Suomen sisäinen turvallisuus

Minulla ei ole faktoja tueksi, mutta uskon, että yksi suurimmista ongelmista on kasvanut hallinto. Tämän tekee sote yms. palveluista tarpeettoman kalliita, mutta myös tehottomia.

Voihan se olla osaselitys, mutta vanhuksia on reilusti enemmän per hoitaja tai työssäkävijä.

Ongelman on voinut ennustaa 80-luvulta lähtien. Sille ei vain ole tehty mitään.

(Pitäisi olla hieman alemman vaakaviivan yläpuolella, jotta pysyttäisiin edes tasalla)

Screenshot_20250802_130813_Vivaldi.webp

Ongelma yritettiin kiertää maahanmuutolla, ikävä kyllä vaan nämä meidän maahanmuuttajat tuo enemmän kuluja julkiselle kuin maksavat.

Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole faktoja tueksi, mutta uskon, että yksi suurimmista ongelmista on kasvanut hallinto. Tämän tekee sote yms. palveluista tarpeettoman kalliita, mutta myös tehottomia.

Olen samaa mieltä. Tuo läpäisee koko yhteiskunnan. Mutta minne panet himmelin vääntäjät? Yksityinen sektori ei tasan vedä kuin pienen osan. 150 k kammen vääntäjää kortistoon?

Tämä lähtee korjaantumaan vasta, kun pursi on tukevasti karilla. Poliitikot eivät kykene kurssia muuttamaan. Olisivat jo tehneet, jos voisivat.

Voihan se olla osaselitys, mutta vanhuksia on reilusti enemmän per hoitaja tai työssäkävijä.

Ongelman on voinut ennustaa 80-luvulta lähtien. Sille ei vain ole tehty mitään.

(Pitäisi olla hieman alemman vaakaviivan yläpuolella, jotta pysyttäisiin edes tasalla)

Katso liite: 123636

Ongelma yritettiin kiertää maahanmuutolla, ikävä kyllä vaan nämä meidän maahanmuuttajat tuo enemmän kuluja julkiselle kuin maksavat.
Kyllä, ongelma ei ole yhdestä asiasta johtuva.
Maahan muuttajiksi on haettu vääränlaisia ihmisiä, ei sellaisa joiden kulttuuri olisi lähellä
meidän kulttuuria ja suhtautuminen työhön positiivista.

Maahan muuttajiksi on haettu vääränlaisia ihmisiä, ei sellaisa joiden kulttuuri olisi lähellä
meidän kulttuuria ja suhtautuminen työhön
Vääränlaisia ja väärää sukupuolta.

Toki hiekkamaista tulijat tekevät parhaansa syntyvyyden lisäämiseksi myös kantaväestön keskuudessa, mutta rajallisin tuloksin.

Jos maahanmuutto keskittyisi vaikkapa filippiiniläisiin sairaanhoitajiin, saataisiin tarpeellista ahkeraa työvoimaa ja puolisoita. Katujengejäkään nuo eivät olisi heti muodostamassa, ja suostuisivat synnyttämään ja kasvattamaan meidän kulttuuriimme sopeutuvaa nuorisoa.

Mutta aina löytyy pykälä, jolla kieltä osaava ja työllistynyt nainen saadaan maasta pois, ja tekemään tilaa hädänalaiselle pallerolle joka työn tekemisen sijaan yrittää lisääntyä talossa ja puutarhassa, olipa vastapuoli 12 tai 82. Ja jos sitäyrittää poistaa maasta, on joku poikittain lentokoneessa, että ihmisoikeudet!

Jos mediakenttä olisi terve, voisi tuossa tehdä vähän työtä että tuon tyyppisen maahanmuuton halveksunta vähentyisi. Naiset käyttää tässä suhteessa paljon näkymätöntä valtaa, ehkä komeat tummaihoiset ja kohteliaat ja jännittävät sopivat paremmin omaan maailmankuvaan. Raiskatut pikkutytöt ovat vain hyväksyttäviä oheisvahinkoja, kunhan ei vaan lisää kanssasisaria pääse maahan.

