Näino. Lisätään vielä pimeys, tihkusade ja iän myötä heikentyvä hämäränäkö. Tuskaa.
Tuo on kuitenkin selkee homma, kääntyjä väistää. Pitää olla ratin takana malttia hidastaa ja varmistaa että näkee. Liian usein malttia uupuu, ehkä ymmärrystäkin. Näen tätä joka arkipäivä, sekä pyöräilijällä että autoilijalla vihreä niin autoilija kääntyy eteen. Veikkaan että inssiajosta ei pääse läpi, jos ei näkyvästi tsekaa kelviä oikealle käännyttäessä. Juridinen vastuu kääntyjän, pyöräilijällä perustuu itsesuojeluvaistoon jonka taso verrannollinen kokemukseen.
Tuo on kyllä tosiaan hanakala asia. Ja ehkä yksi kaikkein vaarallisimpia liikennetilanteita, osin siksi että onnettomuuden estämiseen ei aina riitä edes osapuolten kova yrittäminen.
Autosta, etenkään liikkuvasta, ei nyt vain pysty 100%:sesti näkemään oikealle taakse, sellaisella panoraamalla, ja geometrialla, että takaa nopeasti lähestyvä kohde, joka saattaa pahimmassa tapauksessa ajaa kaarretta ja vielä eri tavalla kaartuva kuin rata mitä auto noudattaa, voitaisiin havaita. Auton ajajan on tehtävä muutakin kuin tähystää vain oikealle taakse, mm. ajaa autoa, tarkkailla eteen oikealle, arvioida siitä suunnasta vastaantulevaa kevyttä liikennettä ja risteävää, edestä ja edestä vasemmalta tulevaa liikennettä -- sekä mahdollista suojatietä joka kulkee nykyisen ajoradan yli ja sillä olevia tai sille saapuvia kohteita. Kaiken muun saa vielä jotenkin hallittua mutta tuolta vasemmalta takaa 30km/h lähestyvä pyöräiljä tai 20-25 km/h kulkeva sähköskuutti on lähellä yliluonnollista.
Minun mielestäni on kolme tapaa korjata asiaa, siis sen skuutilla tai fillarilla auton päälle* ajavan henkilön pelastamiseksi: joko suojatiet joissa "pyörätienjatke" (suojatiellehän ei skuutin tai pyörän ajaa lainkaan) pitää siirtää risteysalueen välittömästä läheisyydestä vähintään 30 metrin, mieluummin 50 metrin etäisyydelle, tai väistämissääntöä pitää muuttaa siten että fillari/skuutti/skeitti/"sähköinen yksipyöräinen tasapainoskootteri"/ .. you-name-it on aina väistämisvelvollinen pyörätienjatkeella. Kolmas tapa on rakentaa eritasoväylät.. ei ehkä se halvin, mutta turvallisin.
* päälle siksi, että kun auto lähestyy risteystä josta kääntyy oikealle, se täysin varmasti vähentää nopeuttaan, ollen kuitenkin kokoajan fillaristi/.. /..skootteristin näkökentässä - edellä. Ja auto kääntyy menettäen edelleen nopeuttaan suhteessa em. matkailijaan. Kun ollaan kohtaamispisteessä, kolari tapahtuu siksi että tyyppi joka tulee fillarilla tai vastaavalla, ei ole vähentänyt nopeuttaan tarpeeksi, jotta ei joko olisi joutunut kyseisen auton konepellin eteen, päälle tai oikeaan sivuoveen.