Suomen sisäinen turvallisuus

Minun mielestäni on kolme tapaa korjata asiaa, siis sen skuutilla tai fillarilla auton päälle* ajavan henkilön pelastamiseksi: joko suojatiet joissa "pyörätienjatke" (suojatiellehän ei skuutin tai pyörän ajaa lainkaan) pitää siirtää risteysalueen välittömästä läheisyydestä vähintään 30 metrin, mieluummin 50 metrin etäisyydelle, tai väistämissääntöä pitää muuttaa siten että fillari/skuutti/skeitti/"sähköinen yksipyöräinen tasapainoskootteri"/ .. you-name-it on aina väistämisvelvollinen pyörätienjatkeella. Kolmas tapa on rakentaa eritasoväylät.. ei ehkä se halvin, mutta turvallisin.
Nykyisessä henkisessä ilmastossa uskoisin, että todennäköisimmin lanseerataan pakollinen pysähtyminen suojatien eteen aina kun käännytään suojatien yli.

^
Ja taas palaa muutama senttililitra bensaa/dieseliä joka kerta kun auto hurauttaa siitä taas liikkeelle. Kerrotaan se autojen lukumäärällä per päivä. Samaa ympäristön totaalista halveksuntaa olen ihmetellyt myös sellaisessa liikennevalojen suunnittelussa, jossa tarkoituksena on (ilmeisesti turvallisuuden nimissä) pysäyttää autovirta jokaikiseen helkutin kadunväliin.

^
Ja taas palaa muutama senttililitra bensaa/dieseliä joka kerta kun auto hurauttaa siitä taas liikkeelle. Kerrotaan se autojen lukumäärällä per päivä. Samaa ympäristön totaalista halveksuntaa olen ihmetellyt myös sellaisessa liikennevalojen suunnittelussa, jossa tarkoituksena on (ilmeisesti turvallisuuden nimissä) pysäyttää autovirta jokaikiseen helkutin kadunväliin.
Autoilu oli mielestäni varsin sujuvaa Helsingissä 90-luvulla mutta sitä on selkeästi hankaloitettu vuosien myötä. Liikennemäärät ovat laskeneet, 1989 kantakaupungissa vuorokaudessa oli 375000 rajan ylitystä ja 2023 oli 285000 ylitystä. Lasku alkoi 2010-luvun puolivälissä.

1755280580704.webp

Back