten haluta näköjään availla metiassa. Rasismi:cool: ei ole vain suomalaisia koskeva inhoittava piirre, kyllä se ilmiönä läpäisee koko ihmiskunnan.

Norjassa tätä seikkaa ja näitä ilmiöitä on avattu hieman vapaammin ja laajemmin jo vuosien ajan. Muistuu mieleen eräskin tutkielma, jossa hahmotettiin kouluosaamista. Siinä pantiin tulijoita suorittamaan omalla kielellään ja avustettuina koululuokkien lähtötasotestejä. Koneinsinööreille ja lentoteknikoille tuotti melkoista tuskaa selvitellä itsensä jatkoon 3. luokan testeistä, jotka esim. meillä suorittaa noin 85 prosenttia pilteistä -avustamatta-.

Millä ihmeen koulutus- ja kotoutussysteemillä saadaan nämä täysikokoiset ja partaa ajavat, mutta alaikäiset selviämään edes sovelletun peruskoulun oppimääristä...vai mikä fokus tällä touhulla oikein on???? Mihin heidät sijoitetaan, kun he aikuistuvat?:D Amikseen ja mille linjalle?

Mulla ei ole mitään kurkku-tomaatti-supikoirateollisuutta vastaan, päinvastoin. Sikäläiset metodit vaan pitäisi ymmärtää valjastaa jonkinlaiseksi ohjevihkoksi laajemminkin. Siitä olen surullinen, että mitä meille suomalaisille on tapahtunut, jotta näitä alkutuotannon duunimestoja ei olla voitu täyttää kalevalaisvoimin. :( Eikö meille kelpaa vai MH?
 
Mun mielestä olisi juuri tärkeää, että poliisin työn estämisestä jaettaisiin penepalttia samalla tavalla ulkomaalaisille kuin kantasuomalaisillekin.
Ihmettelen kyllä miksi poliisin vastustamista katsottaisiin "läpi sormien"? Hallituksen pitää linjata, että penalttia napsahtaa heti kaikille jotka tällaiseen osallistuvat.
Poliisi nimeää paikalta kaikki ne jotka rettelöivät. Sillä tulee järjestrystä aika nopeasti eikä tarttis poliisinkaan enempää vastailla lepsuilua koskeviin arvosteluihin.
 
Poliisi ei provosoitunut eikä osoita (ainakaan vielä) merkkejä aikeista nostaa merkittävää määrää merkittäviä syytteitä.

Syynä saattaa olla ISIS (+muu panislamistinen aktivismi), ZAPAD ja yhteiskuntarauha. Puolueellisuudesta en ajatuspoliiseista ja kaiken maailman huhteloista ja muista hurutapauksista huolimatta etsisi syitä.

ISIS murenee valtiona. Niinpä se ja sen jäsenet siirtyvät terrorismiin, politikointiin ja muuhun aktivismiin sekä konfliktien polarisoimiseen. ISIS elää pahuudesta, konflikteista ja epärehellisyydestä. Poliisin ja hallinnon näkökulmasta ei ole järkevää antaa siihen pahuuteen lisää työkaluja.

Pallerovideointi oli selkeän valikoivaa. Lähes joka videopätkällä mikki vaimennetaan kädellä tai muulla keinolla aina jos nauhalle uhkaa tulla mitään kiusallista - kuten allahointia, provosointia tai johtamisjärjestelmän laatua esille tuovia seikkoja. Kun tähän yhdistetään myöhemmän editoinnin mahdollisuus, niin jokainen voi kuvitella miten laajalevikkistä panislamismin agendoja palvelevaa materiaalia yhdestäkin älämölöstä voi saada aikaan.

ISIS ja muut vastaavat verkostot koittavat voimistaa jo olemassa olevaa sivilisaatioiden välistä konfliktia länsimaiden sisällä. Siten ne saavat värvättyä enemmän, tuotettua voimakkaammin segregoituvia konklaaveja ja lisää tekijöitä sekä terrorismiin että reviirinvaltauskäyttäytymiseen. Apuna ISIS-järjestöllä ovat nämä huhtalat ja vastaavat. Sitä on mahdoton sanoa, että onko virkakoneistosta tehty terrorismin tukeminen ideologisista vai... miten sen kauniisti sanoisi... kognitiivisista rajoituksista lähtevää.

