Suomen sisäinen turvallisuus

Joko taluttaa, tai sitten pysähtyy niin kauas ettei jää epäselväksi onko väistämässä vai ei. On kaikille selkeää, kun aikomukset pystyy sivullinenkin tulkitsemaan.
Kerrotaanpa väliin positiivinen kokemus spandexista.
Lähestyin liikenneympyrää ja samaan aikaan etuoikealta kevyen liikenteen väylää pitkin oli tulossa spandex. Aloin hiljentää vauhtia kun en tiennyt aikooko tulla suojatien yli vai jatkaako matkaansa kevliä pitkin tulosuuntaani. Sitten tapahtui jotain sellaista mitä en olisi kuunapäivänä uskonut: Tämä spandexiin pukeutunut jumalolento ojensi epäitsekkäästi vasemman kätensä sivulle kääntymismerkiksi ilmaistakseen minulle ettei ole tulossa suojatielle.
Tätä ihmeellistä tapausta muistelen varmaan kiikkustuolissa lapsenlapsilleni, samoin kuin sitä mustalaista joka aikanaan palautti pudonneen lompakkoni kaikkine sisältöineen.

Edit: Liitteenä havainnekuva tapauksesta, jos kirjallinen kuvaukseni ei ollut tarpeeksi selkeä.FC7E3828-40B1-48E3-9802-28ECF8A0B897.webp
 
Viimeksi muokattu:
Kerrotaanpa väliin positiivinen kokemus spandexista.
Lähestyin liikenneympyrää ja samaan aikaan etuoikealta kevyen liikenteen väylää pitkin oli tulossa spandex. Aloin hiljentää vauhtia kun en tiennyt aikooko tulla suojatien yli vai jatkaako matkaansa kevliä pitkin tulosuuntaani. Sitten tapahtui jotain sellaista mitä en olisi kuunapäivänä uskonut: Tämä spandexiin pukeutunut jumalolento ojensi epäitsekkäästi vasemman kätensä sivulle kääntymismerkiksi ilmaistakseen minulle ettei ole tulossa suojatielle.
Tätä ihmeellistä tapausta muistelen varmaan kiikkustuolissa lapsenlapsilleni, samoin kuin sitä mustalaista joka aikanaan palautti pudonneen lompakkoni kaikkine sisältöineen.¹
Hämmentävä tapaus tosiaan. Onko tämä niitä ihmisryhmiä, joissa 99% pilaa kaikkien maineen?

On paljonkin fiksuja pyöräilyn harrastajia. He eivät yleensä nostata verenpainetta, koska harrastavat järkevissä paikoissa.
 
Alla olevassa linkin jutussa, kaksi erilaista näkemystä (nuorten) väkivaltarikollisten saamiin tuomioihin. Syyttäjä vs. Tuomari. Lainaukset syyttäjän suusta.

Erikoissyyttäjä Perttu Könönen: "Miksi Suomessa ymmärretään ja hyväksytään väkivaltaa?

Sellaisen viestin yhteiskunta Könösen mukaan antaa lievillä rangaistuksilla.

Jotkut alamaailman ihmiset ja nuoret rikoksen tekijät nauravat suomalaisille rangaistuksille, ja he ovat valmiita tekemään entistä vakavampia rikoksia".


 
Alla esimerkki uskoakseni useimpien kansalaisten vakavaksi väkivallanteoksi hahmoteltavasta, jossa "tuomio" oli ehdollinen. Tämä ehkäpä vielä sieltä ei-raaimmasta päästä mahdollisia esimerkkejä.


Aivan oma lukunsa ja taas, uskoakseni valta-osan kansalaisista tätä ymmärtämättä oikeuden toteutumisena. Ovat vankeuteen määrättävät tuomiot, joissa tosiasiallinen "istuminen" kestää usein vain vähäisen osan näennäisestä vankeusrangaistuksesta: ikävähennys, paljousalennus, "ensikertalaisuuden" määrittely jne.
 
Alla olevassa linkin jutussa, kaksi erilaista näkemystä (nuorten) väkivaltarikollisten saamiin tuomioihin. Syyttäjä vs. Tuomari. Lainaukset syyttäjän suusta.

Erikoissyyttäjä Perttu Könönen: "Miksi Suomessa ymmärretään ja hyväksytään väkivaltaa?

Sellaisen viestin yhteiskunta Könösen mukaan antaa lievillä rangaistuksilla.

