Suomen sisäinen turvallisuus

Itse olen miettinyt että kuinka pitkälle ensiapua ja kenttälääkintää voi opiskella vapaaehtoisesti? Ilman että on reservin tai VPK:n sijoitus?
Moro. Tuosta opiskelusta. Itse käynyt SPR:n EA1 ja EA2 kurssit. Ihan tään opashomman velvoittamina ja sitten kolmen vuoden välein uusinut kertauksena, että tuo säilyy kirjoissa.
Sitten lisäksi käynyt semmoiset kun Survival Kilta Ry:n Ulkoilun turvallisuuskurssin (UT) ja Ulkoilun talviturvallisuuskurssin (UTT). Nää on aika paljon kattavampia kuin nuo SPR:n kurssit. Kesto 6-10vrk. Täytyy myös määrävälein uusia. Tuota UTT ei voi suorittaa, jollei ole killan jäsen.
Tuosta kenttälääkinnästä ei ole mitään tietoa. Miten erotetaan viimevaiheessa ensiapu ja varsinainen kenttälääkintä?
Itsellä tosiaan näistä harrastuksista tämä lähtee. Jos olet yksin/kaverin kanssa reissussa tai opastat jotain luonnosta mitään tietämätöntä aasialaista porukkaa, pakko nää on jotenkin opetella.
Silti kaipaan vielä jotain enemmän ja parempaa, tosiaan, mistä sitä löytyy joillei kuulu johonkin organisaatioon?
 
Tuossa joitakin vuosia sitten itse ihan huvikseen lentokentällä hommissa ollessani koitin et saisinko vetäistyä läpi sen kuntotestin mitä sielä vaaditaan ukoilta et saavat paloautossa istua ja tarpeejn tullen pelastaa sitten porukkaa.
Ei sellaisissa testeissä voida rueta ainakaan antamaan yhtään periksi. Ja kyllä meillä sielä kentällä oli nainenkin joka oli noin 150cm pitkä ja olisiko 60kg painanut korkeentaan mut hyvin häneltä onnistui painavan nuken kantamiset ja muut. Luvat hänellä oli ihan voimassa eikä tasoitusta tarvinnut antaa että läpi pääsisi.

Itse tosiaan ihan koneiden kanssa touhusin mutta sattui siinä olemaan kesällä hiljaista aikaa niin päätin työkaverin mukana koittaa testin vetää läpi kun hän teki niitäkin hommia välillä ja yllätyin kun sattui ihan läpi menemään. Olin siinä vielä ollut pitkän aikaa etten ollut voinut harrastaa oikein mitään liikuntaa tosin työ nyt oli suht fyysistä et kyllä sielä hikoilla sai varsinkin kesäisin ihan tarpeeksi :) Mutta itse ainakin pidän fyysisestä työstä oikein paljon kun saahan siitä vaan niin hyvät kiksit kun olet ihan puhki ja sit saat hetken vetää happea.

anteeksi offtopic :)
 
Moro. Tuosta opiskelusta. Itse käynyt SPR:n EA1 ja EA2 kurssit. Ihan tään opashomman velvoittamina ja sitten kolmen vuoden välein uusinut kertauksena, että tuo säilyy kirjoissa.
Sitten lisäksi käynyt semmoiset kun Survival Kilta Ry:n Ulkoilun turvallisuuskurssin (UT) ja Ulkoilun talviturvallisuuskurssin (UTT). Nää on aika paljon kattavampia kuin nuo SPR:n kurssit. Kesto 6-10vrk. Täytyy myös määrävälein uusia. Tuota UTT ei voi suorittaa, jollei ole killan jäsen.
Tuosta kenttälääkinnästä ei ole mitään tietoa. Miten erotetaan viimevaiheessa ensiapu ja varsinainen kenttälääkintä?
Itsellä tosiaan näistä harrastuksista tämä lähtee. Jos olet yksin/kaverin kanssa reissussa tai opastat jotain luonnosta mitään tietämätöntä aasialaista porukkaa, pakko nää on jotenkin opetella.
Silti kaipaan vielä jotain enemmän ja parempaa, tosiaan, mistä sitä löytyy joillei kuulu johonkin organisaatioon?


Itsellä EA1 + EA2 ja miettinyt mitä seuraavaksi, kiitos tuosta kilta vinkistä, pitää perehtyä.
 
