Suomen sisäinen turvallisuus

Ministerillä tähän menee kauemmin, mutta jos tunnet hänet tai pelastusjohtajan, kerro terveiset.
Enpä valitettavasti tunne kumpaakaan. Pitkäsen tietysti paremmin, kun olen ollut samassa auditoriassa ja vielä samaan aikaan.

Tästä varmasti kuullaan vielä, jos ongelma tosiaan katsotaan olevan olemassa. Mielenkiintoinen avautuminen joka tapauksessa.
 
Enpä valitettavasti tunne kumpaakaan. Pitkäsen tietysti paremmin, kun olen ollut samassa auditoriassa ja vielä samaan aikaan.

Tästä varmasti kuullaan vielä, jos ongelma tosiaan katsotaan olevan olemassa. Mielenkiintoinen avautuminen joka tapauksessa.
Jep, mutta ei EU kiellä eikä sen taakse nyt pääse piiloon, vaikks virkakyöstit usein yrittävät.
 
EU 2016/425 ei kiellä pelastustoimea käyttämästä ballistista kypärää; se vain rajaa lainvalvonnalle/puolustusvoimille suunnitellut varusteet PPE-prosessin ulkopuolelle (niillä ei ole CE-PPE-merkintää).


Suomessa kansallisten säädösten mukaan työnantaja voi teettää riskinarvioinnin ja valita suojaimet. Jos varuste kuuluu PPE-kehikkoon, sen on oltava CE-merkitty. Tämä on yleissääntö, ei erityinen kielto, mutta olisiko tämä nyt se ongelma?

Ymmärsin että tieto asiasta oli tullut tällä viikolla. Tilaisuuden tallennetta ei ole vielä tarjolla, joten ei pysty tarkastamaan.
 
Sen menee sen hetkisen työtehtävän mukaan. Eli hitsatessa käytetään hitsauskypärää, oli kyseessä hitsari tai ei. Ja jos on vaikkapa vaara tulla sirpaletta, käytetään suojaliivejä ja komposiittikypärää. Suojavälineen käyttö riskin sijaan ammatin mukaan, olisi aika mielenkiintoinen ratkaisu.

"Käytettävä kuulosuojaimia - paitsi jos olet ensihoitaja."
Luokitukset teettävät aina välillä ongelmia etenkin kemianteollisuuden puolella. Vaatimuksia on monenlaisia, eikä oikeaa yhdistelmää, joka täyttäisi kaikki mahdolliset standardit aina helpolla löydy.

Se tosin tulee monesti laitosten omista vaateista ja joustamattomuudesta. Turvajuttuja tulkitaan on/off-periaatteella.
 
Siinä on mennyt kuulemiset pipariksi, jos järjenkäytölle ei jää tilaa. Kuvittelisin jokaisessa EU maassa viranomaisten ajattelevan, että jos esimerkiksi koulussa ammutaan, niin saattaisi se kypärä olla ensihoitajille ihan paikallaan, että heidät saadaan mahdollisimman nopeasti ja hyvin suojattuina poliisin perässä haavoittuneita evakuoimaan. Silloin ei pitäisi kenelläkään olla siitä nillittämistä onko pelastajalla päässä kypärä vai sairaanhoitopiirin logolla varustettu lippalakki. Luulisi EU:n byrokraattienkin tämän ymmärtävän, kun riittävästi rautaa kauluksessa omaava pelastusalan henkilö sen kertoo.
Tässä on varmaan kyse enemmänkin siitä millaisesta työsuojelurikoksesta tehtävässä mahdollisesti loukkaantuvan pelastajan esihenkilöt jälkikäteen tuomitaan tehtävään sopimattoman varustuksen takia. Tai vaikka ei edes loukkaantuisi, mutta on määrätty tehtävään.

Laiton toimintamalli ei voi olla päämenetelmä sen järkevyydestä riippumatta. Ja päinvastoin. Järki jää oikeudessa odotussalin puolelle.

Tämä ihan arvauksena.
 
Viimeksi muokattu:
Kuuntelen juuri Helsingin pelastuskomentajan esitystä. Hän mainitsi mielenkiintoisen detaljin.