Jotkut alamaailman ihmiset ja nuoret rikoksen tekijät nauravat suomalaisille rangaistuksille, ja he ovat valmiita tekemään entistä vakavampia rikoksia".



Suomessa on hyvin vahva ajatus siitä, että rangaistusten koventaminen ei vähennä rikollisuutta, ja siksi rangaistukset halutaan pitää lievinä. Pelotteiden käytön sijasta pyritään kuntoutuksen käyttöön.

Esimerkkinä näissä yhteyksissä nostetaan yleensä esiin USA missä on kovat rangaistukset mutta myös paljon rikollisuutta. Mutta toisaalta vähemmälle huomiolle jää se, että USA:n yhteiskunta on muutenkin erilainen kuin Suomen yhteiskunta.
 
Suomessa on hyvin vahva ajatus siitä, että rangaistusten koventaminen ei vähennä rikollisuutta, ja siksi rangaistukset halutaan pitää lievinä. Pelotteiden käytön sijasta pyritään kuntoutuksen käyttöön.

Esimerkkinä näissä yhteyksissä nostetaan yleensä esiin USA missä on kovat rangaistukset mutta myös paljon rikollisuutta. Mutta toisaalta vähemmälle huomiolle jää se, että USA:n yhteiskunta on muutenkin erilainen kuin Suomen yhteiskunta.
Meillä viisaat eivät vaan ole huomanneet sitä että kuntouttaminen voi toimia ensimmäisen rangaistuksen aikana. Ei enään kun istutaan neljättä tappo tuomiota.
 
Alla olevassa linkin jutussa, kaksi erilaista näkemystä (nuorten) väkivaltarikollisten saamiin tuomioihin. Syyttäjä vs. Tuomari. Lainaukset syyttäjän suusta.

Erikoissyyttäjä Perttu Könönen: "Miksi Suomessa ymmärretään ja hyväksytään väkivaltaa?

Sellaisen viestin yhteiskunta Könösen mukaan antaa lievillä rangaistuksilla.

Jotkut alamaailman ihmiset ja nuoret rikoksen tekijät nauravat suomalaisille rangaistuksille, ja he ovat valmiita tekemään entistä vakavampia rikoksia".


Suomalaiset rangaistukset on kyllä käsittämättömiä. Tuossa kerrottiinkin kaksi vaihtoehtoa muutokseen: eduskunta ja korkein oikeus.

Ensisijainen ja vaikuttavin ratkaisu on eduskunta. Korkein oikeus ei ota juttuja itsenäisesti vaan jonkun pitäisi valittaa sopivasta jutusta ja silloinkin korkeimman oikeuden ratkaisua rajaa lainsäädännön minimit ja maksimit. Eduskunnassa pitäisi sen sijaan olla ymmärrys suomalaisesta rangaistuskäytännöstä ja lainsäädäntö sovittaa sen mukaan = minimit suuremmaksi, ensikertalaisuuden palautuminen pois tai aika paljon pidemmäksi, ehdottoman raja alemmaksi, selkeästi tiukempi linja aiempien ehdollisten tuomitsemiseen uusimisissa ehdottomina ja yhtenäisrangaistuksen laskennan muutos (ns paljousalennus). Tässä muutama joilla on vaikutusta mutta muitakin keinoja olisi varmasti olemassa.

Tämä on siis niitä asioita mihin voi vaikuttaa äänestämällä. Loppujen lopuksi tässäkin on kyse rahasta. Vankeuspäivät maksaa, niin on halvempi pitää ihmiset vapaalla.

Pelkästään oikeuslaitoksen sisältä lähtevä muutos käytäntöön on pitkissä kantimissa ja vaikutukset mitättömiä.
 
Poliitikkojen tulisi ymmärtää että on olemassa pahoja ja hyviä ihmisiä.
Tämä on fakta ja toimet pitää olla sen mukaisia.

Pahojen ihmisten teot on joka tapauksessa rankaistava niin että se toimii kynnyksenä tehdä pahoja tekoja. Esim tappo ja murhatuomion saaneet voitaisiin passittaa Filippiineille vankilaan sopimuksella joka solmitaa valtioiden kesken rahalla.

Mikä tässä on ongelma ?

.
 
Suomalaiset rangaistukset on kyllä käsittämättömiä. Tuossa kerrottiinkin kaksi vaihtoehtoa muutokseen: eduskunta ja korkein oikeus.