Suomalaiseen oikeustajuun eriarvoinen kohtelu ei sovi. Niinpä kaivattaisiin intifadajengille samaa kohtelua kuin juopporemmi, nahkapäät tai jengiliivilliset saisivat vastaavassa tilanteessa. Ja se on ihan oikein.

Suomen - valtion, kansalaisten ja kulttuurin - etu ei kuitenkaan ole se, että terrorismi ja muut poliittisen islamismin ja islamin politisoitumisen välineet saisivat polttoainetta radikalisoitumiseen. Jo pelkkä parraton jihadismi ja muu husuilu tuottaa ihan riittävästi ongelmia ja kustannuksia. Kun päälle lätkäistään palleroteollisen touhun kustannukset, niin ongelmia on jo enemmän kuin riittävästi.

Ja tässä tilanteessa Suomen etu - mahdolliset ihmishenget mukaanlukien - on mielestäni tärkeämpi asia kuin poliisin väliaikainen oikeustajun tasapuolisuusperiaatetta loukkaava juridinen ja operatiivinen helläkätisyys. Kaikki yhteiskunnan epävakautuminen ja viranomaiskoneiston ylikuormittuminen on nyt torjuttava - etenkin kun epävakauttaminen on olennainen osa naapurimaan sotilaallista työkalupakkia. 3kk Zapadin jälkeen asia on vähän toisenlainen.

Näin ollen erittäin voimakas kannatus ja kannustus poliisin toiminnan peruslinjalle Jyväskylässä - yhtä varsin pientä poikkeusta lukuunottamatta. Jouhan pitäisi käyttää 2-4 dronea. 1-2 ottamaan kokonaiskuvaa. 1-2 poimimaan avainhenkilöitä ja avaintoimintoja nauhalle.

Tilanteen ollessa päällä reaaliaikainen dronetieto voisi auttaa sekä joukkojen sijoittamisessa, eskaloitumisen ennalta ehkäisemisessä, väkivaltaisimpien toimijoiden kiinniotossa, tapahtumien ja henkilöiden todistusvoimaisessa tallentamisessa ja tilanteesta karkaavien seurannassa.

Tilanteen jälkeen dronetieto voisi auttaa sekä juridisteknisen että poliittis-operatiivisen tilannekuvan kasaamisessa samoin kuin tarpeellisen koulutus- ja julkisuudenhallintamateriaalin tuottamisessa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kiihotus kansanryhmää vastaan on lain mukaan rangaistavaa, niin mitä seura kiihottamisesta poliisia vastaan?
Onhan tämä nyt absurdia, että pieni äänekäs vähemmistö vihervassareita saa virkakoneiston lamaantumaan ja hyssyttelemään jo päätettyjen asioiden toteuttamista. Ei ihan kuulosta demokratialta.

Poliisi ei ole kansanryhmä, vaan osa järjestelmän rakenteita. Ja vasemmistolainen väkivalta on siinä mielessä parempaa, että se kohdistuu rakenteita, ei ihmisiä vastaan.

Kaunista!
 
Tässä kun on kaikki mielipidemediat kertoneet että kyseessä oli rauhanomainen mielenosoitus, niin en ole huomannut että kukaan olisi esittänyt vielä kysymystä siitä että onko tästä Jyväskylän mielenosoituksesta ilmoitettu asiaan kuuluvalla tavalla myös Poliisille. Oma vastaukseni tähän on että ei ole koska paikalle meni tehtävää suorittamaan vain yksi poliisin partio, joka lopulta eristettiin kesken virantoimituksen. Eikös muuten ole tapana että virantoimituksessa olevia poliisia kohtaan tehdyt lain rikkomukset tuomitaan normaalia ankarammin?