Aamulehti uutisoi tamperelaisten kokemista turvallisuusuhista. Liikenne ja huono ulkovalaistus huolestuttaa :ROFLMAO: Itse olisin enemmän huolissani vaikka tuosta, että valtaosalla asukkaista ei ole ilmeisesti minkäänlaista kotivaraa. "Osa asukkaista kuitenkin ilmoitti, että ruokaa, juomaa, lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita on varastossa korkeintaan pariksi päiväksi."

Kysely kertoo: Nämä ovat tamperelaisten mielestä kaupungin pahimmat turvallisuusongelmat – Moottoripyöräjengiläisten määrä kasvussa
Tamperelaiset pitävät kotikaupunkiaan turvallisena. Suurin osa kaupunkilaisista kuitenkin parantaisi ulkovalaistusta ja kehittäisi liikennettä.
UUTISET29.01. 23.08OSSI AHOLA
Liikenne on yksi Tampereen merkittävimmistä turvallisuusongelmista, kertoo tamperelaisille suunnattu kysely. Kyselyyn vastasi 440 tamperelaista.


Essi LehtoAamulehti

Suurin osa tamperelaisista on tyytyväisiä kotikaupunkinsa turvallisuuteen.

Tampereen kaupunki teetti vuonna 2017 turvallisuuskyselyn, johon vastasi 440 asukasta. Kaupungin riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö Jouni Perttula on tyytyväinen vastausten määrään, vaikka se onkin pieni.

–Vastausten perusteella ei voida arvioida yksittäisten alueiden tilannetta, mutta hyvän yleiskuvan ne kaupungista antavat, hän sanoo.

Kyselystä selvisi, että tamperelaisten mielestä kaupungin merkittävimpiä ongelmia ovat liikenne, päihteiden käytön kasvu, epämääräiset jengit ja huono ulkovalaistus. Eniten asukkaat kuitenkin kantavat huolta syrjäytymisestä.

"Tampereella ei ole selkeitä jengejä"
Turvallisuuskyselystä ja ratkaisuista asukkaiden huoliin keskusteltiin maanantaina Tampereen pääpoliisiasemalla. Keskustelua johtivat pormestari Lauri Lyly (sd.) ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikonen (kok.). Ylimmän kerroksen auditorioon saapui noin 30 kaupungin asukasta, muutama kaupunginvaltuutettu ja kaksi poliisia.

TOMI VUOKOLA
Keskustelutilaisuudessa olivat mukana myös Tampereen kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Anna-Kaisa Ikonen ja pormestari Lauri Lyly.


Myös poliisit ja poliitikot olivat sitä mieltä, että Tampere on turvallinen.

–Tampere ei ole sellainen paikka, jossa on selkeitä jengejä ja vastakkainasettelua, ylikomisario Harri Nojonen Tampereen poliisista sanoi.

Sisä-Suomen poliisin päällikkö Timo Vuola puolestaan totesi, että jengiytymisestä voidaan puhua lähinnä moottoripyöräkerholaisten kohdalla.

–Moottoripyöräjengeihin kuuluvien määrä kasvaa koko ajan. Heitä on maassa nyt toista tuhatta, ja määrä kasvaa myös Pirkanmaalla. Heidän tuottamansa ongelmat liittyvät lähinnä velanperintään ja huumekauppaan eivät niinkään yleisiin järjestyshäiriöihin, Vuola sanoi.

TOMI VUOKOLA
Leena Leino on asunut 40 vuotta Hervannassa. Hän ei pelkää liikkua kotikulmillaan edes pimeässä: "Kun lähden kotoa lippis päässä lenkille, voi olla, että minä olen jollekin se pelottavampi osapuoli."

Varautuminen heikkoa

Turvallisuuspäällikkö Perttulan mukaan on kiinnostavaa, että suurin osa tamperelaisista ei ole varautunut mitenkään erilaisiin häiriötilanteisiin.

–Jos tulee vaikkapa pidempi sähkökatko, joka sulkee kaupat, niin aika huonosti täällä on sellaiseen varauduttu, hän sanoi.

Kyselystä selvisi, että valtaosa tamperelaisista ei ole mitenkään varautunut poikkeustilanteisiin. Osa asukkaista kuitenkin ilmoitti, että ruokaa, juomaa, lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita on varastossa korkeintaan pariksi päiväksi.

Liikenne ja pysäköinti kiinnostivat jälleen
Keskustelutilaisuudessa kaupunkilaiset saivat esittää kysymyksiä päättäjille.