Ensisijainen ja vaikuttavin ratkaisu on eduskunta. Korkein oikeus ei ota juttuja itsenäisesti vaan jonkun pitäisi valittaa sopivasta jutusta ja silloinkin korkeimman oikeuden ratkaisua rajaa lainsäädännön minimit ja maksimit. Eduskunnassa pitäisi sen sijaan olla ymmärrys suomalaisesta rangaistuskäytännöstä ja lainsäädäntö sovittaa sen mukaan = minimit suuremmaksi, ensikertalaisuuden palautuminen pois tai aika paljon pidemmäksi, ehdottoman raja alemmaksi, selkeästi tiukempi linja aiempien ehdollisten tuomitsemiseen uusimisissa ehdottomina ja yhtenäisrangaistuksen laskennan muutos (ns paljousalennus). Tässä muutama joilla on vaikutusta mutta muitakin keinoja olisi varmasti olemassa.

Tämä on siis niitä asioita mihin voi vaikuttaa äänestämällä. Loppujen lopuksi tässäkin on kyse rahasta. Vankeuspäivät maksaa, niin on halvempi pitää ihmiset vapaalla.

Pelkästään oikeuslaitoksen sisältä lähtevä muutos käytäntöön on pitkissä kantimissa ja vaikutukset mitättömiä.
Raha on tässäkin taustalla. On halvempaa pitää ihmisiä poissa vankilasta ja antaa lyhyempiä tuomiota. Oikeus ja kohtuus on unohtunut. Oikeuslaitoksessa pitäisi visiot ja strategiat käydä korjaamassa laitoksen toiminnan mukaiseksi.
 
Kerrotaanpa väliin positiivinen kokemus spandexista.
Lähestyin liikenneympyrää ja samaan aikaan etuoikealta kevyen liikenteen väylää pitkin oli tulossa spandex. Aloin hiljentää vauhtia kun en tiennyt aikooko tulla suojatien yli vai jatkaako matkaansa kevliä pitkin tulosuuntaani. Sitten tapahtui jotain sellaista mitä en olisi kuunapäivänä uskonut: Tämä spandexiin pukeutunut jumalolento ojensi epäitsekkäästi vasemman kätensä sivulle kääntymismerkiksi ilmaistakseen minulle ettei ole tulossa suojatielle.
Tätä ihmeellistä tapausta muistelen varmaan kiikkustuolissa lapsenlapsilleni, samoin kuin sitä mustalaista joka aikanaan palautti pudonneen lompakkoni kaikkine sisältöineen.

Edit: Liitteenä havainnekuva tapauksesta, jos kirjallinen kuvaukseni ei ollut tarpeeksi selkeä.Katso liite: 123840
Normal, sanotaisiin itänaapurissa.

Tiivistäisin 8000 tunnin helsinkityömatkapyöräilyn kokemuksen kahteen sanaan: Ole ennakoitava. Sisältää keskeisimpinä näkyvyyden (valot, värit), viestinnän (suuntamerkit) ja tilannenopeuden.

Väärä tilannenopeus on taajamapyöräilijöiden syntilistan kärjessä. Autoilijoille taas tuottaa käsitämätöntä vaikeutta muistaa että kääntyvä ajoneuvo väistää, eikä samaan suuntaan viereisellä kelvillä kulkevaa saisi lanata kun kääntyy kelvin yli oikealle. Ja juu, autoon & prätkään kertyy kohtuuliset mailit myös. Spandexia en harrasta.
 
Raha on tässäkin taustalla. On halvempaa pitää ihmisiä poissa vankilasta ja antaa lyhyempiä tuomiota. Oikeus ja kohtuus on unohtunut. Oikeuslaitoksessa pitäisi visiot ja strategiat käydä korjaamassa laitoksen toiminnan mukaiseksi.
Vielä halvemmaksi tulee lopettaa oikeuslaitos, ei lakimiehiä , ei kuluja. Joka tapauksessa korpilaki tätä menoa astuu joskus voimaan. Mitäs kaarle herttua nuijamiehille sanoi
 