Mutta minne panet himmelin vääntäjät? Yksityinen sektori ei tasan vedä kuin pienen osan. ..... kortistoon?

Downshiftaaminen on mahdollisuus pitää työpaikka jopa samalla työnantajalla. Pitää siis vaan ottaa vastaan siellä muu työ kuin "johtaminen". Sote alallahan ne on ne käsiparit joita puuttuu.

Hieno vaihtoehto kortistoon menolle ja tekee työtä jolla on tarkoitus 👍

.

Täällä varsinaisessa Suomessa päähinta perustason paikassa sijoitetulle lapselle on 300e laitoksessa. Lainsäädäntöhän on hemmetin raskas ja kuluja nostava. Lapsilla on paljon oikeuksia ja hyvä niin mutta osaavat myös erityisen hyvin tätä käyttää hyväkseen.

Sote alalla ikävä kyllä näkyy jo se, että kädettömät ja kielettömät laitetaan suojatöihin. Meininki on nykyään todella rajua, ei osata ei ymmärretä eikä haluta. Alalle tullessa naaman väristä huolimatta ollaan sitä mieltä, että paska palkka, liikaa työtä, en suostu en halua sitätätäjatuota tehdä.
Koko terveydenhuolto ala on saatu ajettua aivan paskaksi viimeisen 15v aikana. Osaksi kulttuurisyyt, suurin tekijä, että yhteiskunta mahd. kaikille sen, ettei mitään tarvitse tehdä jos ei halua tai ole oma turvallinen tila.
Alalle tulevat opiskelijat on puoliksi aivan täysiä pellejä. Itse ollut tervis hommissa 25v, nuorena miehenä aloittaessa vanhat sotanorsut olis huutanut hengiltä kun olis lässyttänyt tätä nykypäivän linjaa.
” Et voi sanoa mulle noin” En tunnista itseni tuosta” ” en ole tottunut tekemään asioita joista en pidä”. Esimiehenä ollessa välillä vaan ihmettelee, et mitä helvettiä tapahtui, sitten henkäsee pari kertaa ja istuttaa violettitukkaisen pöydän ääreen ja alkaa kertomaan omista oikeuksista ja velvollisuuksista työaikana ja työpaikalla.

1754140485051.webp

edit; linkki jäi uupumaan. Ja olen kyllä tietoinen ns. kehittyvien eli ex-kehitysmaiden tutkimusasetelmiin kohdistetusta kritiikistä, mikä ei parhaan ymmärrykseni mukaan kuitenkaan millään tasolla tyhjiksi kokonaispäätelmiä (virhemarginaaleineen) tee, paljolti poliittisista- ja po. maiden kehitystason syistä johtuvien vajeiden seurauksena. Vrt. esim kaksostutkimukset ja maahanmuuttotaustaisten PISA-tulokset etnisyyksien mukaan ryhmiteltyinä.

edit2; lähes ymmärrettäväksi muotoilua tehty

Viimeksi muokattu:
Sote alalla ikävä kyllä näkyy jo se, että kädettömät ja kielettömät laitetaan suojatöihin. Meininki on nykyään todella rajua, ei osata ei ymmärretä eikä haluta. Alalle tullessa naaman väristä huolimatta ollaan sitä mieltä, että paska palkka, liikaa työtä, en suostu en halua sitätätäjatuota tehdä.
Koko terveydenhuolto ala on saatu ajettua aivan paskaksi viimeisen 15v aikana. Osaksi kulttuurisyyt, suurin tekijä, että yhteiskunta mahd. kaikille sen, ettei mitään tarvitse tehdä jos ei halua tai ole oma turvallinen tila.
Alalle tulevat opiskelijat on puoliksi aivan täysiä pellejä. Itse ollut tervis hommissa 25v, nuorena miehenä aloittaessa vanhat sotanorsut olis huutanut hengiltä kun olis lässyttänyt tätä nykypäivän linjaa.
” Et voi sanoa mulle noin” En tunnista itseni tuosta” ” en ole tottunut tekemään asioita joista en pidä”. Esimiehenä ollessa välillä vaan ihmettelee, et mitä helvettiä tapahtui, sitten henkäsee pari kertaa ja istuttaa violettitukkaisen pöydän ääreen ja alkaa kertomaan omista oikeuksista ja velvollisuuksista työaikana ja työpaikalla.
Keskustelut alan opettajien kanssa eivät lupaa parannusta, päinvastoin.
Lisäksi kysymys ei ole oppilaitoksen/tutkinnon tasosta/sijainnista, vaan ongelmat ovat samanlaisia kaikkialla.