Viime aikoina on ollut juttuja taktisista ensihoitoryhmistä. Nyt on kuulemma tullut EU-asetus, joka yksiselitteisesti kieltää mm. pelastustoimelta ballististen kypärien käytön työtehtävissä. Noita saisi ilmeisesti jatkossa käyttää vain PV/Raja/Poliisi.

Onko joku kuullut tällaisesta?
En usko, että pitää paikkaansa, koska noita on pienellä joukolla erikoiskäyttöön tarkoitettuna.
Byrokraattinen haaste on, että voiko kypärää, jolla ei ole CE-hyväksyntää sekä pelastuskäyttöön, että, tarjoamaan ballistista suojaa.

Perseestä, mutta virkakyöstit tuntevat varmasti seksuaalista kiihottumista tämän löytäessään.
 
Tässä on varmaan kyse enemmänkin siitä millaisesta työsuojelurikoksesta tehtävässä mahdollisesti loukkaantuvan pelastajan esihenkilöt jälkikäteen tuomitaan tehtävään sopimattoman varustuksen takia. Tai vaikka ei edes loukkaantuisi, mutta on määrätty tehtävään.
Varustehan ei ole sopimaton vaan sopivin ja pätevin. Pelkkä byrokraattinen ongelma, oletan. Hoidettavissa päivitetyllä kotimaisella kirjauksella valtioneuvoston hyväksymänä.
 
En usko, että pitää paikkaansa, koska noita on pienellä joukolla erikoiskäyttöön tarkoitettuna.
Byrokraattinen haaste on, että voiko kypärää, jolla ei ole CE-hyväksyntää sekä pelastuskäyttöön, että, tarjoamaan ballistista suojaa.

Perseestä, mutta virkakyöstit tuntevat varmasti seksuaalista kiihottumista tämän löytäessään.
Joku tällainen mitättömälle kuulostava ongelma varmasti kyseessä. Kenellekään ei ole tullut mieleen hyväksyttää tuollaista yhdistelmää.
 
Tässä on varmaan kyse enemmänkin siitä millaisesta työsuojelurikoksesta tehtävässä mahdollisesti loukkaantuvan pelastajan esihenkilöt jälkikäteen tuomitaan tehtävään sopimattoman varustuksen takia. Tai vaikka ei edes loukkaantuisi, mutta on määrätty tehtävään.

Laiton toimintamalli ei voi olla päämenetelmä sen järkevyydestä riippumatta. Ja päinvastoin. Järki jää oikeudessa odotussalin puolelle.

Tämä ihan arvauksena.

Olet kyllä pahemmin kusessa työnantajana jos on tehty riskiarvio, että tietynlaista suojavarustusta pitäisi käyttää, mutta määräät olla käyttämättä sitä vedoten muotoseikkaan. Jos taas arvioinnissa jätät riskin huomioimatta, niin tympii varmaan siitäkin vastata oikeudessa.

Ennemminkin voi olla, että joudutaan käyttämään rahaa, jotta niillekin kypärille saadaan ce-merkintä.
 
Olet kyllä pahemmin kusessa työnantajana jos on tehty riskiarvio, että tietynlaista suojavarustusta pitäisi käyttää, mutta määräät olla käyttämättä sitä vedoten muotoseikkaan. Jos taas arvioinnissa jätät riskin huomioimatta, niin tympii varmaan siitäkin vastata oikeudessa.

Ennemminkin voi olla, että joudutaan käyttämään rahaa, jotta niillekin kypärille saadaan ce-merkintä.
Kiinnostaakohan asia tuotteen valmistajaa, jonka pitäisi vaatimustenmukaisuus todentaa. Ei välttämättä. Vaihtoehtona on kai jokin itse teetetty testiohjelma. Kuulostaa hitaalle ja arvokkaalle. Tulee arvokkaita kypäriä.
 
Kiinnostaakohan asia tuotteen valmistajaa, jonka pitäisi vaatimustenmukaisuus todentaa. Ei välttämättä. Vaihtoehtona on kai jokin itse teetetty testiohjelma. Kuulostaa hitaalle ja arvokkaalle. Tulee arvokkaita kypäriä.
Siihenhän tämä johtaa, suojavälineet kallistuvat ja siksi niitä ei hankita riittävästi.
Virkakyösti onnittelee itseään kuin on tehty hyvä työ ja selittää, että tämä ole hänen vikansa.
 