Vanhusneuvostoa paikalle edustamaan saapunut Eero Portaankorva halusi kiinnittää huomiota siihen, miten digitalisoituminen ja liikenteen tehostaminen vaikuttavat vanhuksiin.

–Kyllä vanhuksetkin kulkevat kaupungissa. Liikennevalojen pitäisi palaa suojatiellä pidempään, jotta kaikki ehtivät rauhassa ylittää tien, hän sanoi.

TOMI VUOKOLA
Eero Portaankorvalle turvallisuus merkitsee myös mahdollisuutta osallistua kaupungin arkeen. Palvelujen ja dokumenttien muuttuminen pelkästään sähköisiksi on ongelma. "Me eläkeläiset jäämme kakkospuolen asemaan, jos paperiversioita ei enää ole."


Suurin osa kysymyksistä käsitteli teiden kunnossapitoa, parempaa valaistusta, vanhusten asemaa sekä liikennettä ja pysäköintiä, joista keskusteltiin auditoriossa useampaan otteeseen.

Pormestari Lyly huomautti, että pysäköinnin ongelmista kannattaa aina antaa kaupungille palautetta. Apulaispormestari Aleksi Jäntti jatkoi, että pysäköinnin suunnittelu on Tampereella tällä hetkellä melkoista taiteilua.

–Kaikkien toiveita emme voi toteuttaa. Esimerkiksi naapurukset saattavat olla eri mieltä, tuleeko kotitielle kielto vai ei.
 
https://www.kansalainen.fi/puola-euroopan-mantereen-turvallisin-maa-naisille/
KULTTUURIPuola on Euroopan mantereen turvallisin maa naisille
29.1.2018 23:13

Petri Saarela

Puola on Euroopan mantereen turvallisin maa naisille. Asia käy ilmi New World Wealth -laitoksen maailman siirtolaisuutta ja hyvinvointia koskevasta raportista.
Australialaisen Business Insiderin viittaama raportti nostaa esille muutamia mielenkiintoisia seikkoja. Raportin mukaan maailman turvallisin maa naisille on Australia.

Puola sijoittuu listalla kuudenneksi ja samalla parhaiten Euroopan mantereen maista.

Raportin mukaan naisten turvallisuus on yksi parhaista menetelmistä mitata maan pitkän aikavälin hyvinvoinnin kasvumahdollisuuksia. Sijoitukset raportissa perustuvat naisiin kohdistuneiden rikosten osuuteen vuonna 2017 kussakin maassa.

Skandinavian maita kuten Suomi, Norja, Ruotsi ja Tanska ei kymmenen kärjessä näy. Havainto on merkittävä ottaen huomioon Skandinavian maiden suvaitsevaisen, edistyksellisen ja feministisen politiikan ja ilmapiirin.

Maailman turvattomimmat maat naisille ovat raportin mukaan Somalia, Sudan, Irak ja Syyria.
 
Aamulehti uutisoi tamperelaisten kokemista turvallisuusuhista. Liikenne ja huono ulkovalaistus huolestuttaa :ROFLMAO: Itse olisin enemmän huolissani vaikka tuosta, että valtaosalla asukkaista ei ole ilmeisesti minkäänlaista kotivaraa. "Osa asukkaista kuitenkin ilmoitti, että ruokaa, juomaa, lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita on varastossa korkeintaan pariksi päiväksi."
No, jos totta puhutaan, niin isoin riski yhtäkkiselle loukkaantumiselle tampereenlaiselle löytyy varmaan juuri liikenteestä, että sikäli arvioivat aivan oikein. Kotivara on niitä asioita joita aivan liian harva miettii :D

Ulkovalaistus kertoo taas toisesta asiasta. Ulkovalaistus pimeällä lisää erityisesti sosiaalista turvallisuutta. Jos valitetaan ulkovalaistuksen puuttestaa, niin ainakin minä kääntäisin sen siten, että ihmiset Tampereella kokevat pimeällä liikkumisen turvattomaksi. Tähän taas oikeasti vaikuttavat monet muut asiat kuin ulkovalaistus.
 