Alalta irtautuneena, valitettavan tutulta kokemuspohjaisesti kuulostaa tuo näkemyksesi. Saattaa tietysti ikäluokan ja työkokemuksen kautta, jonkinlaista kärryiltä putoamista omalla kohdalla olla, mutta kyllä tuo opiskelijoiden ja juuri alalle tulleiden asenne - aivan etnisyyksistä riippumatta. Sykettä alkoi turhan korkealle nostamaan. Puhumattakaan siitä että aivan kuten tippuri, myös asenteet tarttuvat lähikontakteissa:

-spekuloidaan aivan avoimesti ja vakavalla naamalla siitä, että esim. migreeni tai "migreeni" tai flunssa tai jokin muu saattaisi tuloillaan olla ja jäädään varoiksi saikuille.
-tuodaan duunipaikalle oman tunne-elämän myrskyisyys ja koetut karikot siinä mielessä, että juuri nyt "ei jaksa sinkoilla eikä pysty kun on niin raskasta emotionaalisesti" --> kätevästi, joku muu sitten duunit tekee tai duunit jäävät hoitelematta
-palkka on ihan paska ja ei mihinkään riitä, kertoo meille päivästä toiseen päivi-perushoitaja, viettäen lomiaan eksoottisissa maissa ja muuten sitten korttia vinguttaen sisustusta ja muuta paskaa uusien
-kuten yllä mutta; meidän duunia ei sitten yhtään arvosteta! vaikka tässä kaikkensa antaen selkänsä hiessä kaikki annetaan --> loikoillen toimistotuolissa ja ylipäätään vähä-hikoillen

Ynnä paljon muuta. Ja meikällä ei mitään ajatusta ole siihen, etteikö sote-sektori sisällään pitäisi myös aidosti raskasta duunia ja hyviä tekijöitä, mutta tämä jonkinlaiseksi yleismantraksi muodostunut niukka-aivoinen hokema-todellisuus ei aivan kaikkea todellisuudesta kerro.

Ja entiset esimiehet, nykyiset esihenkilöthän ovat ainakin julkisella puolella oman kokemukseni mukaan melko kädettömiä, näiden muiden duuninteolla ratsastavien ammattivalittajien ja muiden erityisherkkien lumihiutaleiden suhteen. Itse laitoin joskus tälläiselle kokoaika-vittuilijalle perseen penkkiin ja kerroin että kuuntelu ja paskan vastaanotto on omalta osalta nyt tässä, ja jatkossa palautetta tulee välittömästi saadun mukaan. Koska kyseessä oli työsuojeluvaltuutettu, tästä sitten monenlaista mielenkiintoista seurasi.

Ja laitetaan hieman tasapainoa, eli kehnon aineksen vastapainoksi osa nuorista oli/on todella hyvällä laadulla vastuuta ottavia ja tähän valmiita.

Näiden tyyppien kanssa keskusteluissa, hieman kierrellen mutta selväksi tullen, epäilyksiä ei jäänyt siihen etteivätkö nämä hyvät tyypit ja ammatillisesti asiallisella tasolla toimivat, olisi vakavia puutteita kyenneet havainnoimaan työyhteisöissä.