Vielä halvemmaksi tulee lopettaa oikeuslaitos, ei lakimiehiä , ei kuluja. Joka tapauksessa korpilaki tätä menoa astuu joskus voimaan. Mitäs kaarle herttua nuijamiehille sanoi
Suomalaiset on ehdollistettu niin täysin viranomaisuskovaisiksi että tilalle tulee korkeintaan sharialaki, siis siellä missä sillä on edellytyksiä eli palvojia. Joskus naapurien kanssa mietittiin että mitä tapahtuisi jos täällä meidän kylillä poliisi lopettaisi käymisen kokonaan. Tuloksena tuli että muutamilla ihmisillä jäisi auton katsastukset ja verot pystyyn, baareista ajeltaisiin humalassa kotiin, virimopoilla ja crosseilla rällättäisiin. Omaisuusrikoksiahan ei täälläkään ole tutkittu enää aikoihin. Se oli sitä poliisilakkouhkaaikaa. Todettiin että eipä paljo heilauttaisi vaikka olisivat vuosia lakossa.
 
Raha on tässäkin taustalla. On halvempaa pitää ihmisiä poissa vankilasta ja antaa lyhyempiä tuomiota. Oikeus ja kohtuus on unohtunut. Oikeuslaitoksessa pitäisi visiot ja strategiat käydä korjaamassa laitoksen toiminnan mukaiseksi.

Varmasti olisi halvempiakin tapoja pitää ihminen kiven sisässä.

Parakkeja korvessa valtion mailla, piikkilankaa ympärillä, kiväärimies vahtina tornissa. Vangit itse rakentavat ohjeiden mukaan. Lämmitetään maastosta vankien toimesta kerätyllä puulla. Oma perunamaa. Vangeille toimitetaan lisukkeet, joista kokkaavat itse. Jne.

Eli raha on oikeastaan tekosyy.
 
Autoilijoille taas tuottaa käsitämätöntä vaikeutta muistaa että kääntyvä ajoneuvo väistää, eikä samaan suuntaan viereisellä kelvillä kulkevaa saisi lanata kun kääntyy kelvin yli oikealle.

Tuon tyyppisellä pyörätiellä ajavaa pyöräilijää on usein aika vaikea havaita ajoissa jotta häntä osaisi väistää. Kun autoilija lähestyy risteystä ja hidastaa sitä varten, niin pyöräilijä on vielä kaukana. Sitten kun autoilija on kääntymässä niin pyöräilijä onkin yhtäkkiä siinä risteyksen kohdalla. Pahimmassa tapauksessa pyörätien ja ajoradan välissä on vielä puurivi tai muu näköeste.

Jos kyseessä on etuajo-oikeutettu tie ja alamäki niin pyöräilijän nopeus saattaa olla joku 30-40 km/h kun hän tulee risteykseen.
 
Suomalaiset on ehdollistettu niin täysin viranomaisuskovaisiksi että tilalle tulee korkeintaan sharialaki, siis siellä missä sillä on edellytyksiä eli palvojia. Joskus naapurien kanssa mietittiin että mitä tapahtuisi jos täällä meidän kylillä poliisi lopettaisi käymisen kokonaan. Tuloksena tuli että muutamilla ihmisillä jäisi auton katsastukset ja verot pystyyn, baareista ajeltaisiin humalassa kotiin, virimopoilla ja crosseilla rällättäisiin. Omaisuusrikoksiahan ei täälläkään ole tutkittu enää aikoihin. Se oli sitä poliisilakkouhkaaikaa. Todettiin että eipä paljo heilauttaisi vaikka olisivat vuosia lakossa.
Ehkä suomalaiset on ehdollistettu, mutta jos tarkoitat että se olisi tapahtunut viime aikoina, se ei kyllä pidä paikkaansa. Suomalaisuuteen on satoja vuosia kuulunut Hyvä Hallintoalamaisuus, ja senpä vuoksi olemme olleet mainioita ja rauhallisia hallittavia niin suuriruhtinaille kuin Ruotsin kuninkaille. En osaa sanoa mistä lähtien ja miksi .. mutta vaikkapa Nuijasodassakin suomalaiset noudattivat hallinnon ohjeita, se hallinto oli vain jäämässä häviölle. 1808 Aleksanteri oli erityisesti ohjeistanut että suomalainen talonpoika ja rahvas pitää jättää rauhaan ja elinolosuhteet turvatattava; jotta ei tapahdu kansannousua. Sillä jos tapahtuu, tapahtuu hyökkäävälle armeijalle kauheita, ne kun on suomalaisia. Suomalaiset pitää saada vannomaan uskollisuuden vala tsaarille ja homma pulkassa. Ja näinhän se sitten meni, ryssät sai pidettyä itsensä ja jopa osin kasakatkin kurissa, ja suomalaiset hyväksyi puolenvaihdon. Ja koska hallinto sitten vaihtui, oltiin taas hyviä hallintoalamaisia. Niin kauan kuin suomalainen katsoi että Ruotsin kuninkaalle vannottu vala oli voimassa, ryssä ei olisi Suomea saanut kunnolla haltuun. Suomalaisille vala on kova juttu.
 