Uutiset
| Kotimaan uutiset

Poliisi julkaisi vuoden 2017 rikostilastot: nuorten huumemyönteisyys huolestuttaa, raiskausrikosten määrä kasvaa edelleen
article_clock.svg
Tänään klo 10:39

Huumeiden käytön lisääntymisestä kertoo poliisin havaintojen lisäksi myös kyselytutkimukset sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen jätevesitutkimukset.
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201801302200705968_u0.shtml
 
Ulkovalaistus kertoo taas toisesta asiasta. Ulkovalaistus pimeällä lisää erityisesti sosiaalista turvallisuutta. Jos valitetaan ulkovalaistuksen puuttestaa, niin ainakin minä kääntäisin sen siten, että ihmiset Tampereella kokevat pimeällä liikkumisen turvattomaksi. Tähän taas oikeasti vaikuttavat monet muut asiat kuin ulkovalaistus.

Ihan asiasta sivuun, ihmiset kokevat psykologista turvallisuutta ollessaan valossa. Minä taas ollessani pimeässä ja kun se toinen on katulampun valossa eikä tiedä minusta mitään. :cool:
 
Mites MPK:n kurssit, esim. taisteluensiapu?
TCCC on enemmän taistelukentällä syntyviä vammoja varten kuten Celoxin ja Catin käyttöä siviilissä kannattaa yleensä välttää koska haittaavat jatkotoimenpiteitä sairaalassa.
Paitsi tietysti jos tyyliin ukosta on vedetty läpi susihauleille ja painesiteitä ei yksinkertaisesti saa laitettua tarpeeksi tai raaja roikkuu muutaman jänteen varassa.
 
Olen suorittanut ea 1+ 2 omalla kustannuksella, työnantaja piffasi alkusammutuskoulutuksen kertauksen, ja itse olen opiskellut muita perusasioita ihan pientaloasujan ja luonnossa liikkuvan perheenisän kantilta. Pari kertaa olen joutunut auttamaan tositilanteissa ja muutenkin kyylään ympäristöä 360 astetta 24/7. Olen sellainen pentti pelastaja etten voi olla menemättä apuun, ei edes silloin kun vaimo repii kauemmas. Töissä lasten ja nuorten kanssa aina sattuu ja tapahtuu. Teen sen mitä toivoisin toistenkin tekevän, kuten kaivoin uppo-oudon naisihmisen auton irti kinoksesta jonka yli luuli pääsevänsä matalalla maavaralla... se avuttomien auttajien ilme kun avasin takaluukun, laitoin otsalampun ja polvisuojat ja tulin lumilapion kanssa sankaroimaan

Mutta mutta. Sellaiseksi on maailma mennyt etten enää menisi katuriitoihin väliin, en jäisi todistamaan enkä varsinkaan ryntäisi elvyttämään ihan ketä vain. Kun töissäkin on ollut asiakkaita joilla on "tarttuva tauti" mutta kenellä ja mikä tauti (veikkaus: afgaanilla tb tai hepatiitti) ei saa paljastaa. Ilmoitin että jos näen verta, juoksen toiseen suuntaan. Vuotakoon kuiviin, minä en kotiini vie tuon lajin tuliaisia.

Ikävä kyllä, koen velvoitteita vain lähipiiriäni kohtaan. Kaikki muut sitten tilanteen mukaan. Laajemminkin en enää tunne yhteenkuuluvuutta kasvavaa osaa muuta väestöä kohtaan.

Kyllä nykymeno lisää turvattomuutta.
 
Ihan asiasta sivuun, ihmiset kokevat psykologista turvallisuutta ollessaan valossa. Minä taas ollessani pimeässä ja kun se toinen on katulampun valossa eikä tiedä minusta mitään. :cool:
Ai SINUAKO ne pelkäävätkin :D?

Lapsena jo huomasin saman. Kyllä pelotti kulkea yksin pimeällä metsätiellä, mutta aina kun oltiin pahanteossa vaikkapa nuorempia serkkuja säikyttelemässä tai naapureita vakoilemassa ei yhtäkkiä pelottanut ollenkaan.
 
Ai SINUAKO ne pelkäävätkin :D?

Lapsena jo huomasin saman. Kyllä pelotti kulkea yksin pimeällä metsätiellä, mutta aina kun oltiin pahanteossa vaikkapa nuorempia serkkuja säikyttelemässä tai naapureita vakoilemassa ei yhtäkkiä pelottanut ollenkaan.