@miheikki postasi:
Vapaudenriisto

Joka sulkemalla sisään, sitomalla, kuljettamalla johonkin tai muulla tavoin oikeudettomasti riistää toiselta liikkumisvapauden tai eristää toisen tämän ympäristöstä, on tuomittava vapaudenriistosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Lisäksi heittäisin senkin ajatuspallon että nykypäivän maailmamme tuntee myös muitakin väkivallan muotoja kuin pelkästään fyysisen väkivallan. Henkisestä väkivallasta puhutaan monesti syystäkin paljon, ja voisin kuvitella ettei tuo tilanne ole alun perin paikalle menneille poliiseille ihan stressivapaa tilanne jossa ovat saaneet VOKin asukkailta kampaviinereitä purtavaksi ja palan painikkeeksi juhlamokkaa. Nooh, henkistä väkivaltaa tai ei niin ehdottomasti kyseeessä on kuitenkin ollut vaara tilanne jossa kyseisen poliisipartion fyysinen koskemattomuus on ollut pienen eskalaatiopisteen päässä - unohtamatta tietysti sitä tosi asiaa että heidän vapautensa riistettiin usean tunnin ajaksi.

RHC-palleroiden sietäisi ajatella sitä että nämä työtänsä tekevät Poliisi-sedät ja -tätit ovat myös ihan samanlaisia ihmisiä kuin he itsekin, eivätkä he ole tehneet päätöksiä maasta poistamisesta vaan heidän tehtävänsä on päätöksen toimeenpano. Miltä RHC-pallerosta itsestään tuntuisi kun kesken työpäivänsä joku tulisi toimistolle ja riistäisi heidän vapautensa ja sumputtaisi heidän kuuntelemaan öykkämöykkää usean tunnin ajaksi vaikkapa toimiston siivousvälinevarastoon.

Itse annan tälle partiolle joka eristettiin 10 pistettä ja papukaijamerkin siitä kuinka viilipyttyinä pysyivät tilanteessa, eivätkä tarttuneet taseriin, oc-kaasuun tai virka-aseeseen. Valitettavasti pelkään kuitenkin pahoin että näimme eilen vasta ensimmäiset särösävelet tulevien maasta poistamis tehtävien kakofoniasta.
 
Poliisin eillinen toiminta Jyväskylässä sai suurta huomiota Ruotsissa

Posted on 05/09/2017 julkaissut Paavo Tajukangas in Laittomat, Uncategorized // 0 Comments

kuvakaappaus-2017-09-05-092638.png


kuvakaappaus-2017-09-05-092431.png

kuvakaappaus-2017-09-05-092410.png


Eillinen Jysväskylän pakolaiskapina on saanut suuret mittasuhteet Ruotsissa. Suomen poliisin toiminta nähdään esimerkillisenä toimintana ja Suomi nousi unkarimaiseen asemaan. Monet ruotsalaiset some-keskustelijat ovat tyrmistyneitä kaasun käytöstä:
– Kun Suomen poliisi laittaa laittomat muslimit aisoihin kaasulla niin Ruotsin poliisi tarjoilee heille kahvia ja pullaa!!, eräs keskustelija sanoo. ”Ruotsin poliisin pitäisi jatkossa mennä Suomeen opiskelemaan poliisitoimintaa”, toinen kertoo.

Vaihtoehtomedioista esimerkiksi Tundratabloid on seurannut tapahtumaa. Juttua on jaettu kymmenillä ruotsalaisilla Facebookin keskustelupalstoilla, joissa tapahtuma on saanut avointa ihastelua ja toivoa jostain… ”Vielä on olemassa ihmisiä, jotka uskaltavat sanoa vastaan tunkeutujille!”, muuan mies kirjoittaa.

Ehkäpä Suomessakin pitäisi asiaan suhtautua hiema eri tavalla.
 
Poliisi ei ole kansanryhmä, vaan osa järjestelmän rakenteita. Ja vasemmistolainen väkivalta on siinä mielessä parempaa, että se kohdistuu rakenteita, ei ihmisiä vastaan.
Kaunista!
Olen kyllä täysin eri mieltä mutta en käyttänytkään huumori-suodatinta.
 
Mulla ei ole mitään kurkku-tomaatti-supikoirateollisuutta vastaan, päinvastoin. Sikäläiset metodit vaan pitäisi ymmärtää valjastaa jonkinlaiseksi ohjevihkoksi laajemminkin.

Tämä uusin saapumiserä nähdään turkis- ja vihannesalan sijaan nimenomaan palleroteollisuutena. Heitä ei halutakaan työntekijöiksi (semminkin että - anteeksi rasismini - he ovat pääosin kelvottomia työmiehiä verrattuna tähän aasialaiseen porukkaan sekä Euroopassa Balkanilla iät ja ajat muiden seassa asuneeseen muslimiväkeen), vaan he ovat ennemmin se raaka-aine jolla tämän monia poliitikkojakin hyödyttävän palleroteollisen kompleksin suuret rattaat pysyvät pyörimässä.