Tuon tyyppisellä pyörätiellä ajavaa pyöräilijää on usein aika vaikea havaita ajoissa jotta häntä osaisi väistää. Kun autoilija lähestyy risteystä ja hidastaa sitä varten, niin pyöräilijä on vielä kaukana. Sitten kun autoilija on kääntymässä niin pyöräilijä onkin yhtäkkiä siinä risteyksen kohdalla. Pahimmassa tapauksessa pyörätien ja ajoradan välissä on vielä puurivi tai muu näköeste.
Näino. Lisätään vielä pimeys, tihkusade ja iän myötä heikentyvä hämäränäkö. Tuskaa.

Tuo on kuitenkin selkee homma, kääntyjä väistää. Pitää olla ratin takana malttia hidastaa ja varmistaa että näkee. Liian usein malttia uupuu, ehkä ymmärrystäkin. Näen tätä joka arkipäivä, sekä pyöräilijällä että autoilijalla vihreä niin autoilija kääntyy eteen. Veikkaan että inssiajosta ei pääse läpi, jos ei näkyvästi tsekaa kelviä oikealle käännyttäessä. Juridinen vastuu kääntyjän, pyöräilijällä perustuu itsesuojeluvaistoon jonka taso verrannollinen kokemukseen.
 
Näino. Lisätään vielä pimeys, tihkusade ja iän myötä heikentyvä hämäränäkö. Tuskaa.

Tuo on kuitenkin selkee homma, kääntyjä väistää. Pitää olla ratin takana malttia hidastaa ja varmistaa että näkee. Liian usein malttia uupuu, ehkä ymmärrystäkin. Näen tätä joka arkipäivä, sekä pyöräilijällä että autoilijalla vihreä niin autoilija kääntyy eteen. Veikkaan että inssiajosta ei pääse läpi, jos ei näkyvästi tsekaa kelviä oikealle käännyttäessä. Juridinen vastuu kääntyjän, pyöräilijällä perustuu itsesuojeluvaistoon jonka taso verrannollinen kokemukseen.
Tuo on kyllä tosiaan hanakala asia. Ja ehkä yksi kaikkein vaarallisimpia liikennetilanteita, osin siksi että onnettomuuden estämiseen ei aina riitä edes osapuolten kova yrittäminen.
Autosta, etenkään liikkuvasta, ei nyt vain pysty 100%:sesti näkemään oikealle taakse, sellaisella panoraamalla, ja geometrialla, että takaa nopeasti lähestyvä kohde, joka saattaa pahimmassa tapauksessa ajaa kaarretta ja vielä eri tavalla kaartuva kuin rata mitä auto noudattaa, voitaisiin havaita. Auton ajajan on tehtävä muutakin kuin tähystää vain oikealle taakse, mm. ajaa autoa, tarkkailla eteen oikealle, arvioida siitä suunnasta vastaantulevaa kevyttä liikennettä ja risteävää, edestä ja edestä vasemmalta tulevaa liikennettä -- sekä mahdollista suojatietä joka kulkee nykyisen ajoradan yli ja sillä olevia tai sille saapuvia kohteita. Kaiken muun saa vielä jotenkin hallittua mutta tuolta vasemmalta takaa 30km/h lähestyvä pyöräiljä tai 20-25 km/h kulkeva sähköskuutti on lähellä yliluonnollista.

Minun mielestäni on kolme tapaa korjata asiaa, siis sen skuutilla tai fillarilla auton päälle* ajavan henkilön pelastamiseksi: joko suojatiet joissa "pyörätienjatke" (suojatiellehän ei skuutin tai pyörän ajaa lainkaan) pitää siirtää risteysalueen välittömästä läheisyydestä vähintään 30 metrin, mieluummin 50 metrin etäisyydelle, tai väistämissääntöä pitää muuttaa siten että fillari/skuutti/skeitti/"sähköinen yksipyöräinen tasapainoskootteri"/ .. you-name-it on aina väistämisvelvollinen pyörätienjatkeella. Kolmas tapa on rakentaa eritasoväylät.. ei ehkä se halvin, mutta turvallisin.