"Hyvinvointivaltio" on sysipaska keksintö, jonka seurauksia tässä kärsitään. Eikä tästä paskasta nousta hyvinvointivaltiota kasvattamalla. Pitäisi tännekin löytää Argentiinan mallin mukainen kertarysäyttäjä, mutta meidän oikeistolaisetkin ovat sosialisteja, jotka täysin siekailematta kuluttavat lastensa ja heidän lapsiensa hyvinvointia.
No jaa. Itsellä kaksi ammattaitutkintoa, yksi korkeakoulututkinto menossa. Tappava tauti parannettu ja onpa sitä pari vuotta psykoterapiaakin käyty joskus kaksikymmentä vuotta sitten. En maksanut penniäkkään. Veroja toki kun olin yrittäjänä senkin edestä, mutta taisin silti jäädä plussalle. On tää kyllä paska maa

Kaikki tuo voitaisiin tehdä paremmin ja pienemmällä hallinnolla. Opetuksessa valinnat on itse tehtyjä, joten korjausliikkeenkin voisi tehdä itse.
Hyvinvointivaltio ei ajatuksena ole huono ajatus, toteutus sen sijaan on.

No jaa. Itsellä kaksi ammattaitutkintoa, yksi korkeakoulututkinto menossa. Tappava tauti parannettu ja onpa sitä pari vuotta psykoterapiaakin käyty joskus kaksikymmentä vuotta sitten. En maksanut penniäkkään. Veroja toki kun olin yrittäjänä senkin edestä, mutta taisin silti jäädä plussalle. On tää kyllä paska maa
On paska. Anekdootti ei kerro mitään.

Täällä myös lähestulkoon sama homma ilman yrittäjyyttä tai terapiaa. Aika harva asia on elämän varrella ollut valinnoista kiinni taikka omissa käsissä ja siksi usein rummutankin hyvinvointivaltion puolesta. On omalla kohdalla ainakin mahdollistanut sen, että tässä edelleen ollaan ja maksetaan veroja sen olemassaolon puolesta. Ei loiseläjät tai vastaavat ole omaankaan mieleen, mutta en koe että kyseisten johdosta pitäisi ajaa systeemi alas ja siirtyä jenkkimalliin.

Juu on, se pitää muistaa. :cool:

Ennen pitkää itse kukin turvautuu terveydenhoitoon. Jos elää tarpeeksi niin on sytostaattihoitoa ja avosydänleikkausta, lonkanvaihtoa ja lääkekorvauksia, ambulanssin kyytiä ja taksilla vetoa. Saa siinä veroja maksaa päkeltää, että elinkaarikustannukset tulevat kuitatuksi.

Lasten koulutus ja heidän sote palvelut, poikien osalta vielä tulee valtiolle kalliiksi, kun heidät pitää koulata uhrivalmiiksi isämmaan alttarille. Eikö sekin pitäisi kustantaa itse? :geek:

Nettomaksajista puhutaan. Kuka tietää etukäteen oman elinkaarikustannuksensa yhteiskunnalle? Edes joakim vigelius ei sitä osaltaan tiedä. :uzi:

Sotesta puuttuu rukkaskäsiä, hallintoa piisaa ja byroota. Kirjaamista ja raportointia.

Täällä myös lähestulkoon sama homma ilman yrittäjyyttä tai terapiaa. Aika harva asia on elämän varrella ollut valinnoista kiinni taikka omissa käsissä ja siksi usein rummutankin hyvinvointivaltion puolesta. On omalla kohdalla ainakin mahdollistanut sen, että tässä edelleen ollaan ja maksetaan veroja sen olemassaolon puolesta. Ei loiseläjät tai vastaavat ole omaankaan mieleen, mutta en koe että kyseisten johdosta pitäisi ajaa systeemi alas ja siirtyä jenkkimalliin.

Jenkkimallissa loisivat terveysjätit, vakuutusyhtiöt ja urakoitsijat. Onko se parempi? Tunnuslukujen perusteella se vasta maksaakin. Googlettakaa faktaa, ei kannata uskoa pelkkää perusta podcastia. :solthum:

Back