Itseä kyllä nuorempana hieman hirvitti sen jälkeen kun oli käynyt katsomassa Halloween-leffan ja käppäili kotiin pimeitä syrjäpolkuja pitkin... :p
 
TCCC on enemmän taistelukentällä syntyviä vammoja varten kuten Celoxin ja Catin käyttöä siviilissä kannattaa yleensä välttää koska haittaavat jatkotoimenpiteitä sairaalassa.
Paitsi tietysti jos tyyliin ukosta on vedetty läpi susihauleille ja painesiteitä ei yksinkertaisesti saa laitettua tarpeeksi tai raaja roikkuu muutaman jänteen varassa.
Joo, mutta ko. välineitä tosiaan käytetäänkin lähinnä silloin, kun uhri ei ilman cattia tai celoxia edes eläisi sinne sairaalaan saakka. Onko laittaa linkkiä noita jatkotoimenpiteille aiheutuvista haitoista laittaa jotain linkkiä tms, kiinnostaa koska omassa repussa kulkee painesiteen lisäksi myös noita.
 
Raiskausten määrä kasvoi yhdeksän prosenttia viime vuonna
ILKKA AHTOKIVI | 30.01.2018 | 16:23

Seksuaalirikosten kokonaismäärä pysyi vuonna 2017 lähes edellisen vuoden tasolla.

Seksuaalirikoksiin kuuluvia raiskausrikoksia kirjattiin viime vuonna 1 272, mikä on 105 rikosta eli yhdeksän prosenttia enemmän edelliseen vuoteen verrattuna, kertoo poliisi.

Seksuaalirikoksissa rikoksesta epäillyn henkilöllisyys oli tiedossa 2 418 rikoksessa. Näistä ulkomaan kansalaisten lukumäärä oli 568 henkilöä eli reilu 23 prosenttia rikoksesta epäillyistä. Ulkomaan kansalaisten prosentuaalinen osuus tiedossa olevista epäillyistä rikoksen tekijöistä laski hiukan.

Seksuaalirikoslajin sisällä, raiskausrikoksissa, rikoksesta epäillyn henkilöllisyys oli viime vuonna tiedossa hieman useammassa tapauksessa kuin edellisenä vuonna eli 994 rikoksessa. Ulkomaan kansalainen oli epäiltynä 285 rikoksessa eli lähes 29 prosentissa niistä raiskausrikoksista, joissa epäillyn tekijän henkilöllisyys on saatu selvitettyä.

Samanaikaisesti kun raiskausrikosten määrä ja selvitysaste nousivat, ulkomaan kansalaisten osuus niistä laski vähän yli viisi prosenttiyksikköä vuoteen 2016 verrattuna.

– Huomattavaa on, etteivät raiskausrikokset ole pelkästään yksittäisiä tekoja, vaan ajoittain ilmoitusta tehdessä ja esitutkinnan aikana saatetaan kirjata jopa kymmeniä tekoja, jotka ovat tapahtuneet pidemmällä aikavälillä ennen ilmoituksen tekemistä. Tämän tyyppiset asiat ja kirjaukset vaikuttavat osaltaan tilastoihin, poliisi kertoo tiedotteessaan.

Seksuaalisten ahdisteluiden määrä laski reilusti

Poliisille seksuaalisesta ahdistelusta tehtyjen ilmoitusten määrä laski viime vuonna lähes 21 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna, eli 536 rikoksesta 425 rikokseen.

Rikoslain mukaan rangaistavaa seksuaalista ahdistelua on toisen koskettelu tavalla, joka on omiaan loukkaamaan toisen seksuaalista itsemääräämisoikeutta.

Viime vuonna ns. #metoo -kampanjan myötä seksuaalisesta häirinnästä keskusteltiin yhteiskunnassa runsaasti. Rikostilastoihin tämä ei poliisin mukaan kuitenkaan heijastunut, kun jo todetusti seksuaalisesta häirinnästä tehdyt ilmoitukset laskivat.

Vuonna 2016 seksuaalisesta ahdistelusta epäiltyjen ulkomaan kansalaisten suhteellinen osuus oli noin 46 prosenttia eli viime vuonna ulkomaalaisten epäiltyjen suhteellinen osuus laski lähes 15 prosenttiyksikköä ja lukumäärä vähän yli 46 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Viime vuonna ilmoitetuista 425 seksuaalisesta ahdistelusta rikoksesta epäillyn henkilöllisyys oli poliisin tiedossa 255 rikoksessa. Näistä hiukan yli 31 prosenttia eli 80 rikoksessa epäilty oli kansalaisuudeltaan ulkomaalainen.
https://www.verkkouutiset.fi/raiskausten-maara-kasvoi-yhdeksan-prosenttia-viime-vuonna/
 
Back
Top