Tässä on varmaan kyse enemmänkin siitä millaisesta työsuojelurikoksesta tehtävässä mahdollisesti loukkaantuvan pelastajan esihenkilöt jälkikäteen tuomitaan tehtävään sopimattoman varustuksen takia. Tai vaikka ei edes loukkaantuisi, mutta on määrätty tehtävään.

Laiton toimintamalli ei voi olla päämenetelmä sen järkevyydestä riippumatta. Ja päinvastoin. Järki jää oikeudessa odotussalin puolelle.

Tämä ihan arvauksena.
Toisaalta eri maissa on näiden suhteen täysin erilaiset toimintakulttuurit, esimerkiksi Ranskassa se, joka on virallisesti käsky- tai jopa lakitasolla säädettyä, on yleensä tarkoituksella tehty niin tiukaksi, että sen noudattaminen on hyvin vaikeaa, ja käytännössä tarkoitus on vain siinä, että jos sitä ihtiään leviää ympäriinsä, ei ylempänä organisaatiossa olevia rangaista. Tämän vuoksi ainakin ranskalaisilla on olemassa yleisesti hyväksytty tapa tehdä asioita, ja tähän jopa kannustetaan esimiesten suunnalta, vaikka se olisi tiukasti tarkastellen lainvastaista.

Suomessahan tietysti tällainen järjestely ei mitenkään voisi toimia, kun me rakastamme sääntöjä.

Kiinnostaakohan asia tuotteen valmistajaa, jonka pitäisi vaatimustenmukaisuus todentaa. Ei välttämättä. Vaihtoehtona on kai jokin itse teetetty testiohjelma. Kuulostaa hitaalle ja arvokkaalle. Tulee arvokkaita kypäriä.
Siihenhän tämä johtaa, suojavälineet kallistuvat ja siksi niitä ei hankita riittävästi.
Virkakyösti onnittelee itseään kuin on tehty hyvä työ ja selittää, että tämä ole hänen vikansa.
Eurooppalaiset kypärien valmistajat kiittävät. Huomattava osa EU-sääntelystähän on kuitenkin jonkinasteista protektionismia, joka on verhoiltu kuluttajaturvallisuuden tai vastaavan taakse.
 
Toisaalta eri maissa on näiden suhteen täysin erilaiset toimintakulttuurit, esimerkiksi Ranskassa se, joka on virallisesti käsky- tai jopa lakitasolla säädettyä, on yleensä tarkoituksella tehty niin tiukaksi, että sen noudattaminen on hyvin vaikeaa, ja käytännössä tarkoitus on vain siinä, että jos sitä ihtiään leviää ympäriinsä, ei ylempänä organisaatiossa olevia rangaista. Tämän vuoksi ainakin ranskalaisilla on olemassa yleisesti hyväksytty tapa tehdä asioita, ja tähän jopa kannustetaan esimiesten suunnalta, vaikka se olisi tiukasti tarkastellen lainvastaista.

Suomessahan tietysti tällainen järjestely ei mitenkään voisi toimia, kun me rakastamme sääntöjä.



Eurooppalaiset kypärien valmistajat kiittävät. Huomattava osa EU-sääntelystähän on kuitenkin jonkinasteista protektionismia, joka on verhoiltu kuluttajaturvallisuuden tai vastaavan taakse.
Enemmän tässä pelottaa, että pelastajien pitäisi jatkossa käyttää jotain kiinalaisia kypäriä, jotka muka täyttävät kaikki vaatimukset. Eurooppalaisia valmistajia ei välttämättä kiinnosta lähteä paperisotimaan moisen pikkumarkkinan takia.
 
CE-tunnuksen kiertäminen tapahtuu seuraavasti: komponentit tulevat kiinasta. Suojain kootaan ja paketoidaan EU:n sisällä (jossain Romaniassa tms.)
Voidaan mainostaa tyyliin... made in EU. Ja testit/hyväksynnät, jos niitäkään tehdään rahalla Romaniassa... avot. Siinä teille CE-hyväksytty kypärä.
 
Back
Top