* päälle siksi, että kun auto lähestyy risteystä josta kääntyy oikealle, se täysin varmasti vähentää nopeuttaan, ollen kuitenkin kokoajan fillaristi/.. /..skootteristin näkökentässä - edellä. Ja auto kääntyy menettäen edelleen nopeuttaan suhteessa em. matkailijaan. Kun ollaan kohtaamispisteessä, kolari tapahtuu siksi että tyyppi joka tulee fillarilla tai vastaavalla, ei ole vähentänyt nopeuttaan tarpeeksi, jotta ei joko olisi joutunut kyseisen auton konepellin eteen, päälle tai oikeaan sivuoveen.
 
Näino. Lisätään vielä pimeys, tihkusade ja iän myötä heikentyvä hämäränäkö. Tuskaa.

Tuo on kuitenkin selkee homma, kääntyjä väistää. Pitää olla ratin takana malttia hidastaa ja varmistaa että näkee. Liian usein malttia uupuu, ehkä ymmärrystäkin. Näen tätä joka arkipäivä, sekä pyöräilijällä että autoilijalla vihreä niin autoilija kääntyy eteen. Veikkaan että inssiajosta ei pääse läpi, jos ei näkyvästi tsekaa kelviä oikealle käännyttäessä. Juridinen vastuu kääntyjän, pyöräilijällä perustuu itsesuojeluvaistoon jonka taso verrannollinen kokemukseen.
Selkee homma, kääntyjä väistää.
Oikealle kääntymisen realiteetteja:

160cm2 kokoisessa oikeassa sivupeilissäni 12m päässä oleva pyöräilijä näkyy 3cm2 kokoisena. Katson tuota puolikkaan pikkurillini kokoista heijastusta noin 1,4m etäisyydeltä. Käännän päätäni sokean kulman kartoittamiseen, näkökentästä noin 40% niskatukea, b- ja c-pilaria.

25km/h kulkeva skuutti/pyöräilijä liikkuu 7m/s. Molemmista suunnista tulevan risteävän kevyen liikenteen tarkistamiseen menee realistisesti vähintään 3 sekuntia. Lisätään vielä ne muut liikkujat, sää, heijastukset yms. niin huomataan, että seilataan puhtaan tuurin varassa.

Se joka väittää kykenevänsä varmistamaan risteävän kevyen liikenteen puhuu paskaa.

Eikä se hidastaminen mitään havainnointia helpota, se helpottaa vaan sitä pyöräilijää väistämään. Autoilijalle olisi paljon helpompaa havainnoinnin kannalta ajaa +10km/h nopeammin kuin kevyt liikenne jolloin poistuisi tarve taka oikean tarkistamiseen.
 
Selkee homma, kääntyjä väistää.
Oikealle kääntymisen realiteetteja:

160cm2 kokoisessa oikeassa sivupeilissäni 12m päässä oleva pyöräilijä näkyy 3cm2 kokoisena. Katson tuota puolikkaan pikkurillini kokoista heijastusta noin 1,4m etäisyydeltä. Käännän päätäni sokean kulman kartoittamiseen, näkökentästä noin 40% niskatukea, b- ja c-pilaria.

25km/h kulkeva skuutti/pyöräilijä liikkuu 7m/s. Molemmista suunnista tulevan risteävän kevyen liikenteen tarkistamiseen menee realistisesti vähintään 3 sekuntia. Lisätään vielä ne muut liikkujat, sää, heijastukset yms. niin huomataan, että seilataan puhtaan tuurin varassa.

Se joka väittää kykenevänsä varmistamaan risteävän kevyen liikenteen puhuu paskaa.

Eikä se hidastaminen mitään havainnointia helpota, se helpottaa vaan sitä pyöräilijää väistämään. Autoilijalle olisi paljon helpompaa havainnoinnin kannalta ajaa +10km/h nopeammin kuin kevyt liikenne jolloin poistuisi tarve taka oikean tarkistamiseen.
Pakettiautolla oikealle kääntyessä on monta kertaa tullut kamikazespandex melkein konepellille. Ilmeisesti jarrut eivät ole niille niin tarpeellisia
 
Back
Top