On tosiaan sinänsä ymmärrettävää, että jostain syystä Luona Oy:n tilinpäätöstietoja 2016 ei ole vieläkään julkistettu. 2015 saatiin raaka-ainetta kunnolla vasta loka-marras-joulukuussa mutta silti tunnusluvut kääntyivät jo oivalliseen nousuun. Voi olla, että on kiusallista näyttää, miten hyvin pääosin lähimmäisenrakkaudesta pyöritetty toiminta on tuottanut tulosta kun edullista raaka-ainetta on 2016 ollut jo koko kalenterivuoden ajan pilvin pimein saatavilla. Tai sitten palleroteollisuuden kirjauskäytännöt ovat niin mutkikkaita, että kirjanpidossa vain menee aikansa... :rolleyes:

Kotimajoittajat ovat tämän uutena Nokiana nähtävän teollisuudenhaaran kannalta epämiellyttäviä, hintoja polkevia amatöörejä, mutta vapaaehtoistyö palkatta ja vaatelahjoitukset ovat kelvanneet ihan yksityisillekin toimijoille joilla olisi varaa maksaa vaikka johtajatason palkkaa jokaiselle vapaaehtoiselle ja silti tehtäisiin voittoa ihan mukavasti. Mainittava on tietenkin, että tietyt yhdistykset ja julkisen sektorin toimijat ovat olleet aika hyviä rahastamaan. Kun ei ole voittoa kaipaavia omistajia hengittämässä niskaan, voidaan mahdollinen rahan ylitarjonta purkaa esim. maksamalla ansioituneille dirikoille kohtuullisia korvauksia heidän ponnisteluistaan.

Siitä olen surullinen, että mitä meille suomalaisille on tapahtunut, jotta näitä alkutuotannon duunimestoja ei olla voitu täyttää kalevalaisvoimin. :( Eikö meille kelpaa vai MH?

Samaa olen ihmetellyt. Olisiko se sitten sijainnin kanssa sidoksissa. Uuteenkaupunkiin on ymmärtääkseni tullut ihan hyvin hakemuksia Mersuja rakentamaan, vaikka paikkakunnalta on ostettu yllättävän vähän pysyviä asuntoja. Ehkäpä autoteollisuuden potentiaalinen ailahtelevaisuus ei innosta ottamaan suuria taloudellisia velvoitteita... Itse hain oman E-Karjalan työpaikkani nokittaen jollakin ilveellä ympäri Suomea olevan 38-päisen hakijaporukan kärkeen (matala palkkapyyntö, tyhmänrohkea asenne ja iloinen mieli? :D). Ja ei muuten ollut ensimmäinen paikka johon hain, vaan kolmas.

Ruotsinkielinen Pohjanmaa ei varmaan ole helpoin paikka juurettomalle pottunokallekaan. Esim. nämä Balkanin pakolaisperheet ja ilmeisesti aasialaisetkin toivat omat juuret mukanaan. Siihen en osaa sanoa mitään, ovatko ns. integroituneet paikallisväkeen vai näkevätkö nämä heidät pelkästään vihanneksia poimivina käsinä mutta ainakin kunnon porukkaa ja työihmisiä sinne on mennyt. En tosiaankaan ihmettele pätkän vertaa miksi nämä eivät varmaan halua mitään tuntemattomia turvapaikanhakijoita paikkakunnalle Irakista sitäkään vähää kuin me rasistifasisti-pottunokat. Tämä on tietysti aivan uskomaton asia suvaitsevalle, joka näkee maailmassa vikaa ainoastaan urosliitäntäisessä n.40-60 vuotiaassa samaa etnistä taustaa edustavassa kanssaihmisessään. Sellaisen ihmisen oletus on että kun otetaan muslimi tuosta kohtaa karttapalloa ja toinen vaikka tuu-uuosta kohtaa, ja laitetaan samaan paikkaan, niin kohta jo lauletaan muslimiveljinä iltanuotiolla "Kumbayaa".
 

Onneksi ei vielä olla samassa tilanteessa ja toivottavasti ei olla menossakaan.

Viestin lainaus ei näemmä onnistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top